Μεγάλη προσοχή: Μην σηκώσετε το τηλέφωνο αν δείτε αυτό τον κωδικό μπροστά

Απάτη: Στη γειτονική Αλβανία και στην Ουκρανία φαίνεται να βρίσκεται το «κεφάλι» του μηχανισμού εξαπάτησης πολιτών στην Ευρώπη μέσω παροχής επενδυτικών υπηρεσιών (Forex).

Πρόκειται για τις γνωστές κλήσεις που ξεκινούν από +44 (και όχι μόνον) και δέχονται χιλιάδες πολίτες σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρα μας, με στόχο την εξαπάτησή τους.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Ειδική Υπηρεσία της Αλβανίας κατά του Οργανωμένου Εγκλήματος και Διαφθοράς (SPAK) ξεκίνησε έλεγχο σε call center της γείτονος χώρας με στόχο να εξετάσει κατά πόσο εμπλέκονται στην εξαπάτηση τουλάχιστον 1.000 πολιτών σε δύο χώρες της ΕΕ. Ο έλεγχος αφορά σε τουλάχιστον 13 call centers στην Αλβανία και ξεκίνησε έπειτα από αίτημα των γερμανικών αρχών.

Ειδικότερα, η έρευνα ξεκίνησε με βάση αίτημα των γερμανικών αρχών έπειτα από καταγγελία γυναίκας, η οποία δέχθηκε τηλεφώνημα από τηλεφωνικό κέντρο στα Τίρανα και της απόσπασαν 9.700 ευρώ, με την υπόσχεση επενδύσεων σε Bitcoin.

Από τα στοιχεία που έφτασαν στις αλβανικές διωκτικές αρχές, προκύπτει ότι η Γερμανίδα υπήκοος Τζάνετ Σάφερ, από τον περασμένο Νοέμβριο έως τον Ιανουάριο του 2021, είχε μεταφέρει το συνολικό ποσό των 9.700 ευρώ σε λογαριασμό εταιρείας που υπέδειξε αλβανικό call center, αλλά το ποσό αυτό δεν επιστράφηκε ποτέ, ούτε βέβαια επενδύθηκε σε κρυπτονομίσματα.

Τα χρήματα στη συνέχεια, αποσύρθηκαν μέσω τραπεζικού λογαριασμού στη Λιθουανία.

Σύμφωνα με τα αλβανικά μέσα, αρχικά ήταν η Γερμανία και η Ολλανδία που εξέφρασαν την ανησυχία τους για αυτή την πρακτική.

Τώρα όμως, υπάρχουν στοιχεία ότι τα αλβανικά call center έχουν ακολουθήσει πολίτες και άλλων χωρών όπως είναι η Ιταλία, η Αγγλία, ο Καναδάς, η Ελλάδα κ.ά..

Πίσω από την καλοκουρδισμένη απάτη φαίνεται ότι βρίσκονται Αλβανοί και Ουκρανοί επιχειρηματίες. Αλβανικά μέσα κάνουν μάλιστα λόγο για συμμετοχή στη σχετική υπόθεση του αδελφού του πρωθυπουργού Έντι Ράμα, Όλσι Ράμα, όπως επίσης και του συμβούλου της υπουργού Εξωτερικών της χώρας Όλτα Χάτσκα, Αμάντ Τζοζίφ.

Οι δύο τους μάλιστα φέρεται να ήταν συμμέτοχοι στην εταιρεία Pegasus Communications η οποία ήταν εταιρεία τηλεπικοινωνιών και τηλεμάρκετινγκ.

Πίσω όμως από τους Αλβανούς επιχειρηματίες, φαίνεται ότι βρίσκονται δύο Ουκρανοί επιχειρηματίες, η εταιρεία των οποίων Milton Group έχει εμφανιστεί και στο παρελθόν να εξαπατά μέσω διαφόρων επενδυτικών προϊόντων, Σουηδούς πολίτες.

Το ύψος της απάτης τότε αναφέρθηκε σε 70 εκατ. ευρώ και αφορούσε σε τοποθετήσεις ιδιωτών σε κρυπτονομίσματα, μετοχικούς τίτλους με αμφιλεγόμενη υπόσταση κ.λπ..

Μάλιστα η εταιρεία των Ουκρανών επιχειρηματιών είχε χαρακτηριστεί ως το «Εργοστάσιο της Απάτης (Fraud Factory)», ενώ οι ίδιοι εμφανίζονται να διάγουν μεγάλη ζωή, με πολυτελή σπορ αυτοκίνητα και πολύ ακριβά γούστα.

Η εξαπάτηση συνίσταται στην ευπείθεια των καλούμενων μέσω τηλεφώνου να τοποθετήσουν χρήματα σε διάφορους λογαριασμούς, με την υπόσχεση υπέρογκων αποδόσεων.

Μάλιστα για να φανεί πιο πιστευτή η κλήση πραγματοποιείται μέσω caller ID spoofing, δηλαδή αλλάζει η χώρα προέλευσης της κλήσης, έτσι ώστε να φανεί ότι προέρχεται από το Λονδίνο, το Παρίσι και άλλα ανεπτυγμένα κέντρα της Δύσης.

Στην πράξη η κλήση προέρχεται από την Αλβανία, την Ουκρανία κ.ά.

Από τη στιγμή όμως που θα πεισθεί ο καλούμενος να τοποθετήσει τα χρήματα στον λογαριασμό, αυτά είτε εξαφανίζονται, είτε συνιστούν μέσο πίεσης για την τοποθέτηση περισσοτέρων χρημάτων που θα αποφέρουν πίσω τα χρήματα που χάθηκαν.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του SPAK, η έρευνα που ξεκίνησε αφορά σε 13 εταιρείες Call-Centers στην Αλβανία, οι ιδιοκτήτες των οποίων κατηγορούνται με στοιχεία ότι απέσπασαν μεγάλες οικονομικές αξίες από αλλοδαπούς, εξαπατώντας τους με υποσχέσεις για μεγάλα κέρδη, μέσω ψευδών επενδύσεων σε κρυπτονομίσματα και εταιρείες-φαντάσματα.

Οι Αλβανοί συμμέτοχοι στην απάτη λαμβάνουν προμήθειες επί των ποσών που κατατίθενται σε διάφορους λογαριασμούς οι οποίοι ελέγχονται από τους Ουκρανούς επιχειρηματίες.

Απάτη: Πώς θα προστατευτείτε από τους κλέφτες

Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο) ή με το πρόσχημα πρόκλησης ατυχήματος από συγγενικό σας πρόσωπο, το οποίο είχε ως συνέπεια το θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό ανήλικου συνήθως παιδιού. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά

Επισημαίνεται ότι στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών

Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται

Η επικοινωνία να γίνεται άμεσα, με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι ή σας έδωσαν οι δράστες να μιλήσετε

Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού

Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει

Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.)

Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας

Ενημερώστε φίλους, συγγενείς και κυρίως τους ηλικιωμένους, προκειμένου να μην πέσουν θύματα εξαπάτησης.

Απάτη: Οδηγός προστασίας

Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών από επιτήδειους δίνει η ΕΛ.ΑΣ, με αφορμή σχετικά περιστατικά, ενώ εφιστά την προσοχή τους ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ, συνήθως οι δράστες πραγματοποιούν τις εξής ενέργειες:

Εισέρχονται σε οικίες ανυποψίαστων πολιτών, με σκοπό την κλοπή ή ληστεία, εμφανιζόμενοι ως τεχνικοί (Δ.Ε.Η., συντήρησης ανελκυστήρων κ.λπ.) ή πωλητές διαφόρων ειδών ή γνωστοί συγγενικών προσώπων ή προφασίζονται εξόφληση χρέους από προγενέστερη αγορά ειδών ή ασφαλιστήριου συμβολαίου.

Πλησιάζουν, κυρίως ηλικιωμένους, δήθεν ως απεσταλμένοι συγγενικών τους προσώπων και προφασιζόμενοι άμεση και επείγουσα οικονομική ανάγκη, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν χρήματα. Συνήθως τους προσεγγίζουν κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες, σε εμπορικά καταστήματα ή αγορές.

Ενημερώνουν, κυρίως επαγγελματίες, ότι δήθεν εκ παραδρομής κατέθεσαν μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, ως αντίτιμο για υπηρεσία ή προϊόν που αγόρασαν από αυτούς και ζητούν την επιστροφή της διαφοράς. Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί π.χ. για 700 ευρώ κατέθεσαν 7.000 ευρώ ή αντί για 1.300 ευρώ κατέθεσαν 13.000 ευρώ. Για να αποδείξουν μάλιστα τον ισχυρισμό τους, αποστέλλουν πλαστό αποδεικτικό της κατάθεσης χρημάτων.

Παράλληλα, όπως αναφέρει η ΕΛΑΣ σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι:

Τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες, προσποιούμενοι αστυνομικούς, γιατρούς ή δικηγόρους υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως παιδί τους, έχει προκαλέσει τροχαίο, με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό, συνήθως ανήλικου. Αμέσως μετά απαιτούν σημαντικά χρηματικά ποσά για να αποφευχθούν δήθεν επικείμενες ποινικές συνέπειες.

Αναζητούν υποψήφιους αγοραστές για να πωλήσουν, ως «ευκαιρία», διάφορα είδη (κοσμήματα, ηλεκτρικά είδη, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), δήθεν μεγάλης άξιας, σε χαμηλές τιμές. Αφού παζαρέψουν την τιμή, τελικά «συμβιβάζονται» σε μια χαμηλή τιμή και πωλούν τα είδη, τα οποία ωστόσο είναι κατά κανόνα ευτελούς αξίας.

Αναρτούν ή αναζητούν αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν αγοραπωλησία προϊόντων ή οχημάτων και εξαπατούν πολίτες. Ειδικότερα, ως αγοραστές, αποστέλλουν το χρηματικό αντίτιμο του προϊόντος που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν (π.χ. μέσω e-banking, paypal κ.λπ), χωρίς να το παραλάβουν ποτέ ή παραλαμβάνουν άλλο, ευτελούς αξίας, ενώ, ως πωλητές, πείθονται από τους δράστες ότι έχουν εξοφληθεί για το προϊόν που πούλησαν, κυρίως με τους εξής τρόπους:

Τους επιδεικνύουν ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, όπου αποτυπώνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό τους ή πλαστή βεβαίωση μεταφοράς εμβασμάτων.

Τους πείθουν να εκδώσουν, μέσω εφαρμογής πιστωτικού ιδρύματος, κωδικό με το αντίτιμο της συναλλαγής. Στη συνέχεια τους ζητούν τον κωδικό αυτό, ισχυριζόμενοι ότι θα καταθέσουν, μέσω του κωδικού, το οφειλόμενο πόσο στο λογαριασμό τους. Όμως, στην πραγματικότητα, οι δράστες χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό, κάνουν ανάληψη, μέσω ΑΤΜ, του ποσού από τον λογαριασμό του πωλητή.

Για την αποφυγή εξαπάτησής τους η ΕΛΑΣ συμβουλεύει τους πολίτες:

Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.

Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου, για παράδειγμα νοσηλεία σε νοσοκομείο. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.

Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού ή συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, για επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς τους.

Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε πιστωτικό κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.

Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε χωρίς να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.

Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι δημόσιας υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν καλέσει προηγουμένως οι ίδιοι.

Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα – εταιρείες για αγορά αγαθών – προσφορά υπηρεσιών.

Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.

Να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.

Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κλπ).

Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνουν τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).

Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δεν γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν εντοπίζουν αγγελίες πώλησης οχημάτων σε δελεαστικές τιμές, ως «ευκαιρία αγοράς».

Να αποφεύγουν, κατά προτίμηση, τις συναλλαγές με πρόσωπα τα οποία παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας εκτός Ελλάδας.

Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).

Να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν ή την ηλεκτρονική διεύθυνση της αγγελίας (URL) για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.