Black Friday 2021: Μπορεί να διαφημίζεται ως η γιορτή των εκπτώσεων ωστόσο φέτος μόνο τέτοια δεν θα είναι η Black Friday. Δείτε στο xristika.gr τι έχει συμβέι στα καταστήματα…
Λιγότερα και ακριβότερα θα είναι τα προϊόντα που θα πωληθούν στη φετινή Black Friday, λόγω της έλλειψης σε προϊόντα χαμηλής και μεσαίας τιμής. Η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων αντιπροσωπεύει το 30-35% του ετήσιου τζίρου των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών και επηρεάζει αρκετά μεγάλο αριθμό πελατών.
Την ίδια στιγμή η φετινή Black Friday πραγματοποιείται σε μια περίοδο κατά την οποία έχουν επιβληθεί μέτρα στην είσοδο των ανεμβολίαστων καταναλωτών στα εμπορικά καταστήματα. Με τα στελέχη του εμπορικού κόσμου να κρατούν μικρό καλάθι, διατηρώντας μικρές προσδοκίες για τη φετινή Black Friday.
Η κίνηση στην αγορά είναι υποτονική ενώ όπως λένε στο powergame.gr στελέχη της αγοράς, τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους αποθαρρύνουν τους καταναλωτές Την ίδια ώρα, λόγω αυτής της εξέλιξης εκτιμάται ότι θα αυξηθούν οι διαδικτυακές πωλήσεις.
Black Friday 2021: Οι ελλείψεις
Οι ελλείψεις έχουν αρχίσει να εμφανίζονται από το περασμένο καλοκαίρι και όσο φτάνουμε πιο κοντά στην Black Friday και στα Χριστούγεννα το πρόβλημα γιγαντώνεται.
Σε μια προσπάθεια να ξεπεράσουν αυτό το πρόβλημα αρκετές εγχώριες αλυσίδες αναζητούν εναλλακτικές οδούς εισαγωγών πέραν της Κίνας. Βέβαια δεν είναι οι μόνες που έχουν στραφεί σε κοντινές αγορές. Κάτι αντίστοιχο έχουν κάνει και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές αλυσίδες. Με την Jumbo να έχει προχωρήσει σε αλλαγή του πλάνου αγορών της για τους επόμενους μήνες και στο πάγωμα του σχεδίου λειτουργίας νέων καταστημάτων. Όμως η παραγωγική δυναμικότητα της Ευρώπης είναι πεπερασμένη.
Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω της εκτόξευσης του κόστους μεταφοράς των κοντέινερ, δεν επηρεάζει μόνο τα no name και τα μεγάλα σε όγκο προϊόντα. Ήδη η μια μετά την άλλη εταιρεία σε παγκόσμιο επίπεδο ανακοινώνει ότι αντιμετωπίζει προβλήματα τόσο σε επίπεδο μεταφοράς, με ελλείψεις κοντέινερ και εκτόξευση των τιμών σε όσα υπάρχουν, όσο και σε επίπεδο παραγωγής λόγω έλλειψης πρώτων υλών.
Black Friday 2021: Έχει εξαφανιστεί το Playstation
Εξαιτίας των ελλείψεων επεξεργαστών οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων επιλέγουν να παράξουν τα ακριβά τους μοντέλα, άρα παρατηρούνται ήδη ελλείψεις στα φθηνά μοντέλα των ηλεκτρονικών προϊόντων. Έντονο πρόβλημα υπάρχει και στις κονσόλες για gaming με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα το Playstation που είναι δυσεύρετο.
Η λίστα είναι μακρά και περιλαμβάνει εταιρείες όπως οι Apple, Samsung, Tesla, αλλά και Nike, Adidas. Οι πρώτες έχουν προβλήματα στην εξεύρεση μικροεπεξεργαστών, με τον κατασκευαστή του iPhone να έχει προειδοποιήσει ότι οι περιορισμοί στην προσφορά θα επεκταθούν στα smartphone του. Το δεύτερο group των προμηθευτών αντιμετωπίζει προβλήματα στην παραγωγή. Εταιρείες όπως η Adidas έχουν μεταφέρει από πέρυσι σημαντικό μέρος της παραγωγής τους στο Βιετνάμ για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στην Κίνα. Σήμερα αντιμετωπίζουν το κλείσιμο αρκετών εργοστασίων λόγω της έξαρσης της πανδημίας εξαιτίας της μετάλλαξης Δέλτα.
Black Friday 2021: Τι συμβουλεύει η Γενική Διεύθυνση Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις αγορές τους εκείνη την ημέρα.
Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:
Την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.).
Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
Ακόμα, επισημαίνεται:
Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).
Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής, κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας, μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser, και η διεύθυνση που αρχίζει με https://.
Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:
Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Black Friday 2021: Η ιστορία της «Μαύρης Παρασκευής»
Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου (μεταξύ 24-30 Νοεμβρίου), ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στην χώρα από το 1952.
Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ανοίγουν πολύ νωρίς, τα τελευταία χρόνια από τις μεταμεσονύκτιες ώρες, και δίνουν μεγάλες προσφορές.
Η Black Friday δεν είναι επίσημη αργία, αλλά η Καλιφόρνια και κάποιες άλλες Πολιτείες τηρούν την αργία της “Ημέρας μετά την ημέρα των Ευχαριστιών” για τους υπαλλήλους της Πολιτείας, συνήθως αντί για μια άλλη ομοσπονδιακή αργία, όπως η Ημέρα του Κολόμβου.
Πολλοί εργαζόμενοι εκτός λιανικής και τα σχολεία έχουν αργία και την ημέρα των Ευχαριστιών και την επόμενη, οπότε μαζί με το Σαββατοκύριακο που ακολουθεί δημιουργείται μια τετραήμερη αργία που αυξάνει τον αριθμό των δυνητικών αγοραστών.
Η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2005, αν και ειδήσεις, που εκείνη την εποχή ήταν ανακριβείς, την περιέγραφαν ως τέτοια για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Παρόμοιες ιστορίες επανεμφανίζονται κάθε χρόνο αυτή την εποχή, παρουσιάζοντας αγοραστική υστερία και έλλειψη αποθεμάτων, δημιουργώντας έτσι μια κατάσταση φαύλου κύκλου ανατροφοδότησης της ζήτησης.
Το 2014, ο τζίρος της Black Friday έπεσε για πρώτη φορά από την ύφεση του 2008: 50,9 δισ. δολάρια ξοδεύτηκαν εκείνο το τετραήμερο, 11% λιγότερα από το προηγούμενο έτος.
Ωστόσο, η αμερικανική οικονομία δεν ήταν σε ύφεση. Τα καταστήματα πλέον επεκτείνουν τις προσφορές τους σε ολόκληρους τους μήνες του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, αντί να επικεντρώνονται μόνο στην ημέρα αυτή ή και το Σαββατοκύριακο.
Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου “Black Friday” για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών με εμπορική σημασία υποδηλώνει ότι ο όρος προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών.
Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961. Περισσότερα από είκοσι χρόνια αργότερα, καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από “το κόκκινο” (in the red) περνάει “στο μαύρο” (in the black).
Έχουν υπάρξει αναφορές για βία μεταξύ πελατών την ημέρα αυτή. Από το 2006 έχουν αναφερθεί 7 θάνατοι και 98 τραυματισμοί σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Είναι σύνηθες φαινόμενο να στρατοπεδεύουν καταναλωτές έξω από καταστήματα την αργία των Ευχαριστιών, επιχειρώντας να εξασφαλίσουν θέση στην πρώτη γραμμή και έτσι περισσότερες πιθανότητες να βρουν αυτά που θέλουν να αγοράσουν.
Αυτές οι πρακτικές, από κατάληψη λωρίδων έκτακτης ανάγκης και πυρόσβεσης μέχρι και χρήση προπανίου και γεννητριών σε πιο εξεζητημένες περιπτώσεις, δημιουργούν σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια του κοινού, προκαλώντας τουλάχιστον μία πόλη να απαγορεύσει αυτή την πρακτική.
Από τις αρχές του 21ου αιώνα έγιναν προσπάθειες από τους λιανοπωλητές με προέλευση τις Ηνωμένες Πολιτείες να εισαγάγουν την “Black Friday” σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο.
Στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 ενώ από το 2016 άρχισαν να την εφαρμόζουν όλο και περισσότερες εταιρείες.