Απάτη: «Καταιγίδα» καταγγελιών μετά την αποκάλυψη του τραγουδιστή Ηλία Βρεττού ότι έπεσε θύμα διαδικτυακής απάτης. Πώς μπορούν να αποσπάσουν τα χρήματά μας μέσω SMS και e-mail. Τι πρέπει να προσέξουμε. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η περιγραφή του Ηλία Βρεττού στο live news για το πώς παραπλανήθηκε και είδε τα λεφτά του να κάνουν «φτερά» μέσα από τον τραπεζικό του λογαριασμό, έβγαλε στην επιφάνεια και άλλες παρόμοιες καταγγελίες.
Θύματα διαδικτυακής απάτης από κυβερνοεγκληματίες, που μιμούνται τραπεζικά ιδρύματα, αποσπούν προσωπικά στοιχεία πελατών και αδειάζουν καταθέσεις.
«Έτσι την πάτησα κι εγώ. Είχα λάβει μήνυμα το οποίο έλεγε ότι πρέπει να ελέγξω την κάρτα μου, ότι κάτι συμβαίνει, πρέπει να συμπληρώσω κάποια στοιχεία… Πάτησα πάνω στο λινκ το οποίο μου μου έλεγε να ακολουθήσω, δεν ψυλλιάστηκα, δεν κατάλαβα ότι πρόκειται για απάτη. Έδωσα και τον έξτρα κωδικό που μου ήρθε στο κινητό μου, και μετά από αυτό εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά. Είδα στον λογαριασμό μου ότι λείπουν 1.500 ευρώ», αναφέρει θύμα διαδικτυακής απάτης.
Η τεχνική αυτή ονομάζεται ηλεκτρονικό «ψάρεμα» ή αλλιώς phishing. Οι μετρ στην ηλεκτρονική απάτη θησαυρίζουν κάθε φορά που κάποιος ανυποψίαστος χρήστης πέφτει στην καλοστημένη παγίδα τους.
Απάτη: Η παραπλάνηση
Στην περίπτωση του παρακάτω κυρίου, οι διαδικτυακοί απατεώνες κατάφεραν μέσα σε δευτερόλεπτα να του αποσπάσουν 5.300 ευρώ.
«Έλαβα ένα μήνυμα στο Viber ότι έγινε ανάληψη 300 ευρώ από μία πιστωτική κάρτα που έχω και αρχίζω και μπαίνω στο e-banking μέσα και έβλεπα να φεύγουν τα λεφτά, δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Είχανε χακάρει τον υπολογιστή μου, είχανε στείλει στην τράπεζα ότι είχα αλλάξει mail, δίχως να έχω αλλάξει mail εγώ, και μου λένε οι άνθρωποι «Τα λεφτά με το που μπήκαν μέσα στον λογαριασμό πήγαν σε άγνωστο παραλήπτη». 5.300 μου πήραν. «Πέταξαν» τα λεφτά, και πρόλαβα να μη μου πάρουν 15.000.»
Οι αξιωματικοί της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος που χειρίζονται καθημερινά αυτού του είδους της υποθέσεις συμβουλεύουν να μην δίνουμε ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία και κωδικούς και να μην ανοίγουμε ιστοσελίδες από διευθύνσεις που περιλαμβάνονται σε μηνύματα στο κινητό ή mail με άγνωστη προέλευση.
Την ίδια μέρα με τον Ηλία Βρεττό, η κόρη μιας άλλης γυναίκας, καταγγέλλει ότι έπεσε και εκείνη θύμα των απατεώνων.
«Το ίδιο έπαθε και η κόρη μου αυτομάτως το ίδιο βράδυ. Από δύο τράπεζες η κόρη μου, και την πήρε η τράπεζα η μία και της λέει «Γιατί κάνεις ανάληψη μέσα σε δέκα λεπτά 20-20, 30-30;», και απαντάει η κόρη μου «Δεν έχω κάνει τίποτα, δουλεύω τώρα αυτή τη στιγμή. Ακυρώστε τα όλα». Την παίρνει καπάκι πάλι τηλέφωνο άλλη μία τράπεζα και της λέει «Γίνονται αναλήψεις».
Το ηλεκτρονικό «ψάρεμα» έχει παρουσία πολλών ετών, ωστόσο, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου φαίνεται να εξελίσσουν συνεχώς τη «γκάμα» των επιθέσεών τους.
Απάτη: Τι λέει θύμα απάτης
Στο LIVE NEWS, μίλησε η Νάσια Παναγιωτοπούλου που και η ίδια έχει πέσει θύμα τέτοιας απάτης.
Όπως εξήγησε, έλαβε email για να ενημερώσει τα στοιχεία της κάρτας της που φαινόταν να είναι από την τράπεζα. Πάτησε στον σύνδεσμο και έκανε την ενημέρωση. Έγινε ανακατεύθυνση και πάλι βγήκε στο site της τράπεζας.
Κατάλαβε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν της ήρθε SMS για χρέωση σε ξένο νόμισμα. Λείπανε 1.500 ευρώ από τον λογαριασμό της.
Αμέσως επικοινώνησε στην τράπεζα, όπου της είπαν ότι έγιναν δύο συναλλαγές.
Της εξήγησαν ότι το ποσό ήταν δεσμευμένο και δεν είχε φύγει ακόμα. Της είπαν μάλιστα ότι θα μπορούσε να γίνει επιστροφή και πως θα έπαιρνε περίπου ένα μήνα.
Ωστόσο, τελικά από την τράπεζα της απάντησαν ξανά μετά από τρεις μήνες και μέχρι τότε η κοπέλα είχε χάσει το ποσό.
Απάτη: Το επικίνδυνο SMS
Μία νέα απάτη φαίνεται πως εξελίσσεται, καθώς επιτήδειοι στέλνουν SMS δήθεν από την Εθνική Τράπεζα.
Το νέο SMS ενημερώνει τους πελάτες της τράπεζας πως η κάρτα τους έχει μπλοκαριστεί, ενώ δίνει και ένα link στο οποίο μπορούν να πατήσουν οι χρήστες ώστε να μπορέσουν δήθεν να λύσουν το πρόβλημά τους.
Στη συνέχεια, γίνεται ανακατεύθυνση σε μία σελίδα που μοιάζει με της Εθνικής Τράπεζας, όμως αν βάλετε τα στοιχεία σας τότε έχετε δώσει όλα σας τα στοιχεία στους επιτήδειους. Αν και δεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως στο μήνυμα, η ιστοσελίδα αναγράφει “ngb” και όχι “nbg”, μία μικρή διαφορά που πολλοί μπορεί να μην παρατηρήσουν καν.
Μεγάλη προσοχή λοιπόν αυτές τις μέρες και αν σας έρθει κάποιο σχετικό μήνυμα επικοινωνήστε κατευθείαν με την Εθνική Τράπεζα στο τηλέφωνο 210 48 48 484 ή ηλεκτρονικά μέσω της φόρμας επικοινωνίας.
Ότι και να κάνετε μην ανοίξετε το link στο σχετικό SMS!
Απάτη: Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνει τους πολίτες:
να μην κοινοποιούν σε κανέναν και να μην εισάγουν σε άγνωστες ιστοσελίδες τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), δηλαδή όνομα χρήστη (username) και κωδικό πρόσβασης (password), ή αριθμούς καρτών.
Σημειώνεται ότι οι τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών μέσω διαδικτύου (on line),
αν το κινητό τηλέφωνο σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, πρέπει να επικοινωνήσουν αμέσως με τον πάροχο κινητής
τηλεφωνίας και να επιβεβαιώσουν ότι δεν έχει αντικατασταθεί η κάρτα SIM,
να ελέγχουν συχνά τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών,
να έχουν ενημερωμένο λογισμικό και πρόγραμμα προστασίας από ιούς (antivirus),
να περιορίσουν τις προσωπικές πληροφορίες, ειδικά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media),
να μην ανοίγουν ύποπτους υπερσυνδέσμους (links) και να μην αποστέλλουν προσωπικά στοιχεία και δεδομένα σε κανέναν,
να χρησιμοποιούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης (password) και
αν είναι εφικτό, αν μη συσχετίζουν τον τηλεφωνικό τους αριθμό με ευαίσθητους λογαριασμούς στο διαδίκτυο.
Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
Τηλεφωνικά: 11188
Στέλνοντας e-mail στο: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
Μέσω twitter: @CyberAlertGR
Μέσω της διαδικτυακής πύλης (portal) της Ελληνικής Αστυνομίας (https://portal.astynomia.gr )
Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): CYBERΚΙD
Απάτη: Επιτήδειοι ακόμη και στα εμβόλια του κορονοϊού!
Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία φαίνεται πως είναι η πανδημία του κορονοϊού για εκατομμύρια… αετονύχηδες του πλανήτη για να πλουτίσουν!
Πέρυσι, μια εντελώς νέα κατηγορία ευκαιριών αποτέλεσε μια από τις πιο κερδοφόρες απάτες.
Οι απατεώνες χρησιμοποίησαν εκτενώς τα σχετικά με την COVID-19 spam email και τις σελίδες phishing για να επωφεληθούν από την πιο ανησυχητική και κορυφαία είδηση της χρονιάς.
Σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Kaspersky, “Spam and Phishing in Q1 2021”, οι απατεώνες συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται αυτήν την επιδημιολογική πρόκληση – αυτή τη φορά, εστιάζοντας στη διαδικασία εμβολιασμού.
Οι ειδικοί της Kaspersky ανακάλυψαν διάφορους τύπους ιστοσελίδων phishing που διανέμονται παγκοσμίως. Μέσω των spam emails, οι παραλήπτες καλούνταν να εμβολιαστούν, να λάβουν μέρος σε μια έρευνα ή να διαγνωστούν για COVID-19. Για παράδειγμα, ορισμένοι χρήστες από το Ηνωμένο Βασίλειο έλαβαν ένα email που φαίνεται να προέρχεται από το Εθνικό Σύστημα Υγείας της χώρας. Ο παραλήπτης κλήθηκε να εμβολιαστεί, αφού πρώτα επιβεβαίωνε την επιθυμία του να εμβολιαστεί ακολουθώντας τον σύνδεσμο.
Για να κλείσει ραντεβού για εμβολιασμό, ο χρήστης έπρεπε να συμπληρώσει τη φόρμα με τα προσωπικά του δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων της τραπεζικής του κάρτας.
Ως αποτέλεσμα, παρέδιδε τα οικονομικά και προσωπικά του δεδομένα στους εισβολείς.
Ένας άλλος τρόπος για να αποκτήσουν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών ήταν μέσω ψευδών ερευνών εμβολιασμού.
Οι απατεώνες έστελναν email για λογαριασμό μεγάλων φαρμακευτικών εταιρειών που παράγουν εμβόλια COVID-19, καλώντας τον παραλήπτη να συμμετάσχει σε μια σύντομη έρευνα.
Σε όλους τους συμμετέχοντες υπόσχονταν δώρο για τη συμμετοχή τους στην έρευνα.
Αφού απαντούσε στις ερωτήσεις, το θύμα ανακατευθυνόταν σε μια σελίδα με το «δώρο».
Για να λάβει το βραβείο, ζητήθηκε από τον χρήστη να συμπληρώσει μια λεπτομερή φόρμα με τα προσωπικά του στοιχεία.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι επιτιθέμενοι ζήτησαν την πληρωμή ενός διακριτικού ποσού, για παράδοση.
Τέλος, ειδικοί της Kaspersky βρήκαν spam email που προσφέρουν υπηρεσίες εκ μέρους Κινέζων κατασκευαστών.
Τα email προσέφεραν προϊόντα για τη διάγνωση και τη θεραπεία του ιού, αλλά η έμφαση δόθηκε στην πώληση συρίγγων εμβολιασμού.
«Το 2021, είδαμε τη συνέχιση των τάσεων του 2020. Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ενεργά το θέμα COVID-19 για να προσελκύσουν δυνητικά θύματα. Καθώς τα προγράμματα εμβολιασμού έχουν τεθεί σε εφαρμογή, οι spammers έχουν υιοθετήσει τη διαδικασία ως δόλωμα. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι παρόλο που τέτοιες προσφορές μπορεί να φαίνονται πολύ δελεαστικές, η πιθανότητα να κλείσετε μια συμφέρουσα συμφωνία είναι μηδενική. Ο χρήστης μπορεί να αποφύγει την απώλεια δεδομένων ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, χρημάτων, εάν παραμείνει σε εγρήγορση για τις υποτιθέμενες προσοδοφόρες προσφορές που διανέμονται στο διαδίκτυο», σχολιάζει η Tatyana Shcherbakova, ειδικός ασφαλείας της Kaspersky.
Για να μην πέσουν θύματα απάτης, η Kaspersky συμβουλεύει επίσης τους χρήστες:
- Να είστε δύσπιστοι με τυχόν ασυνήθιστα γενναιόδωρες προσφορές και προωθητικές ενέργειες.
- Να επαληθεύετε ότι τα μηνύματα προέρχονται από αξιόπιστες πηγές.
- Να μην ακολουθείτε συνδέσμους από ύποπτα email, άμεσα μηνύματα ή επικοινωνίες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
- Να ελέγχετε την αυθεντικότητα των ιστότοπων που επισκέπτεστε.
- Να εγκαταστήσετε μια λύση ασφάλειας με ενημερωμένες βάσεις δεδομένων που περιλαμβάνουν γνώση των πιο πρόσφατων phishing και spam email.