Μετρό: Η μεγάλη αλλαγή στις συγκοινωνίες. Μπήκαν οι υπογραφές για τη Γραμμή 4. Πώς θα λειτουργούν οι συρμοί χωρίς την παρουσία οδηγών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Τη σύμβαση για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας υπέγραψε η Alstom, στο πλαίσιο κοινοπραξίας με τις εταιρείες ΑΒΑΞ και Ghella.
Το αντικείμενο της εταιρείας στο έργο ανέρχεται σε περίπου 320 εκατομμύρια ευρώ, ενώ όπως έκανε γνωστό η Alstom, θα εφαρμόσει και στην Αθήνα το σύστημα των συρμών χωρίς οδηγούς, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται σε 30 γραμμές παγκοσμίως.
Ολόκληρη η νέα Γραμμή 4, γνωστή και ως «Γραμμή U», χάρη στο χαρακτηριστικό της σχήμα, θα περιλαμβάνει συνολικά 35 σταθμούς και θα διασχίζει τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, τέμνοντας τις ήδη υπάρχουσες Γραμμές 2 και 3 του μετρό.
Η γραμμή θα απαρτίζεται από πέντε τμήματα, τα οποία φτάνουν συνολικά τα 38 χιλιόμετρα. Το τρέχον έργο της εταιρείας αφορά το τμήμα Α, για τη διαδρομή Γουδή – Άλσος Βεϊκου, που αποτελείται από 12,8 χιλιόμετρα και 15 σταθμούς, με την κατασκευή του να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια.
Η Alstom, στο πλαίσιο της σύμβασης, θα παράσχει τροχαίο υλικό και λύσεις σηματοδότησης και υποδομών, παράλληλα με 20 πλήρως αυτοματοποιημένους συρμούς 4 βαγονιών, τη λύση CBTC Urbalis 400, συστήματα ασφαλείας και ελέγχου Iconis, καθώς και το σύστημα εξοικονόμησης ενέργειας Hesop.
«Η Alstom είναι έτοιμη να ξεκινήσει τις εργασίες για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, που θα αναδείξει πολλές από τις πρωτοποριακές λύσεις της, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για να προσφέρουν ασφαλέστερες, γρηγορότερες και πιο αποδοτικές αστικές μεταφορές.
Πιστεύουμε ότι η ηγετική θέση και η μεγάλη εμπειρία μας στην βιώσιμη κινητικότητα θα έχει υποδειγματική εφαρμογή σε αυτό το εμβληματικό έργο», σχολίασε ο Σταύρος Βλάχος, Managing Director της Alstom στην Ελλάδα.
Οπως ανακοίνωσε η Alstom, με το έργο της Γραμμής 4, η εταιρεία θα εγκαινιάσει μια νέα εποχή για το μετρό της πρωτεύουσας, με συρμούς χωρίς οδηγούς. «Τα κύρια οφέλη από το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα είναι η αυξημένη συχνότητα των τρένων, που με τη σειρά της οδηγεί σε μεγαλύτερη μεταφορική δυναμικότητα και υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας», αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας.
Η Alstom είναι η εταιρεία που εφάρμοσε κάποια από τα πρώτα συστήματα συρμών χωρίς οδηγούς σε μετρό σε όλο τον κόσμο και σε πόλεις όπως η Σιγκαπούρη, το Παρίσι και η Λυόν. Πλέον, ο αριθμός των γραμμών που χρησιμοποιούν συρμούς χωρίς οδηγό φτάνει τις 30 παγκοσμίως.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι επίσης το πρώτο μεγάλο έργο υποδομών στην Ελλάδα το οποίο θα κατασκευαστεί με το σύστημα Building Information Modelling (BIM), φέρνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον κλάδο του σχεδιασμού και κατασκευής έργων υποδομών.
Με τη λύση CBTC Urbalis 400, η Alstom παρέχει ένα προηγμένο σύστημα ελέγχου και σηματοδότησης τρένων που βασίζεται στην επικοινωνία και το οποίο συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφορικής συμφόρησης, καθώς αυτό το σύστημα αυξάνει τη μεταφορική δυναμικότητα μειώνοντας την απόσταση μεταξύ των προπορευόμενων τρένων σε 90 δευτερόλεπτα ή και λιγότερο.
Το Urbalis CBTC χρησιμοποιείται εδώ και παραπάνω από 15 χρόνια, σε περισσότερες από 100 γραμμές μετρό σε χώρες όπως οι Ιταλία, Ολλανδία, Κίνα, Ινδία και Καναδάς.
Πάνω από το 25% των συστημάτων CBTC σε όλο τον κόσμο λειτουργούν με τις λύσεις Urbalis της Alstom. Στην Ευρώπη, το σύστημα χρησιμοποιείται ήδη στο Μιλάνο, στη Μάλαγα και στο Άμστερνταμ.
Επιπρόσθετα, το Hesop είναι μια λύση εξοικονόμησης ενέργειας η οποία έχει ήδη υιοθετηθεί από πληθώρα αστικών δικτύων, όπως στα συστήματα μετρό σε Ντουμπάι, Λονδίνο, Παναμά και Ριάντ και σε τραμ, σε Σίδνεϋ και Μιλάνο.
Χάρη στη δυνατότητα ρύθμισης της δυναμικής τάσης, αυτή η λύση μπορεί να προσαρμόζει την παροχή ρεύματος ανάλογα με τις απαιτήσεις του κάθε δικτύου: σε περίπτωση αύξησης της κίνησης, η ηλεκτροδότηση μπορεί να αυξηθεί χωρίς να αλλάξει η υποδομή.
Το Hesop έχει επίσης τη δυνατότητα να συγκεντρώνει περισσότερη από 99% της ανακτήσιμης ενέργειας πέδησης του τροχαίου υλικού και να την επαναπροωθεί στο δίκτυο τροφοδοσίας ή να την επαναχρησιμοποιήσει σε εγκαταστάσεις σταθμών, όπως κυλιόμενες σκάλες, φωτισμό και εξαερισμό.
Η Alstom έχιε παρουσία άνω των 40 ετών στην Ελλάδα και έχει συμμετάσχει στα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα υποδομών μεταφορών και συγκοινωνιών της χώρας, όπως στις Γραμμές 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας (οι οποίες εγκαινιάστηκαν το 2000), στις επεκτάσεις των 3 σταθμών της Γραμμής 3 προς Βορρά και προς Πειραιά, όπου επίκειται η παράδοση και του τελευταίου τμήματος στο Πειραιά, καθώς επίσης στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αττικής και σε άλλα σιδηροδρομικά έργα. Επιπλέον, η Alstom είναι η κατασκευάστρια και προμηθεύτρια των τελευταίας γενιάς συρμών τραμ Citadis X05 για το δίκτυο τραμ Αθήνας και Πειραιά.
Μετρό: Aυτοί είναι οι 15 σταθμοί της νέας γραμμής 4 του Μετρό
Οι 15 σταθμοί που θα κατασκευαστούν θα βρίσικονται στα εξή σημεία:
1. Άλσος Βεΐκου: Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.
2. Γαλάτσι: Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.
3. Ελικώνος: Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου- παιδική χαρά.
4. Κυψέλη: Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
5. Δικαστήρια: Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
6. Αλεξάνδρας: Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.
7. Εξάρχεια: Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.
8. Ακαδημία: Ο σταθμός “Ακαδημία” χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της “Τριλογίας”, μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό “Πανεπιστήμιο” στην Γραμμή 2.
9. Κολωνάκι: Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.
10. Ευαγγελισμός: Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
11. Καισαριανή: Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
12. Πανεπιστημιούπολη: Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.
13. Ιλίσια: Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.
14. Ζωγράφου: Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.
15. Γουδή: Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.
Επίσης θα κατασκευαστεί ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του Τραμ, καθώς και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.
Τέλος θα κατασκευαστούν τέλος δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.
Μετρό: Τι αλλάζει σε δρόμους, γέφυρες, διόδια και ΟΣΕ
Το Ταμείο ανάκαμψης φέρνει μεγάλες αλλαγές στη χώρα μας. Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση και το το χρονοδιάγραμμα των νέων έργων άνω των 2 δισ. ευρώ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Στην ψηφιοποίηση που αποτελεί την ραχοκοκαλιά του «Recovery Fund» μαζί με την αναβάθμιση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, επικεντρώνονται οι παρεμβάσεις άνω των 2 δισ. ευρώ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο των μεγάλων μεταρρυθμίσεων που φέρνει στην χώρα το σχέδιο για την ανάπτυξη και την ανθεκτικότητα της ΕΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν που συνοδεύει το εγκεκριμένο σχέδιο και περιγράφει το χρονοδιάγραμμα των δράσεων, μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο των έξυπνων γεφυρών με σκοπό την παροχή πληροφοριών για τη πρόληψη και την συντήρησή τους σε όλη την χώρα.
Για την ίδια περίοδο προγραμματίζεται η ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών διοδίων ( ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το β΄τρίμηνο του 2023), η βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνες τοποθεσίες με παράλληλες βελτιώσεις σε 2.500 χλμ. το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής από Άνω Λιόσια έως Μέγαρα και η ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης και της αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Μετρό: Έξυπνα γεφύρια
Για την θωράκιση των γηρασμένων γεφυρών που έχουν βρεθεί αρκετές φορές στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω κατάρρευσης και τεχνικών προβλημάτων, προβλέπονται ειδικά συστήματα μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που θα μετρούν τη μετατόπισή τους σε πραγματικό χρόνο.
Οι πληροφορίες αυτές θα καταγράφονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους με σκοπό την αξιολόγηση της δομικής ευπάθειας των γεφυρών που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στις υποδομές της χώρας.
Στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας των γεφυρών και η πρόληψη ατυχημάτων που οφείλονται είτε στη διέλευση βαρέων οχημάτων είτε σε κινδύνους της κλιματικής αλλαγής.
Μετρό: Ψηφιοποίηση ΟΣΕ
Ένα διαφορετικό ελληνικό σιδηρόδρομο υπόσχονται οι παρεμβάσεις στο δίκτυο και η ψηφιοποίηση του ΟΣΕ. Πρόκειται για σύστημα διαχείρισης εισιτηρίων με τουλάχιστον το 60 % των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια, υποδομές έξυπνων σταθμών, δίκτυο τηλεπικοινωνιών για την εφαρμογή υψηλών ταχυτήτων σε τρένα και σταθμούς αλλά και σύστημα τηλεματικής οχημάτων.
Θα προηγηθεί στο 4ο τρίμηνο του 2023 η πλήρης λειτουργία της νέας οργανωτικής δομής σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και η πλήρης εφαρμογή του Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) στον άξονα του ΠΑΘΕ.
Για το α΄τρίμηνο του 2023 προγραμματίζεται αντίστοιχα, η ΣΔΙΤ για τα έργα αναβάθμισης και ανακατανομής του συστήματος και της υποδομής του ελληνικού σιδηροδρόμου (ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες , ηλεκτροδότηση κ.α). Στόχος των παρεμβάσεων είναι οι μεγαλύτερες ταχύτητες του δικτύου, η βελτίωση του χρόνου μετακίνησης σε συνδυασμό με τα επίπεδα ασφαλείας και η ποιότητα των υπηρεσιών. Στο επίκεντρο είναι τα έργα του ΠΑΘΕ (Πειραιάς –Αθήνα-Θεσσαλονίκη) , τα Βόρεια σύνορα, ο άξονας Μακεδονίας –Θράκης και το Αεροδρόμιο -Κιάτο . Τέλη του έτους υπολογίζεται ότι θα έχει κατασκευαστεί και το 60% του Ε65 (Τρίκαλα Εγνατία).
Μετρό: Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕ, το β΄τρίμηνο του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί και το 60% του κατασκευαστικού αντικειμένου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και θα έχει εγκριθεί από τον ανεξάρτητο μηχανικό το «Χερσόνησος –Νεάπολη» και το «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος». Όσον αφορά το Χανιά–Ηράκλειο, θα έχουν ολοκληρωθεί οι ακόλουθες εργασίες που αντιστοιχούν στο 15 % του κόστους του έργου:
-πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
-ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες–Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει δύο κόμβους. Έργα σε γέφυρες και υπόγειες εργασίες (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες)
-εργασίες πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο. Υπόγεια έργα (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): μήκους 4.230 m.
Μετρό: Ηλεκτρονικά διόδια
Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, το οποίο θα αντικαταστήσει το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης που ακυρώθηκε λόγω προσφυγών.
Το έργο θα διασφαλίζει τη διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές, έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης διοδίων, βελτιωμένη ροή οχημάτων και θα θέσει τα θεμέλια για ενισχυμένες υπηρεσίες και διαλειτουργικότητα με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Μετρό: Ψηφιακό σύστημα διαχείρισης χαρτοφυλακίου τεχνικών
Στο πλαίσιο των νέων δράσεων, το υπουργείο θα αποκτήσει ένα υπερσύγχρονο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης χαρτοφυλακίου, το οποίο θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο παρακολούθησης, διαχείρισης και διοίκησης τεχνικών έργων και περιουσιακών στοιχείων.
Το σύστημα θα παρέχει ακριβείς πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τα παραδοτέα, το κόστος και το χρονοδιάγραμμα σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των εκτελούμενων εργασιών. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση που συνεπάγεται την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που παρέχει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο της μείωσης του διοικητικού φόρτου και της απλούστευσης των διαδικασιών στον δημόσιο τομέα. Περιλαμβάνει
α) την έκδοση, αντικατάσταση και ανανέωση αδειών οδήγησης,
β) τις διαδικασίες που αφορούν τη μεταβίβαση οχημάτων,
γ) την έκδοση αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας και
δ) τις εξετάσεις άδειας οδήγησης.
Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2025.