Μέγα σκάνδαλο από την ΑΑΔΕ: Δείτε τι έχει συμβεί

ΑΑΔΕ: Η ΑΑΔΕ παγώνει για ένα ακόμη χρόνο τη δημοσιοποίηση των ονομάτων και των επωνυμιών ιδιωτών και επιχειρήσεων που χρωστάνε ποσά άνω των 150.000 ευρώ

Η ΑΑΔΕ παγώνει για ένα ακόμη χρόνο τη δημοσιοποίηση των ονομάτων και των επωνυμιών των φυσικών και νομικών προσώπων που ανήκουν στην κατηγορία των μεγαλοοφειλετών.

Χωρίς καμία περαιτέρω εξήγηση, η ΑΑΔΕ εξέδωσε απόφαση (Α 1097/2022) με την οποία γνωστοποιεί ότι οι λίστες των μεγαλοοφειλετών επικαιροποιούνται μέχρι την 30ή Ιουνίου 2023.

Σημειώνεται ότι η προηγούμενη απόφαση προέβλεπε τη δημοσιοποίηση των μεγαλοοφειλετών έως την 30ή Ιουνίου 2022, κάτι που φυσικά δεν έγινε και η διαδικασία αναβλήθηκε για ένα ακόμη έτος, για τον επόμενο Ιούνιο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία δημοσιοποίηση της λίστας όσων χρωστάνε σε Εφορία και ΕΦΚΑ, ποσά άνω των 150.000 ευρώ, έγινε στις 30 Ιουνίου του 2019 και οι λίστες επικαιροποιήθηκαν στις 9 Οκτωβρίου 2019 για τα φυσικά πρόσωπα και στις 4 Δεκεμβρίου 2019 για τα νομικά πρόσωπα.

Δηλαδή, τον Ιούνιο του 2023, που είναι η νέα ημερομηνία δημοσιοποίησης, θα κλείσουν τέσσερα χρόνια, με τις σχετικές λίστες να παραμένουν κρυφές.

ΑΑΔΕ: Τι αποκρύπτεται

Σε ότι αφορά στους μεγαλοοφειλέτες η λίστα της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ που, επρόκειτο να δημοσιοποιηθεί στις 30 Ιουνίου, αλλά αναβλήθηκε για ένα έτος, θα περιλάμβανε περίπου 30.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα χρωστούν ποσά άνω των 150.000 ευρώ έκαστος.

Πρόκειται για πάνω από 30.000 φυσικά πρόσωπα και εταιρείες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή άνω των 150.000 ευρώ, τα οποία χρονίζουν τουλάχιστον για ένα έτος και πάνε πολλά εξ αυτών, πάνε πολλές δεκαετίες πίσω.

Στον κατάλογο αναγράφονται το όνομα ή η επωνυμία του φυσικού ή νομικού προσώπου, ο ΑΦΜ, το ποσό της αρχικής οφειλής, οι προσαυξήσεις και το συνολικό χρέος.

Παράλληλα στη διπλανή στήλη θα αναγράφονται και οι λίστες των οφειλετών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και τέλος το άθροισμα των οφειλών.

Στόχος της συγκεκριμένης διαδικασίας που καθιερώθηκε τα τελευταία χρόνια είναι, μέσω της διαπόμπευσης, να ασκηθεί πίεση στους οφειλέτες να ρυθμίσουν τα χρέη τους ή να τα αποπληρώσουν.

Παράλληλα, η δημοσιοποίηση, αποσκοπεί και σε… πρακτικά αποτελέσματα. Ειδικότερα, στόχος είναι η ενημέρωση όλων των δημοσίων υπηρεσιών και των ιδιωτών για το «προφίλ» των συγκεκριμένων προσώπων.

Οι συγκεκριμένες λίστες, λειτουργούν ως βάση δεδομένων οφειλετών, από την οποία ενημερώνονται τόσο ιδιώτες όσο και δημόσιες υπηρεσίες, για το προφίλ των συναλλασσόμενων.

Τόσο η Εφορία όσο και ο ΕΦΚΑ προσδοκούν ότι κάποιος πολίτης ή δημόσια υπηρεσία, ίσως εντοπίσουν κάποιον εκ των μεγαλοοφειλετών, να διαθέτει περιουσιακά στοιχεία και να τον καταγγείλουν, ώστε να αναβιώσουν τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

ΑΑΔΕ: Έκρηξη οφειλετών

Στο μεταξύ τον Μάιο, ο αριθμός των οφειλετών προς το την Εφορία αυξήθηκε κατά 800.000 ΑΦΜ σε σχέση με τον Απρίλιο. Από 3,9 εκατομμύρια τον Απρίλιο ο αριθμός τους ξεπέρασε τα 4,7 εκατομμύρια τον Μάιο και μάλιστα 2 εκατ. εξ αυτών είναι αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να αντιμετωπίσουν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

Το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος που έχει συσσωρευτεί ανέρχεται σε 112,5 δισ. ευρώ εκ των οποίων εισπραχθέντα θεωρούνται τα 87 δισ. ευρώ και μη εισπράξιμα περίπου 25 δισ. ευρώ.

ΑΑΔΕ: Ούτε αριθμό κινητού δεν θα παίρνουν όσοι χρωστάνε

Τον δρόμο προς τη Βουλή παίρνει το νομοσχέδιο για τη σύσταση του Big Brother, ο οποίος θα καταγράφει όλα τα χρέη των πολιτών, προς τράπεζες, εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, Δήμους, ΔΕΗ και άλλους παρόχους ρεύματος, εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, εταιρείες ύδρευσης και σε ιδιώτες.

Το συγκεκριμένο πλαίσιο εγκρίθηκε στις 2 Μαρτίου από το Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα, θα λάβει τη μορφή νομοσχεδίου και θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Πρόκειται για τον υπερ-ΤΕΙΡΕΣΙΑ, μια πλατφόρμα στην οποία θα καταγράφονται όλες οι οφειλές, όλων των φορολογουμένων, προς κάθε πιστωτή.

Στην ίδια πλατφόρμα, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση οι ιδιωτικοί και οι δημόσιοι φορείς, για να τσεκάρουν την πιστοληπτική ικανότητα των υποψηφίων πελατών τους.

Στην πράξη, κάποιος που θα χρωστάει μεγάλα ποσά σε σχέση με το εισόδημά του, σε εφορία και τράπεζες, δύσκολα θα μπορεί να βρει συμβόλαιο σε ηλεκτρική εταιρεία ή σε εταιρεία κινητής τηλεφωνίας.

Φυσικά, μεγαλύτερη σημασία θα έχουν τα στοιχεία του υπερ-ΤΕΙΡΕΣΙΑ, για τις τράπεζες, οι οποίες, με βάση την εικόνα του υποψήφιου δανειολήπτη, θα αποφασίζουν ανάλογα αν θα χορηγήσουν δάνειο ή όχι.

Δηλαδή, όποιος χρωστάει μεγάλα ποσά σε Εφορία και Ταμεία ή έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και σε άλλους, δεν θα έχει πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, προκειμένου να μην δημιουργούνται νέα κόκκινα δάνεια.

Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη συγκρότηση ενός γραφείου πιστοδοτικής συμπεριφοράς (credit bureau), το οποίο θα υλοποιηθεί με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου θα κοινοποιούνται για κάθε πολίτη ή επιχείρηση, τα χρέη προς έχει προς:

Δημόσιο από φόρους και πρόστιμα
ΕΦΚΑ και άλλα Ταμεία από απλήρωτες εισφορές
Δήμοι για απλήρωτα δημοτικά τέλη, κλήσεις κλπ.
Τράπεζες για δάνεια κάθε μορφής
ΔΕΗ και άλλες εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας για απλήρωτους λογαριασμούς
Εταιρείες τηλεφωνίας και ίντερνετ, για απλήρωτους λογαριασμούς
Εταιρείες ύδρευσης, για απλήρωτους λογαριασμούς.
Οι ανωτέρω φορείς, θα κοινοποιούν τα «φέσια» των πελατών τους στον υπό σύσταση φορέα, που θα λειτουργεί στην Τράπεζα της Ελλάδος και τα χρέη για κάθε ΑΦΜ, θα αθροίζονται και θα δημιουργείται το προφίλ του οφειλέτη.

Όταν ο πολίτης, θα απευθυνθεί σε μια υπηρεσία για δάνειο ή συμβόλαιο, θα προσκομίζει φυσικά και το εκκαθαριστικό του και σε συνδυασμό με τα στοιχεία που θα αντλεί ο φορέας από τον Big Brother, θα έχει πλήρη εικόνα εισοδημάτων και οφειλών προς τους πάντες.

Σημειώνεται, ότι κεντρικός στόχος του credit bureau είναι βασικά, η προστασία των τραπεζών από νέα κόκκινα δάνεια, αφού τα πιστωτικά ιδρύματα θα έχουν τη δυνατότητα να τσεκάρουν άμεσα τις οικονομικές δυνατότητες και την προηγούμενη οικονομική συμπεριφορά του υποψήφιου δανειολήπτη.

ΑΑΔΕ: Κίνητρα και διπλό μπόνους για τους συνεπείς οφειλέτες

Ενεργοποίηση του προοδευτικά ακατάσχετου λογαριασμού και «γενναία» περικοπή στα ποσοστά παρακράτησης για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας, προβλέπει το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ και της ΑΑΔΕ για τους συνεπείς οφειλέτες.

Μέσω της παροχής του διπλού «μπόνους» και της επιβράβευσης όσων τακτοποιούν και πληρώνουν στην ώρα τους τις οφειλές προς την εφορία, ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ στοχεύουν στα εξής: πρώτον να προσφέρουν ισχυρά κίνητρα στους φορολογούμενους να τακτοποιήσουν τα χρέη τους και δεύτερον να περιορίσουν-στο μέτρο του δυνατού- την αυξητική τάση των οφειλών προς την εφορία.

Το πρώτο μπόνους σχετίζεται με το «ξεπάγωμα» της ρύθμισης που είχε ψηφιστεί το 2019, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί εξαιτίας της πανδημίας, και προβλέπει ότι οι συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία, θα κερδίζουν σταδιακή αύξηση του ακατάσχετου ποσού στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Η ρύθμιση προβλέπει την αύξηση του ακατάσχετου ορίου των 1.250 ευρώ για τους συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία. Η αύξηση θα καθορίζεται με συγκεκριμένους συντελεστές που θα λαμβάνουν υπόψιν το ύψος των δόσεων και τον αριθμό που εξοφλούν οι εν λόγω φορολογούμενοι. Οι τελευταίοι με δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό αφού υπαχθούν σε ρύθμιση θα πρέπει να πληρώσει δύο δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών του για να μπορούν τον τρίτο μήνα να ζητήσουν αύξηση του ακατάσχετου ορίου.

  • Ως βάση υπολογισμού λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των δόσεων ρυθμίσεων του μήνα. Στο ποσό αυτό εφαρμόζεται ο πρώτος συντελεστής 3 ο οποίος δίνει το νέο ύψος του ακατάσχετου λογαριασμού. Για παράδειγμα εάν η μηνιαία δόση ανέρχεται σε 500 ευρώ με την έναρξη της νέας διαδικασίας ο οφειλέτης θα κερδίζει ακατάσχετο όριο 1.500 ευρώ (500Χ3) από 1.250 ευρώ που ισχύει για όλους.
  • Αν η δόση ή οι δόσεις στον βαθμό που εξυπηρετούνται παράλληλα περισσότερες από μια ρυθμίσεις που μετρά ως βάση αναφοράς είναι για παράδειγμα 50 ευρώ, με την εφαρμογή συντελεστή 3, οδηγεί σε αποτέλεσμα 150 ευρώ. Επειδή το ποσό υπολείπεται των 1.250 ευρώ του ακατάσχετου, δεν προστίθεται αλλά παραμένει αμετάβλητο το ακατάσχετο όριο των 1.250 ευρώ. Επισημαίνεται ότι για να αυξήσει κάποιος το όριο του ακατάσχετου θα πρέπει η μηνιαία δόση της ρύθμισης που εξυπηρετεί να είναι μεγαλύτερη των 400 ευρώ.
  • Με την πάροδο των μηνών, όσο η ρύθμιση συνεχίζει να τηρείται, ο συντελεστής αυξάνεται. Για παράδειγμα, σε έναν φορολογούμενο ο οποίος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του με την πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, εξοφλώντας 5 δόσεις των 500 ευρώ μπορεί να «κερδίσει» συντελεστή 3,8 αυξάνοντας τον ακατάσχετο λογαριασμό στα 1.900 ευρώ (500Χ3,8).
  • Κοντά στην πλήρη εξόφληση της οφειλής, το ακατάσχετο όριο πριν ο λογαριασμός ξεμπλοκάρει εντελώς, το ακατάσχετο όριο θα φθάνει στο ανώτατο ύψος με την εφαρμογή του μέγιστου συντελεστή 4,5.
  • Ανάλογα με το πλήθος των δόσεων, (πάγια ρύθμιση, ρύθμιση 120 δόσεων) το «βήμα» για την αύξηση του πολλαπλασιαστή ο οποίος θα οδηγεί στο ακατάσχετο θα ποικίλλει.
  • Τα όρια του ακατάσχετου καθορίζονται κάθε μήνα και ισχύουν για έναν μήνα.
  • Αν ο φορολογούμενος ο οποίος έχει κερδίσει αύξηση ακατάσχετου λογαριασμού, χάσει τη ρύθμιση οφειλών εξαιτίας μη καταβολής δύο συνεχόμενων δόσεων χάνει τον αυξημένο ακατάσχετο αλλά και το δικαίωμα να τον διεκδικήσει εκ νέου

Ο δεύτερος «πυλώνας» του σχεδίου που επεξεργάζονται οι ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, προβλέπει «ψαλίδι» στα χρήματα που παρακρατεί η Εφορία για τη χορήγηση της φορολογικής ενημερότητας σε οφειλέτες οι οποίοι είναι συνεπείς και τηρούν τις ρυθμίσεις τους. Παράλληλα, εκτός από το «κούρεμα» στο ποσοστό παρακράτησης, οι συνεπείς οφειλέτες θα λαμβάνουν τη φορολογική ενημερότητα με διαδικασίες fast track.