Αυτοκίνητο: Πώς προστατεύω το αυτοκίνητό μου από τους χάκερ. Η νέα κυβερνοαπειλή για τους οδηγούς και τι πρέπει να κάνουμε όλοι. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η πλειοψηφία των αυτοκινήτων είναι συνδεδεμένα με το διαδίκτυο και ο κίνδυνος κυβερνοεπίθεσης είναι υπαρκτός.
Το μέλλον της ανθρωπότητας είναι ψηφιακό. Ήδη τα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορούμε να πούμε ότι είναι υπολογιστές με ρόδες. Για παράδειγμα, επικοινωνούν με τον κατασκευαστή και με άλλα οχήματα μέσω Wi-Fi και κινητής τηλεφωνίας, ενώ σύντομα θα έχουν «επαφή» και τα φανάρια των δρόμων.
Δυστυχώς όμως, όλη αυτή η διασύνδεση συσκευών έχει κενά ασφαλείας και είναι ευαίσθητη στις επιθέσεις από χάκερ. Οι κίνδυνοι όμως του συγκεκριμένου τύπου εγκλήματος δεν είναι τόσο μεγάλοι.
Για την προστασία των οδηγών από κυβερνοεπιθέσεις, έχουν τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2022 νέοι κανονισμοί UNECE για αύξηση της ασφάλειας.
Προς το παρόν όμως, ο αριθμός των επιθέσεων σε αυτοκίνητα είναι χαμηλός σε σύγκριση με τα παραδοσιακά συστήματα υπολογιστών.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι ψηφιακών επιθέσεων στα συστήματα του κινητήρα και στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου αυξάνονται γιατί δεν υπάρχουν πολλές δικλείδες ασφαλείας.
Σκεφτείτε για παράδειγμα πόσες «πύλες» ασύρματης και ενσύρματης επικοινωνίας έχει το αυτοκίνητό σας: την θύρα OBD2, το ασύρματο κλειδί του αυτοκινήτου, την ECU, το σύστημα επικοινωνίας 112, οι ενημερώσεις του συστήματος infotainment και πολλές ακόμα που συνοδεύουν το αυτοκίνητό σας.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να θεσμοθετηθούν αυστηρότερες απαιτήσεις προστασίας δεδομένων, με τις κυβερνήσεις να πρέπει να αντιδράσουν με αυστηρότερους κανόνες.
Για αυτό τον λόγο, το παγκόσμιο φόρουμ για την εναρμόνιση των κανονισμών έχει θέσει από τον Ιούλιο υψηλές απαιτήσεις για την ασφάλεια των αυτοκινήτων στον κυβερνοχώρο.
Σε επίπεδο Ε.Ε., οι κανονισμοί ασφάλειας επικεντρώνονται στα ορισμένα σημαντικά σημεία.
Για παράδειγμα, τα αυτοκίνητα πρέπει να προστατεύονται σε μεγαλύτερο βαθμό από κυβερνοεπιθέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Επιπλέον, πρέπει να δημιουργηθεί ένα ασφαλές σύστημα διαχείρισης ενημερώσεων λογισμικού.
Για τα εργοστάσια αυτοκινήτων αυτό μεταφράζεται σε μια διόλου ευκαταφρόνητη πρόσθετη εργασία σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής.
Από την άλλη, οι καταναλωτές θα «καταλάβουν» τις επιπτώσεις των μελλοντικών κανονισμών, κυρίως μέσω της αύξησης της τιμής των νέων αυτοκινήτων, καθώς το υψηλότερο κόστος εξέλιξης συνήθως μετακυλίεται από τους κατασκευαστές στους πελάτες τους.
Για αυτό απαιτείται να δράσουν οι οδηγοί/ιδιοκτήτες. Για παράδειγμα, όταν πουλάτε το αυτοκίνητο σας, θα πρέπει να διαγράψετε τα δεδομένα σας από το σύστημα πολυμέσων με σκοπό να προστατεύσετε τα δεδομένα σας από τον καινούριο αγοραστή.
Αυτό όμως που ίσως δεν γνωρίζετε, είναι ότι τα αυτοκίνητα διαβιβάζουν συνεχώς πληροφορίες στους κατασκευαστές μέσω ενσωματωμένων καρτών SIM.
Για παράδειγμα, οι κατασκευαστές μπορούν να δουν πού βρίσκεται το όχημα ανά πάσα ώρα και στιγμή. Αυτό είναι χρήσιμο σε περίπτωση ανάγκης, μιας και μπορεί να έρθει γρήγορα βοήθεια σε περίπτωση ατυχήματος.
Μερικοί όμως κατασκευαστές, συλλέγουν σχεδόν καθημερινά δεδομένα από τα αυτοκίνητά τους, σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς προστασίας δεδομένων.
Αυτό όμως είναι και το πρόβλημα, καθώς οι χάκερ μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα.
Πως όμως μπορούν να προστατευθούν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων; Κακά τα ψέματα, οι περισσότεροι οδηγοί συνδέουν το smartphone τους στο σύστημα ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου τους.
Με αυτό τον ασφαλή τρόπο πραγματοποιούν κλήσεις, ακούν μουσική κ.α., με αποτέλεσμα να αφήνουν «ίχνη» στα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου.
Το σύστημα πλοήγησης αποθηκεύει επίσης δεδομένα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τα στέλνει και στον κατασκευαστή.
Για να αποτρέψετε την κακή χρήση αυτών των δεδομένων, θα πρέπει πριν την πώληση του αυτοκίνητου να τα διαγράψετε.
Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, κάθε φορά που τα επιστρέφετε πίσω.
Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να είστε σίγουροι ότι οι επόμενοι χρήστες δεν έχουν πρόσβαση στα προσωπικά σας δεδομένα.
Ο καλύτερος τρόπος για να διαγράψετε πλήρως τα προσωπικά δεδομένα σας είναι να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία «Επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων».
Αυτή η επιλογή στο μενού του αυτοκινήτου είναι συνήθως κρυμμένη στις ρυθμίσεις. Το εγχειρίδιο χρήσης αναφέρει που βρίσκεται, ενώ μπορείτε να ζητήσετε βοήθεια και από το συνεργείο σας.
Ένας από τους πολλούς αστικούς μύθους που σχετίζονται με το αυτοκίνητο και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κανείς να περιορίσει την κατανάλωση καυσίμου σχετίζεται την επιλογή της «νεκράς» στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ως γνωστόν, τοποθετώντας τη «νεκρά» σε ένα μηχανικό ταχυτήτων επιτυγχάνουμε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς στερούμε από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα να διακόψει την παροχή καυσίμου όπως θα συνέβαινε -λειτουργία cut-off- αν και εφόσον ο οδηγός θα διατηρούσε μια σχέση στο σύστημα μετάδοσης.
Κι αυτό γιατί επιλέγοντας τη νεκρά, ο κινητήρας εξακολουθεί να τροφοδοτείται με καύσιμο ώστε να παραμείνει σε λειτουργία, ενώ στην περίπτωση που δεν έχει αποσυνδεθεί από το σύστημα μετάδοσης αυτό επιτυγχάνεται αξιοποιώντας την κινητική ενέργεια.
Πέρα από το γεγονός, λοιπόν, ότι η επιλογή της «νεκράς» στο κιβώτιο οδηγεί στις περισσότερες των περιπτώσεων στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, αυξάνοντας αντί να περιορίζει την κατανάλωση καυσίμου, η συγκεκριμένη πρακτική εγείρει σοβαρά ζητήματα ασφαλείας.
Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι η ελεύθερη κύληση που εξασφαλίζει η αποσύνδεση του κινητήρα από το σύστημα μετάδοσης, μηδενίζει το φαινόμενο του engine brake ή αν προτιμάτε την τάση του αυτοκινήτου να επιβραδύνει ελαφρά κάθε φορά που απομακρύνεις το πόδι σου από του γκάζι.
Με τη νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, η επιβράδυνση αυτή θα πρέπει να επιτευχθεί με τη χρήση του συστήματος πέδησης.
Στην περίπτωση μάλιστα μιας κατηφορικής διαδρομής, η επιβάρυνση που θα προκύψει στο σύστημα πέδησης είναι σημαντική, επιταχύνοντας τη φθορά του ή μειώνοντας -εξαιτίας της υπερθέρμανσης- την αποτελεσματικότητά του.
Μία ακόμα παράμετρος που καθιστά την επιλογή της «νεκράς» επικίνδυνη είναι το γεγονός ότι ο οδηγός χάνει με αυτήν την πρακτική τη δυνατότητα μιας άμεσης αντίδρασης, είτε αυτή έχει να κάνει με την επιτάχυνση του αυτοκινήτου είτε με την απότομη επιβράδυνση, καθώς όπως προαναφέραμε ο κινητήρας -όταν παραμένει συνδεδεμένος με το σύστημα πέδησης- συμβάλλει σε αυτήν τη διαδικασία.
Συμπερασματικά, η επιλογή της νεκράς ταχύτητας όταν ένα αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση είναι μια λάθος πρακτική την οποία θα πρέπει κανείς να αποφεύγει είτε για να αποτρέψει την πρόωρη φθορά των μηχανικών μερών -ανάμεσα σε αυτά βρίσκεται και ο συμπλέκτης- αλλά και να μειώσει τις πιθανότητες εμπλοκής του σε ένα λιγότερο ή περισσότερο σοβαρό τροχαίο ατύχημα.
Μπορεί να είναι σπάνιο, μπορεί δύσκολα να μην έχουμε το δίπλωμα οδήγησης μαζί μας, ωστόσο συμβαίνει και ειδικά όταν χρησιμοποιούμε περισσότερα του ενός οχήματα, είτε αυτοκίνητα είτε μοτοσικλέτες.
Τα πράγμα όμως πλέον αγριεύουν και αν δεν έχεις μαζί το δίπλωμα οδήγησης τρως πρόστιμο. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, όσοι κάθονται πίσω από το τιμόνι πρέπει να φέρουν μαζί τους το δίπλωμα οδήγησης σε υλική μορφή. Ποια είναι η εναλλακτική για να αποφύγουν το πρόστιμο.
Με την οδική ασφάλεια να αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα, άπαντες οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, συνδράμοντας στο να γίνουν οι δρόμοι ασφαλέστεροι.
Απαραίτητη προϋπόθεση, ωστόσο, για να «βγούμε» στον δρόμο είναι να είμαστε κάτοχοι διπλώματος οδήγησης, του εντύπου, δηλαδή, που πιστοποιεί ότι κατέχουμε τις απαραίτητες οδηγικές ικανότητες.
Η επιτυχία, ωστόσο, στις εξετάσεις και η χορήγηση του διπλώματος δεν αρκεί. Άπαντες που κάθονται πίσω από το τιμόνι οφείλουν να φέρουν το συγκεκριμένο έγγραφο, ανεξαρτήτως από το είδος του διπλώματος (πλαστοποιημένη κάρτα ή ροζ τρίπτυχο παλαιού τύπου).
Διαφορετικά, σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20 ευρώ, όπως ορίζεται στο Άρθρο 100 του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπου, επίσης, αναφέρονται και τα υπόλοιπα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.
«Ο οδηγός οδικού οχήματος υποχρεούται, όταν οδηγεί, να φέρει τη νόμιμη άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το αποδεικτικό ασφάλισης, την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και κατά περίπτωση την ειδική άδεια οδήγησης οδηγού Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.), το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) του ν. 1741/1987 (Α’225), το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου, τη βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα, καθώς και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, βεβαίωση, ή πιστοποιητικό απαιτείται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος από τις ειδικές διατάξεις. Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
»Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της πιο πάνω παραγράφου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ για την έλλειψη καθενός από τα παραπάνω έγγραφα».
Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι εδώ και λίγους μήνες οι οδηγοί μπορούν να κατεβάσουν το Gov.gr Wallet, το οποίο τους επιτρέπει να έχουν το δίπλωμα οδήγησης, αλλά και την αστυνομική ταυτότητα, στο κινητό τους τηλέφωνο σε ψηφιακή μορφή.
Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να φέρουν μαζί τους του δίπλωμα σε υλική μορφή, μιας και σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου μπορούν να επιδείξουν το ψηφιακό έγγραφο.
Η αναζήτηση μιας ελεύθερης θέσης parking στο κέντρο μια πόλης είναι από μόνη της μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί αρκετό χρόνο, ακόμα περισσότερη υπομονή και μπόλικη τύχη ώστε το κυνήγι του ελεύθερου χώρου να έχει ευτυχή κατάληξη.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί επιλέγουν την πιο ασφαλή, από πολλές απόψεις, λύση της παράδοσης του αυτοκινήτου τους σε ένα ιδιωτικό parking, το οποίο και αναλαμβάνει με το αζημίωτο τη φύλαξή του.
Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, παραδίδοντας τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας στον υπάλληλο ενός ιδιωτικού parking μπορείτε να αισθάνεστε σίγουρος ότι τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί, μολονότι στην πραγματικότητα έχετε παραχωρήσει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο και σε μια «τράπεζα» γεμάτη από ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίον πολλοί κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει διάφορες δικλείδες ασφαλείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τους να περιορίσουν την έκθεση της περιουσίας τους αλλά των προσωπικών δεδομένων σε εκείνους που θα θελήσουν να τα αξιοποιήσουν προς όφελός τους.
Ο λόγος για το «valet mode», το οποίο συναντάτε όλο και πιο συχνά στα σύγχρονα αυτοκίνητα, θέτοντας περιορισμούς σε κρίσιμες λειτουργίες.
Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως αυτή που συναντάμε στα μοντέλα της Tesla, το valet mode προχωρά αυτομάτως σε μια σειρά από ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα του χρήση αλλά και να αποτρέψει ένα… ατυχές συμβάν.
Ειδικότερα, το valet mode των Tesla ασφαλίζει το ντουλαπάκι του οδηγού και το αποθηκευτικό χώρο κάτω από το μπροστινό καπό, «κλειδώνει» τη δυνατότητα σύνδεσης συσκευών μέσω bluetooth ή WiFi, «κρύβει» τις καταχωρημένες τοποθεσίες στο σύστημα πλοήγησης, περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος όπως και τη μέγιστη ισχύ που αυτό αποδίδει.
Τέλος, απενεργοποιούνται και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και οι υπηρεσίες ημιαυτόνομης οδήγησης.
Ανάλογες λειτουργίες προσφέρει το valet mode και στα μοντέλα της Jaguar-Land Rover, της Ford και του ομίλου Hyundai-KIA, μόνον που σε αυτές τις περιπτώσεις οι περιορισμοί δεν σχετίζονται με την απόδοση του οχήματος αλλά κυρίως με την πρόσβαση σε αποθηκευτικούς χώρους και στα προσωπικά δεδομένα μέσω του infotainment.
Όπως είναι λογικό, τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη λειτουργία, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι δεν θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε από το αυτοκίνητο τα προσωπικά μας αντικείμενα ή τα αντικείμενα υψηλής αξίας.
Κρίσιμο είναι να σημειώσουμε και τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο του αυτοκινήτου, γνωστοποιώντας τον αριθμό αυτόν στη διεύθυνση του ιδιωτικού parking.
Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν θα πραγματοποιήσει άσκοπες διαδρομές κατά τη διάρκεια της απουσίας μας και δεν θα εγκαταλείψει τον φυλασσόμενο χώρο του parking.
Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί ένας οπτικός έλεγχος κατά την παράδοση του αυτοκινήτου και κατά την παραλαβή του ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει προκληθεί κάποια ζημιά.
Σίγουρα η παραπάνω διαδικασία ίσως φαντάζει υπερβολική, ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε -μεταξύ άλλων- ότι το αυτοκίνητο δεν… αφήνεται στην τύχη του, επισημαίνοντας στους υπαλλήλους του χώρου στάθμευσης τη φροντίδα και την προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν (στο παρακάτω βίντεο της Tesla μπορείτε να δείτε τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης εφαρμογής.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…