Market Pass: Η ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ καλπάζει και η κυβέρνηση φέρνει νέο market pass.
Με τη χορήγηση νέου επιδόματος market pass τον Ιούλιο η κυβέρνηση επιχειρεί να ξορκίσει την πρωτοφανή καταιγίδα ανατιμήσεων στα τρόφιμα η οποία θα έχει μεγάλη διάρκεια, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και της Eurostat.
Στις επόμενες μέρες θα ανακοινωθεί η χορήγηση και νέου γύρου market pass το οποίο θα χορηγηθεί με εισοδηματικά κριτήρια σε χιλιάδες νοικοκυριά όταν την ίδια ώρα τα μηνύματα από το μέτωπο των τιμών των τροφίμων είναι απογοητευτικά.
Σημειώνεται ότι τα ποσά που θα καταβληθούν ανά νοικοκυριό, έχουν ως εξής:
-22 ευρώ σε ένα μονομελές νοικοκυριό
-32 ευρώ σε ένα ζευγάρι χωρίς τέκνα
-32 ευρώ σε μια μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο τέκνο
-42 ευρώ σε μια μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα τέκνα
-42 ευρώ σε ένα ζευγάρι με ένα εξαρτώμενο τέκνο
-52 ευρώ σε ένα ζευγάρι με δύο εξαρτώμενα τέκνα
-62 ευρώ σε ένα ζευγάρι με τρία εξαρτώμενα τέκνα
-72 ευρώ σε ένα ζευγάρι με τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι χονδρικές τιμές των τροφίμων κατέγραψαν και νέα αύξηση τον Μάιο με ρυθμό πάνω από 13%.
Σημειώνεται, πως οι τιμές χονδρικής επηρεάζουν αμέσως ή σε χρονικό διάστημα λίγων εβδομάδων τις τιμές των προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων.
Έτσι η οποιαδήποτε μεταβολή των τιμών χονδρικής σημαίνει διάρκεια της ακρίβειας για ένα ακόμη χρονικό διάστημα.
Ο γενικός δείκτης των τιμών χονδρικής τον Μάιο μειώθηκε μέν κατά 12,9%, αλλά, η εξέλιξη αυτή οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση των τιμών των καυσίμων και του ηλεκτρικού ρεύματος, σε σχέση με τον Μάιο του 2022.
Αντίθετα, στο καλάθι του νοικοκυριού διατηρείται αμείωτη η «φωτιά» που έχει ανάψει την τελευταία διετία, με διψήφιες ανατιμήσεις, χωρίς να διαφαίνεται και καμία ένδειξη μείωσης.
Επίσης, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς), σε σύγκριση με τον δείκτη του Απριλίου 2023, παρουσίασε μείωση 2,6% έναντι μείωσης 2,9% που σημειώθηκε πέρυσι, ενώ ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2022 – Μαΐου 2023, σε σύγκριση με τον μέσο Γενικό Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 – Μαΐου 2022, παρουσίασε αύξηση 14,3%.
Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι οι ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά μαίνονται με ένταση.
Αναλυτικότερα:
Οι τιμές χονδρικής των τροφίμων αυξήθηκαν τον Μάιο κατά 13,5%, σε σχέση με τον Μάιο του 2022.
- Τα είδη χαρτοποιίας και κατασκευή χάρτινων προϊόντων ανατιμήθηκαν κατά 12,3%.
- Η παραγωγή άλλων μη μεταλλικών ορυκτών προϊόντων ανατιμήθηκε κατά 11,6%.
- Τα καπνικά προϊόντα ανατιμήθηκαν κατά 4,9%.
- Μειώσεις καταγράφηκαν στις τιμές των ακόλουθων αγαθών:
- Παραγωγή οπτάνθρακα και προϊόντων διύλισης πετρελαίου -40,8%.
- Παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού -14,3%.
- Κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων -6,6%.
- Κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, με εξαίρεση τα μηχανήματα και τα είδη εξοπλισμού -4,5%.
- Κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού -3,2%.
- Παραγωγή βασικών μετάλλων -2,4%.
Επίσης, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, τον Ιούνιο οι μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις στην Ευρωζώνη συνέχισαν να ασκούνται στην κατηγορία τρόφιμα, αλκοόλ και καπνικά που αυξήθηκαν μεν κατά 11,7% ετησίως τον Ιούνιο, αλλά επιβράδυναν από το +12,5% του προηγούμενου μήνα.
Στην Ελλάδα ο εναρμονισμένος πληθωρισμός τον Ιούνιο κινήθηκε στο 2,7%, από 4,1% που ήταν τον Μάιο. Σημειώνεται όμως, ότι πρόκειται για τον εναρμονισμένο δείκτη και όχι τον εθνικό, καθώς υπάρχουν διαφορές στις σταθμίσεις των αγαθών και των υπηρεσιών.
Παράδειγμα, για τον Μάιο η Eurostat είχε δείξει πληθωρισμό 4,1% και ο εθνικός τον ίδιο μήνα διαμορφώθηκε χαμηλότερα στο 2,8%.
Market Pass: Οργή και απόγνωση – Τα προϊόντα που ακριβαίνουν
Οργή και απόγνωση από τους καταναλωτές καθώς τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει νέα ανατίμηση στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ραγδαία είναι η αύξηση που παρατηρείται στις τιμές βασικών προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο λογαριασμός ανεβαίνει ενώ οι τιμές ειδικότερα στα απορρυπαντικά, στα χαρτικά, στα είδη προσωπικής υγιεινής, στα παγωτά και στα οπωροκηπευτικά τους προκαλούν τρόμο.
Για την ακρίβεια που μαστίζει τους καταναλωτές μίλησαν στο Mega και στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» με την Ανθή Βούλγαρη και τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος και ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Γιάννης Πηλίδης.
«Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το ποσοστό του εμπορικού κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από αυτό που ήταν από τον Αύγουστο του 2021. Αυτό που βλέπουμε εδώ είναι ότι ξεπερνάει το περιθώριο κέρδους. Στην Ελλάδα αυτό που συμβαίνει με τα απορρυπαντικά, σύμφωνα με την επιτροπή ανταγωνισμού, είναι ότι κοστολόγηση γίνεται ανάλογα με την συσκευασία κι όχι με την μεζούρα, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Αυτό συμβαίνει γιατί η Ελλάδα έχει μικρή μικρή αγορά», εξήγησε ο Απόστολος Ραυτόπουλος.
Μέχρι και 15 ευρώ έχει φθάσει να κοστίζει ένα οικογενειακό παγωτό φέτος, σχεδόν 55% ακριβότερο από πέρυσι.
Σύμφωνα δε με την ΕΛΣΤΑΓ μέσα σε ένα μήνα οι τιμές στα παγωτά είχαν αύξηση 5,4%.
Για τα παγωτά διευκρίνισε ο κ. Ραυτόπουλος ότι όλα τα παγωτά των γαλακτοβιομηχανιών γίνονται από ανασυσταμένο αποβουτυρωμένο γάλα σε σκόνη.
Σχετικά με την αισχροκέρδεια ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας: «Από τον αγελαδοτρόφο αγοράζει το γάλα η γαλακτοβιομηχανία 45 λεπτά/κιλό και το γάλα ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει στο σούπερ μάρκετ για τον καταναλωτή 1,12 λεπτά όταν τον Νοέμβριο του 2022 το αγόραζε από τον αγελαδοτρόφο 61,50 λεπτά και οι καταναλωτές το αγόραζαν πάλι με 1,12 ευρώ».
Σύμφωνα με πληροφορίες του κ. Ραυτόπουλου τα κεράσια Πέλλας φεύγουν από το χωράφι από 1,20 – 1,60 ευρώ και σήμερα στο σούπερ μάρκετ έχουν 5,60 ευρώ.
Ενώ το ίδιο είδος κεράσι, αλλά σε καλύτερη ποιότητα έχει 3,90 ευρώ/κιλό.
Κλείνοντας ο Απόστολος Ραυτόπουλος ανέφερε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει ό,τι έκανε και η Πορτογαλία για να αντιμετωπίσει την ακρίβεια.
Συγκεκριμένα, πρότεινε να μηδενιστεί ο ΦΠΑ στα έξι βασικά προϊόντα, δηλαδή στο ψωμί, αυγά γάλα, γιαούρτι, δημητριακά και παιδικές τροφές, ενώ στην Ελλάδα για τα αντίστοιχα προϊόντα το ΦΠΑ είναι στο 6%.
Ο Γιάννης Πηλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος τόνισε ότι οι αυξήσεις στις τιμές έστω και με μειωμένο ρυθμό.
Επιπλέον, σημείωσε ο κ. Πηλίδης ότι ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί κατά 4%.