Η εταιρεία ένδυσης Boohoo ανακοίνωσε πως αγόρασε την Debenhams για 55 εκατομμύρια λίρες, διευκρινίζοντας ωστόσο πως δεν πρόκειται να αναλάβει κανένα από τα 118 καταστήματα ή το εργατικό δυναμικό της. Αυτό σημαίνει άμεσο λουκέτο και απολύσεις για 12.000 άτομα.
Η Boohoo δηλώνει ότι πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα, ωστόσο η συγκεκριμένη συμφωνία σημαίνει πως 12.000 θέσεις εργασίας και το δίκτυο καταστημάτων της πρόκειται να χαθούν.
Η αλυσίδα Debenhams που μετρά 242 χρόνια ζωής βρίσκεται ήδη σε διαδικασία κλεισίματος από τη στιγμή που οι διαχειριστές της δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια συμφωνία διάσωσης για την επιχείρηση.
Oι πωλήσεις των προϊόντων της σε τιμή κόστους λόγω κλεισίματος στα καταστήματα της Debenhams είχαν ξεκινήσει ενώ οι διαχειριστές της εταιρείας προσπαθούσαν να αναζητούν προσφορές για να σώσουν είτε συνολικά είτε μέρος της επιχείρησης.
Τα καταστήματα της Debenhams θα κλείσουν οριστικά μετά τη συμφωνία Boohoo. Η Boohoo, η οποία ιδρύθηκε το 2006, έχει ήδη χρηματιστηριακή αξία 4,4 δισεκατομμυρίων λιρών.
Η Debenhams αγωνιζόταν εδώ και χρόνια να επιβιώσει, ωστόσο, ο κορονοϊός είχε ως αποτέλεσμα την οριστική πτώση της.
Η εταιρεία είχε ήδη μειώσει τα καταστήματά της και είχε απολύσει 6.500 άτομα από τον Μάιο, καθώς προσπάθησε να παραμείνει στην αγορά.
Επιχειρήσεις: Το λουκέτο που σόκαρε την ελληνική αγορά
Την απόσυρση της Notos Com από την δραστηριότητα λιανικής στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού εξυπηρετεί η ειλημμένη απόφαση της εταιρείας να μην ανανεωθεί η σύμβαση μίσθωσης του Notos Home στο Golden Hall.
Το κατάστημα στο γνωστό εμπορικό κέντρο στο Μαρούσι αναμένεται να κλείσει στο επόμενο διάστημα και θα είναι το δεύτερο Notos Home που θα κατεβάσει ρολά μετά το Νotos Home της πλατείας Κοτζιά, που έκλεισε προ διετίας.
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα η Notos Com διατηρεί δίκτυο πολυκαταστημάτων Notos Com σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά και Καλαμάτα.
Όταν αποφάσισε τον Ιανουάριο του 2019 τη διακοπή λειτουργίας του notoshome στην πλατεία Κοτζιά είχε προκαλέσει αίσθηση καθώς πρόκειται για επένδυση που είχε κάνει το 2002 από κοινού με την Κλαουδάτος, στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιοργάνωσης της ιστορικής αλυσίδας Λαμπρόπουλος.
Το Νotos Ηome στο Golden Hall λειτουργεί από το 2008 ενώ στο χώρο που απελευθερώνει με την έξοδό του αναμένεται η είσοδος νέου μεγάλου retailer.
Όσο για τη Notos Com διατηρήσει παρουσία στο εμπορικό κέντρο με καταστήματα όπως Gant, Lacoste, Trussardi, La Martina.
Eπίσης στις βλέψεις της εταιρείας είναι να αναπτύξει το concept notoshome μέσω shop in shop μέσα στα πολυκαταστήματά της όπως συμβαίνει με το κατάστημα της Ομόνοιας και της Θεσσαλονίκης.
Με εξαίρεση τις «κόκκινες» περιοχές της χώρας, ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα εμπορικά καταστήματα υποδεχόμενα τους πελάτες τους.
Στις «κόκκινες περιοχές» τα εμπορικά καταστήματα λειτουργούν με τη μέθοδο του click away.
Η επαναλειτουργία της αγοράς αποτελεί στοίχημα τόσο για την κυβέρνηση, καθώς η τήρηση των μέτρων και η επιδημιολογική επιβάρυνση που συνεπάγεται το άνοιγμα των εμπορικών επιχειρήσεων θα κρίνουν τα επόμενα βήματα στη χαλάρωση των περιορισμών, όσο και για τα καταστήματα που καλούνται να σώσουν τον τζίρο τους κάνοντας γενναίες εκπτώσεις και να ξεστοκάρουν εμπορεύματα τα οποία έμειναν αδιάθετα το προηγούμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι η μετακίνηση για τις δραστηριότητες που επαναλειτουργούν (εξαιρουμένης της επίσκεψης σε κομμωτήρια, υπηρεσίες προσωπικής υγιεινής, αποτρίχωσης, θεραπείας με υπεριώδεις και υπέρυθρες ακτίνες, μανικιούρ, πεντικιούρ και περιποίηση νυχιών κ.λπ.), έχει χρονική ισχύ δύο ωρών, με χρονικό σημείο έναρξης την ώρα που αναγράφεται στη βεβαίωση κίνησης ή την ώρα χορήγησής της μέσω μηνύματος.
Για να εξασφαλιστεί η «ασφαλής» επαναλειτουργία της αγοράς, ισχυρή θα είναι η παρουσία της ελληνικής αστυνομίας σε όλους τους εμπορικούς δρόμους, σύμφωνα με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Όπως εξήγησε, η ΕΛΑΣ θα επιτηρεί την αγορά προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Να σημειωθεί ότι νωρίτερα ο Παθολόγος – Λοιμωξιολόγος, Καθηγητής Παθολογίας Ιατρικού Τμήματος Πανεπιστημίου Πατρών Χαράλαμπος Γώγος υποστήριξε ότι πρέπει να τηρείται αυστηρά το δίωρο στην αγορά, προσθέτοντας ότι είναι αναγκαία η επιτήρηση ώστε να εξασφαλιστεί αυτό.
«Το δίωρο πρέπει να είναι αυστηρά δίωρο. Θέλουμε μια εφαρμογή (στα κινητά) για το δίωρο, αλλά υπάρχουν δυσκολίες με τα προσωπικά δεδομένα». δήλωσε. «Πρέπει να υπάρχει εκτεταμένη επιτήρηση στους διαδρόμους στους κοινόχρηστους χώρους τα πράγματα μπορεί να είναι δυσκολότερα», προειδοποίησε ο κ. Γώγος.
Αν περάσουμε το στάδιο με αυστηρή των απλών μέτρων προστασίας, «από κει και πέρα τα πράγματα θα δυσκολέψουν λόγω του καιρού» πρόσθεσε εκτιμώντας πως από Φεβρουάριο μπορεί να αρχίσει να ανοίγει η εστίαση αν συνεχίσουν τα πράγματα ως έχουν.
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, υσοστήριξε ότι δεν μπορεί να μπει «κόφτης» στα sms για μετακίνηση προκειμένου οι πολίτες να κάνουν τις αγορές τους γιατί η κυβέρνηση σέβεται τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, μέσα από τα sms.
Λιανεμπόριο: Το άνοιγμα του λιανεμπορίου έφερε και (αναμενόμενη) αύξηση των κρουσμάτων, με τα μεγαλύτερα καταστήματα της χώρας να διαφοροποιούν τον τρόπο λειτουργείας τους. Δείτε στο xristika.gr τι έφερε η… τέλεια καταιγίδα του λιανεμπορίου στα μεγαλύτερα καταστήματα.
Η αύξηση των κρουσμάτων και το “κοκκίνισμα” περιοχών όπως π.χ. η Αττική, οδήγησε τελικά την Επιτροπή να εισηγηθεί τον περιορισμό στη λειτουργία του λιανεμπορίου και την επανεμφάνιση των “clicks” στις αγορές, όπως αναφέρει το capital.gr.
Έως την ερχόμενη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου λοιπόν, το λιανεμπόριο, στις “κόκκινες” περιοχές, ο αριθμός των οποίων έχει φθάσει στις 13 -χθες προστέθηκαν στη λίστα η Χαλκδική, το Λασίθι και η Ζάκυνθος- θα λειτουργεί με τη μέθοδο click away (παραγγελία από απόσταση και παραλαβή στο κατάστημα), ενώ τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, βιβλιοπωλείων, κομμωτηρίων και προσωπικής περιποίησης έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν με προκαθορισμένο ραντεβού (click inside) και με 1 άτομο ανά 25 τ.μ.
Δυνατότητα την οποία αποφάσισε να μην εξασκήσει το δίκτυο της Inditex που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με πλειάδα καταστημάτων και σημάτων, όπως ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho.
Σε ό,τι αφορά την Jumbo, ενώ το Σάββατο άνοιξε κανονικά τα καταστήματά της, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνεται στις λιανεμπορικές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν στις “κόκκινες περιοχές” με τους ΚΑΔ ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλείου, και λειτούργησε με το μοντέλο click inside, στο τέλος της ημέρας, διαπίστωσε μάλλον ότι το z της ταμειακής μηχανής δεν κάλυπτε τα έξοδα λειτουργίας. Έτσι αποφάσισε τα καταστήματά της σε Αττική, Χαλκίδα και Πάτρα να παραμείνουν κλειστά από τη Δευτέρα 1η Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, τελικά η αλυσίδα αποφάσισε να λειτουργήσει από αύριο Τρίτη, τόσο με το μοντέλο click away όσο και με το σύστημα click inside. Ο λόγος, σύμφωνα με όσα υποστήριξαν το πρωί στελέχη της, είναι ότι υπήρξε ερμηνευτική εγκύκλιος που την ανάγκαζε αναγκάζει να “μεταφερθεί” στη Συν-εργασία και να απεμπολήσει τα δικαιώματα που έχει με την αναστολή εργασίας. Αλλες πηγές της εταιρείας πάντως υποστηρίζουν πως η απόφαση για το άνοιγμα ελήφθη μετά από επαφές με τους νομικούς της συμβούλους και στελέχη τόσο του υπουργείου Εργασίας όσο και του υπουργείο Ανάπτυξης. “Από τη στιγμή που δεν κλείνεις με κρατική εντολή δεν μπορείς να έχεις τις πρόνοιες των εταιρειών που κλείνουν με κρατική εντολή” ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν το πρωί στελέχη της Jumbo η ερμηνευτική εγκύκλιος προβλέπει πως όποια εταιρεία διαθέτει ρούχα, υποδήματα, και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου, και δεν ανοίξει ακόμη και αν αυτές οι δραστηριότητες είναι δευτερεύοντες ΚΑΔ, αυτό σημαίνει αυτομάτως τον αποκλεισμό τους από τα ευεργετικά μέτρα των αναστολών εργασίας και την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα Συν-εργασία. Οπότε, δεν πρέπει να αποκλείουμε το ενδεχόμενο αλυσίδες που δεν άνοιξαν στις “κόκκινες” περιοχές, να εξαναγκαστούν να “συμμορφωθούν” με τη νέα ΚΥΑ, δηλαδή να λειτουργήσουν με το click in shop και click inside, όπως θα πράξει η Jumbo.
Ωστόσο, πηγές τόσο από το υπουργείο Εργασίας όσο και από το υπουργείο Ανάπτυξης αναφέρουν ότι δεν υπάρχει σχετική ερμηνευτική εγκύκλιος.
Σε ένα κατάστημα π.χ. επιφάνειας 1.000 τ.μ. μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα εντός αυτού έως 40 καταναλωτές ή 420-520 αν δεχθούμε ότι ο καθένας μένει μέσα 1 ώρα και το κατάστημα εξαντλεί τη δυνατότητα που του δίδεται από την ΚΥΑ να λειτουργεί καθημερινά έως και 13 ώρες στην Αττική, δηλαδή από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, ή 10,5 ώρες στις υπόλοιπες “κόκκινες” περιοχές, δηλαδή από τις 7 το πρωί έως τις 17:30.
Λιανεμπόριο: Η περίπτωση των Inditex και H&M
Ας επανέλθουμε όμως στην περίπτωση της Inditex. Η αρχική απόφαση του μεγαλύτερου λιανέμπορου που δραστηριοποιείται στη χώρα, του Ισπανικού ομίλου Inditex που με βάση τα στοιχεία του 2019 τζίραρε στην Ελλάδα 550 εκατ. ευρώ, διέθετε δίκτυο 165 καταστημάτων -πλέον είναι 163 – στο οποίο απασχολούνταν 3.956 εργαζόμενοι, προβληματίζει.
Και αυτό γιατί ο όμιλος Inditex έχει ανακοινώσει, από τον περασμένο Ιούνιο, ότι προτίθεται να κλείσει παγκοσμίως 1.200 καταστήματα, να επεκτείνει τα καταστήματα με τις καλύτερες επιδόσεις και να επενδύσει στο διαδίκτυο προκειμένου το 2022 το 25% του ετήσιου τζίρου του να προέρχεται από τις online πωλήσεις.
Έως τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου είχε κλείσει 289 περιορίζοντας τον αριθμό τους σε 7.197. Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν αυτή η απόφαση, δηλαδή κλείσιμο καταστημάτων, θα επηρεάσει και πόσο τη δραστηριότητα του στην Ελλάδα, όπου ολόκληροι εμπορικοί δρόμοι φέρουν το όνομα του ενώ το αποτύπωμά του στα εμπορικά κέντρα της χώρας κάθε άλλο παρά ασήμαντο είναι.
Εκτός από την Inditex, υπάρχουν και άλλοι μεγάλοι εγχώριοι και μη όμιλοι που αναζητούν την πλέον ενδεδειγμένη λύση για το πως θα λειτουργήσουν βραχυπρόθεσμα και ποιο πλάνο θα ακολουθήσουν μακροπρόθεσμα.
Και φυσικά υπάρχουν και αρκετές χιλιάδες μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες, κατά δήλωση εκπροσώπων των θεσμικών τους οργάνων βρίσκονται επί ξυρού ακμής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, 1 στις 2 εμπορικές επιχειρήσεις κινδυνεύουν αν δεν εφαρμοστούν γενναία μέτρα στήριξης μεταξύ των οποίων και “κούρεμα” οφειλών. Αρκετές εξ αυτών των επιχειρήσεων αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί, αφού ο τζίρος των προηγούμενων μηνών, ακόμη και την περίοδο των εορτών όπου τα καταστήματα λειτούργησαν κάποιες ημέρες και των δύο προηγούμενων εβδομάδων, είναι κάτω τουλάχιστον 50% όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς.
Ακόμη όμως και μεγάλες αλυσίδες και γνωστά brands, όπως η σουηδική H&M δέχθηκαν και συνεχίζουν να δέχονται ισχυρές πιέσεις. Η αλυσίδα που αριθμεί 35 καταστήματα στην Ελλάδα έχασε πέρυσι το 1/4 των πωλήσεών της σε σχέση με το 2019 ενώ το τελευταίο τρίμηνο της οικονομικής της χρήσης (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος) οι απώλειες διευρύνθηκαν. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο σουηδικός όμιλος στις 29 Ιανουαρίου, οι πωλήσεις του στην Ελλάδα το διάστημα Σεπτέμβριος – Νοέμβριος υποχώρησαν κατά 30%, όταν σε επίπεδο ομίλου η πτώση ήταν μόλις 10%.
Λιανεμπόριο: Στροφή 180 μοιρών από τα Zara
Εντέλει σε στροφή 180 μοιρών προχώρησε και ο όμιλος Inditex (ZARA, Pull&Bear κ.ά.) ο οποίος αποφάσισε να λειτουργήσει τελικά το δίκτυό του στις “κόκκινες” περιοχές με το μοντέλο click inside.
Η απόφαση ελήφθη νωρίτερα το μεσημέρι της Δευτέρας κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης που είχαν τα στελέχη της θυγατρικής στην Ελλάδα με τα κεντρικά στην Ισπανία.
Πήγες της Inditex ανέφεραν στο Capital.gr, ότι ο λόγος που δεν λειτουργήσαν τα καταστήματα του ομίλου στις “κόκκινες” περιοχές το περασμένο Σάββατο και σήμερα Δευτέρα οφείλεται στο γεγονός ότι δεν προλάβαιναν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα -το ΦΕΚ δημοσιεύθηκε το βράδυ του Σαββάτου.
Άλλες πηγές πάντως υποστηρίζουν πως τόσο ο όμιλος Inditex όσο και η Jumbo “αναγκάστηκαν” να ανοίξουν τα καταστήματά τους διότι σε αντίθετη περίπτωση θα εξαιρούνταν από τα μέτρα στήριξης.