ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Λουκέτο σε ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti και Bershka – Δείτε τι συνέβη

Νέα «βόμβα» στην αγορά καθώς ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, καταστήματα της ίδιας πολυεθνικής παραμένουν κλειστά! Διαβάστε στο xristika.gr

Τυπικά το λιανεμπόριο, στις “κόκκινες” περιοχές, ο αριθμός των οποίων έχει φθάσει στις 13, θα λειτουργεί με τη μέθοδο click away (παραγγελία από απόσταση και παραλαβή στο κατάστημα), ενώ τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, βιβλιοπωλείων, κομμωτηρίων και προσωπικής περιποίησης έχουν τη δυνατότητα θα λειτουργούν με προκαθορισμένο ραντεβού (click inside) και με 1 άτομο ανά 25 τ.μ.

Κλειστά θα παραμείνει το δίκτυο της Inditex που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με πλειάδα καταστημάτων και σημάτων, όπως ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, κ.ά., όσο και η Jumbo.( Μετά από πολλά… άνοιξε – κλείσε, ανοίγουν από αύριο τα Jumbo στην Αττική και σε κόκκινες περιοχές)

Ενώ το Σάββατο η Jumbo άνοιξε κανονικά με την μέθοδο του click inside, την ίδια μέρα κιολας αποφάσισαν ότι… δεν βγαίνουν και κλείνουν εντελώς τα καταστήματα τόσο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες κόκκινες περιοχές.

Η απόφαση του μεγαλύτερου λιανέμπορου που δραστηριοποιείται στη χώρα, του Ισπανικού ομίλου Inditex που με βάση τα στοιχεία του 2019 τζίραρε στην Ελλάδα 550 εκατ. ευρώ, διέθετε δίκτυο 165 καταστημάτων -πλέον είναι 163 – στο οποίο απασχολούνταν 3.956 εργαζόμενοι, προβληματίζει.

Και αυτό γιατί ο όμιλος Inditex έχει ανακοινώσει, από τον περασμένο Ιούνιο, ότι προτίθεται να κλείσει παγκοσμίως 1.200 καταστήματα, να επεκτείνει τα καταστήματα με τις καλύτερες επιδόσεις και να επενδύσει στο διαδίκτυο προκειμένου το 2022 το 25% του ετήσιου τζίρου του να προέρχεται από τις online πωλήσεις.

Συνεπώς, επειδή το ταμείον έδειξε πως είναι μείον, δεν αναμένεται να ανοίξουν ούτε με ραντεβού τα καταστήματα ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho.

Λιανεμπόριο: Η περίπτωση των Inditex και H&M

Ας επανέλθουμε όμως στην περίπτωση της Inditex. Η αρχική απόφαση του μεγαλύτερου λιανέμπορου που δραστηριοποιείται στη χώρα, του Ισπανικού ομίλου Inditex που με βάση τα στοιχεία του 2019 τζίραρε στην Ελλάδα 550 εκατ. ευρώ, διέθετε δίκτυο 165 καταστημάτων -πλέον είναι 163 – στο οποίο απασχολούνταν 3.956 εργαζόμενοι, προβληματίζει.

Και αυτό γιατί ο όμιλος Inditex έχει ανακοινώσει, από τον περασμένο Ιούνιο, ότι προτίθεται να κλείσει παγκοσμίως 1.200 καταστήματα, να επεκτείνει τα καταστήματα με τις καλύτερες επιδόσεις και να επενδύσει στο διαδίκτυο προκειμένου το 2022 το 25% του ετήσιου τζίρου του να προέρχεται από τις online πωλήσεις.

Έως τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου είχε κλείσει 289 περιορίζοντας τον αριθμό τους σε 7.197. Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν αυτή η απόφαση, δηλαδή κλείσιμο καταστημάτων, θα επηρεάσει και πόσο τη δραστηριότητα του στην Ελλάδα, όπου ολόκληροι εμπορικοί δρόμοι φέρουν το όνομα του ενώ το αποτύπωμά του στα εμπορικά κέντρα της χώρας κάθε άλλο παρά ασήμαντο είναι.

Εκτός από την Inditex, υπάρχουν και άλλοι μεγάλοι εγχώριοι και μη όμιλοι που αναζητούν την πλέον ενδεδειγμένη λύση για το πως θα λειτουργήσουν βραχυπρόθεσμα και ποιο πλάνο θα ακολουθήσουν μακροπρόθεσμα.

Και φυσικά υπάρχουν και αρκετές χιλιάδες μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες, κατά δήλωση εκπροσώπων των θεσμικών τους οργάνων βρίσκονται επί ξυρού ακμής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, 1 στις 2 εμπορικές επιχειρήσεις κινδυνεύουν αν δεν εφαρμοστούν γενναία μέτρα στήριξης μεταξύ των οποίων και “κούρεμα” οφειλών. Αρκετές εξ αυτών των επιχειρήσεων αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί, αφού ο τζίρος των προηγούμενων μηνών, ακόμη και την περίοδο των εορτών όπου τα καταστήματα λειτούργησαν κάποιες ημέρες και των δύο προηγούμενων εβδομάδων, είναι κάτω τουλάχιστον 50% όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς.

Ακόμη όμως και μεγάλες αλυσίδες και γνωστά brands, όπως η σουηδική H&M δέχθηκαν και συνεχίζουν να δέχονται ισχυρές πιέσεις. Η αλυσίδα που αριθμεί 35 καταστήματα στην Ελλάδα έχασε πέρυσι το 1/4 των πωλήσεών της σε σχέση με το 2019 ενώ το τελευταίο τρίμηνο της οικονομικής της χρήσης (Σεπτέμβριος – Νοέμβριος) οι απώλειες διευρύνθηκαν. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο σουηδικός όμιλος στις 29 Ιανουαρίου, οι πωλήσεις του στην Ελλάδα το διάστημα Σεπτέμβριος – Νοέμβριος υποχώρησαν κατά 30%, όταν σε επίπεδο ομίλου η πτώση ήταν μόλις 10%.

Λιανεμπόριο: Κλείνουν τα Jumbo;

Η υποχώρηση των πωλήσεων κατά 18,2% για το 2020 κάθε άλλο παρά αποτυχία μπορεί να χαρακτηριστεί για τον όμιλο Jumbo, τηρουμένων των αναλογιών.

Η σύγκριση με βάση ομοειδείς εταιρείες του κλάδου σε όρους EV/EBITDA (2021) δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση περί το 50%.

Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει αυτήν τη διαφορά;

Η ανάκαμψη των πωλήσεων που παρατηρήθηκε μετά το πρώτο lockdown τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των πωλήσεων κατά 16,9% το α’ εξάμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Να μην ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο η μείωση ήταν 51% και 86% αντίστοιχα. Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι η χαμηλή τουριστική κίνηση δεν έδωσε την απαραίτητη ώθηση στις καλοκαιρινές πωλήσεις, το γ’ τρίμηνο έκλεισε με +2,5%. Έτσι, στο 9μηνο η υποχώρηση των πωλήσεων άγγιξε το -9,3%.

Στο δ’ τρίμηνο, όπου η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί περί το 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας, η υποχώρηση έφτασε το 35%. Σε αυτό συνετέλεσε η σημαντική αύξηση των πωλήσεων τον Οκτώβριο (+12,7%), αλλά και το γεγονός ότι οι περιορισμοί που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα δεν ήταν αντίστοιχοι στις υπόλοιπες χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος.

Για τη συνέχεια πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το πρώτο δίμηνο (Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου) οι πωλήσεις είχαν διψήφια ανάπτυξη (η δυναμική του ομίλου συνεχιζόταν προ κρίσης), καθώς επίσης και το γεγονός ότι, εφόσον σε μερικές εβδομάδες αποκατασταθεί το άνοιγμα του λιανεμπορίου, η σύγκριση με το 2020 θα δώσει σημαντικούς ρυθμούς ανάκαμψης.

Παράλληλα, σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, η σύγκριση είναι αυτή που έχει σημασία. Έτσι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, η Jumbo με βάση τον δείκτη EV/EBITDA διαπραγματεύεται 6,5 φορές τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) του 2021, ενώ η μετοχή διαπραγματεύεται 15,5 φορές τα κέρδη του.

Μεγάλο πλεονέκτημα του ομίλου αποτελεί ο καθαρός δανεισμός (μετρητά μείον δάνεια) άνω των 320 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 17% της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης του ομίλου (2,37 ευρώ/μετοχή). Οι δύο μεγάλες εταιρείες παιχνιδιών, Mattel και Hasbro, αν θα μπορούσαμε να τις συγκρίνουμε με την Jumbo, διαπραγματεύονται με δείκτη EV/EBITDA (2021) 12 και 14,5 φορές αντίστοιχα.

Προσπαθώντας να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στη σύγκριση, καθώς πολλοί θα ισχυριστούν ότι οι πωλήσεις παιχνιδιών της Jumbo αποτελούν μόλις το 1/3 των συνολικών πωλήσεων του ομίλου και οι παραπάνω εταιρείες δεν είναι πλήρως αντιπροσωπευτικές, θα εξετάσουμε ακόμα μία σύγκριση, με τη Walmart. Ο δείκτης EV/EBITDA (2021) του συγκεκριμένου πολυκαταστήματος ξεπερνά τις 13 φορές.

Σαφώς η Jumbo δεν είναι μόνο λιανεμπόριο παιχνιδιών, όμως το λειτουργικό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτό της Walmart ή των υπολοίπων εταιρειών λιανεμπορίου (super-hyper market), αφού σε λειτουργικό επίπεδο (EBITDA margin) ξεπερνά το 30%, ενώ στις αντίστοιχες αλυσίδες διαμορφώνεται μόλις στο 6,5%.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία συγκαταλέγεται στις τρεις εναπομένουσες του δείκτη MSCI, με συμμετοχή 22,45%, με τους αλλοδαπούς επενδυτές να δείχνουν την προτίμησή τους.

Η σύγκριση σε όρους EV/EBITDA δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση 45%-50%. Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει τη διαφορά (gap);

Ο πιο σημαντικός λόγος είναι η αγορά διαπραγμάτευσης (Ελλάδα) και η κατάταξή της στις αναδυόμενες αγορές. Ταυτόχρονα, ψηλά στην ατζέντα οι αλλοδαποί επενδυτές τοποθετούν το γεγονός ότι η διοίκηση τoυ ομίλου είναι το λεγόμενο one man show!

Σαφώς και ο μεγαλομέτοχος κ. Βακάκης έχει αποδείξει την αξία του με το πέρασμα του χρόνου, ωστόσο οι αλλοδαποί επενδυτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην εταιρική διακυβέρνηση, εισάγοντας ένα discount στην αποτίμηση λόγω αυτού του γεγονότος. Το λεγόμενο ESG (Environmental, Social and Governance) αναμένεται να μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εκτιμήσεις έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπ’ όψιν τούς παραπάνω παράγοντες.

Καταλήγοντας, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι, ακόμα και όταν θα ανοίξουν τα καταστήματα, θα υπάρχει πρόσθετος αρνητικός αντίκτυπος λόγω της σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα και του χρόνου που απαιτείται για την αποκατάσταση προηγούμενων καταναλωτικών συνηθειών.

Υπενθυμίζεται ότι το click away δεν εφαρμόστηκε από τον όμιλο, ενώ το online κατάστημα λειτούργησε μέχρι κάποιο βαθμό.

Η στρατηγική του ομίλου εστιάζει στην προσέλκυση του πελάτη στο φυσικό κατάστημα, καθώς προβαίνει και στις λεγόμενες αγορές από παρόρμηση, μεγαλώνοντας, έτσι, τη μέση απόδειξη ανά πελάτη σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές.

Τέλος, μην ξεχνάμε ότι η κρίση θα αφήσει τα απόνερά της, διευρύνοντας τις ανισότητες, με αποτέλεσμα ο ισχυρός να μεγεθυνθεί και ο ανίσχυρος να μικρύνει!

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΕΛΕΝΟΠΟΥΛΟΣ

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

6 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

6 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

6 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

6 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

6 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

6 έτη ago