Αλλάζουν όλα στους λογαριασμούς ρεύματος.
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) αποκάλυψε μια σημαντική καινοτομία που βάζει τέλος στη σύγχυση με τα πολύπλοκα τιμολόγια: κάθε νέο συμβόλαιο ρεύματος θα συνοδεύεται από ένα απλό, κατανοητό και αποκαλυπτικό έντυπο!
Το νέο αυτό έντυπο θα παρουσιάζει σε περίληψη το τιμολόγιο, τις χρεώσεις, τις εκπτώσεις και την τιμή του παγίου, με σαφή και εύκολο τρόπο. Με λίγα λόγια, θα μπορείς επιτέλους να καταλαβαίνεις τι πληρώνεις και γιατί!
Η πρόταση αυτή βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση και σκοπός της είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο ανάμεσα σε δεκάδες διαφορετικές χρεώσεις και όρους.
Σημειώνεται πως παραμένει ο χρωματικός διαχωρισμός στα τιμολόγια, ενώ σύντομα θα μπουν στη ζωή μας και τα δυναμικά – “πορτοκαλί” τιμολόγια, μετά την εγκατάσταση των έξυπνων μετρητών.
Ειδική έμφαση δίνεται και στις διαφημίσεις των τιμολογίων: κάθε πάροχος θα πρέπει να αναφέρει ξεκάθαρα τιμή παγίου, βασική τιμή προμήθειας και πιθανές εκπτώσεις, για να μην παραπλανάται ο καταναλωτής και να μπορεί να κάνει τη σωστή επιλογή.
Χωρίς χαρτονομίσματα το νέο ευρωπαϊκό νόμισμα: Αποκάλυψη
Μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο που κινούνται τα χρήματα στην Ευρώπη σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με την πρόεδρό της, Κριστίν Λαγκάρντ, να μιλάει ανοιχτά για μια «πορεία προς την ανεξαρτησία».
Το όραμα της ΕΚΤ περιλαμβάνει την ενοποίηση των κεφαλαιαγορών και τον «εξευρωπαϊσμό» των υποδομών πληρωμών – από τις κάρτες μέχρι τα ψηφιακά πορτοφόλια.
Σε συνέντευξή της στο ιρλανδικό ραδιόφωνο, η Λαγκάρντ υποστήριξε ότι τα εσωτερικά εμπόδια στις ευρωπαϊκές αγορές λειτουργούν σαν «αόρατοι δασμοί», αντίστοιχοι με 110% στις υπηρεσίες και 40% στα αγαθά. Αν αυτά καταργηθούν, ο πλούτος της Ευρώπης θα μπορούσε να αυξηθεί θεαματικά.
Τέλος στην εξάρτηση από Visa, Mastercard και… Κίνα
Σήμερα, σχεδόν κάθε πληρωμή με κάρτα στην Ευρώπη περνάει μέσα από τις δύο αμερικανικές κολοσσούς: τη Visa και τη Mastercard. Μόνο το 2023, οι δύο εταιρείες διαχειρίστηκαν πληρωμές αξίας 4,7 τρισ. δολαρίων στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΚΤ, οι πληρωμές με κάρτα αντιπροσωπεύουν περίπου το 45% των συναλλαγών στα σημεία πώλησης.
Για να αντιμετωπιστεί αυτή η εξάρτηση, έχουν ήδη ξεκινήσει σοβαρές πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση της δημιουργίας ευρωπαϊκών συστημάτων άμεσων πληρωμών. Στην Ελλάδα λειτουργεί ήδη το IRIS της ΔΙΑΣ, ενώ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο αναπτύσσεται το WERO της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πληρωμών (EPI), το οποίο χρησιμοποιείται ήδη σε Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γερμανία – με στόχο την επέκταση και σε άλλες χώρες.
Κομβικής σημασίας για την επιτυχία αυτών των συστημάτων είναι η ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης στην ΕΕ.
Το μεγάλο στοίχημα: το ψηφιακό ευρώ
Το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ΕΚΤ, όμως, είναι η δημιουργία του ψηφιακού ευρώ – ενός νέου νομίσματος που θα λειτουργεί ως ψηφιακό πορτοφόλι, με μηδενικά κόστη προμήθειας για συναλλαγές, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους επαγγελματίες.
Η προετοιμασία του ψηφιακού ευρώ έχει ξεκινήσει ήδη από τον Νοέμβριο του 2023. Τον Ιούλιο του 2025 αναμένεται η πρώτη έκθεση προόδου, ενώ τον Οκτώβριο θα ληφθεί η απόφαση για το αν και πώς θα συνεχιστεί το εγχείρημα.
Όμως, ο δρόμος προς ένα νέο ψηφιακό νόμισμα δεν είναι χωρίς εμπόδια. Οι επενδύσεις για τις υποδομές του θα κοστίσουν δισεκατομμύρια ευρώ και θα απαιτήσουν απόλυτη κυβερνοασφάλεια. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός μεταξύ όλων των χωρών της ευρωζώνης, ενώ δεν αποκλείεται να προκύψουν αντιδράσεις από τις ίδιες τις ευρωπαϊκές τράπεζες, που ενδέχεται να δουν τα συμφέροντά τους να πλήττονται.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το ψηφιακό ευρώ –αν τελικά υλοποιηθεί– δεν αναμένεται πριν από το 2030.
«Λάθος χιλιάδες λογαριασμοί ρεύματος της ΔΕΗ»: Δείτε τι έχει συμβεί
Καταναλωτές από τον Πειραιά και διάφορες περιοχές της επαρχίας καταγγέλλουν σοβαρές καθυστερήσεις στις μετρήσεις του ΔΕΔΔΗΕ, γεγονός που έχει προκαλέσει σύγχυση και σημαντικά προβλήματα στους οικιακούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλει να πραγματοποιεί μηνιαίες μετρήσεις αντί για τετραμηνιαίες, προκειμένου να αποφεύγεται η συσσώρευση κιλοβατωρών και κατ’ επέκταση οι υπέρογκες χρεώσεις, αλλά και για να περιοριστεί το φαινόμενο της ρευματοκλοπής. Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν πολίτες, ο ΔΕΔΔΗΕ δεν είναι συνεπής στην τήρηση αυτού του χρονοδιαγράμματος.
«Ανύπαρκτες» μετρήσεις και λογαριασμοί χωρίς εκκαθάριση
Πολλοί καταναλωτές αναφέρουν, σύμφωνα με το financial report ότι οι προβλεπόμενες μετρήσεις δεν γίνονται στο τέλος κάθε μήνα, όπως αναφέρεται στους λογαριασμούς, με αποτέλεσμα οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας να μη λαμβάνουν έγκαιρα τις απαραίτητες ενδείξεις για την έκδοση εκκαθαριστικών λογαριασμών.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι λογαριασμοί που φτάνουν στους πολίτες καλύπτουν λάθος χρονικές περιόδους —π.χ. διαστήματα επτά ή δέκα ημερών— λόγω της μη έγκαιρης καταχώρησης των μετρήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι κιλοβατώρες που εμφανίζονται να διαφέρουν από εκείνες που έχουν καταγράψει οι ίδιοι οι καταναλωτές.
Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό ιδιοκτήτη σπιτιού σε επαρχιακή πόλη, ο οποίος βρήκε στην πόρτα του σημείωμα από συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ που ανέφερε ότι δεν πραγματοποιήθηκε μέτρηση λόγω έλλειψης πρόσβασης στο ρολόι – παρόλο που το ρολόι βρισκόταν σε εμφανές σημείο και ήταν άμεσα προσβάσιμο.
Λογαριασμοί με καθυστέρηση ενός μήνα
Η κατάσταση έχει προκαλέσει αναστάτωση στους καταναλωτές, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι δεν έχουν λάβει εκκαθαριστικό λογαριασμό για διάστημα δύο μηνών. Όπως ενημερώθηκαν από τις εταιρείες παροχής ενέργειας, πλέον οι λογαριασμοί θα εκδίδονται με καθυστέρηση ενός μήνα, ώστε να διασφαλίζεται η ορθότητα της μέτρησης. Έτσι, για παράδειγμα, στις αρχές Απριλίου εκδόθηκε λογαριασμός που αφορά την κατανάλωση του Φεβρουαρίου.
Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν περιορίζεται στον Πειραιά. Παρόμοιες καταγγελίες έχουν καταγραφεί και στην Ανατολική Αττική. Το ζήτημα έφτασε μέχρι τη Βουλή, με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργο Καραμέρο, να καταθέτει σχετική ερώτηση για τις ελλείψεις στις μετρήσεις, οι οποίες οδηγούν σε «φουσκωμένους» λογαριασμούς για χιλιάδες νοικοκυριά.
Τι απαντά ο ΔΕΔΔΗΕ
Σύμφωνα με πηγές του ΔΕΔΔΗΕ που επικοινώνησαν με το Financial Report, η εταιρεία δεν έχει πλήρη εικόνα για την έκταση του προβλήματος. Όπως ανέφεραν, σε περιπτώσεις παραπόνων δίνεται εντολή στα συνεργεία να επανεξετάσουν τις μετρήσεις στις επίμαχες περιοχές.
Ο ΔΕΔΔΗΕ διευκρινίζει ότι οι ενδείξεις των ρολογιών αποστέλλονται απευθείας στους παρόχους, και ως εκ τούτου η ίδια η εταιρεία δεν φέρει ευθύνη για την τελική χρέωση στους λογαριασμούς.
Σε ερώτηση για το τι γίνεται όταν υπάρχει λάθος στη μέτρηση, ο ΔΕΔΔΗΕ απάντησε ότι οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλουν τις ενδείξεις τους είτε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας είτε τηλεφωνικά στο 800 400 0000. Αν διαπιστωθεί απόκλιση, λαμβάνεται υπόψη η μέτρηση του συνεργείου. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία υποστηρίζει ότι τέτοιου είδους λάθη είναι σπάνια και διορθώνονται άμεσα.