Λογαριασμοί ρεύματος 2022: Γελάει ο κόσμος με την… εξίσωση της ρήτρας αναπροσαρμογής

Λογαριασμοί ρεύματος: «Φωτιά» έχει βάλει στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος η ρήτρα αναπροσαρμογής. Δημοσιοποιήθηκε η… εξίσωση που θα «βοηθήσει» τους πολίτες να υπολογίσουν το ποσό. Μπορείτε να τη λύσετε; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ωστόσο, η μαθηματική πράξη που απαιτείται -για κάποιον που δεν έχει σπουδάσει μαθηματικό ή οικονομικά- «ζαλίζει».

Λογαριασμοί ρεύματος: Ο γρίφος της ρήτρας αναπροσαρμογής

Η εξίσωση είναι η εξής:

Λογαριασμοί ρεύματος 2022: Γελάει ο κόσμος με την… εξίσωση της ρήτρας αναπροσαρμογής

Ο γρίφος της ρήτρας αναπροσαρμογής

Ο πρόεδρος Τεχνικών της ΔΕΗ τόνισε, μιλώντας στο OPEN, πως «δεν υπήρχε ενημέρωση ότι έρχεται η ρήτρα για να μπορεί ο καταναλωτής να ξέρει».

Από αύριο ξεκινούν διακοπές ρεύματος

Ο πρόεδρος Τεχνικών της ΔΕΗ, Κώστας Μανιάτης, αποκάλυψε ότι ξεκινούν διακοπές ρεύματος σε απλήρωτους λογαριασμούς από αύριο, Τετάρτη 27 Απριλίου.

Όπως εξήγησε, για όσους λογαριασμούς δεν έχουν πληρωθεί και είναι από ένα ποσό και πάνω, οι αρμόδιοι θα προχωρήσουν σε διακοπή ρεύματος.

Μόνο στον νομό Αττικής υπάρχουν -ημερησίως- πάνω από 500 εντολές για διακοπή ρεύματος, τόνισε ο κ. Μανιάτης.

Από πλευράς του ο δικηγόρος ΙΝ.ΚΑ., Αλέξης Αλεξόπουλος, δήλωσε ότι «η εθνική νομοθεσία, ο καταναλωτικός νόμος και όλες οι οδηγίες της ΕΕ που αποτελούν υπερεθνική νομοθεσία προβλέπουν ότι οι ρήτρες είναι διαφανείς. Δηλαδή όταν παίρνω τον λογαριασμό και υπογράφω το συμβόλαιο ξέρω τι σημαίνει αυτό σε χρέωση».

Στο τέλος, ο ίδιος συμπλήρωσε ότι τον Αύγουστο του ’21 ξεκίνησε η εφαρμογή της ρήτρας και τον Νοέμβριο του ’21 μπήκε «αδιαφανώς» στους λογαριασμούς των καταναλωτών.

Λογαριασμοί ρεύματος: Το μεγάλο ψέμα που λένε

Έντονη δυσφορία στις Βρυξέλλες προκάλεσαν τις προηγούμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, οι δηλώσεις και «διαρροές» από την κυβέρνηση περί παρέμβασης με εθνικά μέτρα για το ακριβό ρεύμα ακόμη και πριν ληφθούν αποφάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί η Αθήνα να αφήσει για τον Ιούνιο την υλοποίηση αλλαγών στο μοντέλο που εφαρμόζει ως τώρα, με βασικό στοιχείο τις επιδοτήσεις στους καταναλωτές.

Από την Κομισιόν εκδηλώθηκε έντονη δυσφορία για όσα συζητούνταν στην Αθήνα περί αλλαγών στην πολιτική για το ρεύμα, ακόμη και πριν δημοσιοποιήσει η Επιτροπή, στις 16 Μαΐου, τις προτάσεις της για την ενεργειακή κρίση, βάσει του σχετικού αιτήματος που απηύθυναν οι Ευρωπαίοι ηγέτες στην προηγούμενη Σύνοδο Κορυφής, με την προοπτική, στο τέλος Μαΐου, να επανέλθει το θέμα στο ανώτατο επίπεδο. Μάλιστα, στην Αθήνα διακινήθηκαν σενάρια παρέμβασης στην αγορά χονδρικής για το ρεύμα, ακόμη και με την επιβολή πλαφόν.

Στις Βρυξέλλες υπάρχει μεγάλη ευαισθησία στα θέματα που αφορούν την αγορά χονδρικής, παρότι αναγνωρίζεται ότι στις σημερινές συνθήκες ακραίων στρεβλώσεων σε ό,τι αφορά πρωτίστως το φυσικό αέριο, η αγορά λειτουργεί με αρκετά προβλήματα. Δεν παύει πάντως, όπως τονίζουν ευρωπαϊκές πηγές, να αποτελεί μία από τις κοινές αγορές στην Ευρώπη, που λειτουργεί με ενιαίους κανόνες και θα αποτελούσε σοβαρή προσβολή της ευρωπαϊκής τάξης εάν οι εθνικές κυβερνήσεις αποφάσιζαν μονομερώς να παρέμβουν με πλαφόν και άλλα μέτρα. Πολύ περισσότερο, όταν βρίσκεται σε εξέλιξη μια ευρωπαϊκή διαβούλευση για πιθανές αλλαγές.

Με αυτά τα δεδομένα, ξεκαθαρίστηκε από ελληνικής πλευράς ότι και τον Μάιο θα παραμείνει αμετάβλητο το μοντέλο επιδότησης των λογαριασμών, χωρίς οποιαδήποτε παρέμβαση στη λειτουργία της αγοράς χονδρικής. Επιπλέον, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση έδωσε διαβεβαιώσεις στις Βρυξέλλες ότι, σε κάθε περίπτωση, θα σεβασθεί τους βασικούς κανόνες λειτουργίας της ενεργειακής αγοράς, αποκλείοντας μονομερή επιβολή πλαφόν στις τιμές χονδρικής, που θα αποτελούσε casus belli για την Κομισιόν.

Έτσι, κυβέρνηση θα περάσει τον Μάιο, παρά την έντονη δυσφορία που υπάρχει στην κοινωνία και αποτυπώνεται ήδη στις δημοσκοπήσεις, χωρίς να προχωρήσει σε λήψη «εθνικών μέτρων». Παραμένει σε συντονισμό κυρίως με την Ιταλία, που έχει αναλάβει να προωθήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο την πρόταση για επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου, ελπίζοντας ότι θα μπορούσαν να καμφθούν οι αντιρρήσεις των χωρών του Βορρά στη Σύνοδο Κορυφής του Μαΐου.

Εκτός από αυτή την πρόταση, θα επανέλθει στο τραπέζι, με βάση και την αξιολόγηση που θα κάνει η Κομισιόν, η πρόταση του Νότου για αποσύνδεση των τιμών του ρεύματος από τις τιμές του φυσικού αερίου, έστω και προσωρινά, ώστε η υψηλή τιμή του αερίου να μην ωθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα και την τιμή του ρεύματος. Μαζί με αυτές τις προτάσεις, υπάρχουν και ιδέες για αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ή από δανεισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να χρηματοδοτηθούν πιθανές παρεμβάσεις και να μην υπάρξει δυσανάλογη επιβάρυνση των πιο αδύναμων, δημοσιονομικά, κρατών.

Οι χώρες του Βορρά επιμένουν ότι η επιβολή πλαφόν στο φυσικό αέριο θα δημιουργούσε κινδύνους για την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς, ενώ είναι αρνητικές σε αλλαγές στην κοινή αγορά του ρεύματος, θεωρώντας ότι, εάν συμπιεστούν με παρεμβάσεις οι τιμές χονδρικής, αυτό θα θέσει σε κίνδυνο τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια.

Καθώς παραμένει αβέβαιη η έκβαση αυτής της διαπραγμάτευσης, ένα σενάριο διεξόδου για την Ελλάδα θα μπορούσε να είναι να ζητήσει ο Κ. Μητσοτάκης στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής μια ειδική εξαίρεση από τους κανόνες της ενεργειακής αγοράς, όπως αυτή που εξασφάλισαν στις 25 Μαρτίου η Ισπανία και η Πορτογαλία, αφού απείλησαν πρώτα με βέτο στις αποφάσεις της Συνόδου. Στην Ισπανία, η κυβέρνηση έθεσε πλαφόν 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα στην τιμή του φυσικού αερίου και αποζημιώνει τους παραγωγούς ενέργειας για τη διαφορά, ώστε να κατεβεί η τιμή χονδρικής.

Ένα άλλο μέτρο που εξετάζει η κυβέρνηση είναι να θέσει επιμέρους πλαφόν στις τιμές από τις διαφορετικές τεχνολογίες παραγωγής ρεύματος (από φυσικό αέριο, ΑΠΕ κ.λπ.), ανάλογα με το κόστος παραγωγής που έχει κάθε τεχνολογία. Αυτό, πάντως, είναι ένα αρκετά «βαρύ» μέτρο παρέμβασης στη λειτουργία της αγοράς και είναι αμφίβολο αν μπορεί να εγκριθεί από τις Βρυξέλλες.

Αν αυτές οι δύσκολες αναζητήσεις μέτρων που θα επέτρεπαν στην κυβέρνηση να ανακουφίσει τους καταναλωτές περισσότερο, δαπανώντας λιγότερα, δεν καταλήξουν σε κάποιο αποτέλεσμα που να μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή χωρίς να φέρει «πόλεμο» με τις Βρυξέλλες, πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το σενάριο… μία από τα ίδια: δηλαδή, να διατηρηθεί το σύστημα της επιδότησης λογαριασμών, με μια αύξηση όμως στα ποσά που θα καταβάλλονται από τον Ιούνιο, ιδιαίτερα για τα νοικοκυριά της μεσαίας τάξης.

Πέρα από τη μέθοδο που θα επιλέξει η κυβέρνηση για να αναχαιτίσει την ακρίβεια στην ενέργεια, «ελέφαντας στο δωμάτιο» είναι το κόστος των παρεμβάσεων και η επίδρασή τους στη δημοσιονομική πολιτική. Και σε αυτό το σημείο, η κυβέρνηση θα πρέπει να περάσει τις αποφάσεις της από τον έλεγχο των ευρωπαϊκών Θεσμών, που ήδη έχουν προειδοποιήσει (στην τελευταία έκθεση εποπτείας) ότι όλα έχουν καλώς όσο καλύπτεται το κόστος από ειδικό λογαριασμό, αλλά δεν θα πρέπει να ξεφύγουν σε τέτοιο ύψος, ώστε να δημιουργούν ελλείμματα στον προϋπολογισμό.

Ενόψει αυτής της διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς, τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου λένε ότι, αν και το έλλειμμα του 2021 θα είναι αρκετά χαμηλότερο (κατά 1,5% του ΑΕΠ) από τις προηγούμενες εκτιμήσεις, οι επόμενες κινήσεις θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος μεγάλης αύξησης του φετινού ελλείμματος.

Λογαριασμοί ρεύματος: Γι’ αυτό στέλνουν μόνο έναντι λογαριασμούς

Μυστήριο κυριαρχεί τις τελευταίες εβδομάδες με τους μαζικούς έναντι λογαριασμούς ρεύματος, με τους εκκαθαριστικούς να… αγνοούνται!

Για καθυστερήσεις στην καταμέτρηση της κατανάλωσης ρεύματος διαμαρτύρονται με αναφορές τους προς τη Ρυθμιστική Αρχή κάποιοι καταναλωτές, φαινόμενο που καταγράφεται για πρώτη φορά, προφανώς υπό το φόβο ότι θα συσσωρευτούν στον εκκαθαριστικό μεγάλες καταναλώσεις και συνεπώς τεράστιοι λογαριασμοί ρεύματος.

Οι πολύ μεγάλες χρεώσεις που βλέπουν στο λογαριασμό τους οι καταναλωτές, από το Σεπτέμβριο και μετά, χρεώσεις που βρίσκονται στις περισσότερες περιπτώσεις πολύ πάνω από τις δυνατότητες νοικοκυριών και επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν, έχει κάνει τους πάντες να παρακολουθούν από κοντά πλέον, τόσο τα ποσά που χρεώνουν οι εταιρείες, όσο και τον τρόπο υπολογισμού τους.

Με αυτό τον τρόπο έχουν μπεί στο στόχαστρο των καταναλωτών, αλλά και των καταναλωτικών οργανώσεων, πρώτα από όλα η «ρήτρα αναπροσαρμογής» που έχουν σχεδόν όλες οι συμβάσεις των παρόχων, και δεύτερον οι τροποποιήσεις στις συμβάσεις, κυρίως τις «σταθερές», που επιφέρουν μονομερώς οι εταιρείες ενέργειας, πότε τηρώντας τους συμβατικούς όρους και πότε όχι.

Λογαριασμοί ρεύματος: Μεθόδευση με την καταμέτρηση;

Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, όπως προκύπτει από τις καταγγελίες στη ΡΑΕ και στις καταναλωτικές οργανώσεις, κάποιοι καταναλωτές φαίνεται ότι υποψιάζονται μεθόδευση σχετικά με τη συχνότητα με την οποία γίνονται οι καταμετρήσεις στα «ρολόγια».

Διαμαρτύρονται δηλαδή ότι έρχονται συνεχώς έναντι λογαριασμοί και όχι εκκαθαριστικός, με αποτέλεσμα, όταν έρθει ο εκκαθαριστικός να πρέπει να πληρώσουν τεράστια ποσά.

Ως γνωστόν, ο εκκαθαριστικός λογαριασμός ρεύματος περιλαμβάνει την αξία της κατανάλωσης όλης της περιόδου που καταμετρήθηκε (τις περισσότερες φορές ανά τέσσερις μήνες) μειωμένη ή αυξημένη ανάλογα με τους ενδιάμεσους έναντι λογαριασμούς που έχουν αποδοθεί.

Οι έναντι λογαριασμοί εκδίδονται κάθε μήνα και δεν είναι κάτι άλλο πέρα από τον κατ’ εκτίμηση υπολογισμό από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος γίνεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία του εκάστοτε καταναλωτή, που προκύπτει κυρίως από την κατανάλωση ρεύματος του προηγούμενου έτους.

Σκοπός τους είναι να ανταποκρίνονται με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια στην πραγματική κατανάλωση, αν και αυτό δε συμβαίνει πάντα. Οι όποιες πιθανές αυξομειώσεις έρχονται σε μια ισορροπία στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς.

Την ευθύνη για τις καταμετρήσεις δεν την έχουν οι εταιρείες ρεύματος (ΔΕΗ και ιδιώτες) αλλά ο Διαχειριστής του συστήματος διανομής ρεύματος, ο γνωστός ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος δίνει τα στοιχεία στις εταιρείες προμήθειας για να βγάλουν τους λογαριασμούς.

Η τυπική περίοδος καταμέτρησης είναι το τετράμηνο. Ωστόσο υπήρχε πάντα ένας αριθμός «ρολογιών» που δεν καταμετρούνταν στην ώρα τους, είτε επειδή υπήρχε πραγματική αδυναμία (κλειστή πόρτα, εμπόδια ή άλλη αιτία) είτε επειδή τα συνεργεία των υπεργολάβων στους οποίους πολλές φορές ανατίθεται η εργασία αυτή έχουν ανεκπαίδευτο προσωπικό και μειωμένη αποτελεσματικότητα.