Lockdown: Σας είχαμε ενημερώσει μέσα από το xristika.gr εδώ και καιρό πως η Ευρώπη ετοιμάζεται για νέο lockdown εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης. Τι ώρα θα κλείνουν πλέον τα καταστήματα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Το ενδεχόμενο της μείωσης του ωραρίου στα καταστήματα εξετάζει η κυβέρνηση, με τον Άδωνη Γεωργιάδη να συναντάται το μεσημέρι με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ και του ΣΕΛΠΕ, όπου αναμένεται να συζητηθεί το ζήτημα.
Η πρόταση που βρίσκεται υπό συζήτηση και αφορά στην ενδεχόμενη μείωση της λειτουργίας των καταστημάτων κατά 2 ώρες ημερησίως, όπως εκτιμούν στελέχη του λιανεμπορίου, υπολογίζεται ότι θα επιφέρει μείωση κατά 50% της κατανάλωσης ενέργειας για αυτές τις ώρες ή 5-7,5% του συνολικού ημερήσιου κόστους.
Lockdown: Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας – Να εφαρμοστεί για το σύνολο των καταστημάτων
Με αφορμή την δημόσια συζήτηση σχετικά με την πιθανή μείωση του ωραρίου λειτουργίας της αγοράς, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, ερωτηθείς από δημοσιογράφους δήλωσε:
Oι δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε σήμερα απαιτούν αδιαμφισβήτητα γενναίες παρεμβάσεις. Το κλείσιμο των καταστημάτων νωρίτερα θα μπορούσε να αποτελεί μια τέτοια, όμως θα πρέπει η απόφαση να ληφθεί αφενός με γνώμονα την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και αφετέρου με τις ανάγκες των εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες λειτουργώντας λιγότερες ώρες θα πρέπει να ανταπεξέλθουν στις ίδιες υποχρεώσεις.
Με αυτά τα δεδομένα και επειδή την πρόταση αυτή την έχουμε συζητήσει προ εβδομάδος στο Δ.Σ του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, θεωρούμε απαραίτητο αν ληφθεί αυτό το μέτρο:
1. να εφαρμοστεί με υπουργική απόφαση για το σύνολο των καταστημάτων κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένων και των super-markets, ώστε να μην αντιμετωπίσουμε πάλι αθέμιτο ανταγωνισμό όπως στο πρόσφατο παρελθόν.
2. να συνδυαστεί με την αυτόματη επιδότηση του κόστους ρεύματος, δεδομένου ότι με την μείωση του ωραρίου θα επέλθει αυτονόητα εξοικονόμηση ενέργειας.
3. να έχει περιορισμένη χρονική ισχύ, για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες.
4. να δοθεί η δυνατότητα ευέλικτης εργασίας στους μισθωτούς εργαζόμενους ώστε να μην μειωθούν οι αποδοχές τους.
Για άλλη μια φορά ο εμπορικός κόσμος της χώρας δείχνει διατεθειμένος να βάλει πλάτη στα δύσκολα, συμβάλλοντας στο κρίσιμο πρόβλημα της εξοικονόμησης ενέργειας που αντιμετωπίζει η χώρα.
Είναι όμως απαραίτητο η πολιτεία να στηρίξει στοχευμένα το ελληνικό εμπόριο με την επιδότηση της ενεργειακής και ψηφιακής του αναβάθμισης και το πάγωμα κάθε πιθανής αύξησης ασφαλιστικών εισφορών και λοιπών βαρών. Επίσης είναι απαραίτητη η δημιουργία μια τελευταίας γενναίας ρύθμισης όλων των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί τα τελευταία δώδεκα χρόνια, με ταυτόχρονη επιβράβευση των συνεπών, ώστε όποιος θέλει και μπορεί να ενισχύσει με την εργασία του τα δημόσια ταμεία».
Lockdown: Μειωμένο από την επόμενη Δευτέρα το ωράριο στη Θεσσαλονίκη
Ο Εμπορικός Σύλλογος της Θεσσαλονίκης πάντως έχει προτείνει στα μέλη του να ξεκινήσουν το συγκεκριμένο ωράριο από τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου.
Το ωράριο των καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής:
– Δευτέρα: 10:00 έως 16:00
– Τρίτη: 10:00 έως 19:00
– Τετάρτη: 10:00 έως 16:00
– Πέμπτη: 10:00 έως 19:00
– Παρασκευή: 10:00 έως 19:00
– Σάββατο: 10:00 έως 16:00.
Lockdown: Η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης
Λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από την ενεργειακή κρίση και των απρόβλεπτων δυσκολιών του επερχόμενου χειμώνα, της μείωσης του τζίρου της αγοράς και της απαίτησης της Κυβέρνησης για μείωση στην κατανάλωση ρεύματος, το Διοικητικό Συμβούλιο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης αποφάσισε να προτείνει μειωμένο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων κατά τις απογευματινές/βραδινές ώρες.
Επισημαίνεται ότι ο περιορισμός της ενεργειακής κατανάλωσης των καταστημάτων, ήταν πρόταση που συζητήθηκε και με την Ευρωβουλευτή και Συμπρόεδρο του Intergoup “Climate Change, Biodiversity and Sustainable Development κα Μαρία Σπυράκη, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης με θέμα «Repower EU – Μια ευκαιρία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις» που διοργάνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην 86η Δ.Ε.Θ».
Lockdown: Θα είναι πιο σκληρό
Είτε πρόκειται για την ενέργεια, είτε για την αντιμετώπιση της πανδημίας η Ευρώπη διαρκώς δείχνει να αποτυγχάνει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των λαών και των κρατών μελών της.
Η διγλωσσία σχετικά με το ρωσικό εμπάργκο φυσικού αερίου και πετρελαίου ξεδίπλωσε τον κατακερματισμό της ΕΕ και τις τεράστιες ανισότητες στον βαθμό εξάρτησης από τη Ρωσία.
Η ΕΕ δεν προνόησε καμία εναλλακτική λύση και το κάθε κράτος μέλος μπαίνει στη λογική του «ο σώζων εαυτόν σωθήτω», παρά τις επικοινωνιακές κορώνες της προέδρου της Κομισιόν ότι όλοι μαζί θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.
Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε πριν λίγες ημέρες ότι:
«Τα κράτη-μέλη έχουν θέσει σε εφαρμογή σχέδια έκτακτης ανάγκης για ένα τέτοιο σενάριο και συνεργαστήκαμε μαζί τους σε συντονισμό και αλληλεγγύη».
Σχέδιο έκτακτης ανάγκης και αλληλεγγύης σημαίνει ότι μοιραζόμαστε όλοι από λίγο και πάμε σε συνθήκες ενεργειακού lockdown.
Αυτό δηλαδή επιβάλλει το crisis management, αφού η Ε.Ε. επέλεξε να προσδεθεί στο άρμα των εντολών των ΗΠΑ και να μπούμε σε συνθήκες war economy. Τα υπόλοιπα που ανάφερε και η κυρία Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ότι σχεδιάζεται μια συντονισμένη απάντηση της Ε.Ε. καθώς και ότι «θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με διεθνείς εταίρους για να εξασφαλίσουμε εναλλακτικές ροές.
Και θα συνεχίσω να συνεργάζομαι με ευρωπαίους και παγκόσμιους ηγέτες για να διασφαλίσω την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού στην Ευρώπη», δεν είναι προφανώς αρκούντως καθησυχαστικά.
Ιδιαιτέρως αν λάβει κανείς υπόψη του ότι η Ένωση έχει μεταθέσει όλο αυτό το καυτό θέμα στα τέλη Μάϊου στη Σύνοδο Κορυφής που θα γίνει. Από την άλλη μεριά οι ΗΠΑ δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα ενεργειακής επάρκειας και όπως όλα δείχνουν η Ε.Ε. επιλέγει να παίξει το ρόλο του χρήσιμου ηλίθιου στον ψυχρό πόλεμο Αμερικανών και Ρώσων, ενώ την ίδια ώρα ο λογαριασμός θα πάει στους λαούς της Ευρώπης.
Η πρόσφατη σύσταση στους Γερμανούς, από την ομοσπονδιακή υπουργό Εσωτερικών, Νάνσι Φέιζερ (SPD), δεν ήταν καθόλου τυχαία:
«Αποθηκεύστε βασικές προμήθειες και τρόφιμα». Αυτή ακριβώς η σοκαριστική δήλωση είναι μια ξεκάθαρη προβολή στο μέλλον για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Ποια είναι λοιπόν τα σενάρια των δήθεν λύσεων που εξετάζουν οι «ηγέτες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Αύξηση της τηλεργασίας, μείωση των ορίων ταχυτήτων και carpooling, εκ περιτροπής διακοπές ρεύματος και απαγορεύσεις μετακινήσεων με ΙΧ.
Άλλωστε το σενάριο ενός ολικού μπλακάουτ είναι υπαρκτό και μπορεί να έρθει πολύ πιο γρήγορα από όσο υπολογιζόταν.
Σε μία τέτοια περίπτωση ο κίνδυνος να προκληθεί ένα πρωτόγνωρο και με απρόβλεπτες συνέπειες σοκ στις ευρωπαϊκές οικονομίες και κοινωνίες εξαιρετικά μεγάλος.
Και καθώς πλησιάζει η ώρα του «ταμείου», όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδα «Τα Νέα», για τις ποσότητες φυσικού αερίου που έχουν ήδη παραλάβει οι Ευρωπαίοι από τη Gazprom, εξακολουθεί να επικρατεί σύγχυση αναφορικά με τον τρόπο πληρωμής.
Με άλλα λόγια, για το εάν και κατά πόσο οι «27» και οι επιχειρήσεις τους θα δεχθούν (εμμέσως ή αμεσως) το νέο σύστημα πληρωμών σε ρούβλια ή θα βρεθούν στη θέση της Πολωνίας και της Βουλγαρίας, με τη Μόσχα να κλείνει τη στρόφιγγα.
Σε αυτό το φόντο, με βάση το ρεπορτάζ της ισπανικής «El Pais», η Κομισιόν ετοιμάζει και προτίθεται να παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως και για εκείνους τους κλάδους που έχουν ζωτική σημασία, όπως συνέβη με το lockdown του 2020.
Λύση σοβαρή όπως ενδεχομένως την φανταζόμαστε δεν υπάρχει, παρά μόνον η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη.
Ποιες χώρες θα πληγούν περισσότερο από τους νέους ενεργειακούς περιορισμούς που είναι προ των πυλών;
Οι χώρες που δεν έχουν πρωτογενή παραγωγή για να καλύψουν την εσωτερική ζήτηση των αναγκών τους. Χώρες δηλαδή όπως η Ελλάδα που το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτικών αγαθών στηρίζεται στις εισαγωγές.
Προφανέστατα όλο αυτό το εφιαλτικό σκηνικό θα δημιουργήσει συνθήκες κοινωνικών αναταραχών με απρόβλεπτες συνέπειες όχι μόνο για την οικονομία.
Συγκεκριμένα η εφαρμογή των εν λόγω μέτρων, αν αυτό κριθεί απαραίτητο, θα μειώσει την ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου ως εξής:
1. Τηλεργασία (έως τρεις ημέρες εβδομαδιαίως) – Μία ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια
2. Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια (οικονομική) οδήγηση – 470 λιγότερα βαρέλια
3. Μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους (τουλάχιστον κατά 10 χλμ ανά ώρα) – 430 λιγότερα βαρέλια
4. Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις – 380 λιγότερα βαρέλια
5. Ήπια – οικονομική οδήγηση φορτηγών – 320 λιγότερα βαρέλια
6. Περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους – 260 λιγότερα βαρέλια
7. Χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς, ποδηλάτων και περπάτημα – 330 λιγότερα βαρέλια
8. Εναλλάξ πρόσβαση των ΙΧ (μονά, ζυγά) στις πόλεις – 210 λιγότερα βαρέλια
9. Χρήση τρένου αντί αεροπλάνου – 40 λιγότερα βαρέλια
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό το έλλειμμα ηγεσίας και κυβερνησιμότητας της Ε.Ε. να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών και να προστατέψει τους λαούς της.
Η Ευρώπη δεν είναι μόνο ανέτοιμη, είναι και διασπασμένη συνεχίζοντας να καίει πολιτικό χρόνο χωρίς να κάνει απολύτως τίποτα.