Labubu: Τα κουκλάκια LABUBU, τα οποία έχουν κερδίσει μεγάλη δημοτικότητα στους καταναλωτές, βρέθηκαν στο επίκεντρο προειδοποιήσεων για θέματα ασφαλείας. Το ευρωπαϊκό σύστημα RAPEX και οι αρμόδιες αρχές εξέδωσαν ενημέρωση ανάκλησης, προειδοποιώντας το κοινό να είναι προσεκτικό ώστε να μην πέσει θύμα απάτης ή κινδύνου.
Σύμφωνα με την επίσημη ευρωπαϊκή ανακοίνωση που εστάλη από τις πολωνικές αρχές, αφορά το κουκλάκι LABUBU της μάρκας POP MART που πωλείται διαδικτυακά μέσω της SHEIN, με αριθμό αναγνώρισης sl25052867322313202. Η ανάκληση σχετίζεται με το γεγονός ότι πρόκειται για πλαστό προϊόν κινεζικής προέλευσης, το οποίο δεν πληροί τα πρότυπα ασφάλειας παιχνιδιών.
Έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν έδειξαν ότι μικρά μέρη του κουκλακιού, όπως ο μεταλλικός κρίκος και το δεξί χέρι, μπορούν εύκολα να αποσπαστούν. Αυτό δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο πνιγμού, καθώς ένα μικρό παιδί θα μπορούσε να βάλει αυτά τα κομμάτια στο στόμα του. Επιπλέον, το προϊόν δεν συμμορφώνεται με την ευρωπαϊκή οδηγία για την ασφάλεια των παιχνιδιών ούτε με το πρότυπο EN 71-1, που καθορίζει τα βασικά κριτήρια ασφαλείας για τα παιδικά παιχνίδια.
Η ανάκληση συνοδεύεται και από μέτρα απαγόρευσης εισαγωγής αυτών των προϊόντων από τα σύνορα, ώστε να μην κυκλοφορήσουν στην αγορά. Οι καταναλωτές καλούνται να ελέγξουν αν έχουν αγοράσει το συγκεκριμένο κουκλάκι και να ακολουθήσουν τις οδηγίες επιστροφής ή καταστροφής που παρέχονται από τους αρμόδιους φορείς.
Labubu: Το πανάκριβο λούτρινο κουκλάκι που έχει προκαλέσει φρενίτιδα σε μικρούς και μεγάλους
Οι κούκλες Labubu έχουν εξελιχθεί σε ένα τεράστιο trend, πρόκειται για μικρά λούτρινα κουκλάκια που θυμίζουν έναν συνδυασμό κουνελιού και φανταστικού πλάσματος.
Με την εκκεντρική τους εμφάνιση και τα ζωηρά τους χρώματα, έγιναν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ιδιαίτερα δημοφιλή στον χώρο της μόδας, με γνωστά ονόματα όπως η Ριάνα και η Ντούα Λίπα να τα επιδεικνύουν δημόσια κρεμασμένα στις τσάντες του.
Το φαινόμενο όμως δεν περιορίζεται στους celebrities. Χιλιάδες χρήστες του TikTok ανεβάζουν βίντεο όπου αποκαλύπτουν το περιεχόμενο των «τυφλών» κουτιών με τις κούκλες, προκαλώντας τεράστιο ενδιαφέρον και κάνοντας τα βίντεο viral. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν πάνω από 1 εκατομμύριο σχετικά βίντεο στην πλατφόρμα.
Οι τιμές ξεκινούν γύρω στα 30 ευρώ, αλλά κάποιες πιο σπάνιες φιγούρες μπορούν να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τα 100 ευρώ στον επίσημο ιστότοπο της κινεζικής εταιρείας Pop Mart. Τα παιχνίδια αυτά, που ορισμένοι θεωρούν και κάπως «τρομακτικά», σχεδιάστηκαν από τον Χονγκ Κονγκέζο σκιτσογράφο Κάσινγκ Λουνγκ και ανήκουν στη συλλογή «Τα Τέρατα».
Σημειώνεται ότι στην αγορά κυκλοφορούν και αρκετές κούκλες Labubu που δεν είναι αυθεντικές.
Οι κούκλες Labubu αποσύρθηκαν από τα φυσικά καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω των προβλημάτων που προκαλούν.
Τον Μάιο η Pop Mart ανακοίνωσε την απόσυρσή τους από τα φυσικά καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, επικαλούμενη λόγους ασφαλείας, καθώς οι πελάτες σχημάτιζαν μεγάλες ουρές, ακόμα και κατά τη διάρκεια της νύχτας με αποτέλεσμα να προκαλούνται προβλήματα «ασφαλείας».
Ωστόσο, οι online πωλήσεις συνεχίζονται κανονικά. «Υιοθετούμε μια νέα προσέγγιση που θα δώσει σε όλους ίσες ευκαιρίες να αποκτήσουν τα Labubu», ανέφερε η εταιρεία μέσω Instagram.
Labubu: (ξανα)ήρθαν τα… Monchhichi: Τα κουκλάκια από την Ιαπωνία που «σπάνε ταμεία»
Όταν η Αυστραλή influencer Σαμ Τοντ ταξίδεψε στο Τόκιο νωρίτερα φέτος για να ψωνίσει από τη διάσημη σκηνή vintage ρούχων της πόλης, είχε μια παράλληλη αποστολή: να βρει ένα χνουδωτό μπρελόκ Monchhichi για να κρεμάσει σε μια από τις πολλές επώνυμες τσάντες της. Μετά από ένα ανεπιτυχές κυνήγι, τελικά «πέτυχε το τζακπότ Monchhichi» σε ένα κατάστημα παιχνιδιών στην τουριστική γειτονιά Harajuku, καταγράφοντας την χαρούμενη ανακάλυψη σε ένα βίντεο στο TikTok , το οποίο έκτοτε έχει συγκεντρώσει πάνω από 300.000 προβολές. Και κάπως έτσι άρχισε να κλονίζεται η …αυτοκρατορία των Labubu.
Οι δημοφιλείς χαρακτήρες πωλούνται επίσης στην πατρίδα τους, αλλά σε υπερδιπλάσια τιμή και με πολύ λιγότερες επιλογές. «Ήταν τόσο ωραίο που τελικά μπόρεσα να το βρω», λέει η 30χρονη Toντ.
«Η δημοτικότητά τους αυξάνεται συνεχώς, και έτσι όλοι θέλουν να αποκτήσουν ένα».Πελάτες όπως η Τοντ αναβιώνουν την ιαπωνική μάρκα Monchhichi, η οποία γνωρίζει μια νέα περίοδο άνθισης που ανταγωνίζεται εκείνη της αρχικής ακμής του παιχνιδιού στις δεκαετίες του 1970 και του 1980. Οι πωλήσεις των Monchhichi – χνουδωτά λούτρινα ζωάκια με σώματα πιθήκου και παιδικά πρόσωπα – υπερδιπλασιάστηκαν κατά το έτος που έληξε τον Φεβρουάριο του 2025, στα 31 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τη δημιουργό και κάτοχο της άδειας, Sekiguchi Co.
Οι πωλήσεις στο εξωτερικό κατά το οικονομικό έτος αυξήθηκαν ταχύτερα από την εγχώρια αγορά, με τους διεθνείς αγοραστές να καλύπτουν περίπου το 40% των εσόδων της Monchhichi. Η εταιρεία πρόσφατα αύξησε την παραγωγική της ικανότητα στην Κίνα και εξετάζει την επέκταση των δραστηριοτήτων της, ενώ η αναγνωρισιμότητά μας είναι τόσο υψηλή. «Θέλουμενα κατακλύσουμε τον κόσμο με Monchhichi», λέει ο Toshitaka Yoshino, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Sekiguchi.
Τα επώνυμα παιχνίδια, τα χαριτωμένα μπιχλιμπίδια και τα συλλεκτικά αξεσουάρ έχουν γίνει δημοφιλή τελευταία, σε μεγάλο βαθμό χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης .Φίρμες όπως οι Sonny Angels, Smiskis, Jellycats και -φυσικά- η Labubu εξαφανίζονται από τα ράφια σε όλο τον κόσμο για δεκάδες ή μερικές φορές εκατοντάδες δολάρια το καθένα, πολύ συχνά από τους fashionistas τους δημιουργούς περιεχομένου και τους συλλέκτες και όχι από τα παιδιά στα οποία παραδοσιακά απευθύνονταν τα παιχνίδια. Η παγκόσμια αγορά…μπρελόκ, ένα σημαντικό μέρος της συνολικής βιομηχανίας αξεσουάρ, προβλέπεται να αξίζει περισσότερα από 28 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2033, από λιγότερο από 18 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Spherical Insights.
Η Sekiguchi λάνσαρε τη σειρά παιχνιδιών το 1974, όταν η εταιρεία διοικούνταν από τον θείο του Yoshino. Εκτός από το ότι ήταν δημοφιλείς στην πατρίδα τους, οι ιαπωνικές κούκλες και τα λούτρινα παιχνίδια απογειώθηκαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, σε ένα σπάνιο παράδειγμα γρήγορης εξάπλωσης στην εποχή προ ίντερνετ. Η Monchhichi υπέγραψε ακόμη και μια συμφωνία με την Mattel και είχε το δικό της κινούμενο σχέδιο.
Η άνθιση όμως ήταν βραχύβια και, καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν, η Monchhichi αποχώρησε από τις περισσότερες αγορές για περισσότερο από μια δεκαετία. Το ενδιαφέρον έχει επιστρέψει κατά διαστήματα έκτοτε, με μια αναβίωση τη δεκαετία του 1990, ειδικά στη Γερμανία και μια άνθιση στην Κίνα πριν από δώδεκα χρόνια.
Μόλις τα τελευταία ένα ή δύο χρόνια ωστόσο η ξεχασμένη μασκότ που μοιάζει με μαϊμού έκανε την πλήρη επιστροφή της, ξεκινώντας από την Ταϊλάνδη και τη Νότια Κορέα. Τον Ιούνιο, η Lisa του συγκροτήματος K-pop Blackpink, στην οποία συχνά αποδίδεται η πυροδότηση της φρενίτιδας Labubu, δημοσίευσε μια φωτογραφία της να ψωνίζει εμπορεύματα Monchhichi. «Εκτός από την υποχώρηση του γεν, η οποία ενίσχυσε την εισερχόμενη ζήτηση από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όλα τα άλλα συνέβησαν ταυτόχρονα», λέει ο Yoshino από την έδρα της εταιρείας στο Τόκιο, όπου οι τοίχοι είναι γεμάτοι με εκατοντάδες σπάνια Monchhichi από προηγούμενες συλλογές. «Οι πωλήσεις ήταν εξαιρετικά ισχυρές».
Ο Yoshino, του οποίου η οικογενειακή εταιρεία έχει γνωρίσει ένδοξες αλλά και δύσκολες στιγμές στα 100 χρόνια ενασχόλησής της με την κατασκευή παιχνιδιών, προσπαθεί να παραμείνει προσγειωμένος. Παρόλο που η εταιρεία αυξάνει την παραγωγή στην Κίνα, όπου κατασκευάζεται το 95% των προϊόντων Monchhichi, ο Yoshino λέει ότι προσπαθεί να μην προσλαμβάνει γρηγορότερα από όσο χρειάζεται, σταθερός στη φιλοσοφία του ότι «ό,τι πουλάει σήμερα θα σταματήσει να πουλάει μια μέρα».
Ελπίζει να διατηρήσει την οικογενειακή επιχείρηση για έναν ακόμη αιώνα, χωρίς να χρειαστεί να εισαχθεί στο χρηματιστήριο για να το πετύχει. Μία από τις μεγαλύτερες απειλές είναι οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ , οι οποίοι περιπλέκουν τα πράγματα στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη αγορά του για έσοδα στο εξωτερικό. «Οι παραγγελίες από τους Αμερικανούς λιανοπωλητές πήγαιναν πολύ καλά νωρίτερα φέτος, αλλά τον Μάιο όλα σταμάτησαν εντελώς», λέει. Ενώ οι παραγγελίες από τις ΗΠΑ έχουν ανακάμψει κάπως από τότε, δεν έχουν επιστρέψει στα επίπεδα προ δασμών, προσθέτει.
Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η δημοτικότητα μπορεί να φτάσει στο τέλος της, η Sekiguchi κάνει τα πράγματα λίγο διαφορετικά αυτή τη φορά. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει επαναπροσδιορίσει την προσοχή της στους ενήλικες, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερο εύρος προσοχής και δικά τους χρήματα. Όταν η μάρκα προηγουμένως απευθυνόταν σε παιδιά, ειδικά στις ΗΠΑ, η Monchhichi αντιμετώπισε έντονο ανταγωνισμό από χαρακτήρες όπως ο Spider-Man και οι πριγκίπισσες από το Frozen.
«Οι άνθρωποι αρχίζουν επιτέλους να αναγνωρίζουν τον Monchhichi ως χαρακτήρα και όχι ως παιχνίδι» λέει ο Υοshino. Η Sekiguchi ξεκίνησε να πουλάει τα χνουδωτά αξεσουάρ της σε καταστήματα λιανικής πώλησης στις ΗΠΑ, όπως η Urban Outfitters Inc. και η Barnes & Noble Inc.
Μια πρόσφατη συνεργασία με την Hello Kitty ώθησε τις πωλήσεις, ενώ συνεργασίες με μάρκες όπως η γαλλική ποδοσφαιρική ομάδα Paris Saint-Germain γοητεύουν τους νέους οπαδούς και διατηρούν τη μαγεία στον «κόσμο των Monchhichi» Τα κλασικά μπρελόκ της φίρμας πωλούνται για περίπου 15 δολάρια στην Ιαπωνία. Η Urban Outfitters προσφέρει αυτή τη στιγμή ένα «λούτρινο με σκούφο από φρούτα» στις ΗΠΑ για 24 δολάρια το καθένα.
Ένας θαυμαστής από το Τόκιο, γνωστός ως Yuma Kardasian στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέει ότι σχεδόν ποτέ δεν βγαίνει από το σπίτι του αυτές τις μέρες χωρίς ένα μπρελόκ Monchhichi. Ο Yuma, ο οποίος μοιράζεται περιεχόμενο μόδας στο Instagram και το TikTok και ζήτησε να μην κατονομαστεί με το πραγματικό του όνομα για να διατηρήσει την ιδιωτικότητά του, λέει ότι τον ελκύει η αμετάβλητη έκφραση και η νοσταλγική αίσθηση της Monchhichi.
Εκτιμά ότι έχει ξοδέψει περίπου 300.000 γιεν (πάνω από 2.000 δολάρια) για τα εμπορεύματα της μάρκας τα τελευταία δύο χρόνια. «Είναι ένα απαραίτητο κομμάτι της μόδας», λέει. «Το να βγαίνεις έξω χωρίς Monchhichi είναι σαν να πηγαίνεις στη δουλειά χωρίς κάλτσες».