Κρήτη: Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα της Κρήτης ύψους €2 δισ. Πλώρη για άνοιγμα οικονομικών προσφορών εντός Γενάρη βάζει η κυβέρνηση. Όλα θα κριθούν για την Κρήτη από την στάση των τεχνικών εταιρειών. Οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών της σύμβασης παραχώρησης Χανιά –Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, σχεδιάζει να «τρέξει» εντός του μήνα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο να κλείσει την μεγάλη εκκρεμότητα του ΒΟΑΚ, που παρακολουθεί από πολύ κοντά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Όλα θα εξαρτηθούν από την στάση των υποψήφιων μνηστήρων και από το αν θα γίνουν προσφυγές στο στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης. Σήμερα, εκτός απροόπτου αναμένεται να υπογραφεί από την αρμόδια Επιτροπή το πρακτικό της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών, το οποίο στη συνέχεια θα εγκριθεί και από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα. Εφόσον δεν υποβληθούν ενστάσεις τότε προβλέπεται να ανοίξουν αμέσως μετά, οι οικονομικές προσφορές.
Οι προσφορές για την τελευταία μεγάλη σύμβαση παραχώρησης της χώρας από τους τρεις υποψήφιους μνηστήρες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος- Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ –Meridiam) υποβλήθηκαν τον περασμένο Μάιο, παραμονές των εθνικών εκλογών.
Όμως ο διαγωνισμός έχει κολλήσει στα γρανάζια των κατασκευαστικών εταιρειών που διαγκωνίζονται για το μεγάλο τεχνικό αντικείμενο του έργου και την επιδοτούμενη σύμβαση παραχώρησης (σ.σ θα εφαρμοστούν σκιώδη διόδια, με τα οποία θα επιδοτείται από το κράτος η κάθε διέλευση) και δίνουν μάχη στο παρασκήνιο ποιος θα επικρατήσει.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαφορές δεν έχουν γεφυρωθεί παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης, το έργο να προχωρήσει με ανακωχή των εργολάβων, σε ένα κλίμα σύμπνοιας.
Επομένως τον νικητή θα τον κρίνει η οικονομική προσφορά καθώς δεν διαφαίνεται πρόθεση των εργολάβων να μοιραστούν (τουλάχιστον επί του παρόντος) το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του υπουργείου Υποδομών ζητήθηκε η παράταση στην ισχύ των προσφορών των τριών υποψηφίων κατά δύο μήνες, μέχρι και τις 7 Μαρτίου του 2024.
Για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ υπάρχουν ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα καθώς το οδικό έργο θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχοντας μια σειρά από ορόσημα προκειμένου να μην χαθούν οι πόροι.
Στον εργοληπτικό κλάδο δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν ότι ο χρόνος που απομένει δεν επαρκεί για να καλύψει το κενό που δημιουργούν οι μεγάλες καθυστερήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% της αξίας του έργου.
Εξακόσια εκατομμύρια είναι τα χρήματα που θα βάλλει το δημόσιο και 700 εκατ. τα κονδύλια που θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος από δάνεια και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Με τους ρυθμούς που ακολουθούν τα έργα και χωρίς άλλα απρόοπτα, κατασκευαστικές εργασίες προβλέπονται από το 2025 και μετά.
Επιπλέον το μεγάλο έργο επιβαρύνεται και με δύο προσφυγές στο ΣτΕ που έχουν καταθέσει από το καλοκαίρι οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ηρακλείου, οι οποίοι έχουν ταχθεί κατά των περιβαλλοντικών όρων και ζητούν να υιοθετηθεί μερική υπογειοποίηση του νέου ΒΟΑΚ, κατεύθυνση, η οποία πέρα από τις καθυστερήσεις που θα επιφέρει στο έργο, έχει εκτιμηθεί από τους ΟΤΑ ότι θα προσθέσει περί τα 100 έως 120 εκ. στο κόστος.
Τον ΒΟΑΚ πλαισιώνουν άλλα δύο έργα που κατασκευάζονται με ΣΔΙΤ και με δημόσιους πόρους, για τα οποία υπάρχουν ανάδοχοι αλλά δεν έχει συντελεστεί ακόμη ουσιαστική πρόοδος στις κατασκευαστικές εργασίες.
Το δημόσιο τμήμα του ΒΟΑΚ, σύμφωνα με το newmoney.gr εκτελείται από την ΆΚΤΩΡ και αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 186 εκατ. ευρώ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το ΣΔΙΤ είναι το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat με χρηματοδότηση 90 εκατ. ευρώ από το RRF.
Έτσι θα γίνεται η διέλευση των οχημάτων στα διόδια
Μέσα στην επόμενη διετία πρόκειται να εφαρμοστεί ένα νέο σύστημα διοδίων, το οποίο θα βασίζεται στα χιλιόμετρα που διανύει το όχημα.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα ισχύσει αναλογική χρέωση με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει κανείς θέλοντας έτσι να είναι δικαιότερη η χρέωση των οδηγών.
Με βάση αυτό το σύστημα πρόκειται να εγκατασταθεί νέος τεχνολογικός εξοπλισμός προκειμένου να γίνει σταδιακά η μετάβαση στο σύστημα «ελεύθερης ροής» στους αυτοκινητόδρομους καθώς δεν θα υπάρχουν πλέον σταθμοί διοδίων.
Η διαδικασία έχει ως εξής:
Σε ότι αφορά τα ΙΧ οχήματα κατά την είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας και επι τόπου θα επιβάλλεται η αντίστοιχη χρεώση, πάντα αναλογικά με τα χιλιόμετρα που διένυσαν.
Προκειμένου να λειτουργήσει το σύστημα θα δημιουργηθούν δύο κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας και ελέγχου, το ένα στην Αθήνα και το άλλο στη Θεσσαλονίκη.
Να σημειώσουμε πως από την 1η Ιανουαρίου του 2021 στην Ελλάδα και αποκλειστικά στην Ολυμπία Οδό εφαρμόζεται ήδη το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων.
Οι οδηγοί το μόνο που χρειάζεται να έχουν είναι ο πομποδέκτης της εταιρείας ο οποίος «σκανάρεται» από τις ηλεκτρονικές πύλες με αισθητήρες που βρίσκονται στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητόδρομου και έτσι χρεώνεται το όχημα το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.
Μάλιστα εάν το όχημα βγει εκτός αυτοκινητόδρομου πριν το τέλος της ζώνης χρέωσης, τότε στον πομποδέκτη επιστρέφεται αυτόματα το ποσό για την απόσταση που δεν διένυσε.