Κινητό: Από τα emails και τα social media, έως τους τραπεζικούς λογαριασμούς και τις φωτογραφίες μας, οι περισσότεροι ελέγχουμε ολόκληρη την ψηφιακή ζωή μας μέσω ενός smartphone. Για αυτό και όταν αυτό το τηλέφωνο χαθεί, η απώλεια είναι πολύ μεγαλύτερη από την αξία της ίδιας της συσκευής. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr. Σε κάποιες πόλεις, οι κλοπές κινητών έχουν αυξηθεί τόσο πολύ, ώστε να αποτελούν καθημερινό πρόβλημα για τους πολίτες, καθώς κλέφτες με μηχανάκια τα αρπάζουν από τα χέρια πεζών, τα παίρνουν με αστραπιαίες κινήσεις από τραπέζια εστιατορίων ή τα αφαιρούν διακριτικά από τσάντες και τσέπες στο μετρό.
Σύμφωνα με το Associated Press, αυτά είναι τα βήματα που πρέπει να κάνουμε όλοι, πριν αλλά και αφότου χάσουμε το κινητό μας. Βασικά προστατευτικά μέτρα
–          Κλειδώστε όσο περισσότερες λειτουργίες μπορείτε. Χρησιμοποιείτε password ή το σκανάρισμα βιομετρικών στοιχείων για το ξεκλείδωμα της συσκευής και για σημαντικές μεμονωμένες εφαρμογές, όπως είναι ο τραπεζικός λογαριασμός, το WhatsApp κτλ. –          Ενεργοποιείστε την λειτουργία «find my device» που είναι διαθέσιμη τόσο σε iOS όσο και σε Android. Η Samsung προσφέρει τη δική της υπηρεσία, «SmartThings Find». –          Κάντε back up στις φωτογραφίες, τις επαφές, το ημερολόγιο και άλλα σημαντικά αρχεία. Η Google και η Apple προσφέρουν backup στο cloud, αν και η δωρεάν εκδοχή της υπηρεσίας διαθέτει περιορισμένο αποθηκευτικό χώρο. Μπορείτε επίσης να κάνετε back up σε έναν εξωτερικό σκληρό δίσκο, μια κάρτα μνήμης ή στον υπολογιστή σας. –          Η αστυνομία κάποιων χωρών συστήνει να απενεργοποιείτε την προεπισκόπηση των μηνυμάτων στην οθόνη του κινητού. Με τον τρόπο αυτό, οι κλέφτες μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς σας ακόμα και όταν το κινητό είναι κλειδωμένο, ζητώντας το reset των κωδικών login. –          Κάντε τα updates του λογισμικού στην συσκευή σας. Τα πιο πρόσφατα updates των iOS και Android περιλαμβάνουν μια σειρά νέων λειτουργιών που έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν την κλοπή συσκευών λιγότερο ελκυστική. –          Σημειώστε τον σειριακό αριθμό της συσκευής σας (αριθμός IMEI), ώστε να μπορέσετε να την πάρετε πίσω, εάν τελικά βρεθεί κάπου. Σε κάποιες συσκευές, θα τον βρείτε πληκτρολογώντας *#06# στο τηλέφωνο. Εάν έχετε ήδη χάσει το κινητό, μπορείτε να το βρείτε στο κουτί του. Τι να κάνετε εάν σας έκλεψαν το τηλέφωνο –          Ειδοποιήστε την αστυνομία. Καλέστε την ασφαλιστική σας εταιρεία, εάν έχετε κάποιο συμβόλαιο που καλύπτει την συσκευή. Ενημερώστε την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας σας για να «παγώσει» το νούμερο και να εκδώσει νέα κάρτα SIM. Ενημερώστε την τράπεζά σας για να προσέχει για τυχόν ύποπτες συναλλαγές. –          Εντοπίστε την συσκευή σας μέσω της λειτουργίας «find my device». Μπορείτε να κλειδώσετε το κινητό εξ αποστάσεως, ενώ το «lost mode» στο iOS «παγώνει» όλες τις κάρτες στο Apple Pay. Εάν εντοπίσετε τη συσκευή σας στον χάρτη και υποψιάζεστε ότι έχει κλαπεί, οι ειδικοί λένε ότι είναι καλύτερο να ειδοποιήσετε την αστυνομία, αντί  να επιχειρήσετε να την πάρετε πίσω μόνοι σας. Τι να κάνετε εάν δεν μπορείτε να βρείτε την συσκευή σας –          Κάντε log out από όλους τους λογαριασμούς στους οποίους μπορεί να έχει κάποιος πρόσβαση από το κινητό σας και αφαιρέστε το από τη λίστα των έμπιστων συσκευών στις οποίες λαμβάνετε multifactor authentication codes. Κάποιος μπορεί να προσπαθεί να κάνει reset τα password σας για να αποκτήσει πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό σας ή άλλες εφαρμογές. –          Σαν μια τελευταία λύση, μπορείτε να σβήσετε ολόκληρο το κινητό εξ αποστάσεως, ώστε να είστε σίγουροι ότι τα προσωπικά σας δεδομένα δεν θα πέσουν σε λάθος χέρια. Βέβαια, αν σβήσετε το κινητό, αυτό δεν θα εμφανίζεται πια στην υπηρεσία «find my device».

Πώς θα καταλάβετε πως σας παρακολουθούν το κινητό

Η ΕΥΠ αναφέρει σε έγγραφό της τους τρόπους με τους οποίους θα καταλάβει κάποιος χρήστης ότι το κινητό του έχει παραβιαστεί. Συγκεκριμένα η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών αναφέρει χαρακτηριστικά τις ενδείξεις ότι ένα smartphone έχει παραβιαστεί: Αναδυόμενα παράθυρα (pop-ups) με διαφημίσεις, ύποπτα μηνύματα και κλήσεις από ή προς άγνωστους αριθμούς, μεγάλη χρήση δεδομένων, ασυνήθιστη απώλεια μπαταρίας ή υπερθέρμανση τηλεφώνου, μείωση απόδοσης, αλλαγές στις ρυθμίσεις του τηλεφώνου – κυρίως σε ό,τι αφορά σε άδεια χρήσης κάμερας ή μικροφώνου, ασυνήθιστες χρεώσεις στον λογαριασμό. Παράλληλα δημοσιεύει πληροφορίες για την προστασία ευαίσθητων και διαβαθμισμένων δεδομένων από τους Δημόσιους Υπαλλήλους: Ο σκοπός είναι η προστασία των πληροφοριών και η ασφάλεια των επικοινωνιών με απώτερο στόχο την προστασία της εθνικής ασφάλειας της χώρας.
  • Επανεκκίνηση μία φορά την ημέρα στα κινητά
Η ΕΥΠ ενημερώνει ότι κατά τη διάρκεια συναντήσεων και συζητήσεων με ευαίσθητες πληροφορίες, το κινητό θα πρέπει να είναι σε απόσταση. Παράλληλα θα πρέπει να γίνεται επανεκκίνηση μια φορά την ημέρα, ενώ η σύνδεση με καλώδιο υπολογιστή αποκαλύπτει αν έχει μολυνθεί με λογισμικό. Με αυτόν τον τρόπο διακόπτεται η δραστηριότητα του κακόβουλου λογισμικού. Παράλληλα ο χρήστης θα πρέπει να κάνει διαγραφή ιστορικού κάθε δυο ημέρες και να μην γίνεται σύνδεση των λογαριασμών σε google και apple id από πολλαπλές συσκευές. Άλλα μέτρα προφύλαξης:
  • Αποφυγή φόρτισης σε δημόσιους χώρους, καθώς οι θύρες USB μπορεί να περιέχουν malware.
  • Κατέβασμα μόλις δυο εφαρμογών επικοινωνίας
  • Προσαρμογή των ρυθμίσεων ιδιωτικότητας στις συσκευές, περιορισμένες άδειες στις εφαρμογές για πρόσβαση σε κάμερα και μικρόφωνο.

Κινητό τηλέφωνο: Το τεράστιο λάθος που κάνουμε όλοι στη φόρτιση

Μπορεί εκατομμύρια χρήστες smartphones να συνηθίζουν να φορτίζουν το κινητό τους τηλέφωνο όμως σύμφωνα με τον Max Freeman-Mills, ειδικό σε θέματα τεχνολογίας, πρόκειται για ένα λάθος που πρέπει να σταματήσουμε. Πιο συγκεκριμένα, ο Max Freeman-Mills εξηγεί γιατί είναι καλύτερο να το αποφεύγουμε: «Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου υποβαθμίζονται ταχύτερα εάν φορτίζονται τακτικά στο απόλυτο μέγιστο και στη συνέχεια αδειάζουν εντελώς». Η φόρτιση του τηλεφώνου σας κατά τη διάρκεια της νύχτας συνήθως σημαίνει ότι παραμένει στο 100% για αρκετές ώρες, γεγονός που μπορεί να επιταχύνει την υποβάθμιση της μπαταρίας. Αντ’ αυτού, o Freeman-Mills προτείνει να φορτίζετε το τηλέφωνό σας σε διαφορετικές ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να φορτίζετε τη συσκευή σας ενώ βρίσκεστε στη δουλειά ή κατά τη διάρκεια σύντομων διαλειμμάτων για να τη διατηρείτε σε αυτό το βέλτιστο εύρος “σχεδόν γεμάτη”. Επιπλέον, το να αφήνετε την μπαταρία του τηλεφώνου σας να αδειάσει εντελώς πριν την επαναφορτίσετε στο 100% είναι μια άλλη πρακτική που πρέπει να αποφύγετε. Αυτό μπορεί επίση

Κινητό τηλέφωνο: Πώς μας ακούει το τηλέφωνό μας

Ένας από τους μεγαλύτερους αστικούς μύθους είναι το ό,τι μας ακουν τα κινητά μας. Είναι όμως έτσι; Συχνά λέγεται σε συζητήσεις ανάμεσα σε παρέες πως το κινητό μας πλέον μπορεί να μας «ακούσει», να αντιδράσει στα λεγόμενα μας και να μας προωθήσει διαφημίσεις ανάλογες με όσα έχουμε συζητήσει. Τι είναι τα voice cookies, πώς λειτουργούν και πώς θα τα απενεργοποιήσουμε. Πώς μπορούμε να σταματήσουμε τα κινητά μας από το να ακούν την κάθε μας λέξη. Η αλήθεια είναι ότι δεν μας «ακούει» το κινητό μας αλλά η… Google. Η Google έχει πρόσβαση στα ηχητικά δεδομένα και ιδίως σε συζητήσεις των χρηστών με τον ψηφιακό της βοηθό, το Google Assistant, ενώ χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα των χρηστών με στόχο την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων. Η εταιρεία έχει επισημαίνει πολλές φορές ότι δεν αξιοποιεί τα δεδομένα αυτά για διαφημιστικούς λόγους, αλλά για να βελτιστοποιήσει τις υπηρεσίες της. Ωστόσο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα «Online Tech Tips», η Google ακούει διαρκώς, δεδομένου ότι το μικρόφωνο του κινητού είναι συνεχώς ανοικτό, προκειμένου να λειτουργούν οι υπηρεσίες φωνητικής βοήθειας. Για να σταματήσει η Google να σας «ακούσει», αρχικά, θα πρέπει να απενεργοποιήσετε τη λειτουργία της ηχογράφησης, μέσα από την ιστοσελίδα της ίδιας της Google. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε στη συνέχεια είναι τα εξής:
  • Είσοδος στον λογαριασμό της Google
  • Κλικ στην επιλογή» Δεδομένα και απόρρητο» (Data & Privacy).
  • Στην ενότητα «Ρυθμίσεις ιστορικού» (History Setings), κλικ στην επιλογή «Δραστηριότητα ιστού και εφαρμογών» (Web & App Activity).
  • Δίπλα στη «Συμπερίληψη Δραστηριότητας φωνής και ήχου» (Include voice and audio activity), ο χρήστης μπορεί να δει εάν η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι επιλεγμένη ή όχι. Εάν θέλετε να την απενεργοποιήσετε, αυτό γίνεται με κλικ πάνω της.
Τα voice cookies αποθηκεύουν πληροφορίες από συζητήσεις μεταξύ ατόμων που γίνονται κοντά σε συσκευές όπως smartphones και tablets. Όταν χρησιμοποιούμε τις προκαθορισμένες ρυθμίσεις των συσκευών μας όσα λέμε μπορεί να ηχογραφούνται από το μικρόφωνο. Αυτό γίνεται μέσω εφαρμογών εικονικής βοήθειας μέσω φωνής (virtual assistants) όπως το Siri, το google assistant και άλλες οι οποίες έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τους χρήστες ακούγοντας τα αιτήματά τους για κάποια κλήση, κάποιο sms ή μια λίστα υποχρεώσεων. Οι πληροφορίες που συλλέγονται σύμφωνα με την ειδικό, αποθηκεύονται σε κάποιον server και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς ή marketing. Η εν λόγω πρακτική είναι νόμιμη. Ο λόγος είναι ότι τις περισσότερες φορές δίνουμε συγκατάθεση όταν αποδεχόμαστε τους όρους και προϋποθέσεις των εφαρμογών που κατεβάζουμε ή των ενημερώσεων του λογισμικού. Ανάμεσα σε αυτούς τους όρους αποδεχόμαστε τη συλλογή των δεδομένων μας και τη χρήση φωνητικά καθοδηγούμενων «βοηθών».