Κίνηση: Αυτοί οι δρόμοι «σβήνουν» από τον χάρτη της Αθήνας

Κίνηση: Ένα νέο κεφάλαιο εγκαινιάζεται για το οδικό δίκτυο της Αττικής, το οποίο δείχνει έτοιμο να «καλωσορίσει» κάποιες νέες αστικές σήραγγες που εκτιμάται ότι θα εξομαλύνουν σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις των οδηγών.

Σε Γόρδιο Δεσμό έχει εξελιχθεί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αθήνα, με τις μεγάλες καθυστερήσεις να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούνται συνεχώς και εναγωνίως λύσεις που θα μπορέσουν να εξομαλύνουν έστω στο ελάχιστο τις μετακινήσεις των πολιτών, βελτιώνοντας παράλληλα την οδική ασφάλεια.

Καθοριστική συμβολή αναμένεται να έχουν κάποια οδικά έργα που έχουν ξεκινήσει ήδη στο λεκανοπέδιο Αττικής ή βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού. Πρόκειται για έργα που μόλις ενταχθούν στο οδικό δίκτυο θα σημάνουν -κυριολεκτικά ή μεταφορικά- το «σβήσιμο» αρκετών δρόμων από τον χάρτη της Αττικής και το μυαλό των οδηγών αντίστοιχα.

Υπογειοποίηση Ποσειδώνος

Αναντίρρητα, ένα από τα μεγαλύτερα υπό υλοποίηση οδικά έργα στην Αθήνα είναι η υπογειοποίηση τμήματος της Ποσειδώνος, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού.

Το υπογειοποιημένο τμήμα θα έχει μήκος 1,3 χλμ. ξεκινώντας από την παραλία του Αλίμου και καταλήγοντας στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά.

Η σήραγγα θα σηματοδοτήσει την κατάργηση 6 φωτεινών σηματοδοτών, συνδράμοντας καθοριστικά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Θα έχει 6 λωρίδες κυκλοφορίας (3 ανά ρεύμα) και το όριο ταχύτητας θα ανέρχεται σε 70 χλμ./ώρα.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Lamda Development, μέχρι και σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% των εσκαφών, έχει ολοκληρωθεί το 70% της σκυροδέτησης τοιχίων και το 80% της σκυροδέτησης πλάκας βάσης, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η κατασκευή της οροφής της σήραγγας. Oι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025.

Αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως

Επόμενο μεγάλο project που θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος του λεκανοπεδίου είναι η Υπόγεια Σήραγγα της Ηλιούπολης, φροντίζοντας για την ένωση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού με τη Λ.Βουλιαγμένης.

Για το εν λόγω έργο έχει υποβληθεί ενιαία Πρότυπη Πρόταση από σχήμα τριών μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Υποδομές, Νίκο Ταχιάο, να επισημαίνει ότι στόχος του υπουργειου είναι να προβεί στην εξέταση της. Με δεδομένο, βέβαια, ότι δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρηματοδότησης έργων από δημόσιους πόρους, το υπουργείο επιζητά την ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου.

Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χλμ. και θα αποτελείται από δύο δακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα έχει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ενώ για την κατασκευή της προβλέπονται η επιστράτευση σύγχρονων τεχνικών.

Το τούνελ θα ξεκινάει περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.

Οι οδηγοί θα μπορούν να φτάνουν από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσα σε μόλις 10 λεπτά (από 30 λεπτά σήμερα), ενώ θα σημάνει την «απελευθέρωση» της Βουλιαγμένης από τα φανάρια και τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο.

Πέρα από την αποσυμφόρηση της Βουλιαγμένης, θα βελτιωθούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα και στη Λεωφ. Καρέα, ενώ θα εξασφαλιστεί ταχύτερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού όπου καθημερινά θα υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες.

Επέκταση Λεωφ. Κύμης

Σε πιο προχωρημένο στάδιο απ’ ότι η Αστική Σήραγγα Ηλιουπόλεως, χωρίς ωστόσο να έχουν ξεκινήσει και εδώ τα έργα, βρίσκεται η επέκταση της Λεωφ. Κύμης, ένα έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ έχει ως προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Εκκρεμεί, ωστόσο, η εκδίκαση από το Συμβούλειο της Επικρατείας της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου, από την οποία θα κριθεί εν πολλοίς το μέλλον του έργου.

Προβλέπεται η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), που αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.

Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η κατασκευή σήραγγας 2,4 χλμ. που θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη (ενδεικτικού μήκους 1,25 χλμ). μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.

Με το συγκεκριμένο έργο θα δημιουργηθεί μία νέα έξοδος προς την Εθνική Οδό στον κόμβο της Καλυφτάκη και έτσι οι οδηγοί θα γλιτώνουν τις ουρές που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης.

Υπογειοποίηση οδού «Μελίνας Μερκούρη»

Στη μείωση της ταλαιπωρίας που υφίστανται πεζοί και οδηγοί, αλλά και στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας για τους κατοίκους της περιοχής του Ηρακλείου Αττικής αναμένεται να συνδράμει αποφασιστικά η υπογειοποίηση της οδού «Μελίνας Μερκούρη».

Η συγκεκριμένη οδός, στο ύψος του Ηλεκτρικού Σταθμού εκτρέπεται μέσα από τις γειτονιές με αποτέλεσμα να διέρχονται καθημερινά σε αυτούς τους δρόμους περί τα 25.000 αυτοκίνητα -πλην της Λεωφόρου Ηρακλείου.

Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να εξομαλυνθεί σημαντικά η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης με παράλληλη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων, αλλά και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.

Η παρέμβαση ξεκινάει από την οδό Μελίνας Μερκούρη στη διασταύρωσή της με την οδό Ελ. Βενιζέλου όπου δημιουργούνται δύο κλάδοι μονής κατεύθυνσης. Ο ένας κλάδος συνεχίζει επίγεια και ενώνεται με την οδό Πρασίνου Λόφου.

Ο άλλος κλάδος υπογειοποιείται και αφού περάσει κάτω από την οδό Πρασίνου Λόφου και την πλατεία Κολοκοτρώνη συναρμόζεται με την οδό Κηφισίας στο πεζοδρομημένο τμήμα της. Η σήραγγα αναδύεται στη Μαρίνου Αντύπα όπου πλέον υπάρχει άνετη σύνδεση με Κύμης, Σπύρου Λούη, Λεωφόρο Κηφισίας.

Κίνηση: Τέλος η ταλαιπωρία στον Κηφισό – Τα τρία νέα έργα για να ξεμπλοκάρει

Χάνουμε 48 ώρες κάθε χρόνο στο τιμόνι από το μποτιλιάρισμα – Κατάργηση των μονών/ζυγών στον Δακτύλιο, θα μπαίνουν μόνο τα ηλεκτρικά και τα «καθαρά». Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Εχετε ξεκινήσει για να πάτε στη δουλειά σας. Η εφαρμογή στο κινητό σάς δείχνει ότι χρειάζεστε 1 ώρα και 45 λεπτά μέχρι να φτάσετε στον προορισμό σας. Η Αθήνα μοιάζει με ένα απέραντο πάρκινγκ. Ολοι οι βασικοί οδικοί άξονες, αλλά ακόμα και οι γειτονιές, είναι στο κόκκινο από το μποτιλιάρισμα και εσείς αναπολείτε τις μέρες που αυτή η διαδρομή γινόταν ξεκούραστα μέσα σε μόλις 20 λεπτά.

Η παραπάνω εικόνα είναι πολύ συχνή για τους κατοίκους της πρωτεύουσας και με μαθηματική βεβαιότητα αποτελεί τη δυστοπική πραγματικότητα που θα ζήσουμε τα επόμενα χρόνια. Καθώς αυτά περνούν, ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξάνεται και οι διαδρομές, ακόμα και οι σύντομες, μετατρέπονται σε μαρτύριο. Πώς μπορεί να δοθεί μια λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα; Πώς θα σταματήσει το καθημερινό έμφραγμα στους δρόμους της πρωτεύουσας;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι απλή και δεν χωράει μόνο σε μία πρόταση. Κι αυτό γιατί όπως είναι πολυπαραγοντικό το πρόβλημα, έτσι και η λύση εξαρτάται από έναν συνδυασμό παραγόντων. Πρωτίστως από τη μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων που προκαλούν το μποτιλιάρισμα με μέτρα που θα κάνουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πιο εξυπηρετικά, γρήγορα, άνετα και ελκυστικά.

Επειτα με έργα υποδομών τα οποία θα δώσουν ανάσα αποσυμφορώντας τους βασικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας. Και φυσικά με τη διαχείριση της κυκλοφορίας αυτής καθαυτής με μέτρα όπως η αλλαγή του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας, η «έξυπνη» ρύθμιση των φαναριών, η προσαρμογή των ωραρίων τροφοδοσίας κ.ο.κ., καθώς και ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης και της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς, η οποία -όσο παράξενο κι αν φαίνεται- επιδεινώνει το πρόβλημα.

Μια μικρή νότα που βοηθά στο να μειώνεται η κίνηση είναι η ρύθμιση από την Περιφέρεια Αττικής των 37.000 φωτεινών σηματοδοτών που έχει στην ευθύνη της. Μέσα από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας που βλέπει live την κίνηση και με τους συγκοινωνιολόγους να επικαιροποιούν διαρκώς τις μελέτες τους, προστίθενται «έξυπνα» φανάρια που διαβάζουν την κυκλοφορία και προσαρμόζουν τον χρόνο που διαρκεί το πράσινο. Με αυτό τον τρόπο κερδίζουμε πολύτιμα δευτερόλεπτα. Κάτι είναι κι αυτό…

Διόδια με τους ρύπους και άλλες προτάσεις

Τα σύνθετα προβλήματα έχουν και σύνθετες λύσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ειδικευμένοι στο συγκεκριμένο πρόβλημα επιστήμονες (συγκοινωνιολόγοι) προτείνουν τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα που, αξιοποιώντας το επιστημονικό προσωπικό της χώρας, θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη και την τήρηση ενός στρατηγικού σχεδίου μεταφορών.

«Το πρόβλημα της κίνησης κάθε χρόνο θα χειροτερεύει και κάποια στιγμή θα γίνει αβίωτο», εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, και συνεχίζει: «Θα δούμε σημαντικές καθυστερήσεις σε καθημερινό επίπεδο στην Αττική Οδό, στον Κηφισό, στην Κηφισίας, αλλά και στο Ελληνικό. Κι αυτό γιατί δημιουργούνται χρήσεις οι οποίες επιβαρύνουν την κίνηση χωρίς να λαμβάνονται μέτρα εξυπηρέτησης».

Και αν περιμένει κανείς καλύτερες μέρες, μάλλον θα περιμένει… σταματημένος στο μποτιλιάρισμα. «Οσο αυξάνεται το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αυξάνεται ο τουρισμός και μειώνεται η ανεργία, τόσο αυξάνεται και η κίνηση στους δρόμους», λέει ο κ. Τσιάνος. «Τη λύση μπορούν να δώσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία όμως για να γίνουν ελκυστικά πρέπει να τηρούν τρία κριτήρια: αυτό του κόστους, αυτό του χρόνου και αυτό της ποιότητας».

Ο Σύλλογος, ο οποίος βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τα συναρμόδια υπουργεία και την Περιφέρεια, έχει καταθέσει μια σειρά από προτάσεις που θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση της κίνησης. Από αυτές ξεχωρίζει αυτή του Πράσινου Δακτυλίου, στον οποίο η είσοδος θα γίνεται με βάση τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων. «Τα μονά/ζυγά είναι ένα παρωχημένο μέτρο. Θα πρέπει ο Δακτύλιος πλέον να στηρίζεται σε κριτήρια περιβαλλοντικά και αριθμητικά», επισημαίνει ο κ. Τσιάνος, και εξηγεί: «Βάσει της τελευταίας μελέτης, στον Μικρό Δακτύλιο εισέρχονται περίπου μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα κάθε μέρα. Από αυτά, ένα μεγάλο μέρος -περίπου 30% και μεγαλύτερο σε κάποιες οδούς, όπως η Πανεπιστημίου- αφορά διαμπερή κίνηση, δηλαδή οδηγούς που περνούν για να φτάσουν σε άλλες περιοχές. Πρέπει λοιπόν, με δεδομένο το ότι όταν ένα δίκτυο ξεπερνά τη μεταφορική του ικανότητα στο τέλος κρασάρει, να δούμε πόσα οχήματα μπορεί να σηκώσει το κέντρο της Αθήνας».

Η πρόταση του Συλλόγου προς την κυβέρνηση κάνει λόγο για προσδιορισμό του αριθμού αυτού που σηκώνει το κέντρο και κατόπιν προσδιορισμό του ορίου ρύπων. Το σχέδιο θέλει αρχικά να επιτρέπεται η είσοδος στον Μικρό Δακτύλιο των αυτοκινήτων που εκπέμπουν κάτω των 120 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο (είναι η τυπική εκπομπή ενός βενζινοκίνητου μίνι αυτοκινήτου πόλης) και με την πάροδο του χρόνου και σε τακτά διαστήματα (για παράδειγμα ανά διετία) αυτό το όριο να κατεβαίνει, εξαιρώντας αποκλειστικά τους μόνιμους κατοίκους.

Σε μια τέτοια περίπτωση, το κέντρο της πρωτεύουσας ουσιαστικά θα ακολουθήσει την τάση των μεγαλύτερων μεγαλουπόλεων της Ευρώπης, χωρίς όμως να αποκλείει την είσοδο ή να επιβάλλει διόδια, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Θα ευνοούνται τα σύγχρονα μικρά αυτοκίνητα και θα δίνεται χώρος για τη μετάβαση σε κίνηση με αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και εξωθώντας ένα μέρος των οδηγών να χρησιμοποιούν ΜΜΜ.

Φυσικά, αυτή δεν είναι η μόνη πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Ο κ. Τσιάνος λέει ότι «η Αττική χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο μεταφορών, καθώς είναι ίσως η μοναδική μητροπολιτική περιοχή του αναπτυγμένου κόσμου που δεν έχει σχέδιο μεταφορών – από την κίνηση έως και τους χώρους στάθμευσης. Σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν άνθρωποι με εμπειρία στον χώρο και το αντικείμενο, πλαισιώνοντας τους δημόσιους οργανισμούς και αξιοποιώντας το επιστημονικό προσωπικό της χώρας».

Ηδη υπάρχει προμελέτη της KPMG για λογαριασμό του υπουργείου Μεταφορών σχετικά με το θέμα δημιουργίας ενός μεταφορικού φορέα, ενώ με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η ολοκλήρωση της στρατηγικής μελέτης του ΟΑΣΑ που «τρέχει» αυτό το διάστημα με αντικείμενο τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα.

«Η κυκλοφοριακή ικανότητα των δρόμων μας είναι τρεις φορές μικρότερη από τα αυτοκίνητα που εξυπηρετούν. Είναι σαν σε ένα δωμάτιο 10 ατόμων να βρισκόμαστε τριάντα. Οσο καλά και αν κατανείμουμε τον χώρο, θα είμαστε στριμωγμένοι.

Η Περιφέρεια έχει σχεδιαστεί για 2 εκατομμύρια κατοίκους και σήμερα ξεπερνούν τα 4 εκατομμύρια. Στην τουριστική περίοδο, δε, ο αριθμός αυτός μπορεί και να διπλασιάζεται»
Οι οδικοί άξονες-ανάσα

Παρότι η βασική γραμμή της κυβέρνησης είναι να μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους -ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής-, προτεραιοποιούνται τα έργα υποδομών τα οποία θα δώσουν ανάσα στους βασικούς οδικούς κόμβους και θα αποσυμφορήσουν περιοχές οι οποίες δέχονται (ή αναμένεται να δεχτούν τα επόμενα χρόνια) μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.

Στα σκαριά βρίσκεται μια σειρά οδικών έργων που θα αποσυμφορήσουν τη λεωφόρο Κηφισού, την Αθηνών – Κορίνθου, την Αττική Οδό, αλλά και τα νότια προάστια που, με την ολοκλήρωση του έργου του Ελληνικού, θα έχουν δεκάδες χιλιάδες περισσότερες διελεύσεις αυτοκινήτων.

Γι’ αυτό τον λόγο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών φέρνει εντός του τρέχοντος μήνα στη Βουλή τις απαραίτητες ρυθμίσεις για να ανοίξει ο δρόμος των Πρότυπων Προτάσεων.

Με αυτές θα ξεμπλοκάρουν -από νομικής και πρακτικής απόψεως, αφού για παράδειγμα ως σήμερα υπήρχαν προβλήματα όπως η συμβατότητα με το Κοινοτικό Δίκαιο- τα κρίσιμα έργα και οι παρεμβάσεις στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Και κυρίως θα βρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια ώστε να εκκινήσουν και να τρέξουν αυτά τα έργα.

Συνοπτικά, τα έργα που θα περιοριστούν σε ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις και εξετάζονται είναι, εκτός του Κέντρου Logistics στη Φυλή (ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ) και της διαπλάτυνσης της λεωφόρου Κηφισού (ανήκει στην Περιφέρεια), η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και προς το παραλιακό μέτωπο, το οδικό τμήμα Ελευσίνα – Οινόη που θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό, ο διπλός κόμβος του Σκαραμαγκά και οι υπογειοποιήσεις.

Ωριμα είναι τα έργα του κόμβου της λεωφόρου Σχιστού και της αναβάθμισης της περιφερειακής Αιγάλεω, αλλά και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης που θα συνδέσει την Αττική Οδό με την ΠΑΘΕ.

Με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει σταματήσει να εγκρίνει χρηματοδοτήσεις για οδικά έργα, ιδίως στην πρωτεύουσα, αφού τα ευρωπαϊκά κονδύλια στοχεύουν στις ασθενέστερες οικονομικά περιφέρειες της χώρας, έρχεται ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων για να τα ξεμπλοκάρει.

Τα έργα αυτά αναλαμβάνει να τα προτείνει και ωριμάσει ο ιδιωτικός τομέας, υποβάλλοντας τον φάκελο της πρότασης (με το αντικείμενο της σύμβασης, την τεκμηρίωση του κόστους και μελέτη του οφέλους για την προτεινόμενη επένδυση), αφού καταβάλει παράβολο ύψους 1% του προϋπολογισμού του έργου στο Δημόσιο.

Εάν η πρόταση εγκριθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης, ο αρμόδιος υπουργός καλείται να την εισάγει προς τελική κρίση στην Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας ώστε να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία, εάν εγκριθεί το έργο.

Από τα έργα που έχουν προτείνει οι κατασκευαστικοί όμιλοι ξεχωρίζει η διάνοιξη ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα.

Με αυτόν θα συνδέεται το δυτικό τμήμα της Αττικής Οδού και οι νότιοι οδικοί άξονες της χώρας με τα βόρεια της Οινόης παρακάμπτοντας το οδικό δίκτυο της Αττικής. Με μήκος 40 χιλιομέτρων, ο αυτοκινητόδρομος της Πρότυπης Πρότασης που έχει υποβάλει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει εκτιμώμενο κόστος ύψους 500 εκατ. ευρώ και θεωρείται ότι θα αποσυμφορήσει τη λεωφόρο Κηφισού, η οποία έχει ξεπεράσει τα όριά της.

Πρότυπη Πρόταση για ένα πακέτο έργων εκτιμώμενου κόστους 1,5 δισ. ευρώ για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και από την Περιφερειακή Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιούπολης) έχει καταθέσει η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) – Ακτωρ Παραχωρήσεις (32%) – Αβαξ (32%).

Αυτά αναμένεται να ελαφρύνουν τον κυκλοφοριακό φόρτο στα νότια προάστια – ειδικά με τη σήραγγα της Ηλιούπολης θα διευκολυνθεί η πρόσβαση προς το Ελληνικό (όπου αναμένεται αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου μετά την ολοκλήρωση), ενώ με τα υπόλοιπα θα ενισχυθεί η επέκταση του αστικού ιστού προς τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας, που αναμένεται να αναπτυχθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

Περισσότερα από 30.000 οχήματα ημερησίως αναμένεται να αφαιρέσει από την κίνηση της λεωφόρου Κηφισού η επέκταση της λεωφόρου Κύμης. Ο νέος υπογειοποιημένος άξονας, μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων, θα επεκτείνει τη λεωφόρο Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά – το σημείο δηλαδή που παρουσιάζει καθημερινά κυκλοφοριακό έμφραγμα η λεωφόρος Κηφισού.