Google – Facebook: Τέλος οι ειδήσεις; Χαμός με το νόμο που προωθεί η αυστραλιανή κυβέρνηση με σκοπό να τους αναγκάσει να πληρώνουν φόρο για τις ειδήσεις που προβάλλουν. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.
Μια διαμάχη υπό το βλέμμα της παγκόσμιας κοινής γνώμης βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στη μακρινή Αυστραλία και τους τιτάνες της τεχνολογίας Facebook και Google.
Το αντικείμενο της διαμάχης δεν είναι άλλο από την επίμαχη νομοθετική πρωτοβουλία που προωθεί η αυστραλιανή κυβέρνηση και η οποία στόχο έχει να υποχρεώσει τους τεχνολογικούς γίγαντες Facebook και Google να πληρώνουν για περιεχόμενο ειδήσεων στις πλατφόρμες τους στην Αυστραλία.
Ο νόμος – που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία- στοχεύει στην αντιμετώπιση της απώλειας διαφημιστικών εσόδων των μέσων. Εφόσον εγκριθεί, θα μπορούσε να έχει συνέπειες πολλαπλές συνέπειες για τις εταιρείες τεχνολογίας και τον τρόπο με τον οποίο έχουμε πρόσβαση στις ειδήσεις στο διαδίκτυο.
Η αυστραλιανή κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί «πρέπει να πληρώνουν τα τοπικά ΜΜΕ ένα «δίκαιο» ποσό για τη δουλειά τους». Επιπλέον, υποστήριξε ότι η οικονομική στήριξη είναι απαραίτητη για τον κλάδο των media της χώρας, τονίζοντας ότι η ισχυρή τους παρουσία και ανεξαρτησία είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα της δημοκρατίας.
Όμως, οι τεχνολογικές εταιρείες φαίνεται να έχουν αντίθετη άποψη και περνούν στην αντεπίθεση.
Έτσι, αποκλεισμένοι από ενημερωτικό υλικό και ειδήσεις βρίσκονται από σήμερα οι χρήστες του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης Facebook στην Αυστραλία.
Η απαγόρευση του Facebook επιβλήθηκε λίγες ώρες μετά από μια ξεχωριστή απόφαση της Google να συνάψει μια παγκόσμια συμφωνία με την Rupert Murdoch’s News Corp.
Η κίνηση του Facebook να αποκλείσει την κοινή χρήση ειδήσεων από τα αυστραλιανά ΜΜΕ περιόρισε την πρόσβαση σε δημόσιες πληροφορίες σε κυβερνητικούς ιστότοπους, σε μη κερδοσκοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις ακόμη και σε σελίδες πολιτικής σάτιρας.
Οι σελίδες των υπηρεσιών υγείας του Κουίνσλαντ και της Νότιας Αυστραλίας ήταν μεταξύ εκείνων που μπλόκαρε το Facebook, εμποδίζοντας την παροχή ζωτικής σημασίας πληροφοριών για την πανδημία αλλά και την εξέλιξη του προγράμματος εμβολιασμού στην Αυστραλία.
Επίσης, απαγορεύτηκε στους Αυστραλούς να έχουν πρόσβαση μέσω Facebook σε ιστότοπους κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης όπως το Foodbank Australia και το Women’s Legal Shelter, ακόμη και στη σελίδα της WWF.
«Οι κυβερνητικές σελίδες δεν πρέπει να επηρεαστούν από τη σημερινή ανακοίνωση», δήλωσε εκπρόσωπος του Facebook. «Δεδομένου ότι ο νόμος δεν παρέχει σαφείς οδηγίες σχετικά με τον ορισμό του περιεχομένου ειδήσεων, έχουμε λάβει υπόψιν μία ευρεία ερμηνεία του νόμου προκειμένου να τον σεβαστούμε όπως έχει συνταχθεί. Ωστόσο, θα άρουμε όποιες απαγορεύσεις έχουν τεθεί σε κατά λάθος».
«Δημιούργησαν σκόπιμα χάος», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ντάνιελ Άνγκους, αναπληρωτής καθηγητής ψηφιακών επικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Κουίνσλαντ και συνέχισε «Είναι παράλογο για μία πλατφόρμα της εμβέλειας του Facebook να ισχυρίζεται ότι μπλόκαρς κατά λάθος κυβερνητικούς ιστότοπους.
Η απόφαση του facebook έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και δριμεία κριτική προς τον τεχνολογικό κολοσσό που εδρεύει στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, καθώς η κίνηση αυτή έρχεται ως απάντηση στον προτεινόμενο νόμο.
Η απαγόρευση του Facebook επιβλήθηκε λίγες ώρες μετά από μια ξεχωριστή απόφαση της Google να συνάψει μια παγκόσμια συμφωνία με την Rupert Murdoch’s News Corp, τερματίζοντας μια μακροχρόνια διαμάχη μεταξύ της ομάδας μέσων ενημέρωσης και της εταιρείας αναζήτησης.
Η News Corp του Ρούπερτ Μέρντοχ ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι υπέγραψε παγκόσμια συμφωνία τριών ετών με την Alphabet Inc της Google για την παροχή ειδήσεων.
Οι δύο εταιρείες θα αναπτύξουν μια συνδρομητική πλατφόρμα και θα μοιράζονται τα έσοδα που θα προκύπτουν από τις διαφημίσεις μέσω των υπηρεσιών της Google.
Επιπλέον, θα προωθήσουν την παραγωγή ηχητικού δημοσιογραφικού περιεχομένου και βίντεο μέσω του YouTube.
Υπενθυμίζεται ότι η Google απείλησε να κλείσει τη μηχανή αναζήτησης στην Αυστραλία προκειμένου να αποφύγει -όπως ανακοίνωσε- τον «ανεφάρμοστο νόμο που προωθεί η κυβέρνηση της χώρας».
Ο 89χρονος μεγιστάνας των Media είχε προχωρήσει στο παρελθόν σε συμφωνίες πληρωμών με την Apple και τη Facebook, προκειμένου να παρέχουν στον μεγάλο ειδησεογραφικό οργανισμό τις υπηρεσίες Apple News και Facebook News αντίστοιχα.
Στον δρόμο που χάραξε η Αυστραλία φαίνεται να κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά τη θέσπιση νόμου που θα απαιτεί από τις ψηφιακές πλατφόρμες να καταβάλουν φόρο για τις ειδήσεις που προβάλλουν.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times, oι νομοθέτες της ΕΕ που είναι υπεύθυνοι για τη ρύθμιση του ψηφιακού πλαισίου στην Ευρώπη επιδιώκουν να υποχρεώσουν τις Big Tech να πληρώνουν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης και τους εκδότες για να συνδέουν το περιεχόμενό τους σε ροές ειδήσεων ή αποτελέσματα αναζήτησης.
Το Facebook είχε ανακοινώσει, από τον Δεκέμβριο, ότι θα καταπολεμήσει τους ψευδείς και αντιεπιστημονικούς ισχυρισμούς για τα εμβόλια κατά του κορονοϊού. Ήρθε η ώρα να το κάνει πράξη. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.
Το Facebook γνωστοποίησε ότι σχεδιάζει να αφαιρεί από την πλατφόρμα του τις αναρτήσεις χρηστών του που αφορούν ψεύδη σχετικά με τα εμβόλια κατά του κορωνοϊού και όχι μόνο, όπως ότι είναι τοξικά και επικίνδυνα, ότι προκαλούν αυτισμό ή ότι είναι ασφαλέστερο για τους ανθρώπους να κολλήσουν Covid-19 για να αποκτήσουν φυσική ανοσία, από ό,τι να εμβολιαστούν.
Από τον Οκτώβριο έχει απαγορευτεί να περιέχονται τέτοιοι ισχυρισμοί σε διαφημίσεις ιδιωτών ή εταιρειών στο Facebook, αλλά πλέον το μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπως ανακοίνωσε μέσω ιστολογίου του, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς και τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», προτίθεται να επεκτείνει αυτήν την πολιτική, αφαιρώντας ομάδες, σελίδες και λογαριασμούς που συστηματικά διασπείρουν παραπλανητικές και ψευδείς πληροφορίες.
Το Facebook είχε ανακοινώσει, από τον Δεκέμβριο, ότι θα καταπολεμήσει τους ψευδείς και αντιεπιστημονικούς ισχυρισμούς για τα εμβόλια κατά του κορονοϊού, οι οποίοι έχουν καταρριφθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και άλλους επίσημους ιατρικούς φορείς. Όμως, μέχρι τώρα, διάφοροι χρήστες του συνέχιζαν να εξαπλώνουν την παραπληροφόρησή τους.
Η νέα αυστηρότερη πολιτική του Facebook -που θα περιλαμβάνει και το Instagram– στοχεύει πια σε μη πληρωμένες αναρτήσεις και σε συγκεκριμένες ομάδες χρηστών, ενώ αφορά όλα τα εμβόλια και όχι μόνο κατά του κορωνοϊού. «Το χτίσιμο εμπιστοσύνης απέναντι στα εμβόλια είναι κρίσιμο, γι’ αυτό ξεκινάμε τη μεγαλύτερη διεθνή εκστρατεία για να βοηθήσουμε τους οργανισμούς δημόσιας υγείας να διαδώσουν ακριβείς πληροφορίες για τα εμβόλια κατά της Covid-19 και να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να εμβολιαστούν, όταν θα υπάρχουν διαθέσιμα εμβόλια», ανέφερε σε ανάρτησή του ο υπεύθυνος για θέματα Υγείας Facebook, Κανγκ-Σινγκ Τζιν.
Ακόμη, το Facebook ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει δωρεάν διαφημιστικό χώρο αξίας 120 εκατομμυρίων δολαρίων σε υπουργεία Υγείας, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και υπηρεσίες των Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου να μεταδώσουν πιο αποτελεσματικά ακριβείς πληροφορίες για τα εμβόλια κατά της Covid-19.
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Μαρκ Ζούκενμπεργκ, εδώ και καιρό έχει ταχθεί ένθερμα κατά της παραπληροφόρησης σχετικά με τον κορονοϊό και έχει αναπτύξει φιλανθρωπική δράση υπέρ της εξάλειψης όλων των ασθενειών. Από την άλλη πλευρά, όμως, ανέκαθεν ήταν υπέρμαχος του ελεύθερου λόγου στο Facebook και είχε φανεί έως τώρα διστακτικός να καταπολεμήσει αποφασιστικά τη διακίνηση των ψευδών αναρτήσεων, με συνέπεια να ανθεί η αντι-εμβολιαστική καμπάνια στην πλατφόρμα του. Φαίνεται πως, πλέον, πήρε τα πράγματα πιο σοβαρά, αν και αυτό μένει να φανεί στην πράξη…
Αγγίζουν τα 2,8 δισ. οι μηνιαίοι χρήστες. Αδιανόητα κέρδη για τον επιχειρηματία Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Αυτά τα νούμερα δεν τα περίμενε κανείς. Δείτε στο xristika.gr αναλυτικά στοιχεία.
Παρά το σάλο που έχει προκληθεί παγκοσμίως για παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το Facebook κατέγραψε μεγάλη αύξηση εσόδων (κατά 33%) και κερδών (κατά 53%) εμφάνισε το Facebook στο δ’ τρίμηνο του 2020, ενώ οι ενεργοί μηνιαίοι χρήστες του έφθασαν τους 2,8 δισ. (αύξηση 12%).
Σε συνδυασμό με τα Instagram, WhatsApp και Messenger που ανήκουν στο Facebook, οι συνολικοί μηνιαίοι ενεργοί χρήστες τους ξεπέρασαν τα 3,3 δισ. σε όλο τον κόσμο.
Περίπου 2,6 δισεκατομμύρια χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση το ίδιο το Facebook ή τουλάχιστον μία από τις «συγγενικές» εφαρμογές του.
Οι αριθμοί αυτοί ξεπέρασαν τις προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters και τους New York Times.
Τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα οφείλονται κυρίως στις αυξημένες διαφημίσεις στο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης με στόχο το ηλεκτρονικό εμπόριο στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, μια τάση που ενισχύθηκε λόγω της πανδημίας.
Τα έσοδα τετάρτου τριμήνου διαμορφώθηκαν σε 28,07 δισεκατομμύρια δολάρια (έναντι 21,08 δισ. δολ. στο τέταρτο τρίμηνο του 2019) και τα κέρδη σε 11,22 δισ. δολ. (έναντι 7,35 δισ. δολ. στο τελευταίο τρίμηνο του 2019).
Σε μια άνευ προηγουμένου κίνηση προχώρησε το Facebook μετά την αναβάθμιση του iOS 14.3, καθώς πάρα πολλές εφαρμογές έχουν πλέον πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα χρηστών!
Η ανακάλυψη ήρθε από τον Tom Warren της ιστοσελίδας The Verge, όπου ανέβασε στο Twitter το επίμαχο βίντεο που πραγματικά τρομάζει.
Όπως μπορούμε να δούμε, το App Store στο iOS 14.3 εμφανίζει όλα τα δεδομένα που χρησιμοποιεί το Facebook για να παρακολουθεί τους χρήστες του.
Τα δεδομένα πάμε σε άλλες εφαρμογές διαφημίσεων, στους προγραμματιστές του Facebook για διαφημίσεις ή marketing, αναλύσεις, αλλά και άλλες λειτουργίες.
Βέβαια, το Facebook δε μένει μόνο στα δεδομένα των χρηστών, όπως email, όνομα και άλλα στοιχεία των προσώπων ή στοιχεία επικοινωνίας.
Ιστορικό αγορών, πληροφορίες σχετικά με τα οικονομικά των χρηστών, ακριβής τοποθεσία, ιστορικό αναζήτησης και πλοήγησης είναι μόλις μερικά από τα δεδομένα που δε μένουν καν στην υπηρεσία, αλλά πηγαίνουν σε τρίτες εφαρμογές διαφημίσεων.
Η τρομακτική λίστα παρακολούθησης συνεχίζει και συνεχίζει, ενώ ακόμα πιο περίεργη είναι η κατηγορία “δεδομένα για άλλους σκοπούς”, όπου εκεί εμπεριέχονται τα πάντα, χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς που πάνε αυτά τα δεδομένα και αν μένουν όντως μόνο εντός της εφαρμογής του Facebook.
Βέβαια, με τη νέα πολιτική του App Store στο iOS 14.3 περιμένουμε να δούμε και άλλες τρομακτικές λίστες παρακολούθησης από μεγάλες εφαρμογές.
Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς να μην τα κοιτάνε όλα αυτά, όμως πρόκειται για πολύ σημαντικά δεδομένα για τις εταιρείες.
Την ίδια ώρα, το Facebook απενεργοποιεί αρκετές λειτουργίες από τις εφαρμογές Messenger και Instagram για την Ευρώπη, για να διασφαλίσει ότι συμμορφώνονται με μια αλλαγή στους κανόνες απορρήτου.
Από τις 21 Δεκεμβρίου, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων εμπίπτουν στους κανόνες της ΕΕ που είναι γνωστοί ως οδηγία ePrivacy.
Το Facebook αποφάσισε να απενεργοποιήσει πολλές διαδραστικές επιλογές και να προσφέρει απλώς μια βασική υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων έως ότου μπορέσει να επαναφέρει τα πρόσθετα.Οι δημοσκοπήσεις (polls) στην ομαδική συνομιλία στο Messenger είναι μεταξύ των εργαλείων απενεργοποιήθηκαν.
Η δυνατότητα ορισμού ψευδώνυμων για φίλους στο Messenger έχει απενεργοποιηθεί επίσης, ενώ η κοινή χρήση φίλτρων προσώπου μέσω άμεσου μηνύματος στο Instagram θα απενεργοποιηθεί στην Ευρώπη.
Το Facebook είπε ότι δεν έχει δημοσιεύσει λίστα με όλες τις λειτουργίες που είχε αναστείλει στην Ευρώπη, διότι θα τις επανενεργοποιήσει γρήγορα.
Οι βασικές επιλογές ανταλλαγής μηνυμάτων κειμένου και κλήσεων στο Instagram και το Messenger δεν θα επηρεαστούν.
“Προσπαθούμε να καθορίσουμε τον καλύτερο τρόπο για να επαναφέρουμε αυτές τις δυνατότητες. Χρειάζεται χρόνος για την ανακατασκευή προϊόντων με τρόπο που να λειτουργούν απρόσκοπτα για τους ανθρώπους και επίσης να συμμορφώνονται με τους νέους κανονισμούς”, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της.
Τα εργαλεία θα απενεργοποιηθούν για χρήστες σε όλη την Ευρώπη σταδιακά, οπότε ορισμένοι ίσως μπορούν ακόμα να τα χρησιμοποιήσουν για μερικές ημέρες.
«Δεν μπορούμε να πούμε ότι οφείλουν τα πάντα στις αρχές ανταγωνισμού, αλλά έχουν μεγάλο χρέος στη νομοθεσία κατά της μονοπωλιακής συμπεριφοράς».
Η δήλωση ανήκει στον νομικό Τιμ Βου, ο οποίος έχει ειδικευθεί σε θέματα τεχνολογίας. Οσο παράδοξο κι αν ακούγεται, αφορά τους τεχνολογικούς κολοσσούς που βρίσκονται εδώ και καιρό στο στόχαστρο των αρχών ανταγωνισμού στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Ο εν λόγω νομικός περιέγραψε το πώς κάθε καινούργια γενιά επιχειρηματικών κολοσσών τής εκάστοτε κυρίαρχης τεχνολογίας εκμεταλλεύεται όποιους περιορισμούς έθεσαν οι αρχές στην αμέσως προηγούμενη και έτσι κατορθώνει να γιγαντωθεί και να αναπτύξει το νέο δικό της μονοπώλιο.
Προέβη στη δήλωση αυτή, βέβαια, πριν από δύο χρόνια, αλλά τα λόγια του είναι περισσότερο επίκαιρα από ποτέ, καθώς αποτυπώνουν πλήρως το πώς έχει διαμορφωθεί το τοπίο στην κολοσσιαία παγκόσμια online αγορά και στο ανεξέλεγκτο σύμπαν που δημιούργησε το Ιντερνετ.
Απηχεί, άλλωστε, αυτό που θριαμβευτικά σχεδόν όλα τα αγγλοσαξονικά ΜΜΕ διαλαλούσαν μέσα στην εβδομάδα μιλώντας για τη μεγαλύτερη, μετά το 1998 και την υπόθεση Microsoft, αγωγή κατά μονοπωλιακής συμπεριφοράς στις ΗΠΑ.
Πρόκειται πράγματι για μια γιγάντια κινητοποίηση, καθώς 46 αμερικανικές πολιτείες συστρατεύονται με τις αμερικανικές αρχές ανταγωνισμού και υποβάλλουν μήνυση κατά της Facebook.
Το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, που ένωσε σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα δισεκατομμύρια ανθρώπους, αρχικά νέους αλλά αργότερα κάθε ηλικίας, εξελίχθηκε ταχύτατα σε έναν επιχειρηματικό «Λεβιάθαν», που καταβρόχθισε κυνικά κάθε ανταγωνιστή του, εξοστρακίζοντας κυριολεκτικά τον ανταγωνισμό από μια εξαιρετικά προσοδοφόρο αγορά.
Στην περίπτωση της Facebook αυτό επετεύχθη με την εξαγορά των ανταγωνιστών του, με προεξάρχουσες τις εφαρμογές Instagram και WhatsApp, αλλά και διάφορες άλλες, λιγότερο προβεβλημένες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που δεν πρόλαβαν να αναπτύξουν αυτοφυή ύπαρξη και γίνονται μέλη του «ομίλου».
Και, βέβαια, αυτές οι δύο εφαρμογές ενδέχεται να βρεθούν πρωτίστως στην πρώτη γραμμή του πυρός, καθώς οι αμερικανικές αρχές προσανατολίζονται στο να απαιτήσουν τη διάσπαση του κολοσσού με απόσχιση αυτών των δύο εξαιρετικά δημοφιλών εφαρμογών.
Οπως αναφέρεται στο περιεχόμενο των μηνύσεων, η Facebook εξαγόρασε το Instagram το 2012 έναντι 715 εκατ. δολαρίων και το WhatsApp δύο χρόνια αργότερα έναντι 22 δισ. δολαρίων, μηδενίζοντας τον ανταγωνισμό εις βάρος των καταναλωτών.
Και, βέβαια, το αντεπιχείρημα που έχει προβάλει ο ευρηματικός δημιουργός και επικεφαλής της Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι πως «με την εξαγορά τους, το Instagram και το WhatsApp βελτίωσαν θεαματικά τις υπηρεσίες τους και μπόρεσαν να απευθυνθούν σε πολύ περισσότερους ανθρώπους».
Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου εκτιμούν πως, αν αναγκαστεί να αποχωριστεί τις δύο εφαρμογές, το Facebook θα δει να καταρρέει η αυτοκρατορία του, καθώς μεγάλο μέρος των ιλιγγιωδών εσόδων του προέρχεται από αυτές.
Από στοιχεία της εταιρείας ερευνών EMarketer, οι πωλήσεις του Instagram φέτος θα φτάσουν στα 28,1 δισ. δολάρια, που ισοδυναμούν με το 37% των εσόδων της Facebook.
Σύμφωνα πάντως με τον Νταν Ιβς, αναλυτή της Wedbush Securities, που σημειωτέον χαρακτήρισε την εξαγορά του Instagram «μία από τις τρεις καλύτερες των τελευταίων 15 ετών», είναι «ισχνή» η πιθανότητα να εξαναγκαστεί σε διάσπαση η Facebook.
Κάτι τέτοιο, επισημαίνει ο ίδιος, προϋποθέτει πως το αμερικανικό Κογκρέσο θα προχωρήσει σε νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, πράγμα απίθανο τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Το ερώτημα είναι αν όντως υπάρχει τρόπος να τιθασεύσουν οι αρχές ανταγωνισμού τούς τιτάνες της ψηφιακής τεχνολογίας.
Η εμπειρία από τις προσπάθειες της Ε.Ε. να βάλει κάποιο φρένο στη μονοπωλιακή συμπεριφορά των τεχνολογικών κολοσσών είναι, έως τώρα, απογοητευτική. Πριν από τρία χρόνια, η Κομισιόν κινήθηκε κατά του αήττητου τεχνολογικού κολοσσού, της προσφιλέστατης σε όλους μας Google.
Της επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ έχοντας διαπιστώσει ότι η εταιρεία «εκμεταλλεύεται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά», θέτοντας σε πλεονεκτική θέση τη δική της πλατφόρμα πλοήγησης στο Ιντερνετ. Της επέβαλε να αλλάξει παγιωμένες πρακτικές της ώστε να διασφαλιστεί ίση μεταχείριση των ανταγωνιστών της.
Προέκυψε, όμως, πως ο αντίκτυπος αυτής της μεταβολής ήταν ελάχιστος, τουλάχιστον για ορισμένους που δραστηριοποιούνται στην ευρωπαϊκή βιομηχανία τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τον Φίλιπ Πέιτς, διευθύνοντα σύμβουλο της γερμανικής ιστοσελίδας εμπορίου Idealo, ούτε το πρόστιμο ούτε οι εντολές δεν πέτυχαν να αλλάξουν τη μονοπωλιακή συμπεριφορά της Google.
«Ηταν φενάκη. Η αντιμονοπωλιακή πολιτική δεν αποδίδει». Και δεν είναι ο μόνος που αισθάνεται έτσι. Προσφάτως ο επίτροπος Ενιαίας Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, αποκάλυψε πως στους κόλπους της Κομισιόν επικρατεί μια αίσθηση πως οι πλατφόρμες του Ιντερνετ «έχουν γίνει πλέον υπερβολικά μεγάλες για να ενδιαφερθούν γι’ αυτά», αναφερόμενος στα πρόστιμα και στους κανόνες. Ο ίδιος άφησε να εννοηθεί ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί πρέπει μάλλον να διασπασθούν.
Η Google έχει βρεθεί ταυτοχρόνως στο στόχαστρο των αρχών ανταγωνισμού και των δύο πλευρών του Ατλαντικού. Μόλις προ δύο μηνών, οι αρμόδιες αρχές που στις ΗΠΑ εντάσσονται στο υπουργείο Δικαιοσύνης υπέβαλαν αγωγή κατά της Alphabet, μητρικής της Google, κατηγορώντας και πάλι για καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης και παραβίαση του θεμιτού ανταγωνισμού.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν ετοιμάζει νέα δυναμική κίνηση κατά των τεχνολογικών κολοσσών, που ευελπιστεί τουλάχιστον ότι θα επηρεάσει τον κλάδο παγκοσμίως. Αναμένεται να παρουσιάσει μια νέα δέσμη κανόνων που έχουν σχεδιασθεί ύστερα από ατέρμονες διαβουλεύσεις με στόχο να βάλουν όρια στους κολοσσούς.
Μεταξύ άλλων, θα επιχειρήσει να επιβάλει στους τεχνολογικούς κολοσσούς να μεταχειρίζονται με τον ίδιο τρόπο τις δικές τους υπηρεσίες και εκείνες των ανταγωνιστών τους και στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, κατά κύριο λόγο την Amazon, να μοιράζονται με τους μικρότερους ανταγωνιστές τους πληροφορίες για το εμπόριο.
Μολονότι έχει προηγηθεί προ διμήνου η προσπάθεια των αμερικανικών αρχών να θέσουν όριο στην Google, η αναμενόμενη κίνηση της Κομισιόν έρχεται σε μια συγκυρία ιδιαίτερα ευαίσθητη για τις σχέσεις των Βρυξελλών με την Ουάσιγκτον. Αρκετά μέλη της κυβέρνησης Μπάιντεν θέλουν να εντείνουν την πίεση στους τεχνολογικούς κολοσσούς.
Είναι πιθανή, όμως, μια αρνητική αντίδραση της Ουάσιγκτον εάν η κίνηση της Κομισιόν εκληφθεί ως προσπάθεια των Βρυξελλών να αποδυναμώσουν σημαντικές αμερικανικές επιχειρήσεις. Είναι σαφές, άλλωστε, πως οι αμερικανικοί τεχνολογικοί κολοσσοί εκπροσωπούνται από ομάδες πίεσης, κοινώς από λόμπι, που θα πολιορκήσουν τόσο τις Βρυξέλλες όσο και την Ουάσιγκτον.
Οι μεγάλες μεταβολές στο τοπίο της τεχνολογίας τηλεπικοινωνιών είχαν αρχίσει από τη δεκαετία του 1980 με τη διάσπαση του κολοσσού εκείνης της εποχής, της ΑΤ&Τ.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η αμερικανική επιτροπή εμπορίου είχε ήδη αρχίσει να ελέγχει διεξοδικά τα συστήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, που φαινόταν πως διευκόλυναν τη δημιουργία νέων μονοπωλίων και καρτέλ.
Η Microsoft κέρδιζε διαρκώς έδαφος στην αγορά των προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και βρισκόταν σε σχεδόν μόνιμη σύγκρουση με τις ρυθμιστικές αρχές επί περίπου μία δεκαετία.
Η αρχή είχε γίνει το 1989, όταν η επιτροπή εμπορίου χαρακτήρισε ύποπτη δημιουργίας καρτέλ μια συμφωνία που είχε συνάψει με την ΙΒΜ. Η Microsoft πέρασε όλο το πρώτο ήμισυ της δεκαετίας του 1990 αντικρούοντας αυτού του είδους τις κατηγορίες. Το 1994 ψηφίστηκε διάταγμα, που θεωρητικά περιόριζε τη δυνατότητά της να μπλοκάρει τους ανταγωνιστές της.
Ο ίδιος ο Μπιλ Γκέιτς, όμως, ιδρυτής και πρόεδρος του κολοσσού των υπολογιστών, εξέφρασε την εκτίμηση πως ο αντίκτυπος δεν ήταν «τίποτε».
Η κατάσταση άλλαξε το 1995, όταν ο Γκέιτς κήρυξε πόλεμο στο ανταγωνιστικό πρόγραμμα πλοήγησης στο Ιντερνετ, το τότε αρκετά δημοφιλές Netscape Navigator. Συνέδεσε με το λογισμικό του πρόγραμμα, το γνωστό Windows, το δικό του πρόγραμμα πλοήγησης, Internet Explorer, προσφέροντάς το δωρεάν. Στόχος του ήταν, βέβαια, να εξωθήσει άλλες εταιρείες να χρησιμοποιούν τον Explorer και όχι το Netscape Navigator.
Η κίνηση αποτελούσε υπαρξιακή απειλή για το Netscape, που προσέλαβε τότε ως δικηγόρους τον Γκάρι Ρέμπακ και τη Σούζαν Κρέιτον, για να συντάξουν την εμπιστευτική επιστολή στην οποία εξηγούσαν στο αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης τη μονοπωλιακή τακτική της Microsoft. Οι δύο δικηγόροι βασίστηκαν σε σχετικά καινούργιες θεωρίες για την προστασία του ανταγωνισμού.
Οπως επισήμαναν, όταν ένα πρόγραμμα όπως τα Windows προσφέρει μια πρόσθετη υπηρεσία, θα το πάρουν περισσότεροι με αποτέλεσμα να αποκτήσει δυσανάλογο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ακόμη και αν είναι καλύτερα τα αντίστοιχα προγράμματα ανταγωνιστών. Και το χειρότερο δεν ήταν η συντριβή του Netscape Navigator ή κάποιου άλλου προγράμματος, αλλά η κυριαρχία της Microsoft στο ίδιο το Διαδίκτυο.
Και όντως, η Microsoft άρχισε να επεκτείνεται σε κάθε γωνιά της αγοράς του Ιντερνετ. Μεταξύ άλλων, επένδυσε 1 δισ. δολάρια στην Comcast για να διευκολυνθεί να αναπτύξει ευρυζωνικές υπηρεσίες, ενώ αγόρασε τη νεοφυή WebTV ώστε να προσεγγίσει πιθανούς χρήστες του Ιντερνετ που δεν χρησιμοποιούν προσωπικό υπολογιστή.
Χρειάστηκε, ωστόσο, να περάσουν χρόνια προτού αποφασίσουν οι ρυθμιστικές αρχές να ασχοληθούν με τις καταγγελίες των δύο νομικών συμβούλων του Netscape, που δεν γλίτωσε καθώς εξαγοράστηκε τελικά από την AOL. Στα μέσα του 1998, όμως, το υπουργείο Δικαιοσύνης και οι γενικοί εισαγγελείς 20 αμερικανικών πολιτειών υπέβαλαν αγωγή κατά της Microsoft.
Η υπόθεση σερνόταν μέχρι που άλλαξε η χιλιετία. Και τότε ένας Αμερικανός δικαστής απεφάνθη πως ο κολοσσός των υπολογιστών είχε παραβιάσει τη νομοθεσία για τον θεμιτό ανταγωνισμό. Εδωσε εντολή να διασπαστεί ο κολοσσός, εντολή που αργότερα ακυρώθηκε και αντικαταστάθηκε από ηπιότερη διευθέτηση: η Microsoft συναίνεσε να αποσύρει ορισμένα από τα εμπόδια που μπλόκαραν το λογισμικό άλλων εταιρειών σε σχέση με τα Windows.
Εν ολίγοις, ακόμη και αυτή η ήπια διευθέτηση δημιούργησε αρκετό χώρο για να αναπτυχθούν εταιρείες όπως η Google και προγράμματα πλοήγησης όπως το Google Chrome, που το 2012 εξαγόρασε το Internet Explorer. Γι’ αυτό και όπως είπε ο Τιμ Βου, «δεν μπορούμε να πούμε ότι οφείλουν τα πάντα στις αρχές ανταγωνισμού, αλλά έχουν μεγάλο χρέος στη νομοθεσία κατά της μονοπωλιακής συμπεριφοράς».
Ανακοινώνοντας τις αγωγές που υπέβαλαν κατά του Facebook οι αμερικανικές αρχές και 46 πολιτείες, η γενική εισαγγελέας Νέας Υόρκης Λετίσια Τζέιμς υπενθύμισε πως «εδώ και μία δεκαετία, το Facebook έχει εκμεταλλευθεί την κυριαρχία του και τη μονοπωλιακή ισχύ του για να συνθλίψει τους μικρότερους ανταγωνιστές και να εξαφανίσει τον ανταγωνισμό εις βάρος των χρηστών».
Αναφερόμενος σε Instagram και WhatsApp ως δυνητικές απειλές για τη μονοκρατορία του Facebook, ο ιδρυτής και επικεφαλής του Μαρκ Ζούκερμπεργκ προειδοποιούσε τους υπαλλήλους ότι «αν αναπτυχθούν σε μεγάλη κλίμακα, θα μπορούσαν να μας ανταγωνιστούν». Αποκαλυπτική της στρατηγικής του ήταν και η δήλωσή του «το να εξαγοράζεις είναι ευκολότερο από το να ανταγωνιστείς».
Σχολιάζοντας πόσο ατελέσφορες αποδεικνύονται οι προσπάθειες της Ε.Ε. να θέσει όρια στην επέλαση των τεχνολογικών κολοσσών με πρόστιμα και κανόνες, ο επίτροπος Ενιαίας Αγοράς Τιερί Μπρετόν αποκάλυψε προσφάτως πως «επικρατεί στις Βρυξέλλες το αίσθημα ότι οι πλατφόρμες του Ιντερνετ έχουν πλέον γίνει υπερβολικά μεγάλες για να τους νοιάζουν αυτά».
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…