Κηφισός: Απίστευτο και όμως αληθινό – Κατασκευάζουν τεχνητή λίμνη!

Κηφισός: Το “πράσινο φως” έχει λάβει νέο μεγάλο αντιπλημμυρικό στον Κηφισό, με κατασκευή τεχνητής λίμνης ανάσχεσης στο ύψος της Μεταμόρφωσης.

Το έργο αυτό αφορά σε διευθέτηση δυο τμημάτων του ποταμού, τμήμα «Τρεις Γέφυρες – Κόκκινος Μύλος» και τμήμα «Κόκκινος Μύλος-Αττική Οδός» και στην κατασκευή μιας λεκάνης ανάσχεσης πλημμυρικών απορροών ανάντη της Αττικής Οδού, καθώς και σε οριοθέτηση του ποταμού Κηφισού στα διευθετούμενα τμήματα. Έχει λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων.

Πιο συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει την αύξηση της διατομής του ποταμού σε δύο τμήματα και την κατασκευή μιας μικρής λίμνης κοντά στην Αττική Οδό, η οποία θα λειτουργεί ως μέσο ανάσχεσης της ποσότητας και της ταχύτητας του νερού σε περίπτωση ισχυρής βροχόπτωσης.

Οι πλημμύρες στη Θεσσαλία και η ανησυχία για την επάρκεια και αντοχή των σχετικών υποδομών στην Αττική ανάγκασαν σε κίνηση τα αρμόδια Υπουργεία Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Υποδομών, όπως και την περιφέρεια Αττικής.

Έτσι το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του εν λόγω έργου, που είχε υποβληθεί από το υπουργείο Υποδομών από τον Δεκέμβριο του 2020.

Το έργο αποτελείται από τρία τμήματα, στο κομμάτι πριν το εγκιβωτισμένο τμήμα του Κηφισού, σε μήκος 5,4 χλμ.:

– Στο τμήμα από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Κόκκινο Μύλο, όπου ο Κηφισός είναι μεν ανοιχτός αλλά σε τεχνητή κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται διεύρυνση της κοίτης του Κηφισού, ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητά του. Το έργο περιλαμβάνει την κατεδάφιση αρκετών γεφυρών (οδικές ή πεζογέφυρες) και την ανακατασκευή κάποιων από αυτές, ώστε να προσαρμοστούν στη νέα διατομή. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο τμήμα θα κατεδαφιστούν και θα ανακατασκευαστούν πέντε οδογέφυρες και θα επισκευαστεί η γέφυρα Φιλαδέλφειας, ενώ θα κατεδαφιστούν επτά πεζογέφυρες και θα ξανακατασκευαστούν πέντε.

– Στο τμήμα από τον Κόκκινο Μύλο έως την Αττική Οδό, όπου ο Κηφισός παραμένει σε φυσική κοίτη. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η τοποθέτηση συρματοκιβωτίων (σαρζανέτ) με τα οποία διευρύνεται και τροποποιείται η υφιστάμενη διατομή του ποταμού σε μήκος 1,94 χλμ. Η έκταση του αμαξοστασίου των τρόλεϊ –που έχει κατασκευαστεί επάνω στις όχθες– θα μειωθεί κατά ένα στρέμμα, καθώς θα κατεδαφιστεί το τμήμα δίπλα στον Κηφισό και η μάντρα θα μετατοπιστεί έως 8 μέτρα προς το εσωτερικό από την υφιστάμενη θέση. Ειδικά μέτρα θα ληφθούν για την προστασία υδραγωγείου της μεταβυζαντινής περιόδου. Στο τμήμα αυτό θα αφαιρεθεί μια μεταλλική γέφυρα, θα επισκευαστεί μια γέφυρα και θα μετατοπιστεί η γέφυρα που εξυπηρετεί αγωγό της ΕΥΔΑΠ και η οποία παρουσιάζει προβλήματα ευστάθειας.

– Στη συμβολή του Κηφισού με την Αττική Οδό, όπου προβλέπεται η κατασκευή της λίμνης ανάσχεσης. Η λίμνη θα ξεκινάει να γεμίζει όταν η παροχή ξεπερνάει τα 168 m3/δευτερόλεπτο (πλημμύρα 20ετίας) και έχει δυναμικότητα 789.000 κυβικών μέτρων νερού. Σε πλημμύρα 50ετίας, η λίμνη θα γεμίζει μέσα σε 2 ώρες περίπου, ανακόπτοντας (για δύο ώρες) την ορμή του νερού. Μετά η λίμνη θα αδειάζει εντελώς σταδιακά.

Κατά τη μελέτη του έργου, το μέγεθος της λίμνης υπολογίστηκε για μέγεθος βροχοπτώσεων που εμφανίζονται μια φορά κάθε 50 χρόνια (περίοδος επαναφοράς 50 ετών), κάθε 100 χρόνια και κάθε 1.000 χρόνια.

Με βάση τις βροχοπτώσεις που εμφανίζονται μια φορά κάθε 50 χρόνια η ποσότητα εκσκαφών για τη δημιουργία της, σε πρώτη φάση, εκτιμάται περίπου στα 300.000 κυβικά μέτρα και το βάθος της, στη μέγιστη στάθμη, θα φτάνει περίπου στα 15 μέτρα.

Η λίμνη χωροθετείται παράλληλα με την Εθνική Οδό, στα δυτικά της, πάνω από τον κόμβο με την Αττική οδό, και εκτείνεται εντός των περιοχών Αχαρνών και Μεταμόρφωσης.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) που υπογράφει ο διευθυντής της ΔΙΠΑ κ. Κώστας Δημόπουλος, το έργο αποτελείται από τρία διακριτά μεταξύ τους τμήματα.

Το τμήμα της Λεκάνης Ανάσχεσης θα περιλαμβάνει έργα σε τμήμα του ποταμού μήκους 1.650 μέτρων το οποίο βρίσκεται σε φυσική κατάσταση. Με τα συγκεκριμένα έργα θα διευρυνθεί η υφιστάμενη λεκάνη ανάσχεσης για μείωση της πλημμυρικής παροχής αιχμής σημαντικών πλημμυρικών γεγονότων στα κατάντη τμήματα του ποταμού.

Η λίμνη ανάσχεσης θα ταμιεύει νερό μόνο για λίγες ώρες σε πλημμυρικά γεγονότα μεγάλης περιόδου επαναφοράς. Η επιφάνεια της λεκάνης ανάσχεσης για μείωση της πλημμυρικής παροχής αιχμής (για περίοδο επαναφοράς 50 ετών) έχει υπολογιστεί στα 106.000 m2.

Η λεκάνη ανάσχεσης θα λειτουργεί όταν η παροχή θα υπερβαίνει τα 168 κυβικά ανά δευτερόλεπτο (m3/s) ενώ για μικρότερες παροχές το σύστημα θα λειτουργεί όπως και σήμερα. Στο έργο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται έργα ελέγχου ροής με κατακόρυφο τοιχίο το οποίο σφραγίζει την είσοδο από μια στάθμη και πάνω.

Η χρονική διάρκεια πλημμυρισμού της θα φτάνει τις 2 ώρες και 15 λεπτά.

Κηφισός: Κίνηση… τέλος! Τι ετοιμάζεται πού θα μας σώσει από την ταλαιπωρία

Σκοπός της κυβέρνησης, είναι όταν γίνεται κάποιο τροχαίο να παρεμβαίνουν αμέσως και να απομακρύνουν τα οχήματα από τον Κηφισό για να μην δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο.

«Ο Κηφισός είναι μια από τις βασικές εισόδους της Αθήνας αλλά και εμπορικής λειτουργίας ολόκληρης της Αττικής» δήλωσε ο κ. Οικονόμου τονίζοντας ότι μια από τις βασικές αιτίες ταλαιπωρίας είναι οι βλάβες και τα ατυχήματα

«Από σήμερα θα εγκαταστήσουμε μόνιμα γερανοφόρα οχήματα της τροχαίας με οδηγούς για να παρεμβαίνουν πιο γρήγορα» αποκάλυψε ο υπουργός.

Ταυτόχρονα, όπως είπε, μοτοσυκλέτες θα ανεβοκατεβαίνουν στα δύο ρεύματα της Λεωφόρου Κηφισού για να υπάρχει άμεση εικόνα και αντίδραση των προβλημάτων στον κεντρικό οδικό άξονα της Αθήνας.

«Με αυτόν τον τρόπο αντίδρασης όταν υπάρχουν ατυχήματα και φιλοδοξούμε ότι με τον τρόπο αυτό θα συμβάλλουμε στην αποσυμφόρηση του Κηφισού», σημείωσε ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας.

Και όπως τόνισε ο κ. Οικονόμου στόχος είναι να μειωθεί ο χρόνος απόκρισης.

«Αυτό που γίνεται στον Κηφισό είναι ένα ακόμη βήμα σε αυτό που έχουμε επεξεργαστεί και υλοποιούμε σταδιακά εδώ και αρκετό καιρό για τον περιορισμό της κίνησης στην Αθήνα. Η συμφόρηση δεν είναι μόνο θέμα αστυνόμευσης, αλλά είναι θέμα συγκοινωνιακό».

Σημείωσε ότι υπάρχουν πράγματα ακόμη που μπορούν να γίνουν για να βελτιώσουν το πρόβλημα της κυκλοφορίας στον Κηφισό και την Αθήνα τις ώρες αιχμής.

«Έχουμε ξεκινήσει μια ολόκληρη εκστρατεία ενάντια στο διπλοπαρκάρισμα» είπε ενώ υπάρχει καλύτερη αστυνόμευση για τον περιορισμό των παραβάσεων του ΚΟΚ.

«Θα είμαστε συνεχώς στο πεδίο, ενισχύουμε την τροχαία, ενισχύουμε τις δυνάμεις για να συμβάλουμε με μικρές και μεγαλύτερες παρεμβάσεις όπου χρειάζεται και όπου απαιτείται, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, για να περιορίσουμε όπου είναι δυνατόν, την ταλαιπωρία που υφίστανται οι συμπολίτες μας εξαιτίας του πολύ μεγάλου όγκου αυτοκινήτων που κινείται και στον Κηφισό και στο κέντρο της Αθήνας και αλλού», πρόσθεσε.

Κηφισός: Τι θα συμβεί αν υπερχειλίσει

Alert από τον καθηγητή του ΕΜΠ, Νίκο Μπελαβίλα, με αφορμή τις φονικές πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος δημοσιεύει χάρτη επικινδυνότητας για την Αττική και χτυπά καμπανάκι για το τι μπορεί να συμβεί εάν ξεχειλίσουν Κηφισός και Ιλισός

Ο καθηγητής του ΕΜΠ σημειώνει τις περιοχές της Αττικής που είναι στο «κόκκινο» σε περίπτωση που υπερχειλίσουν τα δύο ποτάμια, ο Κηφισός και ο Ιλισσός. «Σχεδόν τυχαία δεν συνέβη πέρυσι και πρόπερσι», αναφέρει ο Νίκος Μπελαβίλας σε ανάρτησή του στο Facebook.

Ο κ. Μπελαβίλας δημοσιεύει παράλληλα έναν χάρτη επικινδυνότητας με βάση πολεοδομική μελέτη του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Υπογραμμίζει ότι ο χάρτης είναι «εφιαλτικός» και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας ότι «την πλημμύρα που βλέπουμε ως αποτυπωμένη είναι σίγουρο ότι θα τη ζήσουμε».

«Αν γίνει το κακό, από το ΚΙΣ “Σταύρος Νιάρχος” ως τον Ρέντη και ως τον σταθμό μετρό στο λιμάνι του Πειραιά τα πάντα θα βρεθούν κάτω από το νερό. H μισή Καλλιθέα, όλο το Μοσχάτο, όλο το Νέο Φάληρο, τα Καμίνια, η Παλιά Κοκκινιά και τμήμα του Ταύρου. Μαζί τους εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι», αναφέρει ο καθηγητής.

Ολόκληρη η ανάρτηση του Νίκου Μπελαβίλα:

Αυτές είναι οι περιοχές που θα πλημμυρίσουν με βεβαιότητα όταν κάποια στιγμή υπερχειλίσουν ο Κηφισός και ο Ιλισσός. Σχεδόν τυχαία δεν συνέβη πέρυσι και πρόπερσι.

Τότε είδαμε το νερό να έχει φθάσει στα όρια των γεφυρών και των πλευρικών στηθαίων.

Δεν συνέβη τυχαία τώρα, καθώς ο τεράστιος όγκος των 650 mm βροχής έπεσαν στη Θεσσαλία και όχι στην Αττική.

Η πρόβλεψη του χάρτη αφορά την πλημμύρα της πεντηκονταετίας (T=50) αλλά οι συντάκτες του προειδοποιούν ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη τα δεδομένα της κλιματικής κρίσης.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε φαινόμενα που έχουν πυκνώσει.

Οι πλημμύρες της πεντηκονταετίας όπως και οι άλλοτε σπάνιες μεγα-πυρκαγιές συμβαίνουν με συχνότητα 5-10 χρόνων αντί για 50 και 100 ετών. Ή όπως μάθαμε από το Coperincus το φετινό καλοκαίρι ήταν το χειρότερο της καταγεγραμμένης μετεωρολογικής ιστορίας. Επομένως την πλημμύρα που βλέπουμε ως αποτυπωμένη είναι σίγουρο ότι θα τη ζήσουμε.

Ο χάρτης είναι εφιαλτικός. Αν γίνει το κακό, από το ΚΙΣ «Σταύρος Νιάρχος» ως τον Ρέντη και ως τον σταθμό μετρό στο λιμάνι του Πειραιά τα πάντα θα βρεθούν κάτω από το νερό.

Η μισή Καλλιθέα, όλο το Μοσχάτο, όλο το Νέο Φάληρο, τα Καμίνια, η Παλιά Κοκκινιά και τμήμα του Ταύρου. Μαζί τους εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι.

Δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά για την πρόβλεψη της επίσημης επιστημονικής μελέτης που εκπονήθηκε το 2017-2018 από το ΥΠΕΝ για την Αττική και η οποία διαμόρφωσε τους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας.

Είναι μία από τις μελέτες οι οποίες την ίδια περίοδο κάλυψαν όλες τις περιφέρειες της χώρας. Έχουν προχωρήσει σε εντυπωσιακή ανάλυση και εντοπίζουν ακόμη και τα επιμέρους σημεία τα οποία θα κινδυνεύσουν πέραν των κατοικιών-σχολεία, νοσοκομεία, στάδια, μεγάλες βιομηχανίες, στρατηγικές υποδομές.

Για παράδειγμα, και για να καταλάβουμε τι σημαίνει πρόληψη, η συγκεκριμένη μελέτη προβλέπει ότι σε περίπτωση πλημμύρας το «στρατηγείο» της Τροχαίας Πειραιά στα Καμίνια θα αχρηστευθεί κάτω από το νερό.

Τότε οι πλημμυρισμένοι δρόμοι θα παραλύσουν γιατί δεν θα υπάρχει κανείς τροχονόμος να αποκλείσει γέφυρες, να κατευθύνει την κυκλοφορία, γιατί η διοίκηση της Τροχαίας θα τρέχει αναγκαστικά να σωθεί χωρίς τηλέφωνο και χωρίς ρεύμα.

Αυτές οι μελέτες θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, της επικαιροποίησης τους επί το δυσμενέστερο σε σχέση με την κλιματική κρίση, της διατύπωσης των σχεδίων αντιμετώπισης και διαχείρισης κινδύνου.

Δεν προχώρησαν ποτέ όπως αποκάλυψαν χθες με επάλληλες δημοσιεύσεις τους, η επικεφαλής περιβαλλοντικής πολιτικής του WWF Greece Theodota Nantsou και ο ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης – Petros Kokkalis.

Ο χάρτης του Βόλου, όπως και ο χάρτης του Πειραιά έδειχνε ότι η μισή πόλη είναι «στα κόκκινα». Αλλά ο Βόλος πνίγηκε χωρίς σενάρια διαχείρισης, χωρίς σχέδιο διάσωσης του πληθυσμού.

Η Κομισιόν από τον Σεπτέμβριο του 2022 με προειδοποιητική επιστολή καθιστά σαφές πως η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί ακόμα στις υποχρεώσεις της σε ό,τι αφορά τα πλημμυρικά φαινόμενα.

Και η Ελλάδα στηρίζεται μόνο στην πολιτική του 112: Τρέξτε να σωθείτε!