Καύσιμα: Πάσχα με καύσιμα που οι τιμές τους θα αγγίζουν ανά λίτρο, ετοιμάζονται να κάνουν οι βενζινοπώλες και οι καταναλωτές.
Άνω κάτω είναι η αγορά των υγρών καυσίμων με τους καταναλωτές που προτίθενται να ταξιδέψουν το Πάσχα, να μην μπορούν να υπολογίσουν το ύψος της τιμής της βενζίνης.
Στην αγορά των υγρών καυσίμων, όμως, καταγράφεται τον τελευταίο μήνα κι ένα παράδοξο γεγονός.
Η βενζίνη ανεβαίνει μεν, αλλά αντίθετα το πετρέλαιο κίνησης πέφτει.
Και είναι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, ένα σπάνιο φαινόμενο καθώς συνήθως οι τιμές στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά.
Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιο ρεαλιστικό λόγο αυτήν την ανάποδη πορεία.
Οι τιμές της βενζίνης παίρνουν φωτιά όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα καθιστώντας την έξοδο των εκδρομέων πιο δαπανηρή.
Όπως προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα της αγοράς αλλά και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου πετρελαιοειδών η αμόλυβδη θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά με αποτέλεσμα κι άλλες περιοχές να προστίθενται στην πανάκριβη περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο.
Ήδη πάνω από αυτήν την τιμή πωλείται η αμόλυβδη σε Κυκλάδες (2,148), Δωδεκάνησα (2,056) και Ευρυτανία (2,010).
Οι προηγούμενες τιμές είναι σε μέσα επίπεδα.
Πλησιάζουν σε αυτό το «καυτό» όριο η Κεφαλλονιά (1,994 ευρώ/λίτρο), η Λευκάδα (1,972), το Ρέθυμνο (1,970), η Φωκίδα (1,967), η Λέσβος (1,963) και το Ηράκλειο (1,954).
Όπως προαναφέρθηκε, τον τελευταίο μήνα διαπιστώνεται το εξής παράδοξο: Οι τιμές της βενζίνης να ανεβαίνουν και του ντίζελ να μειώνονται.
Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:
· Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολ/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολ/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά στα 896 δολ./τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο «σκαμπανέβασμα». Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398 για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή, όμως, της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2 με 17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/λίτρο στα 1,903.
· Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολ/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ/λίτρο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Καύσιμα: Οι παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
- Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής.
Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
- Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
- Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
- Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts.
Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.
Καύσιμα: Τέλος τα αυτοκίνητα με βενζίνη και diesel – Πότε αποσύρονται για πάντα
Ο επιλογός για τους κινητήρες βενζίνης και diesel θα γραφτεί το 2035.
Οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθώς η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα την εισαγωγή εξαίρεσης για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά.
Το κείμενο προβλέπει ότι τα νέα αυτοκίνητα θα εκπέμπουν μηδενικό CO2, πράγμα που απαγορεύει ντε φάκτο τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, ανακοίνωσε η σουηδική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το κείμενο θα βρίσκεται στην ατζέντα της αυριανής συνόδου των υπουργών Ενέργειας για την επίσημη έγκρισή του, διευκρίνισε η προεδρία.
Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τον στόχο της ουδετερότητας άνθρακα το 2050.
Το Βερολίνο εξέπληξε τους ευρωπαίους εταίρους στις αρχές του Μαρτίου μπλοκάροντας την τελευταία στιγμή ρύθμιση που προέβλεπε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων με την επιβολή ντε φάκτο 100% ηλεκτρικών κινητήρων από το μέσον της επόμενης δεκαετίας.
Το κείμενο υπήρξε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στα κράτη μέλη και τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με το πράσινο φως της Γερμανίας, και είχε εγκριθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Για να δικαιολογήσει την στροφή, γεγονός εξαιρετικά σπάνιο σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, η Γερμανία ζήτησε από την Κομισιόν να παρουσιάσει πρόταση που θα ανοίγει τον δρόμο σε αυτοκίνητα που θα λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα.
Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με την Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία ανακοίνωσαν το Σάββατο την επίτευξη συμφωνίας για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, αμβλύνοντας την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.
«Φθάσαμε σε συμφωνία με την Γερμανία σχετικά με την χρήση στο μέλλον συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ανακοίνωσε σήμερα ο ευρωπαίος επίτροπος Περιβάλλοντος Φρανς Τίμερμανς στο Twitter.
«Στο εξής, θα εργασθούμε για την υιοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες για το CO2 των αυτοκινήτων μόλις γίνει δυνατόν», πρόσθεσε.
«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία μετά το 2035 αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε στο Twitter ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.
Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που την θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική.
Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει την δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια.
Η κίνηση του βέτο στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.
Το μικρό αυτό κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις.
Ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.
Για να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς προτίμησε να υποστηρίξει την θέση του FDP.
Η βιομηχανία από την πλευρά της, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ακόμη και αν καθιερωθούν, τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», δήλωσε ο Μαρκους Νούσμαν, ο επικεφαλής της Audi (όμιλος Volkswagen), στο περιοδικό Spiegel.