Καύσιμα: Τι έδειξε μελέτη του ΕΜΠ για την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων. Μοναδική λύση το σύστημα εισροών – εκροών. Έως και 20% των καταναλωτών βάζει στο ρεζερβουάρ λιγότερη βενζίνη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Την προβληματική και παραβατική αγορά των καυσίμων και κατά κανόνα ζημιογόνα για τα υγιή πρατήρια, περιγράφουν οι επιχειρήσεις πετρελαιοειδών, επισημαίνοντας ότι η σημερινή εικόνα, θα οδηγήσει στην έξοδο πολλά πρατήρια και αυτό θα είναι σε βάρος της απασχόλησης στον κλάδο, του ανταγωνισμού αλλά και των νέων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν λόγω της ενεργειακής μετάβασης.
Παρουσιάζοντας την εικόνα του κλάδου, χθες ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών, αποκάλυψε ότι το 10% των καταναλωτών πληρώνει περισσότερο για το καύσιμο που βάζει στο ρεζερβουάρ του λόγω της πειραγμένης αντλίας που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και το 20%.
Παρότι οι εκπρόσωποι του κλάδου απέφυγαν να δώσουν περισσότερα στοιχεία καθώς είναι σε εξέλιξη πανελλαδική έρευνα που έχουν αναθέσει στο Πολυτεχνείο, τα στοιχεία που επικαλέστηκαν από την αντίστοιχη μελέτη της αγοράς στο λεκανοπέδιο Αττικής, δείχνουν τους αυξητικούς ρυθμούς της παραβατικότητας σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και προηγούμενων ετών.
Όπως εξήγησε χθες ο Πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης αλλά και τα μέλη του, ελλειμματικές παραδόσεις υπάρχουν όταν η βενζίνη που καταλήγει σε ένα αυτοκίνητο είναι λιγότερη από την ποσότητα που πληρώνει ο καταναλωτής κατά τουλάχιστον 3%.
Η λύση που όπως τόνισαν βρίσκεται στο Σύστημα Εισροών-Εκροών που θα μπορούσε να ελέγξει την κατάσταση στην αγορά, έχει καθυστερήσει δέκα χρόνια.
Τη στιγμή που λειτούργησε επιτυχώς σε άλλες αγορές όπως η γειτονική Βουλγαρία (μέσα σε λίγους μήνες από την εφαρμογή του έκλεισαν 300 πρατήρια) και η Τουρκία και επίλυσε τις δυσλειτουργίες.
Τώρα, οι εταιρείες βάζουν νέο στόχο για να εφαρμοστεί με ολοκληρωμένο τρόπο από το 2025.
Η διοίκηση του συνδέσμου τόνισε χθες ότι την «φωτιά» της παραβατικότητας ενισχύει και η διατήρηση του πλαφόν στα καύσιμα, κάτι που όπως δήλωσε ο επικεφαλής του συνδέσμου, πιέζει τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών καυσίμων, με αποτέλεσμα όσα πρατήρια λειτουργούν νόμιμα να είναι καταδικασμένα να λειτουργούν με ζημιές και τελικά να στρέφονται στην παραβατικότητα.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι κάτω από ειδικές συνθήκες, το πλαφόν μπορεί να λειτουργήσει ως προσωρινό μέτρο για να προστατεύσει από κερδοσκοπικές πιέσεις.
«Όταν όμως μετατρέπεται σε μόνιμο μέτρο, δημιουργεί στρεβλώσεις και ναρκοθετεί τον υγιή ανταγωνισμό» αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης.
Όπως σημειώνει, το κράτος εδώ και δύο χρόνια έχει ορίσει ένα περιθώριο κέρδους που θεωρεί ότι με αυτό πρέπει να λειτουργεί η αγορά χωρίς να αναγνωρίζει καμία αύξηση του κόστους, όπως είναι η αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
Καύσιμα: H εικόνα της αγοράς
Η πραγματική κατάσταση στην αγορά για τις εταιρίες πετρελαιοειδών έρχεται σε αντίθεση με τον μύθο των «επιχειρήσεων που απολαμβάνουν μόνιμη κερδοφορία και μάλιστα υψηλή» λέει ο ΣΕΕΠΕ και επικαλείται στοιχεία του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) όπου o κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022.
Συγκεκριμένα, 1,9 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις. Επί επτά συναπτά έτη (2010-2016), ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές ενώ και το 2020 πέρασε ξανά σε αρνητική θέση με ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της πανδημίας. Σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων αγγίζει μόλις το 0,5%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5%.
Καύσιμα: Η πίεση του πλαφόν
Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες, επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ.
Ο ρόλος των νόμιμων εταιριών του κλάδου είναι εξαιρετικά κρίσιμος για την οικονομία, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας.
Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε πρόσφατα στη νομοθέτηση ενός πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν.
Όμως το πρόβλημα της παραβατικότητας μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο μέσα από ένα σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών, παράλληλα με την χρήση του Συστήματος από τις Αρχές.
Καύσιμα: Τελευταία ευκαιρία
Στο πεδίο αυτό έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, λέει ο Σύνδεσμος. Παρουσιάζεται μια τελευταία ευκαιρία για τη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα, προτού το φαινόμενο καταστεί εντελώς ανεξέλεγκτο.
Ο ΣΕΕΠΕ, όπως τονίζεται έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.
Καύσιμα: Κλάψτε… ελεύθερα – Πότε θα πέσει στο 1,40 το λίτρο
Οι τιμές ανά λίτρο σε βενζίνη, και γενικά σε όλα τα καύσιμα -όπως πετρέλαιο, αέριο, φυσικό αέριο-, αυξάνονται συνεχώς, με τους πολίτες να λένε ότι δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν οικονομικά, και να έχουν μειώσει ή κόψει εντελώς την μετακίνηση με αυτοκίνητο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση των τιμών της βενζίνης δεν είναι ένα φαινόμενο περιορισμένο στην Ελλάδα, καθώς η αύξηση αυτή έχει επηρεάσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με την KPMG, υπάρχει πρόβλεψη για μείωση της τιμής της βενζίνης από τα υψηλά επίπεδα που έχει καταγράψει, καθώς φτάνει και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει τα 2 ευρώ ανά λίτρο.
Σύμφωνα με την εταιρεία παροχής ελεγκτικών, οικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών KPMG, το επόμενο έτος αναμένεται να παρατηρηθεί σημαντική μείωση της τιμής του πετρελαίου.
Αυτή η μείωση αναμένεται να οφείλεται στην αύξηση της παραγωγής από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και την αντίστοιχη μείωση της ζήτησης από τους καταναλωτές.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η τιμή των καυσίμων αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 25% στα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με την KPMG, η τιμή του αργού πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί στα περίπου 60 δολάρια ανά βαρέλι το 2024, σημειώνοντας πτώση 25% σε σύγκριση με την τρέχουσα τιμή.
Πότε θα συμβεί αυτή η μείωση;
Σύμφωνα με τα στοιχεία της KPMG, η μείωση της βενζίνης στο 1,40 ευρώ ανά λίτρο δεν θα είναι άμεση και ίσως χρειαστούν και τρία χρόνια για να συμβεί αυτό.
Τέλος, η KPMG επισημαίνει ότι η ισοτιμία δολαρίου – ευρώ θα παίξει επίσης σημαντικό ρόλο στον καθορισμό των τιμών της βενζίνης.
Καύσιμα: Αυτή είναι η αλήθεια για την τιμή – Δείτε πόσο πληρώνουμε σε φόρους και πόσο μας κλέβουν στην Ελλάδα
Την ώρα που η τιμή των καυσίμων παίρνει ολοένα και περισσότερο την ανηφόρα, το ποσοστό φόρων «γονατίζει» τον Έλληνα.
Την αντίθεσή της στο ενδεχόμενο αύξησης της φορολόγησης των καυσίμων εκφράζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ).
«Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Τρ. Αλεξιάδη, ότι η κυβέρνηση σκέπτεται να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα, σε αντιστάθμισμα των χαμηλών τελών κυκλοφορίας, θέλουμε να πιστεύουμε ότι έγιναν από χιουμοριστική διάθεση», αναφέρει η Ομοσπονδία σε ανακοίνωσή της.
Διερωτάται επίσης «πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιες σκέψεις στους παράγοντες της κυβέρνησης για την δήθεν αύξηση των δημοσίων εσόδων, όταν χάνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ φόρων, από την ανεξέλεγκτη παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία, δασμοφοροδιαφυγή, κλοπή, κ.λπ.)».
Η ΠΟΠΕΚ θυμίζει δηλώσεις του πρώην πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου, ο οποίος, όπως επισημαίνει είχε πει πως η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αντιμετώπιζε τη λαθρεμπορία καυσίμων και δεν θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων.
«Σήμερα το 67,16% στη τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι φόροι, που βρίσκονται ήδη 86% πάνω από την χαμηλότερη φορολόγηση που επιτρέπεται από την Οδηγία 2003/96 της Ε.Ε.», σημειώνει η ΠΟΠΕΚ και προειδοποιεί ότι «τυχόν αύξηση της φορολογίας των καυσίμων με ανεξέλεγκτη την παράνομη διακίνηση καυσίμων, θα αυξήσει αναλογικά την κερδοφορία των παράνομων κυκλωμάτων που λυμαίνονται ανενόχλητα τον ευρύτερο χώρο της αγοράς πετρελαιοειδών».