Κατώτατος μισθός: Η αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2023 θα ανακοινωθεί στην τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό την παρούσα μορφή της. Ποιοι δικαιούνται ως 1.040 ευρώ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί και το σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο θα παρουσιάσει ο πρωθυπουργός, θα τον φέρει στα επίπεδα των 800-1000 ευρώ ανάλογα και με τα χρόνια προϋπηρεσίας του εργαζόμενου.
1ο Στάδιο
Το πρώτο στάδιο θα υλοποιηθεί προεκλογικά με την πρώτη αύξηση του κατώτατου μισθού -το ποσοστό φαίνεται να κλειδώνει στην περιοχή του 7,5 ως 8%- ενώ το δεύτερο και το τρίτο στάδιο προγραμματίζεται για το 2024.
2ο Στάδιο
Το δεύτερο στάδιο προβλέπει την νέα αύξηση του κατώτατου σε ποσοστό ίσο ή και μεγαλύτερο του φετινού πληθωρισμού κάτι που αυτομάτως μας φέρνει πάνω από τα 800 ευρώ.
3ο Στάδιο
Το τρίτο στάδιο, περιλαμβάνει ένα πλάνο επιδοτήσεων για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ώστε η ανεργία στην Ελλάδα να πέσει σε μονοψήφιο ποσοστό. Αν η ανεργία πέσει κάτω από το 10%, τότε θα απενεργοποιηθεί ο μνημονιακός νόμος που προβλέπει «πάγωμα» των τριετιών.
Κατώτατος μισθός: Πότε θα ανακοινωθεί
Η αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2023 θα ανακοινωθεί στην τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου υπό την παρούσα μορφή της. Ή κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ή λίγο αργότερα, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη των εθνικών εκλογών.
Μετά την προκήρυξη, το κυβερνών κόμμα θα παρουσιάσει το οικονομικό πρόγραμμα της επόμενης 4ετίας και σε αυτό θα ενσωματωθούν οι στόχοι για την νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ώστε να μην χάνει αγοραστική δύναμη λόγω πληθωρισμού αλλά και την στρατηγική για τη μείωση της ανεργίας σε μονοψήφια ποσοστά ή μέσα στο 2024 ή μέσα στο 2025.
Το ζητούμενο είναι να σταλεί το μήνυμα ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ο βασικός στόχος θα είναι η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος μέσα από τις αναπροσαρμογές των μισθών.
Κατώτατος μισθός: Πώς θα διαμορφωθεί
Για την περίοδο από την Απρίλιο του 2023 και μετά, ο μεικτός κατώτατος μισθός θα διαμορφωθεί στα 768 ευρώ περίπου αν η κυβέρνηση καταλήξει σε αύξηση της τάξεως του 7,75%, ανάλογη με αυτή που δόθηκε στους συνταξιούχους (το συγκεκριμένο ποσοστό προκύπτει από τον μέσο όρο του πληθωρισμού και της ανάπτυξης του 2022).
Τα 768 ευρώ μεικτά, ανεβάζουν το εργοδοτικό κόστος στα 939,5 ευρώ με τις επιχειρήσεις όμως να έχουν πρόσβαση σε σειρά προγραμμάτων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας που μπορούν να «απορροφήσουν» μέρος αυτής της αύξησης.
Από την άλλη, ο εργαζόμενος θα εισπράξει 657,6 ευρώ καθαρά αντί για 614 ευρώ που εισπράττει σήμερα καθώς θα αυξηθούν και οι κρατήσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές (από τα 98,87 στα 106,5 ευρώ) ενώ θα ξεκινήσει και η παρακράτηση του φόρου εισοδήματος (με ρυθμό 4,06 ευρώ ανά μήνα).
Με νέα αύξηση της τάξεως του 5% το 2024, ο κατώτατος μισθός θα πάει πάνω από τα 800 ευρώ και θα ανεβαίνει στα 880 ευρώ για όποιον έχει έως τρία χρόνια προϋπηρεσία, στα 960 στα για δύο τριετίες και στα 1040 ευρώ για τρεις τριετίες. Αυτό θα συμβεί μόλις η ανεργία πέσει κάτω από το 10% κατά μέσο όρο (σ.σ σήμερα είναι περίπου στο 11,5%).
Κατώτατος μισθός: Τι αυξήσεις προτείνουν οι εργοδότες. Το επικρατέστερο σενάριο. Κύκλοι του ΣΕΒ «φωτογραφίζουν» μια λογική αύξηση 5,5%-6% ή 6% -7%, κάνοντας λόγο για επιβράδυνση της μείωσης της ανεργίας και την επιβάρυνση των επιχειρήσεων από το ενεργειακό κόστος. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι μελέτες των επιστημονικών ινστιτούτων των κοινωνικών εταίρων, της ΤτΕ, του ΚΕΠΕ και άλλων φορέων, οι οποίοι πρέπει να υποβάλλουν έως αύριο 3 Φεβρουαρίου τα υπομνήματά τους για την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα και οι φορείς που περιγράφουν στις εκθέσεις τους το νέο κατώτατο μισθό, χωρίς να προσδιορίζουν ποσοστό αύξησης, δίνουν έμφαση στα προβλεπόμενα οικονομικά μεγέθη για το 2023 τα οποία υποχωρούν, προσπαθώντας να εξισορροπήσουν την επιβάρυνση των επιχειρήσεων με την ανάγκη ενίσχυσης των χαμηλόμισθων έναντι του πληθωρισμού.
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τον προϋπολογισμό , ο πληθωρισμός το 2023 θα κινηθεί στο 5%, ενώ σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ στο 3,7%, ενώ αναιμική έως 1,8% προβλέπονται και οι ρυθμοί ανάπτυξης.
Κατώτατος μισθός: Προτάσεις και επικρατέστερο σενάριο
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι προτάσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού, από την 1η Απριλίου 2023 να κυμαίνονται από 5,5% έως το πολύ 7%.
Δηλαδή, θεωρείται δεδομένο ότι ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί από τα 713 κατ’ ελάχιστον στα 751 ευρώ και θα επανέλθει στα προ μνημονιακά επίπεδα (αύξηση κατά 39 ευρώ μηνιαίως).
Ωστόσο, το σενάριο που κερδίζει έδαφος, καλύπτοντας ουσιαστικότερα τις ανάγκες των χαμηλόμισθων, είναι ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί έως 7% ή και 7,75%, όσο δηλαδή αυξήθηκαν και οι συντάξεις. Αυτό οδηγεί σε νέο κατώτατο μισθό κοντά στα 763 με 768 ευρώ (αύξηση 55 ευρώ μηνιαίως).
Κατώτατος μισθός: Τι λένε οι «μεγάλοι» εργοδότες
Κύκλοι του ΣΕΒ (μέσω του ΙΟΒΕ που εκπονεί τη μελέτη) «φωτογραφίζουν» μια λογική αύξηση 5,5%-6% ή 6% -7%, κάνοντας λόγο για επιβράδυνση της μείωσης της ανεργίας και την επιβάρυνση των επιχειρήσεων από το ενεργειακό κόστος.
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι ο κατώτατος μισθός, αρχής γενομένης από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει συνολικά αυξηθεί κατά 22% και δίνουν έμφαση στην περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους.
Επαναφέρουν, δηλαδή, το αίτημα για περαιτέρω μείωση των εισφορών κατά 0,60 ποσοστιαίες μονάδες που υπολείπεται της κυβερνητικής δέσμευσης για συνολική ελάφρυνση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες. Μάλιστα, βάζουν στο τραπέζι την πρόταση αν η μείωση δεν είναι δημοσιονομικά εφικτό να γίνει για όλους, να γίνει σε πρώτη φάση για τους χαμηλόμισθους.
Παράλληλα με δεδομένο ότι πολλές μεγάλες επιχειρήσεις αντί για αύξηση στο μισθό παρέχουν στους εργαζόμενους κουπόνια για αγορές τροφίμων και καυσίμων μέχρι του ποσού των 300 ευρώ ετησίως, το οποίο είναι αφορολόγητο, προτείνουν η απαλλαγή από το φόρο να αφορά και υψηλότερα ποσά.
Κατώτατος μισθός: Τι ζητούν οι μικρομεσαίοι
Από την άλλη πλευρά οι μικρομεσαίοι (ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) προσεγγίζουν το θέμα από δύο πλευρές: Αφενός θεωρούν ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού επιστρέφει στα ταμεία τους με τη μορφή αύξησης της κατανάλωσης, αλλά από την άλλη πλευρά σημειώνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (χρέη προς εφορία και ΕΦΚΑ), καθώς και την αύξηση του ενεργειακού κόστους.
Επίσης, ο κλάδος του εμπορίου επισημαίνει την ανάγκη ρευστότητας προκειμένου να επενδύσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Σ΄ αυτό το πλαίσιο, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού ζητούν μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων, όπως είναι η μείωση των εισφορών και η ολοκληρωτική κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.
Ζητούν, επίσης, να επανέλθει η ευθύνη των διαπραγματεύσεων για τον κατώτατο μισθό στα χέρια των κοινωνικών εταίρων.
Υπενθυμίζουμε ότι η ΓΣΕΕ εκτός από την επαναφορά των διαπραγματεύσεων στους κοινωνικούς εταίρους, προτείνει αύξηση του κατώτατου μισθού, ώστε να καταστεί ίσος με το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης στην ΕΕ. Συγκεκριμένα η ΓΣΕΕ προτείνει ο νέος κατώτατος μισθός να ανέλθει σε 875 ευρώ.
Κατώτατος μισθός: Ως τις 10 Μαρτίου η απόφαση
Πάντως δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να «πλειοδοτήσει» λόγω της προεκλογικής περιόδου και να αποφασίσει μεγαλύτερη αύξηση , αφού εκείνη έχει τον τελικό λόγο.
Το σίγουρο είναι ότι έως τις 10 Μαρτίου, το Υπουργικό Συμβούλιο θα πρέπει να έχει εγκρίνει την πρόταση για το ύψος του νέου κατώτατου μισθού, προκειμένου να λογιστήρια των επιχειρήσεων να προλάβουν να προσαρμόσουν τα συστήματά τους και ο νέος μισθός που θα αφορά περίπου 650.000 εργαζόμενους να εφαρμοστεί από την 1η Απριλίου 2023.
Τα σενάρια αυξησης τα οποία βρίσκονται στο τραπέζι των κοινωνικών εταίρων είναι τα εξής:
- Αύξηση κατά 5,5% ώστε ο κατώτατος να φθάσει στα προμνημονιακά επιπεδα του 751 ευρώ
- Αύξηση κατά 6% ώστε ο βασικός μισθός να οδηγηθεί στο επίπεδο των 756 ευρώ.
- Αύξηση κατά 7% – 8%. Σε αυτή την περίπτωση ο μισθός θα αυξηθεί κατά 50 – 57 ευρώ και θα φτάσει τα 763 – 770 ευρώ.
- Αύξηση κατά 9,5%. Ο μισθός θα αυξηθεί κατά 67 ευρώ και θα φτάσει στα 780 ευρώ.
Το σενάριο της αύξησης κατά 9,5% το τελευταίο διάστημα λόγω και της προεκλογικής περιόδου φαίνεται το επικρατέστερο καθώς κυβερνητικά στελέχη κάνουν λίγο για εκπλήξεις σε ότι αφορά τον κατώτατο μισθό.
Αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα που προβλέπει η κείμενη νομοθεσία για κάθε στάδιο της διαδικασίας, προβλέπεται ότι:
- Η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 3η Φεβρουαρίου 2023
- Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 10η Φεβρουαρίου 2023.
- Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων καθώς και της έκθεσης των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 20η Φεβρουαρίου 2023.
- Το σχέδιο του πορίσματος διαβούλευσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 28η Φεβρουαρίου 2023.
- Η εισήγηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα υποβληθεί το αργότερο έως την 10η Μαρτίου 2023.
Στόχος, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, είναι να βρεθεί μία ισορροπημένη λύση η οποία θα οδηγήσει σε σημαντική και δίκαιη αύξηση του κατώτατου μισθού, σταθμίζοντας τρεις παράγοντες: τις εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων, που θα κατατεθούν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, η οποία προβλέπεται από τη νομοθεσία, τις αντοχές της οικονομίας, αλλά και τις ανάγκες των εργαζομένων.
Δηλαδή, στόχος είναι να επιτευχθεί η χρυσή τομή ανάμεσα σε διαφορετικές ανάγκες, από τη μία πλευρά είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων και από την άλλη πλευρά η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
«Πιστεύω ότι θα καταλήξουμε σε μια σημαντική αύξηση, που θα στηρίζει ουσιαστικά τους εργαζόμενους και τα νοικοκυριά, που εξακολουθούν να πλήττονται από τον υψηλό πληθωρισμό, που έφερε η διεθνής ενεργειακή κρίση, χωρίς να δοκιμάζει τις αντοχές της οικονομίας και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων» έχει δηλώσει ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης.
Τονίζεται ότι οι αυξήσεις στους κατώτατους μισθούς αφορούν 1 στους 4 μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή αφορούν 650.000-700.000 εργαζομένους που απασχολούνται με πλήρη ή μερική απασχόληση. Βέβαια, και παρά τις τελευταίες αυξήσεις, σε σύγκριση με την Ευρωπαϊκή Ενωση, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα παραμένει σταθερά σε χαμηλά επίπεδα.
Τα 713 ευρώ μεικτά (832 ευρώ αν γίνει αναλογία επί των 12 μισθών ετησίως) φέρνουν την Ελλάδα στην τρίτη ομάδα χωρών της Ε.Ε. με μισθούς κάτω από 1.000 και από 1.500 ευρώ.
Με τη εκτιμώμενη αύξηση 5,5% οι νέοι κατώτατοι μισθοί αναμένεται να διαμορφωθούν ως εξής:
- Εισαγωγικός κατώτατος μισθός: από τα 713 ευρώ θα ανέβει στα 751 ευρώ (αύξηση 39 ευρώ)
- Κατώτατος με 1 τριετία: από τα 784 ευρώ θα ανέβει στα 827 ευρώ (αύξηση 43 ευρώ)
- Κατώτατος με 2 τριετίες: από τα 856 ευρώ θα ανέβει στα 903 ευρώ (αύξηση 47 ευρώ)
- Κατώτατος με 3 τριετίες: από τα 927 ευρώ θα ανέβει στα 978 ευρώ (αύξηση 51 ευρώ).
Κατώτατος μισθός: Τι παίρνουμε τώρα
Αύξηση κατά 50 ευρώ το μήνα που ισοδυναμεί με αύξηση κατά περίπου 7,5% στον κατώτατο μισθό που ισχύει από την 1η Μαΐου 2022 για περίπου 700.000 εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.
Ειδικότερα η νέα αύξηση του κατώτατου θα διαμορφώσει τον κατώτατο μισθό στα 713 ευρώ από 663 ευρώ που είναι σήμερα.
Η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού θα συμπαρασύρει και μια σειρά από επιδόματα που συνδέονται με τις κατώτατες αποδοχές.
Το επίδομα ανεργίας θα αυξηθεί κατά 31 ευρώ και θα διαμορφωθεί στα 438,25 ευρώ από 407,25 που είναι σήμερα.
Έτσι από την αύξηση του κατώτατου αυξάνονται από την 1η Μαΐου επιδόματα, βοηθήματα, παροχές, γονικές άδειες, αποδοχές προγραμμάτων εργασιακής εμπειρίας και κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ.
Αύξηση επιδομάτων
Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα επηρεάσει μια σειρά επιδομάτων και παροχών του ΟΑΕΔ. Αναλυτικότερα:
1. ΤΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΛΟΓΩ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
Ως βάση υπολογισμού του βασικού επιδόματος ανεργίας τίθεται το εκάστοτε ισχύον κατώτατο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη. Ειδικότερα, το βασικό επίδομα ανεργίας από 1η Ιανουαρίου 2008 ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως από το αν ο άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος, παρ.1 του ίδιου άρθρου).
2. ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΟ ΤΟΥ ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΟΥ ΕΡΓΑΤΗ
- Ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας: ισούται με 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
- Ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα των ανέργων: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
- Ειδικό Βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
- Ειδικό Βοήθημα λόγω Επίσχεσης Εργασίας ή Διακοπής Εργασιών: ισούται με 20 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
Ειδικό εποχικό βοήθημα:
1. Το ύψος του ειδικού εποχικού βοηθήματος, προκειμένου για οικοδόμους, ορίζεται στο 70% του 37πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
2. Το ύψος του ειδικού εποχικού βοηθήματος σμυριδεργάτη ορίζεται στο 70% του 50πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
3. Το ύψος του ειδικού εποχικού βοηθήματος για τα επαγγέλματα των δασεργατών – ρητινοσυλλεκτών, καπνεργατών, αγγειοπλαστών -κεραμοποιών-πλινθοποιών και μισθωτών ναυπηγ/κής ζώνης ορίζεται στο 70% του 35πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
4. Το ύψος του ειδικού εποχικού βοηθήματος για τα επαγγέλματα των μουσικών – τραγουδιστών, ηθοποιών, υποδηματεργατών, χειριστών-βοηθών χειριστών κιν/φου, ελεγκτών θεάτρου – κιν/φου, ταμιών κιν/φου – θεάτρου, τεχνικών κιν/φου & τηλεόρασης, ταξιθετών θεάτρου – κιν/φου, χειριστών εκσκαπτικών ανυψωτικών οδοποιητικών κλπ μηχανημάτων και μισθωτών τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου ορίζεται στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
3. ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
Βοήθημα Ανεργίας Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων – Ασφαλισμένων του e ΕΦΚΑ, τ. ΟΑΕΕ, τ. ΕΤΑΠ ΜΜΕ: το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.
Βοήθημα Ανεργίας Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων – Ασφαλισμένων του e ΕΦΚΑ, τ. ΕΤΑΑ (τ. Τομέας ΤΣΜΕΔΕ,ΤΣΑΥ, ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΝΟΜΙΚΩΝ): το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.
4. ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΟΥ ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΟ ΤΟΥ ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΟΥ ΕΡΓΑΤΗ
Ειδική παροχή μητρότητας: το καταβαλλόμενο μηνιαίο ποσό της ειδικής παροχής μητρότητας ισούται με τον κατώτατο μισθό, όπως καθορίζεται κάθε φορά με βάση την ΕΓΣΣΕ.
Συμπληρωματική Παροχή Μητρότητας: η παροχή συνδέεται έμμεσα με τον κατώτατο μισθό, αφού αποτελεί τη διαφορά μεταξύ τακτικών αποδοχών και του επιδόματος μητρότητας του e ΕΦΚΑ.
Επίδομα γονικής αδείας: το μηνιαίο καταβαλλόμενο επίδομα γονικής αδείας ισούται με τον ελάχιστο νομοθετημένο μισθό, όπως κάθε φορά ορίζεται.
Ανεξόφλητες αποδοχές λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη: καταβάλλονται έως 3 μισθοί, όπως προσδιορίζονται από τις οικείες συλλογικές συμβάσεις.
Παροχή Διαθεσιμότητας: καταβάλλεται το 10% – 30% του μέσου όρου τακτικών αποδοχών των δύο τελευταίων μηνών υπό καθεστώς πλήρους απασχόλησης.
5. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ (ΕΠΑ.Σ) ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ.
Από τις ισχύουσες διατάξεις προβλέπεται αποζημίωση των μαθητών για κάθε ημέρα Μαθητείας/Πρακτικής Άσκησης –συνολικής διάρκειας 2 σχολικών ετών – ίση με το 75% του υποκατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη.
6. ΕΠΙΔΟΜΑ ΕΚΕΚ ΑμεΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Το εκπαιδευτικό επίδομα στα ΚΕΠΕ επηρεάζεται από τον βασικό μισθό του ανειδίκευτου εργάτη (40%) με βάση τον Κανονισμό Λειτουργίας του ΕΚΕΚ.
7. ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ-ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ-ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΕΧΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΠΟΥ ΦΟΙΤΟΥΝ
Το καταβλητέο ποσό για τους προπτυχιακούς φοιτητές ισούται με το 30πλάσιο του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, για τους δε μεταπτυχιακούς με το 10πλάσιο αυτού.
8. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ (ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ)
Καταβάλλεται στους ωφελούμενους αποζημίωση ίση με τον κατώτατο μισθό.
9. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ
Με βάση το άρθρ. 83 του ν. 4368/2016 υλοποιούνται προγράμματα εργασιακής εμπειρίας με αποζημίωση ίση με τον κατώτατο μισθό.
10.ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΑΤΕΙ-ΑΣΠΑΙΤΕ
Η επιχορήγηση των επιχειρήσεων ισούται με το 50% του 80% του νόμιμου κατώτατου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη.
11. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
Καταβάλλεται ποσό ίσο με τις καθαρές αμοιβές που αντιστοιχούν στις κατώτατες νομοθετημένες μεικτές αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, ενώ καλύπτεται και το μη μισθολογικό κόστος.
12. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΝΕΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Συνδέονται έμμεσα με τον κατώτατο μισθό, καθώς η επιχορήγηση κυμαίνεται από 50% έως 90% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους.