Κατώτατος μισθός 2021: Εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων. Τι αποφάσισε τελικά το υπουργείο Εργασίας. Τα τρία σενάρια που εξετάζονται και το τελικό ποσό του κατώτατου μσθού 2021. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αντίστροφη μέτρηση έξι ημερών “τρέχει” από σήμερα για την κυβερνητική απόφαση σε σχέση με το ύψος του κατώτατου μισθού.
Την ερχόμενη Δευτέρα 26 Ιουλίου, το Υπουργικό Συμβούλιο θα λάβει τη σχετική απόφαση, μετά από εισήγηση του Υπουργού Εργασίας, κου Κωστή Χατζηδάκη.
Έχει προηγηθεί η διαδικασία κατάθεσης υπομνημάτων από σειρά φορέων (ΤτΕ, ΙΟΒΕ, κλπ.) και των κοινωνικών εταίρων, αλλά και οι προτάσεις της 5μελούς επιτροπής εκπροσώπων των Υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας, Ανάπτυξης και του ΚΕΠΕ.
Το βασικό σενάριο προβλέπει τη διατήρηση του κατώτατου μισθού στα υφιστάμενα επίπεδα. Το εναλλακτικό σενάριο την άμεση αύξηση του κατά 1% -2%.
Επίσης στο τραπέζι της κυβέρνησης βρίσκεται η διατήρηση του κατώτατου μισθού μισθού στα υφιστάμενα επίπεδα έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2021 και η αύξηση του από την 1η Ιανουαρίου του 2022.
Σε διαφορετική περίπτωση ο κατώτατος μισθός θα παραμείνει στα υφιστάμενα επίπεδα έως τις 31 Ιουλίου του 2022 και θα αυξηθεί, εφόσον το επιτρέψουν οι οικονομικές εξελίξεις και προοπτικές, από την 1η Αυγούστου του 2022, αφού προηγηθεί νέα διαδικασία υποβολής υπομνημάτων από φορείς (πχ ΤτΕ, ΙΟΒΕ), κοινωνικούς εταίρους, κρίσιμα Υπουργεία (ΥΠΟΙΚ, Υπ. Εργασίας) και το ΚΕΠΕ.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, τα τρία σενάρια τα οποία βρίσκονται στο τραπέζι της κυβέρνησης έχουν ως εξής:
1. Το πρώτο και βασικό (δηλαδή πιθανότερο) σενάριο το οποίο βρίσκεται στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου προβλέπει τη διατήρηση του κατώτατου μισθού στα υφιστάμενα επίπεδα (λόγω της ύφεσης στην οποία περιήλθε πέρσι η ελληνική οικονομία λόγω της πανδημίας), δηλαδή στα 650 ευρώ (μικτά), όπως είχε, δηλαδή, διαμορφωθεί από τον Φεβρουάριο του 2019.
Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει και εναλλακτική, αλλά με λιγότερες πιθανότητες υλοποίησης, εισήγηση στο ίδιο τραπέζι. Αυτή, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προβλέπει μία μικρή αύξηση του κατώτατου μισθού της τάξεως του 1% 2% από την 1η Αυγούστου του 2021.
2. Το δεύτερο σενάριο, προβλέπει μεν τη διατήρηση του κατώτατου μισθού στο υφιστάμενο επίπεδο, αλλά την αύξηση του ( κατά 1% – 2%), αλλά από την 1η Ιανουαρίου 2022, προκειμένου να μην αιφνιδιάστεί η αγορά καταμεσής της θερινής περιόδου, ειδικά καθώς επανέρχεται η οικονομική αβεβαιότητα λόγω της εξάπλωσης της μετάλλαξης “δέλτα” του κορονοϊού.
3. Το τρίτο σενάριο προβλέπει την διατήρηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ για τους επόμενους 12 μήνες και την μετέπειτα αύξηση κατ’ ελάχιστον κατά 1% -2%, αφού, βέβαια, προηγηθεί νέα διαδικασία κατάθεσης υπομνημάτων από φορείς (ΤτΕ, ΙΟΒΕ) , τους κοινωνικούς εταίρους (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ κλπ.), τα κρίσιμα Υπουργεία και το ΚΕΠΕ στο διάστημα μεταξύ Απριλίου -Ιουλίου του 2022.
Κατώτατος μισθός 2021: Αυξήσεις στην Ευρώπη!
Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ), παρότι οι συνέπειες της πανδημικής κρίσης ήταν οριζόντιες, 17 κράτη μέλη της ΕΕ έχουν αυξήσει τον κατώτατο μισθό από την 1/1/2021, τρία κράτη μέλη τον διατήρησαν σταθερό στο ύψος του 2020, ενώ μόνο στην Ελλάδα οι διαπραγματεύσεις αναβλήθηκαν την προηγούμενη χρονιά και ο κατώτατος μισθός εξακολουθεί να είναι στο ύψος του 2019.
Από τις 17 χώρες που αύξησαν τον κατώτατο μισθό το 2021, οι 14 τον είχαν αυξήσει και το 2020 σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, ανάμεσα στις χώρες που διατήρησαν την 1η Ιανουαρίου του 2021 τον κατώτατο μισθό σταθερό σε σχέση με την 1η Ιανουαρίου του 2020, η Εσθονία και η Ισπανία, είχαν ήδη αυξήσει τον ωριαίο κατώτατο μισθό σε σχέση με το 2019 κατά 8,15% και 5,55%. Για το 2021, υψηλότερη ήταν η αύξηση του ωριαίου κατώτατου μισθού στη Λετονία (16,3%) και χαμηλότερη στη Γαλλία και στη Μάλτα (1%).
Σύμφωνα με τη μελέτη, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα είναι η 5η χαμηλότερη σε όλη την ΕΕ, πάνω μόνο από την Ουγγαρία, την Λετονία, την Εσθονία και την Βουλγαρία. Επιπλέον, η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος-μέλος το οποίο υπέστη απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού σε σχέση με το επίπεδο του 2010 (-9,45%), όταν στα υπόλοιπα κράτη-μέλη υπήρξε πολύ μεγάλη αύξηση.
Η χώρα μας με λιγότερα από 4,5 ευρώ ίδιας αγοραστικής δύναμης έχει πλέον χαμηλότερη πραγματική αγοραστική δύναμη από ορισμένα κράτη-μέλη της ανατολικής Ευρώπης, καθώς το κόστος διαβίωσης στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερο. Παρατηρείται λοιπόν απόκλιση του κατώτατου μισθού της Ελλάδας από τον μισθό αξιοπρεπούς διαβίωσης και επιδείνωση της πραγματικής αγοραστικής δύναμής του στην ΕΕ.
Κατώτατος μισθός 2021: Επηρεάζονται οι μισοί εργαζόμενοι!
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μια αύξηση του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα στο 60% του διάμεσου μισθού θα επηρεάσει το 34% των απασχολουμένων, που είναι το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό είναι αυτό της Πολωνίας (26%), το οποίο είναι αρκετά χαμηλότερο από της Ελλάδας, ενώ το χαμηλότερο ποσοστό απασχολουμένων που θα επηρεαστούν από τη μεταβολή του κατώτατου μισθού είναι του Βελγίου (μόλις 3%). Το εύρημα αυτό είναι ενδεικτικό των συνθηκών που δημιούργησε η εφαρμογή εισοδηματικής λιτότητας την περασμένη δεκαετία, εδραιώνοντας ένα παραγωγικό πρότυπο το οποίο στηρίζεται σε χαμηλά αμειβόμενη εργασία.
Στη χώρα μας ο κατώτατος μισθός βρίσκεται κάτω από το όριο της απόλυτης και της σχετικής φτώχειας. Είναι υπερβολικά χαμηλός για να εξασφαλίζει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. Ένα μεγάλο ποσοστό μισθωτών λαμβάνει τον κατώτατο μισθό, επομένως ο κίνδυνος φτώχειας για τους απασχολουμένους (in-work poverty) και ειδικότερα για τις γυναίκες είναι αρκετά υψηλός, και γίνεται ακόμη μεγαλύτερος αν συμπεριλάβουμε εκείνους που αμείβονται χαμηλότερα από τον κατώτατο μισθό.
Κατώτατος μισθός 2021: Οι 4+1 λόγοι που τον κρατούν χαμηλά
Υπάρχουν 4 λόγοι που φρενάρουν την όποια αναπροασαρμογή του κατώτατου μισθού, συν η απόλυτη αντίθεση του ΣΕΒ ακόμα και στη σκέψη, μιας τέτοιας εξέλιξης.
Στο πλαίσιο αυτό, το «πράσινο φως» που άναψε από τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, για την έναρξη του διαλόγου, σχετικά με τον κατώτατο μισθό είναι μια καθαρά προσχηματική και επικοινωνιακή κίνηση, η οποία δεν πρόκειται να οδηγήσει σε αύξηση των κατώτατων αποδοχών.
Αντίθετα μάλιστα, οι συνθήκες της οικονομίας, που λαμβάνονται υπόψη για τη διαμόρφωσή του, με αντικειμενικά κριτήρια συνηγορούν υπέρ της μείωσής του!
Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Εργασίας και η κυβέρνηση συνολικά εμφανίζονται να μην αναβάλουν για τέτερτη φορά τις διαδικασίες αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθούς γνωρίζοντας εκ των προτέρων, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει πρόταση αύξησή του και στην καλύτερη περίπτωση, θα μείνει παγωμένος στα 650 ευρώ ή 534 ευρώ, καθαρά.
Υπενθυμίζεται ότι ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019, (ήταν παγωμένος από το 2012) και διαμορφώθηκε στα 650 ευρώ, από τα 586,08 ευρώ, ενώ τότε καταργήθηκε και ο υποκατώτατος μισθός για τους νέους εργαζόμενους ηλικίας έως 25 ετών.
Ο κατώτατος μισθός επρόκειτο να αυξηθεί ξανά τον Φεβρουάριο του 2020, αλλά το υπουργείο Εργασίας ανέβαλε την έναρξη των σχετικών διαδικασιών. Ακολούθησαν και άλλες αναβολές λόγω της πανδημίας, ενώ είχε προηγηθεί οξεία κριτική από τον ΣΕΒ στην προοπτική να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός.
Στις 13 Φεβρουαρίου 2020, ο ΣΕΒ είχε «συστήσει», όπως «επιδειχθεί σύνεση από την πολιτεία στην αύξηση του κατώτατου μισθού το 2020, καθώς μια επανάληψη της μαξιμαλιστικής πολιτικής του 2019 θα έχει αρνητικές συνέπειες για την οικονομία». Μάλιστα υποστήριζε ότι οι αυξήσεις μισθών που έγιναν πέρυσι «φαίνεται να έχουν οδηγήσει σε επιβράδυνση της απασχόλησης».
Παρατηρείται όμως, ότι, όλοι οι παράγοντες αυτοί είναι αρνητικοί για να υποστηρίξουν οποιαδήποτε αύξηση του κατώτατου μισθού και συγκεκριμένα:
- Η οικονομία έρχεται από ύφεση 8,2% το 2020, ύφεση θα παρουσιάσει και στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ενώ αβεβαιότητα επικρατεί για τη συνέχεια, καθώς, λόγω της πανδημίας όλα είναι στον αέρα.
- Ο δείκτης τιμών καταναλωτή (πληθωρισμός) είναι σταθερά αρνητικός από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2021 και όσο παραμένουν τα lockdown και η χαμηλή ζήτηση, δεν αναμένεται να ανακάμψει.
- Η παραγωγικότητα της εργασίας (ΑΕΠ/συνολική απασχόληση) το 2020 μειώθηκε κατά 8,4%, από αύξηση 0,6% το 2019 και αύξηση 0,15% το 2018, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.
- Η ανεργία συγκρατείται με τεχνητές «αναπνοές» στα επίπεδα του 15,8% (Δεκέμβριος 2020), λόγω των αναστολών συμβάσεων εργασίας σε περισσότερους από 600.000 εργαζόμενους. Επίσης θετικά επιδρούν στη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης και οι περιορισμοί που βάζουν οι επιστρεπτέες προκαταβολές, καθώς, όσες επιχειρήσεις λαμβάνουν κρατικές ενισχύσεις απαγορεύεται να μειώσουν τις θέσεις απασχόλησης, για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Με τη λήξη των μέτρων στήριξης, οι εργατολόγοι αναμένουν έκρηξη των απολύσεων.