Κατώτατος μισθός: Τα 5 «όχι» στην αύξησή του από τους κοινωνικούς εταίρους και τα σενάρια για «πάγωμα» έως το 2022. Απογοήτευση για χιλιάδες νέους εργαζόμενους. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Ένας μήνας περίπου μεσολαβεί για την υπογραφή της υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει το ύψος του νέου κατώτατου μισθού στην Ελλάδα, ο οποίος θα επηρεάσει τις αμοιβές του 34% των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, καθώς και το ύψος μιας σειράς επιδομάτων (γάμου, ανεργίας, μητρότητας, μαθητείας ΟΑΕΔ κλπ.).
Οι κοινωνικοί εταίροι έχουν καταθέσει τις σχετικές εκθέσεις τους στην αρμόδια Επιτροπή Διαβούλευσης, ενώ εντός της επόμενης εβδομάδας θα ολοκληρωθεί η προφορική διαβούλευση, ώστε στη συνέχεια το ΚΕΠΕ με την Επιτροπή να καταρτίσουν το πόρισμα με το οποίο θα προτείνουν στον υπουργό Εργασίας την αύξηση ή το «πάγωμα» του κατώτατου μισθού έως το καλοκαίρι του 2022.
Υπενθυμίζεται πως καταληκτική ημερομηνία για την υπογραφή της νέας υπουργικής απόφασης για το ύψος του κατώτατου μισθού είναι η 30η Ιουνίου, ώστε στο δεύτερο 15νθήμερο του Ιουλίου ο υπουργός Εργασίας να εισηγηθεί στο υπουργικό συμβούλιο τις νέες κατώτατες αποδοχές.
Παρότι η διαδικασία διαβούλευσης βρίσκεται σε εξέλιξη, το επικρατέστερο σενάριο κάνει λόγο για «πάγωμα» του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ έως το τέλος του 2021 και τις αρχές του 2022, όταν θα εκκινήσει εκ νέου η ετήσια διαδικασία αναπροσαρμογής του. Άλλες πληροφορίες κάνουν λόγο για μια οριακή αύξησή του, για ψυχολογικούς κυρίως λόγους.
Κατώτατος μισθός: Τι προτείνουν οι κοινωνικοί εταίροι
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr , οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων επί των πορισμάτων που κατέθεσαν στην αρμόδια Επιτροπή Διαβούλευσης είναι αποκαλυπτικές των προθέσεών τους να παραμείνουν «παγωμένες» οι κατώτατες αποδοχές για ακόμη έναν χρόνο.
Πιο συγκεκριμένα, τα πορίσματα που κατέθεσαν αναφέρουν τα εξής:
ΓΣΕΕ: Για το 2021, η πρόταση της ΓΣΕΕ είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ.
Όπως αναφέρει η Συνομοσπονδία στο πόρισμά της, «ο κατώτατος μισθός βρίσκεται κάτω από το όριο της απόλυτης και της σχετικής φτώχειας, καθώς είναι υπερβολικά χαμηλός για να εξασφαλίζει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. Η εξασφάλιση ενός επιπέδου αξιοπρεπούς διαβίωσης καθιστά άμεση την ανάγκη αύξησής του κατά 159 ευρώ μηνιαίως σε δεκατετράμηνη βάση».
ΣΕΒ: Αντίθετοι με την προοπτική αύξησης του κατώτατου μισθού φέτος δηλώνουν οι εκπρόσωποι του βιομηχανικού κόσμου, δίνοντας έμφαση στην ελάφρυνση του μη μισθολογικού κόστους. «Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας», υποστηρίζει στο πόρισμά του ο Σύνδεσμος.
«Στο πλαίσιο της ταχύτερης οικονομικής ανάκαμψης που έχει ανάγκη σήμερα η Ελληνική οικονομία, και για την υποστήριξη του διαθεσίμου εισοδήματος και της απασχόλησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, προτείνεται να δοθεί προτεραιότητα δημιουργίας και αξιοποίησης ενδεχόμενου δημοσιονομικού χώρου για την μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ειδικά σε σχέση με τη φορολογία της εργασίας και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, με μέτρα μόνιμης διάρκειας, ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα όσων αμείβονται με τον κατώτατο μισθό» τονίζει.
ΓΣΕΒΕΕ: Στην βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων την επόμενη μέρα εστιάζει η πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ για το ύψος του νέου κατώτατου μισθού. Όπως υποστηρίζει «σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για την διατήρηση των θέσεων εργασίας».
Η ΓΣΕΒΕΕ παραμένει σταθερή στη θέση της για αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, μέσω της αποφασιστικής συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων (εργοδοτών και εργαζομένων) στον καθορισμό του κατώτατου μισθού.
ΕΣΕΕ: Εκτός πραγματικότητας χαρακτηρίζει ο εμπορικός κόσμος της χώρας την συζήτηση για ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, λόγω του ρευστού και γεμάτου προκλήσεις οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
«Ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού σήμερα θα είχε ως αποτέλεσμα να πληγεί η βιωσιμότητα των ΜμΕ, οι οποίες είναι ο σημαντικότερος εργοδότης της χώρας, ενώ θα επέφερε ισχυρές αναταράξεις σε θέσεις εργασίας που αμείβονται με τον κατώτατο (νέοι εργαζόμενοι και ευέλικτες μορφές απασχόλησης) ή σε ήδη σκληρά δοκιμαζόμενους κλάδους» αναφέρει στο υπόμνημά της.
ΣΕΤΕ: «Ραντεβού» για το 2022 δίνει ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων σε ότι αφορά την συζήτηση αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, ενώ για φέτος υποστηρίζει την διατήρησή του στα σημερινά επίπεδα.
Όπως αναφέρει στο υπόμνημά του προς την Επιτροπή, «οι καλές προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας το 2021 και ακόμη περισσότερο το 2022 δικαιολογούν απολύτως την πολιτική της διατήρησης του κατώτατου μισθού κατά το τρέχον έτος στα σημερινά επίπεδα.
Η εκτίμησή μας είναι ότι το 2022 η ταχύτερη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και η συμβολή των νέων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών πόρων θα οδηγήσει σε μια σημαντική βελτίωση του ΑΕΠ και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και θα δημιουργήσει ένα προσφορότερο και ευνοϊκό πλαίσιο για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού».
ΣΒΕ: Να παραμείνει και την επόμενη χρονιά ο κατώτατος μισθός στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων ζητά ο Σύνδεσμος, καλώντας την κυβέρνηση να εξετάσει πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημα των εργαζόμενων.
«Το γενικότερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, ουσιαστικά υπαγορεύει την αδυναμία του οικονομικού συστήματος να υποστηρίξει και να τροφοδοτήσει μία αύξηση του κατώτατου μισθού, χωρίς να μειωθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας» τονίζουν οι βιομήχανοι της Βόρειας Ελλάδος και αναφέρουν πως οι επιχειρήσεις είναι αυτές που θα κληθούν τελικά να επωμισθούν αφενός την αύξηση που θα συμφωνηθεί και αφετέρου το μη μισθολογικό κόστος που θα προκύψει από αυτήν την αύξηση.
Κατώτατος μισθός: Τι αναφέρει η μελέτη
Η μελέτη του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ επικαλείται στοιχεία Ευρωπαϊκών και Διεθνών Οργανισμών (Eurostat και ΟΟΣΑ) από τα οποία τεκμηριώνεται ότι ο κατώτατος μισθός για να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο επαρκούς διαβίωσης θα πρέπει να ανέλθει στο 60% του διάμεσου μισθού εργαζομένων πλήρους απασχόλησης με άμεση αύξηση πρώτα στα 751 ευρώ και ακολούθως στα 809 ευρώ.
Σύμφωνα με τη Eirostat, το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης για την Ελλάδα αντιστοιχεί σε κατώτατο μισθό 783 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ αντιστοιχεί σε κατώτατο μισθό 809 ευρώ.
Σε αυτές τις παραδοχές βασίζει η ΓΣΕΕ την πρότασή της να ανέλθει μέσα στο 2021 ο κατώτατος μισθός στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ, βάσει ενός συμφωνημένου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων χρονοδιαγράμματος.
Σύμφωνα με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, μια αύξηση του κατώτατου μισθού θα επηρεάσει το 34% των απασχολουμένων, που είναι το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. Η, δε, άμεση επαναφορά του στα 751 ευρώ θα δώσει ώθηση κατά 0,86% στο ΑΕΠ το 2021 και 1,06% το 2022, ενώ θα πέσει η ανεργία κατά 0,05% το 2021 και 0,59% το 2022.
Σημειώνεται, δε, πως παρά το γεγονός ότι οι συνέπειες της πανδημικής κρίσης «χτύπησαν» όλες τις χώρες, εντούτοις 17 χώρες αύξησαν τον κατώτατο μισθό το 2021, και από αυτές οι 14 τον είχαν αυξήσει και το 2020 σε σχέση με το 2019.
Με στοιχεία αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού η Ελλάδα είναι στην 5η χαμηλότερη σε όλη την Ε.Ε. Επιπλέον, είναι το μόνο κράτος-μέλος το οποίο υπέστη απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού σε σχέση με το επίπεδο του 2010 (-9,45%), όταν στα υπόλοιπα κράτη-μέλη υπήρξε πολύ μεγάλη αύξηση δύναμης, καθώς το κόστος διαβίωσης στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερο.
Κατώτατος μισθός: Σκέψεις για πανευρωπαϊκό κατώτατο μισθό
Την ίδια ώρα για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει ως προτεραιότητα τον κατώτατο μισθό σε περιβάλλον Covid – 19 επισημαίνοντας την ανάγκη να θεσπιστεί ένας κατώτατος μισθός που να εξασφαλίζει αξιοπρεπή διαβίωση.
Για το λόγο εξετάζει την πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για επαρκείς κατώτατους μισθούς πάνω από το όριο της φτώχειας.
Η οδηγία δεν αποσκοπεί στην εναρμόνιση του επιπέδου των κατώτατων μισθών στην ΕΕ αλλά στη διαμόρφωση ενός πλαισίου το οποίο να διασφαλίζει την πρόσβαση των εργαζόμενων σε αξιοπρεπείς μισθούς.
Η Ελλάδα, βρίσκεται στη δεύτερη ταχύτητα των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στο ύψος του κατώτατου μισθού. Σε αυτή την κατηγορία, η χώρα μας κατατάσσεται τελευταία, με 758 ευρώ (υπολογίζονται 14 μισθοί) και ακολουθούν Πορτογαλία (776 ευρώ), Μάλτα (785 ευρώ), Σλοβενία (1.024 ευρώ) και Ισπανία (1.108 ευρώ). Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat στην κορυφή της λίστας βρίσκεται το Λουξεμβούργο με κατώτατο μισθό 2.202 ευρώ και στην τελευταία θέση η Βουλγαρία με κατώτατο μισθό 332 ευρώ.
Κατώτατος μισθός: Τι προβλέπει ο νόμος
Σήμερα ο κατώτατος μισθός έχει οριστεί στα 650 ευρώ και το κατώτατο ημερομίθιο στα 29,04 ευρώ.
Η πανδημία και τα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της νόσου στον γενικό πληθυσμό τροποποιούν τον προγραμματισμό ως εξής:
– Το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου εκκινεί η διαδικασία καθώς η τριμελής Επιτροπή Διαβούλευσης (Πρόεδρος Ο.ΜΕ.Δ., εκπρόσωπος υπουργού Οικονομικών και εκπρόσωπος του υπουργού Εργασίας) αποστέλλει έγγραφη πρόσκληση προς εξειδικευμένους επιστημονικούς ερευνητικούς και λοιπούς φορείς, μεταξύ των οποίων, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), το Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε./ΑΔΕΔΥ (ΙΝΕ−Γ.Σ.Ε.Ε.), το Ινστιτούτο ΙΜΕ−Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., το Ινστιτούτο Βιομηχανικών και Οικονομικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΙΝ. ΕΜ.Υ. ΕΣΕΕ).
Οι ερευνητικοί αυτοί φορείς πρέπει να συντάξουν έκθεση για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες.
Οι φορείς πρέπει να συνυπολογίσουν σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, την ειδική ρήτρα που προβλέπεται στον νόμο του 2013: «Το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».
Έως την 30η Απριλίου θα πρέπει να υποβληθούν από τους επιστημονικούς φορείς σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα οι εκθέσεις για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού.
Η Επιτροπή Διαβούλευσης σχηματίζει φάκελο με τις εκθέσεις των εξειδικευμένων ερευνητικών φορέων και των παραγόντων διαφοροποίησης του κατωτάτου μισθού και ημερομισθίου και τον στέλνει στους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, ΓΣΕΕ, Σ.Ε.Β., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Ε.Σ.Ε.Ε., Σ.Ε.Τ.Ε. ώστε να εκφράσουν γνώμη, με υποβολή υπομνήματος και τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
Έως την 15η Μαΐου, η Επιτροπή Διαβούλευσης πρέπει να διαβιβάσει το υπόμνημα κάθε διαβουλευόμενου προς τους υπόλοιπους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση σε σχέση με την τυχόν αναπροσαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
Έως την 31 Μαΐου πρέπει να διαβιβαστούν όλα τα υπομνήματα και η τεκμηρίωση των διαβουλευομένων, καθώς και η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης.
Το πόρισμα συντάσσεται σε συνεργασία με επιτροπή αποτελούμενη από 5 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας και κυρίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής καθώς και εργασιακών σχέσεων. Το Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης σχετικά με τις δυνατότητες προσαρμογής του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να περιέχει ιδίως τη συστηματική καταγραφή των προτάσεων των διαβουλευομένων κοινωνικών εταίρων, τα σημεία συμφωνίας τους, τεκμηρίωση ως προς την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας και τους παράγοντες που επιδρούν στον καθορισμό του προτεινόμενου νομοθετημένου κατωτάτου μισθού και ημερομισθίου. Η γνώμη που θα διατυπώνεται στο Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης, μπορεί να αποκλίνει ή/και να διαφοροποιείται από τις εκθέσεις που υποβάλλονται από τους λοιπούς επιστημονικούς φορείς.
Έως την 30η Ιουνίου ολοκληρώνεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης και υποβάλλεται στον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Εργασίας.
Στη συνέχεια πρέπει να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας μαζί με όλες τις εκθέσεις, τα υπομνήματα και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο.
Εντός του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Ιουλίου ο υπουργός Εργασίας, θα πρέπει να εισηγηθεί στο υπουργικό Συμβούλιο, τον νέο κατώτατο μισθό υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το Πόρισμα Διαβούλευσης, όπως αυτό υποβλήθηκε και συντάχθηκε.