Aegean

Aegean: Αλύπητα χτύπησε ο κορονοϊός τις αεροπορικές εταιρείες όλου του πλανήτη και φυσικά η Aegean δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση με τον ελληνικό κολοσσό να χάνει δεκάδες εκατομμύρια!

Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων, το 4ο τρίμηνο του 2020 εμφάνισε μείωση του κύκλου εργασιών κατά 74%.

Συνολικά για την περασμένη χρονιά ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 415 εκατομμύρια ευρώ έναντι του 1,3 δισεκατομμυρίων το 2019, αφήνοντας πίσω του ζημίες ύψους περίπου 228 εκατομμυρίων ευρώ.

Βασει των στοιχείων της εταιρίας, η εξέλιξη της πανδημίας και τα έντονα περιοριστικά μέτρα του δεύτερου lockdown στην Ελλάδα και την Ευρώπη, περιόρισαν σημαντικά τη δραστηριότητα αλλά και τον συντελεστή πληρότητας κατά το 4ο τρίμηνο του έτους.

Οι πτήσεις μειώθηκαν κατά 61%, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 77% και ο κύκλος εργασιών κατά 74% για το τέταρτο τρίμηνο.

Το δίμηνο μάλιστα Νοεμβρίου/Δεκεμβρίου όπου ξεκίνησαν και τα περιοριστικά μέτρα στην μετακίνηση και στο εσωτερικό (essential travel), η κάμψη στον κύκλο εργασιών και στην επιβατική κίνηση ήταν μεγαλύτερη από 85%.

Με την επίδραση και του 4ου τριμήνου, ο κύκλος εργασιών του έτους ανήλθε σε €415,1 εκ. έναντι €1,3 δισ. το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 5,17 εκ. επιβάτες με συνολική κάμψη 65% συγκριτικά με τους 15 εκατ. επιβάτες το 2019.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το εννεάμηνο, από την αφετηρία της πανδημίας, τον Απρίλιο και μέχρι το τέλος του έτους, η μείωση του κύκλου εργασιών και της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε 76% και η μέση πληρότητα των πτήσεων μειώθηκε από 85% το 2019 σε 62% το 2020.

Το αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε ζημίες ύψους €296,8 εκ., το 2020 ενώ το καθαρό αποτέλεσμα για το έτος μετά από φόρους ανήλθε σε ζημίες ύψους €227,9 εκ., έναντι κερδών προ φόρων €106,7 εκ. και κερδών μετά από φόρους €78,5 εκ. το 2019.

Οπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία προέβη σε άμεσες ενέργειες περιορισμού του κόστους, διαχείρισης των κεφαλαιουχικών δαπανών και διασφάλισης της ρευστότητας για να αντιμετωπίσει τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας.

Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε €478,4 εκ. κατά το τέλος του 2020.

Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα, ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης, επεσήμανε πως το 2020 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά στην ιστορία των αερομεταφορών, ενώ σταδιακή ανάκαμψη αναμένεται από το δο εξάμηνο του 2021:

«Οι πρώτοι μήνες του 2021 είναι ιδιαίτερα δύσκολοι, λόγω του δεύτερου lockdown πρακτικά σε όλη την Ευρώπη, που διαρκεί πάνω από ένα εξάμηνο. Αναμένουμε ουσιαστική σταδιακή ανάκαμψη στην αερομεταφορά της Ευρώπης από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 υπό την προϋπόθεση της συνέχισης του πρόσφατου βελτιωμένου ρυθμού εμβολιασμών και της αποτελεσματικής εφαρμογής του ψηφιακού πράσινου διαβατηρίου (digital green passport) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αναμένεται το αργότερο από τα τέλη Ιουνίου».

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία θα παραλάβει εντός του Μαΐου το τέταρτο Α321neo και ένατο συνολικά αεροπλάνο της οικογένειας Airbus A320 neo από τη συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών, που είναι προγραμματισμένα έως το 2026.

Aegean: Απόφαση – σταθμός για τις πτήσεις

Δεν εμπίπτει στην έννοια της «έκτακτης περίστασης» η απεργία που πραγματοποιείται από συνδικαλιστική οργάνωση. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Σε μια εξαιρετικά σημαντική απόφαση κατέληξε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς έκρινε ότι οι επιβάτες αεροπλάνων δικαιούνται να λάβουν αποζημίωση από τις αεροπορικές εταιρείες σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης της πτήσης λόγω απεργίας του προσωπικού του αερομεταφορέα.

Το ανώτατο δικαιοδοτικό όργανο της ΕΕ έκρινε ουσιαστικά ότι απεργία που πραγματοποιείται από συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού αερομεταφορέα με σκοπό μεταξύ άλλων την αύξηση μισθών δεν εμπίπτει στην έννοια της «έκτακτης περίστασης» η οποία μπορεί να απαλλάξει την αεροπορική εταιρία από την υποχρέωσή της για την καταβολή αποζημίωσης λόγω ματαίωσης ή σημαντικής καθυστέρησης των οικείων πτήσεων.

Το ίδιο ισχύει ακόμη και εάν η απεργία πραγματοποιείται σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται από την εθνική νομοθεσία.

Ένας επιβάτης κράτησε θέση σε πτήση από το Μάλμε με προορισμό την Στοκχόλμη (Σουηδία) που έπρεπε να πραγματοποιηθεί από την Scandinavian Airlines System Denmark–Norway–Sweden(SAS) στις 29 Απριλίου 2019. Ωστόσο η πτήση ματαιώθηκε καθώς οι χειριστές αεροσκαφών της εταιρείας στη Δανία, την Νορβηγία και τη Σουηδία, πραγματοποίησαν απεργία.

Μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων των συνδικαλιστικών οργανώσεων που εκπροσωπούν τους χειριστές αεροσκαφών της SAS, οι οποίες στόχευαν στην σύναψη νέας συλλογικής σύμβασης με τον εν λόγω αερομεταφορέα, οι οργανώσεις αυτές κάλεσαν τα μέλη τους σε απεργία.

Η απεργία αυτή διήρκησε επτά ημέρες και οδήγησε στην ματαίωση από την SAS πολλών πτήσεων, μεταξύ των οποίων και της προγραμματισμένης πτήσης του ενδιαφερόμενου επιβάτη.

Η Airhelp, εταιρεία που παρέχει νομικές υπηρεσίες σε επιβάτες που βίωσαν καθυστέρηση, ακύρωση της πτήσης τους ή υπεράριθμη πτήση, στην οποία ο εν λόγω επιβάτης εκχώρησε τις τυχόν αξιώσεις του έναντι της SAS, προσέφυγε ενώπιον του Attunda Tingsrätt (πρωτοδικείου Attunda, Σουηδία), ζητώντας αποζημίωση βάσει του κανονισμού 261/2004 για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, λόγω ματαίωσης της πτήσης.

Εν προκειμένω, η SAS αρνήθηκε να καταβάλει την αποζημίωση, θεωρώντας ότι η απεργία αυτή συνιστούσε «έκτακτη περίσταση», κατά την έννοια του κανονισμού αυτού, καθώς δεν συνδεόταν αναπόσπαστα με την κανονική άσκηση της δραστηριότητάς της για παροχή υπηρεσιών αερομεταφορέα και διέφευγε του αποτελεσματικού ελέγχου της.

Από την πλευρά της, η Airhelp εκτιμούσε ότι αυτή η απεργία δεν συνιστούσε τέτοια «έκτακτη περίσταση», δεδομένου ότι οι συλλογικές εργατικές διαφορές, όπως οι απεργίες, που μπορεί να προκύψουν κατά τις διαπραγματεύσεις και την σύναψη συλλογικών συμβάσεων, εντάσσονται στο πλαίσιο της συνήθους διαχείρισης μιας αεροπορικής εταιρείας.

Το πρωτοδικείο Attunda έχει αμφιβολίες σχετικά με το ζήτημα εάν η έννοια «έκτακτη περίσταση», κατά την έννοια του κανονισμού, περιλαμβάνει απεργία που ανακοινώνεται από οργανώσεις εργαζομένων κατόπιν προειδοποίησης, πραγματοποιείται νόμιμα και έχει σκοπό σε αύξηση μισθών.

Ειδικότερα, δυνάμει του σουηδικού δικαίου, η προειδοποίηση αυτή πρέπει γίνεται προ επτά τουλάχιστον εργασίμων ημερών από την έναρξη της απεργίας.

Mε την σημερινή του απόφαση, το Δικαστήριο της ΕΕ (ΔΕΕ) κρίνει ότι απεργία που πραγματοποιείται από συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού αερομεταφορέα με σκοπό μεταξύ άλλων σε αύξηση μισθών δεν εμπίπτει στην έννοια της «έκτακτης περίστασης» η οποία μπορεί να απαλλάξει την αεροπορική εταιρία από την υποχρέωσή της για την καταβολή αποζημίωσης λόγω ματαίωσης ή σημαντικής καθυστέρησης των οικείων πτήσεων.

Το ίδιο ισχύει ακόμη και εάν η απεργία πραγματοποιείται σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται από την εθνική νομοθεσία.

Aegean: Πώς θα είναι τα ταξίδια μετά την πανδημία

Σε όλα τα μήκη και πλάτη την υφηλίου η ανθρωπότητα εμβολιάζεται κατά της Covid-19. Πότε όμως θα μπορέσουμε να ταξιδέψουμε και πάλι με ασφάλεια; Τι θα ισχύει μετά τον εμβολιασμό μας; Διαβάστε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Tα εμβόλια κατά του κορονοϊού έχουν φτάσει σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Μπορούμε, λοιπόν, να ονειρευτούμε μακρινούς προορισμούς, ταξίδια και τουριστικές απολαύσεις;

Η βιομηχανία τουρισμού θα απαντούσε καταφατικά, όπως αναφέρει το Bloomberg. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του World Travel and Tourism Council, τα οποία δημοσιεύθηκαν το Νοέμβριο, οι απαγορεύσεις στις μετακινήσεις λόγω κορωνοϊού αναμένονται να κοστίσουν $4,7 τρισεκατομμύρια στο παγκόσμιο ΑΕΠ για το 2020.

Παρόλα αυτά, οι γιατροί συνιστούν ακόμη προσοχή, κάτι το οποίο θα συνεχίσει να ισχύει και μετά τον εμβολιασμό.

Οι συστάσεις τους βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα. Τα εμβόλια δεν είναι 100% αποτελεσματικά, ενώ θα πάρει μήνες για την δημιουργία ανοσίας μετά τη δεύτερη δόση του εμβολίου.

Επίσης, δεν είναι ακόμη γνωστό εάν ο κορωνοϊός μεταδίδεται ακόμη και μετά την ανοσοποίηση, ενώ η ανοσία αγέλης αποτελεί ακόμη μακροπρόθεσμο στόχο. Οι επιστήμονες συμφωνούν πως τα ρίσκα θα παραμείνουν, αλλά η ασφάλεια των μετακινήσεων θα αυξηθεί ολοένα και περισσότερο, όσο διαχέονται τα εμβόλια στους πολίτες.

Ναι, η χρήση της μάσκας θα χρειαστεί για αρκετό καιρό.

Ιδού και μερικά από τα δεδομένα με τα οποία θα πρέπει να εξοπλιστούμε για τις ασφαλείς μετακινήσεις μας στους επόμενους μήνες.

Τα εμβόλια που έχουν εγκριθεί στις ΗΠΑ και την ΕΕ είναι αποδεδειγμένα εξαιρετικά ασφαλή, αποτελεσματικά και μέχρι τώρα, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της πανδημίας. Παρόλα αυτά υπάρχουν αρκετές άγνωστες πτυχές, ιδιαίτερα όσον αφορά την μετάδοση του ιού μετά τον εμβολιασμό.

Το ερώτημα αυτό βασίζεται στο εξής: οι κλινικές δοκιμές των εγκεκριμένων εμβολίων, συμπεριλαμβανόμενων των Pfizer και Μοderna δεν συμπεριλάμβαναν τεστ PCR στους συμμετέχοντες.

Χωρίς δεδομένα όσον αφορά την ικανότητα μετάδοσης του ιού, μπορούμε μόνο να υπολογίσουμε πως τα εμβόλια παρέχουν προστασία 95% κατά των συμπτωμάτων του κορωνοϊού, σύμφωνα με την Δρ. Κριστίν Ενγκλουντ, ειδικό στις μεταδιδόμενες νόσους της Cleveland Clinic.

Yπάρχουν και άλλα ερωτήματα εκτός αυτού. «Το ποσοστό του 95% είναι εξαιρετικό, πολύ καλύτερο από αυτό που αναμέναμε», αναφέρει η Ενγκλουντ και προσθέτει πως «αλλά δεν γνωρίζουμε ποιοί θα βρίσκονται μέσα στο 95% και ποιοί θα συμπεριλαμβάνονται στο 5%».

Μια άλλη άγνωστη πτυχή είναι και η ανοσία αγέλης. «Προβλέπουμε πως η ανοσία αγέλης θα επέλθει μεταξύ 70% και 80%, μπορεί και παραπάνω», αναφέρει ο Δρ Σκοτ Γουάιζενμπερκ του πανεπιστημίου της Nέας Υόρκης NYU. «Βρισκόμαστε αρκετούς μήνες πριν την επίτευξη ανοσίας αγέλης, κι αυτό μόνο εάν το εμβόλιο σημαίνει πως οι εμβολιασμένοι δεν μεταδίδουν τον ιό».

Υπογραμμίζει, μάλιστα, πως «το μεγάλο στοίχημα είναι η γενική αποδοχή του εμβολίου». Αλλο ένα πρόβλημα ενδέχεται να είναι και η καθυστέρηση του εμβολιασμού των νεότερων που δεν κινδυνεύουν και τόσο, αφού εάν, για παράδειγμα, «όλοι είναι εμβολιασμένοι σε ένα νοικοκυριό εκτός από κάποιον νέο, πρέπει να σιγουρευτούμε πως ο απροστάτευτος νέος θα έχει κάποιο είδος προστασίας».

Επίσης, για παράδειγμα, τα εμβόλια δεν έχουν δεχθεί έγκριση για παιδιά από τον FDA (ΕΟΦ) των ΗΠΑ.

Ο ορισμός των ασφαλών μετακινήσεων και ταξιδιών πρόκειται να αλλάζει κάθε εβδομάδα, με ορισμένα μέρη του πλανήτη να εμβολιάζονται και άλλα όχι, αλλά και λόγω πιθανών μελλοντικών μεταλλάξεων του ιού.

Μια καλή ιδέα για τους ταξιδιώτες μπορεί να είναι η μελέτη των ελεύθερων ΜΕΘ στη χώρα που θέλουν να ταξιδέψουν, για την αποφυγή προβλημάτων.

Ο Γουάιζενμπεργκ υποστηρίζει επίσης πως η αυξανόμενη ακρίβεια των τεστ αντιγόνων για τον κορωνοϊό θα βοηθήσει στις ασφαλείς μετακινήσεις.

Είναι σημαντικό να σκεφτεί κανείς πως οι ΗΠΑ, μεταξύ άλλων, χρειάζονται αρνητικό τεστ για να επιτρέψουν την είσοδο στη χώρα.

Η Ενγκλουντ από την μεριά της αναφέρει πως «Πρόκειται να ταξιδέψω, για να σας πω την αλήθεια, όταν εμβολιαστώ. Θα φορέσω μάσκα, θα κρατώ αποστάσεις, θα χρησιμοποιώ απολυμαντικό χεριών. Θα νοικιάσουμε Airbnb και θα πάμε στην παραλία. Κι αν επισκεφτούμε τουριστικές τοποθεσίες, θα κάνουμε σαν να μην έχουμε εμβολιαστεί. Θα πρέπει να προσεγγίζουμε τα πάντα με την προσοχή που είχαμε πριν τον εμβολιασμό. Δεν πιστεύω πως κάτι τέτοιο είναι κάτι στο οποίο δεν μπορούμε να προσαρμοστούμε».