Καταργούνται οι αποδείξεις: Δείτε τι αλλάζει στις ζωές μας

Αποδείξεις: Έρχεται το τέλος για τις χειρόγραφες αποδείξεις. Η μεγάλη ανατροπή με τα ηλεκτρονικά βιβλία. Φθινόπωρο έρχονται τα πρόστιμα σε διασταυρώσεις και δηλώσεις. Αλλάζουν όλα στις αποδείξεις για γιατρούς, δικηγόρους και ελεύθερους επαγγελματίες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μεγάλη ανατροπή φέρνουν τα ηλεκτρονικά βιβλία. Για πρώτη φορά επιβάλλεται σχεδόν καθολική και σε πραγματικό χρόνο (αυθημερόν ή έως την επόμενη μέρα) μετάδοση στη φορολογική διοίκηση των στοιχείων όλων των πωλήσεων και εισπράξεων που πραγματοποιούν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες επιτηδευματίες.

Με τα νέα δεδομένα όλοι θα στέλνουν καθημερινά στην ΑΑΔΕ τα έσοδα λιανικής και χονδρικής, αντί συγκεντρωτικά (π.χ. μία φορά τον μήνα ή έως τις 20 του επόμενου) που ίσχυε για τους περισσότερους.

Οι αλλαγές μπαίνουν αμέσως σε ισχύ και συνεπάγονται μεγάλο φόρτο για κάθε επαγγελματία. Ειδικά για όσους έχουν πολλούς πελάτες λιανικής: γιατροί, δικηγόροι, σταθμοί πάρκινγκ αυτοκινήτων κ.λπ.

Η ανάγκη αυτοματοποίησης και μαζικών αποστολών πιέζει έτσι πολλές επιχειρήσεις που έχουν διατηρήσει το δικαίωμα να εκδίδουν χειρόγραφα αποδείξεις να στραφούν πλέον σε λύσεις μηχανογράφησης καταργώντας ουσιαστικά τα χάρτινα μπλοκάκια.

Αποδείξεις: Αποδείξεις μία-μία στο λεπτό!

Με νέα απόφαση Βεσυρόπουλου – Πιτσιλή, οι χρόνοι διαβίβασης σύνοψης κάθε συναλλαγής στην πλατφόρμα myDATA πιέζουν ασφυκτικά.

Έτσι, θα βλέπει αμέσως η ΑΑΔΕ πώς κινείται κάθε 24 ώρες όλη η αγορά. Και το φθινόπωρο αναμένεται να καθοριστούν ποινές και κυρώσεις για όσους δεν έχουν προσαρμοστεί στις νέες υποχρεώσεις, από τη στιγμή που οι περισσότερες ήδη ισχύουν. Στις λιανικές συναλλαγές διακρίνονται δύο κατηγορίες:

■ Μεγάλες επιχειρήσεις/οντότητες ή καταστήματα που έχουν Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ) με υποχρέωση διασύνδεσης στην ΑΑΔΕ: τα δεδομένα θα διαβιβάζονται αυτόματα μέσα σε ένα 1 λεπτό ή έως και 24 ώρες το πολύ.

Η ΑΑΔΕ θα συλλέγει απευθείας τα στοιχεία και θα τα αναρτά στο myDATA μόνη της, σε χρόνους που ορίζει η ίδια (π.χ. κάθε βράδυ), χωρίς άλλη ενέργεια ή προηγούμενη ενημέρωση των φορολογουμένων.

Μέχρι να ολοκληρωθεί η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ (ενδεχομένως από 1/1/2023), αρκεί να στέλνουν απλώς το «Ζ» των εισπράξεων μία φορά τον μήνα (έως τις 20 του επόμενου) μέσω του λογιστή τους.

■ Για μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που δεν έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ συνδεδεμένου με την ΑΑΔΕ, τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα: θα διαβιβάζουν πλέον τα δεδομένα των συναλλαγών τους μέχρι την επόμενη μέρα από την ημερομηνία έκδοσης των παραστατικών, αντί 5 ημερών που ίσχυε έως σήμερα. Και όχι συνολικά, αλλά για κάθε λιανική συναλλαγή, μία-μία ξεχωριστά!

Πρόκειται για τεκτονική αλλαγή. Αφορά γιατρούς, οδοντιάτρους και χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις που λόγω ειδικών προϋποθέσεων και εξαιρέσεων αποφεύγουν την προμήθεια ΦΗΜ για έκδοση αποδείξεων και προτιμούν τις χειρόγραφες.

Άλλες ειδικότητες που έχουν επίσης εξαιρεθεί από την υποχρέωση ΦΗΜ, αλλά μπορεί πλέον να αναθεωρήσουν -για να αποφύγουν πρόστιμα εφόσον έχουν αυξημένη πελατεία- είναι μεταξύ άλλων: κτηματομεσίτες, εκμεταλλευτές χώρων στάθμευσης και θεαμάτων, μεταφορές προσώπων (πλην Ταξί), κτηνίατροι, φυσιοθεραπευτές, ψυχολόγοι, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, γεωπόνοι, σχεδιαστές, διερμηνείς, ξεναγοί, μεταφραστές, καθηγητές, δάσκαλοι, οικονομολόγοι, ομοιοπαθητικοί, ψυχοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, διαιτολόγοι, διατροφολόγοι, εκμεταλλευτές γεωργικών μηχανημάτων ή ελαιουργείων – αλευρομύλων, ξυλουργοί, σιδηρουργοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, χτίστες κ.λπ. Για όλους αυτούς και γενικά για όσους εμπίπτουν στην ΠΟΛ.1002/2014 και εξαιρούνται από ΦΗΜ, ο χρόνος καταγραφής και αποστολής μειώθηκε από 5 ημέρες σε μία. Εφόσον εκδίδουν πολλά στοιχεία λιανικής καθημερινά, για να αποφύγουν πρόστιμα και λάθη, έχουν πλέον λόγους, σε συνεννόηση με τον λογιστή τους, να βρουν λύσεις μηχανοργάνωσης και προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων, συμβατών με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Αποδείξεις: Τι αλλάζει στα τιμολόγια

Το μεγάλο άλμα καλείται να κάνει η αγορά πρώτα στις b2b συναλλαγές μεταξύ επαγγελματιών. Ηδη διαβιβάζονται καθημερινά στην ΑΑΔΕ πάνω από 4 εκατομμύρια συναλλαγές. Και ο αριθμός πλέον θα πολλαπλασιαστεί.

Σε ό,τι αφορά τις χονδρικές συναλλαγές:

1. Σε πραγματικό χρόνο αποστέλλονται στο myDATA τα δεδομένα που εκδίδονται από τους 12 παρόχους τιμολόγησης ή απευθείας από την εφαρμογή της ΑΑΔΕ «timologio». Οσοι χρησιμοποιούν τέτοιες υπηρεσίες, ενημερώνουν online την Εφορία για κάθε συναλλαγή τη στιγμή που γίνεται.

2. Μέχρι την επόμενη μέρα από την έκδοση των παραστατικών διαβιβάζουν τα στοιχεία της συναλλαγής όσοι χρησιμοποιούν εμπορικά προγράμματα, ERP ή λογιστικά προγράμματα γραφείου για έκδοση τιμολογίων και διαβίβασή τους στην ΑΑΔΕ.

Πρακτικά, ο χρόνος μετάδοσης στην προκειμένη περίπτωση αυξάνεται κατά μία ημέρα και κάποιες ώρες. Αν έτσι χρειαστεί διόρθωση (π.χ. εξόφληση μετρητοίς αντί επί πιστώσει), προλαβαίνει να γίνει προτού αποσταλεί στην Εφορία.

3. Mέχρι την επόμενη μέρα από την ημερομηνία έκδοσης των παραστατικών θα διαβιβάζουν τα δεδομένα όσοι έχουν μπλοκάκι και μικροεπαγγελματίες, εφόσον χρησιμοποιούν την ειδική φόρμα καταχώρησης από τον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.

Εδώ ο χρόνος διαβίβασης μειώνεται από τις 20 του επόμενου μήνα στην επόμενη μέρα!

Η υποχρέωση γι’ αυτούς ξεκινά από 1/1/2023 και όχι αμέσως. Μέχρι τότε, ως καταληκτική ημερομηνία παραμένει η 20ή μέρα του επόμενου μήνα από εκείνον όπου εκδόθηκαν.

Οπως σημειώνει ο Software Analyst και co-Founder i-Spirit Software Νικόλαος Σπυρόπουλος, μόνο για τα λογιστικά έσοδα (ειδικά δηλαδή στην περίπτωση διαβίβασης εσόδων που δεν αφορούν έκδοση φορολογικού στοιχείου, αλλά διενεργούμενη λογιστική εγγραφή) δεν αλλάζει ο χρόνος: τα δεδομένα διαβιβάζονται μέχρι την 20ή μέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που αφορά το έσοδο (π.χ. απλοποιημένο τιμολόγιο που εκδίδεται στα μεταχειρισμένα από το λογιστήριο για τακτοποίηση εσόδου κ.ά.).

Αποδείξεις: Τα 18 εισοδήματα που διασταυρώνει η ΑΑΔΕ

Πλήθος διασταυρώσεων για τον εντοπισμό φοροδιαφυγής ή μαύρου χρήματος διενεργεί φέτος η ΑΑΔΕ στους κωδικούς των φορολογικών δηλώσεων, ελέγχοντας 18 κατηγορίες εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων.

Μεταξύ των κωδικών-στόχων είναι οι καταθέσεις, οι τόκοι, τα εμβάσματα τα αναδρομικά μισθών και συντάξεων, μερίσματα, εισοδήματα από ακίνητα, καθώς και τεκμαρτές δαπάνες των φορολογουμένων.

Η ΑΑΔΕ διασταυρώνει τα στοιχεία που αναγράφουν οι φορολογούμενοι στις ετήσιες φορολογικές δηλώσεις, με τα στοιχεία που υπάρχουν ήδη στο Taxisnet, με στοιχεία από τρίτους φορείς ή και πληροφορίες της ΑΑΔΕ.

Στις περιπτώσεις που διαπιστωθούν ασυμφωνίες, τότε ο φορολογούμενος θα κληθεί για εξηγήσεις και να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην οικεία ΔΟΥ, που σημαίνει την έναρξη φορολογικού ελέγχου.

Στο στόχαστρο των διασταυρώσεων της ΑΑΔΕ βρίσκονται φέτος οι κωδικοί των φορολογικών δηλώσεων που αφορούν:

  • Τα ποσά των τόκων των καταθέσεων και των repos που απέκτησε το φυσικό πρόσωπο κατά το προηγούμενο έτος και ο φόρος που παρακρατήθηκε.
  • Τα στοιχεία για τους τραπεζικούς λογαριασμούς, οι οποίοι αθροιστικά εντός του έτους (2021) εμφάνισαν κινήσεις άνω των 100.000 ευρώ.
  • Τους τραπεζικούς λογαριασμούς και τις κινήσεις τους, το υπόλοιπο των οποίων το 2021 ήταν μεγαλύτερο των 200.000 ευρώ.
  • Τα μερίσματα που καταβλήθηκαν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα εντός του 2021, για τα οποία κοινοποιεί τα σχετικά στοιχεία η «Ελληνικά Χρηματιστήρια ΑΕ (ΕΧΑΕ).
  • Τα χρηματικά ποσά που καταβλήθηκαν από φυσικά πρόσωπα σε πιστωτικά ιδρύματα, εταιρίες παροχής πιστώσεων και εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης (financial leasing) για τοκοχρεολυτική απόσβεση δανείων (στεγαστικών, καταναλωτικών κ.λπ.), περιλαμβανομένων και των δεδουλευμένων και καταβληθέντων τόκων, τόκων υπερημερίας κ.λπ.
  • Τα στοιχεία των ασφαλιστικών συμβολαίων ζωής, θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων και ασθένειας που συνάφθηκαν και αφορούν φυσικά πρόσωπα.
  • Τα εισοδήματα από ακίνητα και εάν αυτά συμπίπτουν με τα εισοδήματα που δηλώνονται από τους ενοικιαστές.
  • Εντοπισμός αδήλωτων εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις και από αξιοποίηση δεδομένων καρτών.
  • Διασταύρωση εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης στα πλαίσια της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών.
  • Τα αναδρομικά εισοδήματα ή πρόσθετες αποδοχές του έτους 2021.
  • Τα αναδρομικά εισοδήματα ή πρόσθετες αποδοχές που τυχόν καταβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια μέχρι το 2016.
  • Τα στοιχεία των ατόμων που φιλοξενούνται ώστε να διαπιστωθεί εάν συμπίπτουν με τις δηλώσεις των φιλοξενούμενων ατόμων.
  • Το κόστος των νοσηλίων σε ιδιωτικές κλινικές, με στοιχεία των γιατρών που εισέπραξαν τις αμοιβές.
  • Το κόστος των διδάκτρων στα ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, με εξαίρεση τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και τα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες, τα οποία υποβάλλουν στοιχεία καταβληθέντων διδάκτρων και πληρωμών για πρόσθετες παροχές
  • Το κόστος της σταθερής και της κινητής τηλεφωνίας.
  • Το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος.
  • Το κόστος της ύδρευσης, για τους πελάτες που η ετήσια κατανάλωση νερού υπερβαίνει το ποσό των 1.000 ευρώ (με στόχο να εντοπίζουν όσους έχουν αδήλωτες πισίνες).