Καλάθι του νοικοκυριού: Συνεχίζονται οι προσφορές στο «Καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ όλης της χώρας.
Σε νέες μειώσεις που ανήλθαν έως το -11,3% προχώρησαν οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων.
Τις τρίτες κατά σειρά λίστες τους από την έναρξη της πρωτοβουλίας «το καλάθι του νοικοκυριού», γνωστοποίησαν στους καταναλωτές, Τετάρτη, στις 9 το πρωί, τα σούπερ μάρκετ.
Στην πλατφόρμα e-καταναλωτής αναρτήθηκαν οι νέοι κατάλογοι με τα προϊόντα που επέλεξαν για αυτή την εβδομάδα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ:
ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης καθώς και το οnline Efresh.gr και η πλατφόρμα efood.
Επιπλέον με δικό της «καλάθι» που θα περιλαμβάνει 57 προϊόντα συμμετέχει για πρώτη φορά και η πλατφόρμα Wolt. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχουν εκφράσει και άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
«Για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα επιτυγχάνουμε να μειώσουμε μεσοσταθμικά το «καλάθι του νοικοκυριού». Για μια ακόμη εβδομάδα παρατηρούμε πάρα πολλές μειώσεις, ελάχιστες αυξήσεις και μειούμενα στο σύνολο «καλάθια».
Η πρωτοβουλία μας αποδίδει καρπούς για τους καταναλωτές», επεσήμανε ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης.
Αναλυτικά, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα
- στα 186, ποσοστό 22%, η τιμή μειώθηκε
- στα 555, ποσοστό 69% η τιμή παρέμεινε σταθερή
- και μόλις σε 75, ποσοστό 9%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις.
Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -11,3% στην αλυσίδα My market.
Ο Υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης έκανε την καθιερωμένη επίσκεψή του σε σούπερ μάρκετ της αλυσίδας MyMarket καθώς είχε την μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή προς τα κάτω στο καλάθι του νοικοκυριού και σε σούπερ μάρκετ της αλυσίδας Lidl γιατί είχαν το φτηνότερο καλάθι για την τρίτη εβδομάδα του μέτρου, ο υπουργός Ανάπτυξης προειδοποίησε ότι θα κάνει το ίδιο και σε όποια αλυσίδα προχωρήσει σε αύξηση.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μάλιστα, τα επώνυμα προϊόντα έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στο καλάθι του νοικοκυριού.
Το παράδειγμα της αλυσίδας My Market, η οποία ενώ τις δύο πρώτες εβδομάδες ήταν αυτή με το χαμηλότερο ποσοστό ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» (10 στα 52) χθες αποφάσισε να διπλασιάσει τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντάς τα σε 20 στα 52. Η εν λόγω αλυσίδα προχώρησε σε ριζική αναμόρφωση του «καλαθιού», αλλάζοντας την πλειονότητα των κωδικών.
Δεν είναι τυχαίο ότι από το υπουργείο Ανάπτυξης η εν λόγω αλυσίδα αναδείχθηκε «νικητής της εβδομάδας», καθώς σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, η αξία του «καλαθιού» της σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, της τάξης του 11,3%.
Σε αύξηση του ποσοστού των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που συμμετέχουν στο «καλάθι» προχώρησε και η αλυσίδα «Μασούτης».
Ετσι, στη λίστα που ανακοίνωσε το σχετικό ποσοστό είναι 39,80%.
Στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα διατήρησαν τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας η «Σκλαβενίτης» (25 στα 65) και η «ΑΒ Βασιλόπουλος» (47 στα 74).
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα στα 186, ποσοστό 22%, η τιμή μειώθηκε, στα 555, ποσοστό 69%, η τιμή παρέμεινε σταθερή και μόλις σε 75, ποσοστό 9%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρώς στις περισσότερες περιπτώσεις.
Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι μειώσεις των τιμών ήταν μόλις 1 λεπτό. Σε πολύ μεγάλη αλυσίδα το φαινόμενο αυτό παρατηρείται σε πέντε προϊόντα.
Καλάθι του νοικοκυριού: Αυτό είναι κοροϊδία – Έξαλλοι οι καταναλωτές με αυτό που είδαν στα ράφια
Ενδιαφέροντα πορίσματα σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού, προκύπτουν από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την κατάσταση που επικρατεί στα Σούπερ μάρκετ.
Τέσσερις στους 10 καταναλωτές έχουν αγοράσει στα Σούπερ μάρκετ προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του μέτρου.
Το κοινό που επιλέγει το καλάθι έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη.
Με το “καλάθι” εντείνεται ο ανταγωνισμός αφού 1 στους 7 καταναλωτές επισκέφθηκε διαφορετικό σουπερμάρκετ, ενώ 1 στους 2 καταναλωτές αναμένει και άλλους κλάδους να ενταχθούν στο μέτρο.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για όσα συμβαίνουν στα Σούπερ μάρκετ.
Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 8 έως 11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το καλάθι του νοικοκυριού για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του.
Ένα από τα σημαντικότερα θέματα της επικαιρότητας είναι η νέα πρωτοβουλία του Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και των Αλυσίδων σουπερμάρκετ για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Όπως καταγράφεται , το πρώτο 10ήμερο της λειτουργίας αυτής της πρωτοβουλίας, το 39% του κοινού δηλώνει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το καλάθι.
Το 15% έχει πραγματοποιήσει 1 επίσκεψη, το 11% 2 επισκέψεις, το 7% 3 επισκέψεις και το υπόλοιπο 6% 4 επισκέψεις ή περισσότερες.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η πλειοψηφία του κοινού δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν από το καλάθι, ένα μεγάλο ποσοστό έχει προσεγγίσει τουλάχιστον δοκιμαστικά την πρωτοβουλία τις πρώτες 7- 10 ημέρες που υλοποιείται.
Άρα αναμένεται αυτά τα ποσοστά να αυξηθούν στο μέλλον.
Όπως φαίνεται το κοινό που επέλεξε τις πρώτες 7-10 ημέρες της πρωτοβουλίας να αγοράσει κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ, 81,65€ έναντι 93,35€ του συνόλου.
Αυτό αποδίδεται στην τάση το καλάθι να επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο Σουπερ μάρκετ.
Δεν υπάρχουν ακόμα επαρκή στοιχεία που να υποστηρίζουν σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσα στη χρήση του καλαθιού και τη μειωμένη εβδομαδιαία δαπάνη, κάτι που ενδεχομένως να προκύψει σε επόμενα ευρήματα μελετών.
Παρά τις μικρές διαφορές η διείσδυση του καλαθιού φαίνεται προς το παρόν να είναι μεγαλύτερη στην Αττική 42% έναντι της Θεσσαλονίκης 38% και της υπόλοιπης Ελλάδας 37%.
Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, 4, 18% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σουπερμάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού.
Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί.
-Οι απόψεις για τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι μικτές. Μόνο το 22%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι), αλλά συγχρόνως το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι.
– Το 51% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που κυνηγούν τις προσφορές.
Οι έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα με περισσότερα στοιχεία.