Κακοκαιρία Μπάρμπαρα: Χιόνια και στην Αθήνα φέρνει η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα» και το γεγονός ότι τα οχήματα θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα αντιολισθητικά μέσα έχει σημάνει συναγερμό. Δείτε στο xristika.gr τι γίνεται σε βενζινάδικα και καταστήματα.
Από το πρωί του Σαββάτου οδηγοί αναζητούν σε βενζινάδικα και σε καταστήματα με αξεσουάρ αυτοκινήτων αλυσίδες ή ό,τι άλλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου τα οχήματα να μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια στα χιόνια και να αποφύγουν το πρόστιμο.
Τα αντιολισθητικά μέσα (αλυσίδες, χιονοκουβέρτες) από τα βενζινάδικα έχουν κάνει φτερά, καθώς εξαντλήθηκαν με τη ζήτηση να είναι μεγάλη.
Στα καταστήματα με αξεσουάρ αυτοκινήτων οι ουρές από τον κόσμο είναι τεράστιες από το πρωί του Σαβββάτου.
Την ίδια ώρα έχουν ξεκινήσει οι έλεγχοι σε οδηγούς στην Αττική για το αν έχουν αλυσίδες στα οχήματά τους. Σε πολλά σημεία έχουν στηθεί μπλόκα.
Μετά την πρόσφατη απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, η τήρηση αντιολισθητικών αλυσίδων ή άλλων μέσων (χιονοαλυσίδες, κουβέρτες, κλπ) είναι υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), για τις καιρικές συνθήκες.
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τα αντιολισθητικά μέσα
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που εκδόθηκε για τα πρόστιμα ισχύουν τα εξής:
Το πρόστιμο είναι 80 ευρώ.
Στην περίπτωση που το όχημα δεν είναι εφοδιασμένο με τις ζώνες ασφαλείας που προβλέπονται το πρόστιμο είναι 200 ευρώ.
Ως ειδικά ελαστικά (χιονολάστιχα) νοούνται τα ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης δηλαδή εκείνα που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου όπως υφίσταται στο Προσάρτημα 1 του Παραρτήματος 7 του Κανονισμού 117 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ ΗΕ) και χαρακτηριστικό M+S.
Οι οδηγοί των οχημάτων πρέπει:
να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις της παρ. 3.
να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους και η εκπλήρωση του σκοπού της παρ. 1.
να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Κακοκαιρία Μπάρμπαρα: Τεχνικές προδιαγραφές
Τα αντιολισθητικά είναι κατάλληλα για το συγκεκριμένο όχημα και τις διαστάσεις των ελαστικών στις οποίες τοποθετούνται.
Τα αντιολισθητικά τοποθετούνται:
Και στα δυο ελαστικά του κινητήριου άξονα του οχήματος. Εφόσον το όχημα διαθέτει κίνηση σε παραπάνω από έναν άξονα, τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του εργοστασίου κατασκευής του οχήματος. Εφόσον δεν υφίστανται οδηγίες και είναι διαθέσιμο μόνο ένα ζευγάρι αντιολισθητικών, τα αντιολισθητικά τοποθετούνται στον εμπρόσθιο άξονα.
Αν υπάρχει και δεύτερο ζευγάρι, αυτά τοποθετούνται ταυτόχρονα και στον οπίσθιο άξονα. Εφόσον το όχημα διαθέτει διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα (4 ελαστικά στον άξονα) τα αντιολισθητικά τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή οχήματος ή αν δεν υφίστανται τέτοιες, στα εξωτερικά ελαστικά της κάθε πλευράς.
Σε κατάλληλο και ασφαλές σημείο του οδικού δικτύου που δεν δημιουργεί εμπόδια στην οδική κυκλοφορία λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (π.χ. προειδοποιητικό τρίγωνο σε ικανή απόσταση).
Άμεσα μόλις ο οδηγός αντιληφθεί ότι το οδόστρωμα είναι ολισθηρό και όχι αφού ακινητοποιηθεί ή εκτραπεί το όχημα λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος.
Τα αντιολισθητικά, ευρίσκονται στο όχημα σε μέρος κατάλληλο και προσιτό για την άμεση και ευχερή χρησιμοποίησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Εφόσον για την τοποθέτησή τους απαιτούνται ειδικά εργαλεία, αυτά πρέπει να ευρίσκονται στο όχημα. Η συσκευασία ή το κυτίο που περιέχει τα αντιολισθητικά πρέπει να αναφέρουν τις διαστάσεις των ελαστικών για τα οποία είναι κατάλληλα ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς η συμβατότητά τους με το όχημα που τα φέρει.
Τα αντιολισθητικά, για να είναι αποτελεσματική η χρήση τους, με ευθύνη των ιδιοκτητών και των οδηγών των αυτοκινήτων, είναι πάντοτε σε άριστη κατάσταση και ορθά συντηρημένα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή τους.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος υποχρεωτικής χρήσης είναι από Οκτώβριο μέχρι Απρίλιο.
Πώς τοποθετούνται οι αντιολισθητικές αλυσίδες
Πώς τοποθετούνται οι χιονοκουβέρτες
Κακοκαιρία Μπάρμπαρα: Πώς αφαιρούμε τις αλυσίδες από τους τροχούς
Για να βγάλουμε εύκολα τις αλυσίδες μετά την χρήση τους θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το άγκιστρο της ντίζας βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την καστάνια και με αυτό τον τρόπο μπορούμε να σταματήσουμε το αυτοκίνητο μας σε τέτοια θέση, ώστε το άγκιστρο να βρεθεί πάλι στο ανώτερο σημείο του τροχού.
Με αυτή την κίνηση θα μας βοηθήσει πολύ στο να αφαιρέσουμε την αλυσίδα κάνοντας ακριβώς τα ίδια βήματα από το τέλος προς την αρχή.
Δείτε πως τοποθετούμε τις αλυσίδες στον τροχό και πώς τις αφαιρούμε:
Η διαδικασία είναι αρκετά απλή και για έναν έμπειρο οδηγό μπορεί να κρατήσει μόνο 2 έως 4 λεπτά για κάθε τροχό. Ωστόσο σε στιγμές πανικού, την ώρα των έντονων καιρικών φαινομένων πολλοί οδηγοί αγχώνονται με σκοπό να χρειάζονται σχεδόν μια ώρα για να τις βάλουν.
Συνίσταται επομένως ψυχραιμία και καθαρό μυαλό ώστε οι οδηγοί όχι μόνο να μπορούν να βάλουν σωστά τις αλυσίδες στους τροχούς αλλά και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στους ολισθηρούς δρόμους.
Κακοκαιρία Μπάρμπαρα: Τύποι αλυσίδων και τιμές
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες που καθορίζονται από την διαδικασία τοποθέτησής τους, το κόστος τους και τα αυτοκίνητα στα οποία προορίζονται να τοποθετηθούν.
- Συμβατικές
Οι συμβατικές αλυσίδες με το συρματόσχοινο είναι από τις πιο αξιόπιστες (αν τοποθετηθούν σωστά), είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους αυτοκινήτων και σπάνια θα «προδώσουν» τον οδηγό. Οι αλυσίδες αυτές καθορίζονται από το πάχος των κρίκων τους και έτσι έχουμε δύο κατηγορίες: τις αλυσίδες των 16 χλστ. και εκείνες των 9 χλστ., με τις δεύτερες να χρησιμοποιούνται για αυτοκίνητα που διαθέτουν ελαστικό χαμηλού προφίλ ή βελτιωμένη ανάρτηση. - «Kουβέρτες»
Οι αλυσίδες «κουβέρτα» είναι κατασκευασμένες από ένα ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο αυξάνει την τριβή στον πάγο και στο χιόνι. Ωστόσο, πρέπει να πατούν μόνο πάνω σε χιόνι, καθώς όπως έχει αποδειχθεί, φθείρονται ή σκίζονται εύκολα όταν κινούνται σε καθαρό οδόστρωμα. Αυτές οι αλυσίδες είναι πιο εύκολες στην τοποθέτηση, ενώ αποτελούν την μοναδική λύση για σπορ αυτοκίνητα. - «Aράχνη»
Οι πιο ακριβές αλλά συνάμα και οι πιο καλές αλυσίδες που μπορεί να βρει κανείς, είναι οι αλυσίδες τύπου αράχνης. Αυτές διαθέτουν ένα σταθερό τμήμα, που τοποθετείται στα μπουλόνια του κάθε τροχού (τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν για την τοποθέτησή του) και πάνω σε εκείνο εφαρμόζει το υπόλοιπο σύστημα. Οι αράχνες μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα αυτοκίνητα. - Aλυσίδες με καρφιά
Οι αλυσίδες με καρφιά ενδείκνυνται για υπερβολικά δύσκολες συνθήκες και προσφέρουν καλή πρόσφυση πάνω σε πάγο. Έρχονται σε απόλυτη επαφή με τον τροχό, συνδυάζοντας καουτσούκ και ατσαλένιες τάπες, ενώ ταυτόχρονα το σχήμα πενταγώνου που διαθέτουν, ισχυροποιεί το κράτημα προς κάθε κατεύθυνση.
Οι πιο οικονομικές αλυσίδες της αγοράς για ένα μέσο ΙΧ κοστίζει κατά μέσο όρο περίπου 50 ευρώ. Μπορεί να ξεκινούν από τα 22 ευρώ και να φτάσουν μέχρι και 320 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του ελαστικού. Έτσι, σε ένα αυτοκίνητο τύπου τζιπ μπορεί να φτάσει και τη διπλάσια τιμή. Για τα φορτηγά, δε, οι αλυσίδες μπορεί να φτάσουν και στα 3.000 ευρώ.
Αντίστοιχα, οι χιονοκουβέρτες ξεκινούν με τιμή περίπου στα 15 ευρώ και μπορεί να φτάσουν και τα 200 ευρώ περίπου, ανάλογα το μέγεθος των ελαστικών.
Οι άλλες δυο επιλογές που αναφέρθηκαν και παραπάνω είναι λίγο πιο ακριβές καθώς οι αλυσίδες «αράχνη» είναι οι πιο ακριβές με κόστος που ξεκινά από τα 150 ευρώ περίπου ενώ λίγο φθηνότερες υπάρχουν στην αγορά οι αλυσίδες με πλαστικά μέρη που ενσωματώνουν καρφιά.