Καφές: Στα ύψη ο καφές. Κατακόρυφη αύξηση της τιμής στην Ελλάδα μέσα σε δύο χρόνια. Δείτε πόσο κοστίζουν οι πιο δημοφιλείς. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μια από τις αγαπημένες συνήθειες των Ελλήνων, ο καφές, έχει εξελιχθεί σε είδος πολυτελείας αφού οι ανατιμήσεις όχι μόνο του ίδιου του καφέ, αλλά και της ζάχαρης και του γάλακτος τα οποία συχνά τον συνοδεύουν, έχουν εκτιναχθεί στο πλαίσιο των γενικευμένων ανατιμήσεων του 2022.
Την ίδια ώρα αναμένεται να αυξηθεί η τιμή του εσπρέσο πάνω από 7% στα σούπερ μάρκετ.
Όπως μετέδωσε το Mega, ο καπουτσίνο τα τελευταία δύο χρόνια έχει καταγράψει άνοδο 21% και πλέον πωλείται στα 2,30-2,50 ευρώ.
Ο αντίστοιχος κρύος καφές καταγράφει αύξηση 25% και έτσι αγγίζει τα 2,50 ευρώ, ενώ ο φρέντο εσπρέσο σημειώνει αύξηση 28% με την τιμή του να κυμαίνεται από 2,10 έως 2,30 ευρώ.
Τη μεγαλύτερη άνοδο φαίνεται πως καταγράφει ο ελληνικός καφές του οποίου η τιμή τα τελευταία δύο χρόνια έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Ειδικότερα σημειώνει αύξηση της τάξης του 66% και πλέον η τιμή του από 1,10 που βρισκόταν τον Ιανουάριο του 2021 πλέον κοστίζει μέχρι και 2 ευρώ.
Τέλος, άνοδος καταγράφεται και στην τιμή του στιγμιαίου καφέ που πλέον κοστίζει μέχρι και 2 ευρώ από 1,5 ευρώ το 2021.
Ένας εργαζόμενος – φοιτητής για 2 καφέδες την ημέρα (φρέντο εσπρέσο) πλήρωνε:
-2021: 64 ευρώ
-2022: 76 ευρώ
-2023: 84 ευρώ
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παράγοντες που οδήγησαν στην αύξηση της τιμής του καφέ είναι πολλοί. Αρχικά από το 2021 υπάρχει παρατεταμένη ξηρασία στη Βραζιλία που οδήγησε στην αύξηση του κόκκου Arabica.
Επιπλέον, από 1 Ιανουαρίου του 2022 μπήκε «πράσινος φόρος» 0,10 ευρώ που αφορά το ποτήρι και το καπάκι, ενώ αυξήθηκε και το ενεργειακό κόστος των καταστημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της τηλεόρασης του Mega η τιμή του καφέ αυξήθηκε για τους εξής λόγους:
Από το 2021: παρατεταμένη ξηρασία στη Βραζιλία -> αυξήθηκε ο κόκκος Arabica
Από 1/1/2022: πράσινο «φορο-καπέλο» 0,10€ για ποτήρι & καπάκι
Ενεργειακό κόστος (λογαριασμοί ηλ. ενέργειας) των καταστημάτων.
Η τιμή του καφέ στην ΕΕ τον Αύγουστο του 2022 ήταν κατά μέσο όρο 16,9% υψηλότερη σε σχέση με έναν χρόνο πριν ενώ και πέρσι καταγράφηκε μεσοσταθμικά αύξηση 0,5% σε σχέση με το 2020.
Στη χώρα μας σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της Εurostat η τιμή του καφέ τον Αύγουστο αυξήθηκε κατά 13,3% σε σχέση με πέρσι.
«Πρωταθλήτρια» στην αύξηση της τιμής του καφέ αναδείχθηκε η Φινλανδία με 43,6% και ακολούθησαν οι Λιθουανία (+39,9%), Σουηδία (+36,7%), Εσθονία (+36,4%) και Ουγγαρία (+34,3%).
Τα ίδια στοιχεία καταγράφουν επίσης μεγάλη αύξηση και στην τιμή της ζάχαρης αλλά και τους γάλακτος που «συμπληρώνουν» σε πολλές περιπτώσεις τον καφέ.
Συγκεκριμένα η ζάχαρη αυξήθηκε τον Αύγουστο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μεσοσταθμικά, κατά +33,4%. Η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφηκε στην Πολωνία, με άνοδο 109,2%. Ακολούθησαν η Εσθονία (+81,2%), η Λετονία (+58,3%), η Βουλγαρία (+44,9%) και η Κύπρος (+43,2%) ). Στην Ελλάδα ζάχαρη αυξήθηκε κατά 27%.
Όσον αφορά στο πλήρες γάλα του η τιμή αυξήθηκε τον Αύγουστο κατά μέσο όρο πανευρωπαϊκά κατά 24,3%, ενώ εκείνο με χαμηλά λιπαρά κατά 22,2%. Στην Ελλάδα τα αντίστοιχα ποσοστό ήταν στο 17,9% και 16,7%.
Οι υψηλότερες αυξήσεις ετησίως στις τιμές του πλήρους γάλακτος καταγράφηκαν στην Ουγγαρία (+51,7%), τη Λιθουανία (+46,8%), την Κροατία (+43,5%), την Τσεχία (+43,3%) και τη Λετονία (+40,1%). Στο γάλα χαμηλών λιπαρών αντίστοιχα, στη Λιθουανία (+50,2%), στην Κροατία (+41,2%), στην Εσθονία (+38,9%), στη Γερμανία (+30,6%) και την Ουγγαρία (+30,1%).
Σημαντικές ανατιμήσεις στον καφέ (+16,9%), τη ζάχαρη (+33,4%) και το φρέσκο γάλα (+24,3%), καταγράφηκαν τον Αύγουστο του 2022 στην ΕΕ, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat) που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Ειδικότερα, τα στοιχεία για τον Αύγουστο του 2022 δείχνουν ότι η τιμή του καφέ στην ΕΕ ήταν κατά μέσο όρο 16,9% υψηλότερη από τον Αύγουστο του 2021.
Η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή του καφέ στην ΕΕ τον Αύγουστο του 2022 καταγράφηκε στη Φινλανδία (+43,6%) στη Λιθουανία (+39,9%), τη Σουηδία (+36,7%), την Εσθονία (+36,4%) και την Ουγγαρία (+34,3%).
Η τιμή του φρέσκου πλήρους γάλακτος αυξήθηκε κατά μέσο όρο 24,3% μεταξύ Αυγούστου 2021 και Αυγούστου 2022, ενώ για το φρέσκο γάλα με χαμηλά λιπαρά αυξήθηκε κατά 22,2% την ίδια περίοδο.
Οι υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις στις τιμές του πλήρους λιπαρού γάλακτος μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ καταγράφηκαν στην Ουγγαρία (+51,7%), τη Λιθουανία (+46,8%), την Κροατία (+43,5%), την Τσεχία (+43,3%) και τη Λετονία (+40,1%), και για γάλα χαμηλών λιπαρών στη Λιθουανία (+50,2%), στην Κροατία (+41,2%), στην Εσθονία (+38,9%), στη Γερμανία (+30,6%) και στην Ουγγαρία (+30,1%).
Ο μεγαλύτερος ετήσιος πληθωρισμός τον Αύγουστο του 2022 αναφέρθηκε για τη ζάχαρη (+33,4%), με αξιοσημείωτη άνοδο στην Πολωνία (+109,2%), ακολουθούμενη από την Εσθονία (+81,2%), τη Λετονία (+58,3%), τη Βουλγαρία (+44,9%) και την Κύπρο (+43,2%).
Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι και τα τρία είδη (καφές, γάλα και ζάχαρη) κατέγραψαν αύξηση στις τιμές σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Μαζί με τον καφέ την ζάχαρη αλλά και το γάλα, περισσότερα βασικά προϊόντα έχουν σημειώσεις δυσθεώρητες αυξήσεις, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να περιορίζουν τις αγορές τους.
Ενδεικτικά οι αυξήσεις στων τιμών σε:
Τρόφιμα
Ποτά, καφές, σνακ
Σύμφωνα με τη Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας ΙΝΚΑ, υπάρχουν προϊόντα που παρουσίασαν μεγάλη αύξηση στην τιμή μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, όπως οι χαρτοπετσέτες οι οποίες από 1,74€ στις 7/9/2022, πήγαν 2,49€ στις 1/10/2022, καταγράφοντας αύξηση 43%. Το βιτάμ 250 γρ. από 1,14€, πήγε 1,43€ – 1,47€. καταγράφοντας αύξηση 57% έως 61%, και το ειδικό γάλα για αλλεργικό βρέφος από 13€ – 14,5€ στις 8/9/2022, πήγε 29€ – 34€ στις 15/9/2022.
Τα προϊόντα που παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή τους μέσα σε ένα 6μηνο είναι τα εξής:
ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022 | ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022 | ΑΥΞΗΣΗ |
1 kg φέτα | 9,74€ | 11,09€ | +13,8% |
1/2 kg γαλοπούλα | 5,43€ | 6,35€ | +17% |
750gr GOUDA | 6,15€ | 6,95€ | +13% |
ψωμί τοστ (700 gr) | 1,82€ | 2,07€ | +13,7% |
1 κιλό αλεύρι | 1,45€ | 1,69€ | +16,5% |
2 κιλά ζάχαρη | 1,64€ | 2,58€ | +57,3% |
1 μουστάρδα | 1,18€ | 1,42€ | +20,3% |
1/2 kg φασόλια | 1,79€ | 1,89€ | +5,5% |
2 πακέτα μακαρόνια | 1,70€ | 1,76€ | +3,5% |
Την ίδια ώρα πολλές επιχειρήσεις για να αποφύγουν νέες ή μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών που θα έστρεφαν τους καταναλωτές σε ανταγωνιστές τους προχώρησαν σε κάποια τρικ, αφήνοντας την ίδια συσκευασία στο προϊόν αλλά μειώνοντας την ποσότητα.
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης μίλησε για «το νέο φαινόμενο εξαπάτησης του καταναλωτή με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή». Και συνέχισε κάνοντας λόγο για «στημένο παιχνίδι» καθώς οι βιομηχανίες «ξεκίνησαν το καθεστώς της μείωσης της ποσότητας» ώστε να κρατιέται ίδια η τιμή των προϊόντων, αλλά σε μικρότερη ποσότητα και με την ίδια ακριβώς συσκευασία, για να μη φαίνεται η αύξηση της τιμής τους.
«Τερτίπια των εταιριών ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές», τονίζει φανερά εκνευρισμένος ο κ. Λεχουρίτης, δίνοντας παράλληλα παραδείγματα όπου συσκευασίες προϊόντων από 100ml έγιναν 80ml ή από 1 κιλό έγιναν 800 γραμμάρια.
«Έχουμε οριζόντια μείωση σε ποσότητες συσκευασμένων τροφίμων, αλλά και σε συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».
Το «καλάθι της νοικοκυράς», όπως τονίζει ο ΓΓ Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, θα δεσμεύσει την συγκράτηση των τιμών ορισμένων βασικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.
Εξηγώντας την λειτουργία του νέου μέτρου ο κ. Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ, υπογράμμισε ότι σύντομα αναμένεται να οριστούν ορισμένες βασικές κατηγορίες προϊόντων τα οποία θα περιέχονται στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς». Ως αποτέλεσμα οι τιμές αυτών των προϊόντων θα παρακολουθούνται στενά σε σχέση με τις ανατιμήσεις ώστε να συγκρατηθούν προς τα κάτω.
Όλα τα προϊόντα συνεχίζουν να ελέγχονται με βάση το πλαφόν κερδοφορίας. Τα προϊόντα όμως που τα ίδια τα σουπερ μάρκετ θα θέσουν μέσα στο «καλάθι της νοικοκυράς» θα έχουν υποχρεωτικά μικρότερη ανατίμηση από τον τρέχοντα πληθωρισμό, διευκρίνισε.
Η συγκράτηση των τιμών στα συγκεκριμένα προϊόντα θα προκύπτει μετά από συμφωνία των σουπερμάρκετ με τους προμηθευτές τους, είπε.
Για το θέμα της απόρριψης της ενδεχόμενης μείωσης του ωραρίου των καταστημάτων, ο ΓΓ εμπορίου είπε πώς το θέμα ξεκίνησε από τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης. Το απορρίψαμε διότι θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε, είπε.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…