Jumbo: Τι ξέρει ο Βακάκης που δεν ξέρουν όλοι; Το… κόλπο του Mr.Jumbo για τρελά κέρδη

Jumbo: Για μια ακόμη φορά ο Απόστολος Βακάκης, ο ιδιοκτήτης των Jumbo, αποκαλύπτει το επιχειρηματικό μοντέλο του μέλλοντος.

Μπορεί στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ο κ. Απόστολος Βακάκης να μην επιφύλασσε ειδήσεις για το σχεδιασμό της Jumbo φέτος μιας και στην πρόσφατη ΓΣ των μετόχων είχε φροντίσει να ανοίξει τα χαρτιά του, εν τούτοις δεν έχασε την ευκαιρία να κρούσει για ακόμα μία φορά καμπανάκι ότι το «πάρτι» μπορεί να τελειώσει απότομα, καθώς ο καταναλωτής δεν μπορεί να ακολουθήσει το ξέφρενο σπιράλ των ανατιμήσεων.

Πάντως, ο ίδιος εμφανίστηκε να εκτιμά πως το 2023 θα είναι το έτος που η αλυσίδα, την οποία παρομοίασε με «επιθετικό ελικόπτερο» κάποια στιγμή στην ομιλία του, θα ξεπεράσει το 1 δισ ευρώ σε πωλήσεις, γράφοντας +15% απ’ τα περίπου 950 εκατ. ευρώ του 2022! Μία πρόβλεψη συντηρητική βέβαια, εάν λάβει κανείς υπόψη την επίδοση της εταιρείας στο α’ τρίμηνο και το +33% που πέτυχες σε ενοποιημένο επίπεδο.

Και πάλι, ο ίδιος εμφανίστηκε με αρκετή αμυντική στάση παρά τις έως τώρα οικονομικές υπεραποδόσεις της εισηγμένης στο ΧΑ εταιρείας, επιβεβαιώνοντας το «φρένο» που πατάει στον ρυθμό επέκτασης του δικτύου καταστημάτων αλλά και μέσα από την απόφαση του να αποπληρωθεί πρόωρα το ομολογιακό δάνειο λήξης 2026 και ύψους 200 εκατ. ευρώ που είχε λάβει το 2018.

Η αποπληρωμή του θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του 2023 και όπως ανέφερε ο κ. Βακάκης, δεν προβλέπεται να λάβει νέο δάνειο.

«Χωρίς τον καταναλωτή, δεν έχει πάρτι», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης προτρέποντας και άλλες επιχειρήσεις απ’ όλη την αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Jumbo ώστε να μειώσουν κι άλλο τις απαιτήσεις τους και να επανέλθουν τα πράγματα σε κάποια ομαλότητα.

Απ’ την πλευρά του επανέλαβε το σχέδιο να περάσει στον καταναλωτή όλη την ωφέλεια από τη μείωση τιμών που παρατηρείται σε επίπεδο παραγωγής, και κάτι παραπάνω, μιας και έχει αποφασιστεί φέτος να μειωθεί κατά 200 μβ το περιθώριο κέρδους του ομίλου (στο 54%). Κάτι που θα σημάνει μειώσεις τιμών στο ράφι.

«Οι τιμές που σήμερα αντιμετωπίζει ο καταναλωτής δεν είναι διατηρήσιμες. Είναι μαθηματικά βέβαιον πως εάν δεν κάνουμε κάτι θα βρεθούμε ενώπιον μίας πολύ κακής κατάστασης», προειδοποίησε.

«Όλοι πρέπει να είναι προσεκτικοί λόγω της μεταβλητότητας και των κακών νέων που έρχονται», πρόσθεσε ο κ. Βακάκης λέγοντας πως μέχρι τώρα δείχνει πως βρισκόμαστε σε «μήνα του μέλιτος» που όμως θα φθάσει στο τέλος του.

«Είμαι πάντα σκεπτικός για το μέλλον. Κατά την άποψη μου όλα συνδέονται με την παραγωγικότητα και πολλές παράμετροι σήμερα δεν την ευνοούν», σημείωσε.

Σε αυτούς συμπεριέλαβε το αυξανόμενο κόστος χρήματος, τη δύσκολη πρόσβαση του καταναλωτή στην πίστωση, την πολιτική αβεβαιότητα και την έλλειψη προσωπικού.

«Ολοι αυτοί οι παράμετροι, εάν διατηρηθούν όπως είναι σήμερα, σίγουρα θα καταστήσουν όλο το περιβάλλον πολύ χειρότερο απ’ ότι σήμερα νοιώθουν οι περισσότεροι», τόνισε.

Πριν από περίπου δύο εβδομάδες άνοιξε και το πρώτο κατάστημα επί ισραηλινού εδάφους μέσω franchise. «Το λανσάρισμα πήγε περίπου όπως το περιμέναμε,

Πρέπει όμως να γίνουν περισσότερα απ’ τους τοπικούς μας εταίρους», σημείωσε υπογραμμίζοντας την αναχρονιστική, όπως χαρακτήρισε, πολιτική να κολλούν την τιμή λιανικής στο σύνολο των προϊόντων ενός σούπερ μάρκετ.

Για φέτος, η Jumbo προβλέπει επενδύσεις (Capex) ύψους 65 εκατ. ευρώ αν και ο κ. Βακάκης φρόντισε να δείξει ότι πλέον δεν βιάζεται για νέες επενδύσεις ενώ το ενδεχόμενο εξαγορών είναι εκτός συζήτησης.

«Όλοι συμφωνούμε ότι αυτό το πληθωριστικό περιβάλλον δεν είναι βιώσιμο. Οπότε είναι λογικό να καθυστερήσουμε τα πλάνα που είχαμε.

Επίσης δεν είναι στην πρόθεση μου να αγοράσουμε ανάπτυξη, δεν θέλουμε να δεσμευθούμε σε ακριβά πρότζεκτ. Διότι αυτό θα σημάνει την αρχή του τέλους».

Για το ενδεχόμενο διανομής μερίσματος στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, είπε ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη για κάτι τέτοιο, ούτως ώστε να δοθεί μία σαφής απάντηση.

«Πρέπει να διαβάσουμε σωστά την αγορά. Εάν κάποιος θέλει μία εκτίμηση, θα έλεγα ότι τίποτα δεν θα συμβεί στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, ωστόσο μπορεί να συμβεί στο τέταρτο».

Στο επίπεδο των επεκτάσεων, η εταιρεία θα προχωρήσει στην προσθήκη ενός νέου καταστήματος στη Βουλγαρία, ενός ιδιόκτητου καταστήματος υπερκαταστήματος στη Ρουμανία στην πόλη Iasi αλλά και στο λανσάρισμα του e-shop της εταιρείας στη Ρουμανία, το οποίο μάλιστα ο κ. Βακάκης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό project και μια πολύ μεγάλη επένδυση.

Όσον αφορά το νέο υπερ-καταστήμα στην Κύπρο, αναμένεται να λειτουργήσει προς το τέλος του 2023 ή κατά το πρώτο τετράμηνο του 2024.

Τέλος ο κ. Βακάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση απέκλεισε το ενδεχόμενο να πουλήσει τη Jumbo.

Jumbo: Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του

Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.

Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα.

Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.

Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια.

Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.

Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση.

Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.

Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley.

Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.

Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.

Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.

Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας.

Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του.

Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.

Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο.

Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».

Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…