Jumbo: Τα καμπανάκι για το «κόστος πολέμου», οι επιδόσεις και η μετοχή. «Το κόστος πολέμου» δεν συζητιέται ανοικτά αλλά είναι τεράστιο και μπορεί να λυγίσει τον κόσμο, ανέφερε ο ισχυρός άνδρας της Jumbo κατά τη χθεσινή έκτακτη ΓΣ με τους μετόχους. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
«Όταν ακούς για έκτακτα καιρικά φαινόμενα, οφείλεις να βάλεις τσουβάλια δίπλα στον ποταμό και ας είναι αχρείαστα. Το κάνεις σε μια προσπάθεια να μείνεις εκεί που ζεις, όχι να αναγκαστείς να φύγεις».
Με τη δήλωση αυτή ο ισχυρός άνδρας της Jumbo κ. Απόστολος Βακάκης προσπάθησε ουκ ολίγες φορές να πείσει κατά τη χθεσινή έκτακτη ΓΣ τους ελάχιστους αντιδρώντες μικρομετόχους στο πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών που τέθηκε προς ψήφιση.
Με βάση την πρόταση, η οποία και υπερψηφίστηκε απ’ την πλειοψηφία, το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα είναι διετούς διάρκειας, θα μπορεί να αγοράσει ως το 10% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου με κατώτατη τιμή το 1 ευρώ και ανώτατη τα 27,20 ευρώ.
Μάλιστα κάποιοι συμμετέχοντες μικρομέτοχοι παρατήρησαν πως ως ανώτατο όριο τέθηκε η τιμή κατά την οποία ο κ. Βακάκης πούλησε το τελευταίο μερίδιο του σε μετόχους μειοψηφίας τον περασμένο Μάιο, πυροδοτώντας μία πτωτική πορεία απ’ τα υψηλά των 30 ευρώ που είχε σημειώσει.
Ο κ. Βακάκης λέγοντας ότι ως ανώτατο όριο τέθηκε η μεσοσταθμική τιμή των τελευταίων μηνών χαρακτήρισε ως επιβράβευση των υφιστάμενων μετόχων που παραμένουν πιστοί στην Jumbo αλλά και ως διπλή θωράκιση της εταιρείας σε ένα περιβάλλον με αβεβαιότητες.
Σύμφωνα με τον ίδιο πρόκειται για μια διαφορετική τακτική επιβράβευσης των μετόχων, η οποία όπως σημείωσε πως επικροτήθηκε από τα μεγάλα χαρτοφυλάκια και είναι προς όφελος των μετόχων ενώ σε ερώτηση μετόχου διευκρίνισε ότι το μέρισμα χρήσεων διατηρείται ενώ θα επανεξεταστεί η διανομή επιπλέον μερίσματος η οποία ακολουθήθηκε το προηγούμενο διάστημα.
Με βάση την απόφαση που έλαβαν χθες οι μέτοχοι οι τίτλοι που θα επαναγοραστούν απ’ την εισηγμένη, θα διαγραφούν.
«Η δική μου θέση σε μια υγιή εταιρεία όταν το περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό, πρέπει να υπάρχει διπλή θωράκιση. Προσπαθώ να κάνω το καλύτερο στην εκάστοτε περίπτωση. Προσπαθώ να κάνω μάνατζμεντ στην Ελλάδα με τα καλά της και τα κακά της» ανάφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βακάκης,
Jumbo: Το «κόστος πολέμου»
Ο ίδιος έκρουσε για ακόμα μία φορά το καμπανάκι αναφορικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την ακρίβεια εν μέσω των συνθηκών αβεβαιότητας λόγω των πολέμων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Φρόντισε δε να διευκρινίσει πως αυτό που βιώνουν επί της ουσίας οι οικονομίες και το οποίο «συντρίβει» τον καταναλωτή είναι το «κόστος πολέμου».
Κατήγγειλε δε πως «με το πρόσχημα ή την πραγματική δικαιολογία του πολέμου κάποια μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας ή συντεχνίες ευνοούνται περισσότερο» αναφέροντας μάλιστα τις αμυντικές βιομηχανίες και τους εφοπλιστές και προειδοποιώντας πως «το κόστος πολέμου» δεν συζητιέται ανοικτά αλλά είναι τεράστιο και μπορεί να λυγίσει τον κόσμο.
Ίσως γι αυτό και ο ίδιος φρόντισε να αφήσει και μία αισιόδοξη νότα, εκτιμώντας ότι τελικά θα βρεθεί τρόπος να υπάρξει συμβιβασμός και να εξομαλυνθεί η κατάσταση.
«Μαίνονται δύο πόλεμοι, υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία ως προς το τι θα ξημερώσει το 2025. Έχουμε πολλές μεταβλητές, αναθέρμανση πολέμου, συμφωνίες, δεν είναι καθαρό το μήνυμα που παίρνει κάποιος» είπε χαρακτηριστικά. Γι’ αυτό και διατηρεί το guidance που είχε δώσει η εισηγμένη εταιρεία για αύξηση πωλήσεων 4% και ίδια κερδοφορία με πέρυσι, παρά το γεγονός ότι στο εννεάμηνο οι επιδόσεις είναι καλύτερες.
Υπενθυμίζεται πως με βάση τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε χθες η εισηγμένη, οι πωλήσεις στο α’ εξάμηνο αυξήθηκαν κατά 8,73% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, φθάνοντας τα 460,38 εκατ. ευρώ. Επίδοση βέβαια που συνέδεσε και απ’ το έκτακτο έσοδο της ασφαλιστικής αποζημίωσης για τα κατεστραμμένα απ’ τον Ντάνιελ καταστήματα. Διαβεβαίωσε πως με τις ασφαλιστικές εταιρείες αναφορικά με τα νέα ασφαλιστήρια συμβόλαια επήλθε συμβιβασμός.
Ο ίδιος ερωτήθηκε για τις αγορές της Ρουμανίας και του Ισραήλ. Για την πρώτη ο κ. Βακάκης εκτιμά ότι θα φθάσει σε τζίρο την Ελλάδα. Ήδη λειτουργούν 18 καταστήματα και ως το τέλος του έτους αναμένεται να λειτουργήσει ένα νέο ιδιόκτητο υπερκατάστημα στο Βουκουρέστι.
Αντίστοιχα και το Ισραήλ όπου λίγες ημέρες πριν άνοιξε το δεύτερο κατάστημα αποτελεί μία από τις σημαντικές αγορές για την Jumbo.
H ανάπτυξη γίνεται μέσω master franchise και χωρίς ρίσκο και με το άνοιγμα των οκτώ καταστημάτων που σχεδιάζονται ο τζίρος του Ισραήλ θα είναι μεγαλύτερος από την ελληνική αγορά.
Κάτι που απέδωσε αφενός στις διαφορετικές δομές και αφετέρου στα πολύ μεγαλύτερα εισοδήματα των Ισραηλινών.
«Το μέσο καλάθι των πελατών στο Ισραήλ είναι τριπλάσιο απ’ αυτό στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Βακάκης.
Ο ισχυρός άνδρας της Jumbo μεταξύ άλλων επανέφερε το θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων επτά ημέρες την εβδομάδα σημειώνοντας ότι το κόστος αδράνειας στην Ελλάδα λόγω αργιών και Κυριακών είναι 1,5% ακριβότερο από άλλες χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Κύπρος.
Ο κ. Βακάκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις γεωπολιτικές αναταράξεις που έχουν προκαλέσει και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και ελλείψεις στα ράφια.
«Η διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας για τη Jumbo οφείλεται σε δύο παραμέτρους», σημείωσε. «Πρώτον στο γεγονός ότι είναι στρατηγική επιλογή και αδιαπραγμάτευτο για την εταιρεία, να μην προμηθεύεται προϊόντα που θα δείξουν ανατίμηση στο ράφι και δεύτερον η μεγάλη διάρκεια του τροφοδοτικού κύκλου, η οποία λόγω των προβλημάτων στη Διώρυγα του Σουέζ από 45 ημέρες έχει επιμηκυνθεί σε 2,5 μήνες, με αποτέλεσμα υστέρηση αναπλήρωσης του ραφιού. Όπως ανέφερε το πρόβλημα, το οποίο είναι πιο εμφανές σε περιόδους αιχμής, θα διορθωθεί αλλά με αργούς ρυθμούς. Η δε εταιρεία σήμερα έχει ξεκινήσει να προμηθεύεται για την επόμενη σχολική χρονιά!
Jumbo: Αποσύρει προϊόν – Δεν θα το δούμε ξανά στα ράφια
Ριζικές αλλαγές στα ράφια της μεγαλύτερης εταιρείας παιχνιδιών.
Με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα της Jumbo ο Απόστολος Βακάκης αναφέρθηκε στα προϊόντα που δεν πρόκειται να ποτέ να τα δούμε ποτέ στα ράφια της εταιρείας.
Ο κ. Βακάκης αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο ένταξης νέων προϊόντων στα ράφια. Όπως είπε η αλυσίδα προσαρμόζεται και καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών.
Εμφανίστηκε ωστόσο κατηγορηματικός σχετικά με ποιες κατηγορίες προϊόντων δεν πρόκειται να δουν ποτέ οι καταναλωτές στα ράφια των καταστημάτων του.
Και αυτά είναι: Ηλεκτρονικά είδη, τρόφιμα, μόδα και χόμπι.
Αναλύοντας το σκεπτικό πίσω από αυτή την θεώρηση, ο επικεφαλής της Jumbo είπε ότι πρόκειται για κοστοβόρες κατηγορίες που δεν αποφέρουν μεγάλη κερδοφορία, λέγοντας χαρακτηριστικά πως οι συγκεκριμένες κατηγορίες δεν πληρώνονται σε μετρητά, αλλά σε αποθέματα.
Για τον ανταγωνισμό σημείωσε πως αποτελεί κινητήριο δύναμη και βοηθά στην βελτίωση και αναπροσαρμογή της στρατηγικής εάν φυσικά οι συνθήκες το απαιτήσουν.
Υπενθύμισε μάλιστα πως στο παρελθόν, προηγούμενοι ανταγωνιστές που ακολουθούσαν συγκεκριμένο μοντέλο πωλήσεων είτε εξαφανίστηκαν είτε εξαϋλώθηκαν από την αγορά.
Jumbo: Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του
Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.
Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα.
Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.
Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια.
Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.
Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση.
Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.
Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley.
Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.
Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.
Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.
Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας.
Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του.
Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.
Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο.
Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».
Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…