Internet: Στον αέρα οι προσπάθειες της χώρας για τις επιτάχυνση της ψηφιακής μετάβασης και την προσαρμογή των τιμών στα Ευρωπαϊκά δεδομένα.
Η πρόσφατη απόφαση της ΕΕΤΤ για τιμολόγηση στις υπηρεσίες μισθωμένων γραμμών μετά από πέντε ολόκληρα χρόνια, προκάλεσε την παρέμβαση της ΕΕ που με επιστολή της προς την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών-Ταχυδρομείων της ΕΕ αν και έδωσε το «πράσινο φως» στην νέα τιμολογιακή πολιτική έθεσε θέμα σημαντικών καθυστερήσεων, αλλά και στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι οι μισθωμένες γραμμές είναι οι εθνικές συνδέσεις μετάδοσης με επίγεια και υποβρύχια καλώδια οπτικών ινών. Επιτελούν το ρόλο των «αυτοκινητοδρόμων» του Διαδικτύου και είναι υψίστης σημασίας για την παροχή υπηρεσιών υπερυψηλών ταχυτήτων σε μια χώρα με τα μοναδικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας. Οι υπηρεσίες μισθωμένων γραμμών ρυθμίζονται από την ΕΕΤΤ, καθώς η ίδια έχει διαπιστώσει την έλλειψη ανταγωνισμού σε αυτές τις υποδομές.
Η πρόσφατη επιστολή της Κομισιόν σχετικά με την «κοινοποίηση του σχεδίου μέτρου της ΕΕΤΤ σχετικά με το μοντέλο BU LRIC + για τη χονδρική αγορά τερματικών και ζευκτικών τμημάτων μισθωμένων γραμμών» κάνει λόγο για σημαντική καθυστέρηση.
Σημειώνεται ότι η ΕΕΤΤ ολοκλήρωσε την προηγούμενη επισκόπηση των σχετικών αγορών μισθωμένων γραμμών το 2012 και σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Πλαίσιο, θα έπρεπε να είχε υποβάλει την επόμενη επισκόπηση μέχρι το τέλος του 2015. Από την προηγούμενη επισκόπηση μέχρι την υποβολή της πρότασης της ΕΕΤΤ για τις χονδρικές τιμές αυτών των υπηρεσιών έχουν περάσει περισσότερα από 11 χρόνια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι προκλήθηκε σημαντική ζημία λόγω αυτής της καθυστέρησης, επειδή οι τιμές χονδρικής που πληρώνει η αγορά μέχρι να τεθούν σε ισχύ οι τελικές ρυθμισμένες τιμές είναι πολύ υψηλότερες από τις τελικές τιμές που πρότεινε η ΕΕΤΤ, κάτι που κατά την Επιτροπή, έδωσε «αδικαιολόγητα οικονομικά πλεονεκτήματα» στον κατεστημένο πάροχο (ΟΤΕΟΤΕ -2,35%) και υποδηλώνει «στρεβλή ανάπτυξη τη αγοράς».
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΕΤΤ απέρριψε αίτημα ενός εκ των παρόχων (NOVA) για αναδρομική ισχύ των νέων τιμών, τουλάχιστον από τον Ιανουάριο του 2023.
Εκτός από την NOVA και ο ΟTΕ αντιδρά σε αυτό το μοντέλο που υιοθέτησε η ΕΕΤΤ. Ειδικότερα ο ΟΤE αναφέρει: «Οι νέες τιμές μισθωμένων γραμμών υποεκτιμούν σημαντικά το πραγματικό κόστος του επενδυτή και κατά συνέπεια δεν ενθαρρύνονται νέες επενδύσεις σε υποδομές και δίκτυα κορμού. Πιστεύουμε στην ανάγκη νέας Ανάλυσης Αγοράς που θα αποτυπώνει ορθά τις σημερινές ανταγωνιστικές συνθήκες της αγοράς μισθωμένων γραμμών η οποία θα αφήνει εκτός ρύθμισης τις περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος όπου και άλλοι πάροχοι έχουν ήδη αναπτύξει ιδιόκτητες υποδομές. Σε αυτές τις περιοχές ο ΟTΕ εσφαλμένα αντιμετωπίζεται ως μονοπώλιο, στερώντας του τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί με όρους αγοράς».
Internet: Πονεμένη ιστορία στην Ελλάδα – Γιατί θα «σέρνεται» για πάντα
Σύμφωνα με συνέντευξή του στη Καθημερινή του καθηγητή και αντιπροέδρου Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), Δημήτριο Βαρουτά εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δεν έχει γρήγορο internet.
Σχολιάζοντας τις ταχύτητες του Ιντερνετ στην Ελλάδα, ο κ. Βαρουτάς επιβεβαιώνει πως στις υψηλές ταχύτητες είμαστε σε αρκετά χαμηλό ποσοστό και προσθέτει πως σε αυτό δεν παίζει ρόλο μόνο η προσφορά αλλά και η ζήτηση.
«Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχουμε αυξημένη ζήτηση στη μέση ταχύτητα στην Ελλάδα, ωστόσο ο εθνικός και ο ευρωπαϊκός στόχος είναι να αποκτήσουν όλοι πρόσβαση στα 100Mbps και στη συνέχεια να φτάσουμε στο 1Giga. Αλλωστε, η υπάρχουσα υποδομή αυτή τη στιγμή μπορεί να υποστηρίξει τα 100Mbps», εξηγεί.
Στην ερώτηση, λοιπόν, γιατί έχουμε πολύ καλά ποσοστά στις μέσες ταχύτητες, αλλά ακόμη υστερούμε σημαντικά στα πακέτα που ξεπερνούν τα 100Mbps, ο κ. Βαρουτάς επισημαίνει πως γι’ αυτό υπάρχουν αρκετοί λόγοι.
Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. ξεκίνησαν νωρίτερα την εγκατάσταση της οπτικής ίνας και έτσι βρίσκονται πιο μπροστά. […] Οι πάροχοι πρέπει να προχωρήσουν σε περισσότερες υποδομές, αλλά πρέπει να αυξηθεί και η ζήτηση από τους συνδρομητές.
«Αρχικά στην Ελλάδα έχουμε πολλές γραμμές που δεν χρησιμοποιούνται ή χρησιμοποιούνται μόνο για τηλέφωνο, με αποτέλεσμα αυτές οι γραμμές να μη γίνουν ποτέ ευρυζωνικές. Επίσης υπάρχουν πολλά σπίτια με έναν κάτοικο που μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του με 50Mbps ή λιγότερα. Εκτός των παραπάνω υπάρχουν πολλές γραμμές –σε χωριά ή εξοχικά– με χαμηλές ταχύτητες διότι η χρήση Ιντερνετ γίνεται μόνο το καλοκαίρι. Επίσης βλέπουμε πως αυτή τη στιγμή πολλά νοικοκυριά ικανοποιούν τις ανάγκες με τα 100Mbps και «συμπληρώνουν» με πρόσβαση από το Διαδίκτυο στο κινητό», εξηγεί ο κ. Βαρουτάς.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ακόμη ένας λόγος είναι η πολύ χαμηλή διείσδυση της οπτικής ίνας –κάτω του 1% στην επικράτεια– και η οποία προσφέρει ταχύτητα άνω των 200Mbps.
«Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. ξεκίνησαν νωρίτερα την εγκατάσταση της οπτικής ίνας και έτσι βρίσκονται πιο μπροστά. Είναι προφανές πως χρονικά είμαστε πίσω, αλλά επιταχύνουμε. Οι πάροχοι πρέπει να προχωρήσουν σε περισσότερες υποδομές, αλλά πρέπει να αυξηθεί και η ζήτηση από τους συνδρομητές», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με την Εκθεση Ανοικτού Διαδικτύου της ΕΕΤΤ, το «δημοφιλέστερο» πακέτο σύμφωνα με τις μετρήσεις των χρηστών για το 2022 είναι το 100Mbps, το οποίο έχει πάνω από τις μισές μετρήσεις – 56%. Ακολουθούν το πακέτο 50Mbps, με 20% των μετρήσεων, και το πακέτο 24Mbps (DL), το οποίο έχει 20,04% των συνδέσεων.
Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση της μέσης ταχύτητας στα σταθερά δίκτυα από το 2019 και μετά, καθώς και αύξηση του αριθμού των συνδρομητών σε δίκτυα πρόσβασης νέας γενιάς (VDSL, FTTH).
Ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ εξηγεί πώς η περίοδος της πανδημίας ήταν καθοριστική για να αλλάξει ο χάρτης της συνδεσιμότητας στην Ελλάδα.
«Πριν από την πανδημία δεν υπήρχε τόσο στην κουλτούρα μας η σύνδεση σε τόσες πλατφόρμες στην τηλεόραση. Αυτό σε συνδυασμό με την τηλεργασία οδήγησε στη σημαντική αύξηση της ζήτησης για υψηλότερες ταχύτητες Ιντερνετ στο σπίτι από τους συνδρομητές», τονίζει.
Φτάνοντας στο σήμερα, ο κ. Βαρουτάς επισημαίνει πως ο χρήστης έχει ποικιλία, καθώς μπορεί να συνδεθεί στο Ιντερνετ από το κινητό του ή από το σταθερό, ενώ στη σύνδεση εκτός από τον χαλκό προχωρούμε και στην οπτική ίνα στο σπίτι.
Internet: Μένετε σε μια από αυτές τις περιοχές; Ετοιμαστείτε για απίθανες ταχύτητες
Νέες ταχύτητες ίντερνετ για εκατομμύρια Έλληνες το επόμενο διάστημα.
Το Ελεγκτικό συνέδριο ανοίγει τον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ για το έργο Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband προυπολογισμού 870 εκατομμυρίων ευρώ και με τον δεύτερο ανάδοχο την Terna Fiber.
Μόλις τον περασμένο Ιούνιο υπογράφθηκε η σύμβαση με τον ΟΤΕ που είναι επίσης ανόδοχος του έργο.
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα στην Ελλάδα, τόσο μεγάλου προϋπολογισμού που υλοποιείται με τη Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Στόχος να καλύψει περιοχές που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, ώστε να γίνουν επενδύσεις από τους παρόχους για τουλάχιστον 100Mbps με δυνατότητα αναβάθμισης στο μέλλον ως 1GBps.
Η Terna Fiber που αποτελεί κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ ενεργειακής και της Grid Telecom θα υπογράψει με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τη δεύτερη σύμβαση του UFFBB.
Με αυτήν αναλαμβάνει την υλοποίηση του δικτύου υπερυψηλών ταχυτήτων σε τέσσερις από τις επτά περιοχές lots. Συγκεκριμένα στις περιοχές:
Lot 2 : 134.000 νοικοκυριά σε 11 Περιφερειακές Ενότητες (Πέλλας, Πιερίας, Καστοριάς, Φλώρινας, Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Λάρισας, Μαγνησίας, Σποράδων, Κέρκυρας).
Lot 4: 110.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 9 Περιφερειακές Ενότητες (Χαλκιδικής, Θάσου, Καβάλας, Σερρών, Λέσβου, Ικαρίας, Λήμνου, Σάμου, Χίου).
Lot 5: 127.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 9 Περιφερειακές Ενότητες (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας)
Lot 6: 117.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 8 Περιφερειακές Ενότητες (Κοζάνης, Γρεβενών, Άρτας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Ημαθίας, Αργολίδας, Λακωνίας).
Ο ΟΤΕ έχει υπογράψει από τον Ιούνιο τη σχετική σύμβαση για τις περιοχές:
Lot1: 9 περιφερειακές ενότητες (Ροδόπης, Δράμας, Έβρου, Ξάνθης, Ζακύνθου, Ηλείας, Αρκαδίας, Κορινθίας, Μεσσηνίας).
Lot 3: 13 περιφερειακές ενότητες (Εύβοιας, Σύρου, Άνδρου, Θήρας, Κέας – Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Τήνου, Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων).
Lot 7: 9 περιφερειακές ενότητες (Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Αν. Αττικής, Δ. Αττικής, Καλύμνου, Καρπάθου, Κω, Ρόδου, Λασιθίου).