Ίντερνετ: Εκατοντάδες είναι τα παράπονα καταναλωτών σχετικά για την ποιότητα των συνδέσεων, ενώ δόθηκαν και περισσότερες από 1.000 αποζημιώσεις για θέματα ταχυτήτων.
Σε μία εποχή που διαφημίζεται μετά μανίας η οπτική ίνα και οι «εξωπραγματικές ταχύτητες ίντερνετ», η πραγματική εικόνα είναι πολύ διαφορετική.
Τα παράπονα καταναλωτών είναι καθημερινά και αφορούν συχνές αποσυνδέσεις στις σταθερές συνδέσεις, ταχύτητες internet πολύ χαμηλότερες από αυτές που συμφώνησαν να έχουν.
Οι εταιρίες απαντούν πως πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά τα οποία λύνονται γρήγορα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που στάλθηκαν από τους παρόχους στην ΕΕΤΤ, για τα σταθερά δίκτυα κατά το 2022 όπου και η ταχύτητα τους αυξήθηκε σημαντικά, υποβλήθηκαν συνολικά 121.297 παράπονα για κακή ποιότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, εκ των οποίων τα 119.593 αφορούσαν σε ταχύτητες (98,6%).
Αναφέρθηκαν επίσης 8.442 παράπονα για εξειδικευμένες υπηρεσίες, 2.632 παράπονα για εμπορικές πρακτικές και 56.245 παράπονα για περιορισμούς τερματικών συσκευών.
Επίσης για τα δίκτυα κινητής που μέχρι πρότινος θεωρούνταν το «δυνατό χαρτί» των παρόχων, το 2022, υποβλήθηκαν 32.101 παράπονα ποιότητας διαδικτύου, εκ των οποίων τα 31.870 αφορούσαν σε ταχύτητες (99,3%), ενώ αναφέρθηκαν και 513 παράπονα για εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Όπως αναφέρει η ΕΕΤΤ στην έκθεση Ανοιχτού Διαδικτύου, αποζημιώσεις για θέματα ταχυτήτων στο πλαίσιο του ΕΚΑΔ δόθηκαν σε 1.061 συνδρομητές σταθερών δικτύων, και σε 276 συνδρομητές κινητών δικτύων.
Ωστόσο ο αριθμός παραπόνων που υποβάλλονται στην ΕΕΤΤ δείχνει να παραμένει σταθερός καθώς υποβλήθηκαν 29 καταγγελίες συνδρομητών σχετικά με θέματα Ανοικτού Διαδικτύου, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων αφορούσε στη γενική ποιότητα υπηρεσίας και περιλάμβανε αναφορές χρηστών για χαμηλή ταχύτητα πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
Σημειώνεται ότι η ΕΕΤΤ αποτελεί το δεύτερο ή τρίτο επίπεδο υποβολής παραπόνων, αφού οι δυσαρεστημένοι συνδρομητές πρώτα απευθύνονται στον πάροχό τους, ή σε δεύτερο επίπεδο σε όργανα επίλυσης διαφορών (π.χ. Συνήγορο του Καταναλωτή), και μόνο οι συνδρομητές που δεν μένουν ικανοποιημένοι με την επίλυση του παραπόνου τους απευθύνονται στην ΕΕΤΤ.
Προτάσεις ΕΚΠΟΙΖΩ
- Ουσιαστική εποπτεία από την ΕΕΤΤ προς όφελος και των δυο πλευρών: καταναλωτών- τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
- Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην Ελλάδα, η οποία ανήκει σήμερα στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ, ώστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, να αναλάβει θεσμικά την αποκλειστική αρμοδιότητα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και ειδικότερα στον έλεγχο συγκεντρώσεων.
- Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω δικτύων Νέας Γενιάς (FTTH).
- Είσοδο νέων τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
- Τήρηση από τους παρόχους των βασικών αρχών που διέπουν τη διαμόρφωση των τιμολογίων και συγκεκριμένα της κοστοστρέφειας, διαφάνειας, απλότητας και ίσης μεταχείρισης.
- Μείωση του παγίου και του ΦΠΑ και κατάργηση του τέλους κινητής τηλεφωνίας. Οι Έλληνες συνδρομητές είναι οι μοναδικοί στην Ευρώπη που πληρώνουν το «τέλος κινητής τηλεφωνίας».
Η ΕΚΠΟΙΖΩ τονίζει ότι η επικοινωνία είναι μείζονος κοινωνικής σημασίας για τους καταναλωτές και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε ότι αφορά την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο. Επίσης, πρέπει να βασίζεται στις ευρωπαϊκές αξίες — όπου κανείς δεν μένει στο περιθώριο, όλοι απολαμβάνουν ελευθερία, προστασία και δικαιοσύνη και βρίσκεται σε αρμονία με τις προκλήσεις που συνδέονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΕΕ.
Ίντερνετ: Έρχεται τσουνάμι αυξήσεων
Δεν είναι καλά τα νέα από το μέτωπο των τηλεπικοινωνιών καθώς μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αύξηση σε… όλα!
Αυξήσεις στα τιμολόγια σταθερής και κινητής τηλεφωνίας αλλά και στο Ίντερνετ θα πρέπει να αναμένουν οι συνδρομητές μετά τις εκλογές καθώς η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) «άναψε το πράσινο φως» για την αλλαγή του κανονισμού ώστε να επιτραπεί η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των τιμολογίων.
Πρόκειται για ένα αίτημα που έχουν υποβάλει εδώ και πολύ καιρό οι πάροχοι τηλεφωνίας επιχειρώντας να μετριάσουν τα αυξημένα ενεργειακά κόστη, αλλά και το ψαλίδισμα των εσόδων τους εξαιτίας του πληθωρισμού.
Κι αυτό διότι αυτό δεν μπορούν να το αποφασίσουν μονομερώς αναπροσαρμογές τιμολογίων, καθώς ο κανονισμός της ΕΕΤΤ προβλέπει ότι οι όροι σε υφιστάμενα συμβόλαια δεν μπορούν να τροποποιηθούν ανατρέποντας τα συμφωνηθέντα καθόλη τη διάρκεια ισχύος του συμβολαίου.
Ωστόσο πλέον φαίνεται ότι θα δοθεί η δυνατότητα μία φορά το χρόνο τα τιμολόγια να αναπροσαρμόζονται ανάλογα με το ύψος του πληθωρισμού που θα ανακοινώνει η ΕΛΣΤΑΤ.
Οσο για τα υφιστάμενα συμβόλαια, το πιθανότερο είναι να προβλεφθεί δυνατότητα αποχώρησης του συνδρομητή πριν τη λήξη του συμβολαίου χωρίς την πληρωμή ρήτρας πρόωρης αποχώρησης χωρίς αυτό να σημαίνει βεβαίως ότι δε θα βρουν μπροστά τους τον νέο κανονισμό στον επόμενο πάροχο που θα απευθυνθούν.
Η ΕΕΤΤ έλαβε ήδη την απόφαση να θέσει το ζήτημα σε δημόσια διαβούλευση, η οποία αναμένεται να βγει στον αέρα εντός της εβδομάδας.
Ωστόσο, τα αποτελέσματά της και ο νέος κανονισμός που θα προκύψει θα έρθουν μετά τις εκλογές καθώς η διάρκεια της διαβούλευσης έχει οριστεί σε 30 ημέρες παρόλο που δεν αποκλείεται να λάβει και μικρή παράταση εφόσον κάτι τέτοιο ζητηθεί από τους ενδιαφερόμενους.
Aυτή η δυνατότητα προβλέπεται ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Για την Ελλάδα, πάντως, η ΕΕΤΤ δεν έχει καταλήξει ακόμα στο μοντέλο της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής που θα ακολουθηθεί. Υπό συζήτηση βρίσκεται το ενδεχόμενο ένα ποσοστό της αναπροσαρμογής να εξακολουθήσει να απορροφάται από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ώστε να μην επιβαρυνθεί με το σύνολο της αύξησης ο συνδρομητής.
Ωστόσο, ούτε το τελικό μείγμα της επιβάρυνσης για τον καταναλωτή είναι ακόμα βέβαιο καθώς όλα αυτά θα αποσαφηνιστούν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης.
Αυτό, το οποίο είναι βέβαιο όμως είναι πως οι χρήστες θα έχουν μία ακόμα επιβάρυνση την ώρα που το εισόδημά τους συμπιέζεται από παντού χωρίς μάλιστα να αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά για τους περισσότερους.
Η πρόθεση των εταιριών είχε διαφανεί εδώ και μήνες με στελέχη να επισημαίνουν ότι είχαν ήδη προσεγγίσει την ΕΕΤΤ ώστε να συζητηθεί μία αλλαγή στον κανονισμό αδειών, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των τιμολογίων χωρίς αυτή να θεωρείται καθαρή αύξηση.
Σε συνάντηση με δημοσιογράφους στα τέλη του 2022 ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας, Χάρης Μπρουμίδης είχε αναφερθεί στο αυξημένο κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών.
«Το κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών, οι οποίες εκ φύσεως είναι πολύ ενεργοβόρες είναι πολύ αυξημένο. Όλο το δίκτυο καταναλώνει ενέργειά, άρα υπάρχει ένα κόστος πολύ ανεβασμένο. Ταυτόχρονα ήδη έχουμε δει ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα υλικά, τα οποία χρησιμοποιούμε. Για παράδειγμα, μόνο στις οπτικές ίνες το κόστος σε κάποιες περιοχές έχει αυξηθεί κατά 80% και βεβαια υπάρχει και το εργασιακό κόστος καθώς σε ένα περιβάλλον πληθωρισμού 10%, 11% ή 9% πρέπει να γίνουν αυξήσεις μισθολογικές ιδιαίτερα στους πιο χαμηλόμισθους έτσι ώστε να ανταποκριθούν οι άνθρωποί μας στο αυξημένο κόστος διαβίωσης», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος μάλιστα είχε εκτιμήσει ότι το τριπλό χτύπημα ενέργειας, πληθωριστικών πιέσεων και αυξημένου μισθολογικού κόστους θα κόστιζε το 2023 μόνο στη Vodafone Ελλάδας 60 εκ. ευρώ.
Επιπλέον η χώρα μας συγκαταλέγεται εδώ και χρόνια μεταξύ των κρατών με τα ακριβότερα τιμολόγια για τη σύνδεση στο Διαδίκτυο.
Αν και οι τιμές είναι σχετικά βελτιωμένες συγκριτικά με παλαιότερες εποχές, παραμένουν υψηλότερες σε σχέση με πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε.
Όπως διαπίστωνε και ο ευρωπαϊκός δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) 2022, η χώρα μας μαζί με την Αυστρία τείνουν να έχουν πιο ελκυστικές τιμές στα πακέτα χαμηλότερων ταχυτήτων, αλλά εξακολουθούν να συγκαταλέγονται μεταξύ των χωρών με τις υψηλότερες τιμές όσον αφορά στις ταχύτητες άνω των 100 Mbps.
Κι αυτό την ώρα μάλιστα που σε ό,τι αφορά το Ίντερνετ μόλις ένα στα πέντε νοικοκυριά έχει πρόσβαση σε πολύ υψηλές ταχύτητες (VHCN), σύμφωνα με τον ίδιο δείκτη.
Βάσει των στοιχείων, στη σταθερή ευρυζωνικότητα οι τιμές στην Ελλάδα είναι ελαφρώς αυξημένες συγκριτικά με τον ευρωπαικό μέσο όρο, ενώ διαφορετικό μοντέλο από την υπόλοιπη Ευρώπη εμφανίζουν οι τιμές στην κινητή ευρυζωνικότητα, καθώς όπως επισημαίνεται στη μελέτη: «ενώ οι καταναλωτές που αναζητούν δεδομένα κινητής 20 GB και 100 κλήσεις βρίσκουν προσφορές τουλάχιστον διπλάσιου κόστους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όσοι αναζητούν δεδομένα 5 GB χωρίς κλήσεις βρίσκουν τιμές πολύ χαμηλότερες του ευρωπαικού μέσου όρου».
Ως προς το σύνολο των πακέτων ευρυζωνικότητας που εξετάζονται από τον δείκτη, ενώ η Ρουμανία, η Λιθουανία και η Βουλγαρία έχουν τις χαμηλότερες τιμές, το Βέλγιο, η Κροατία και η Ελλάδα έχουν τις ακριβότερες.