Internet: Επιταγή για υπερ-υψηλές ταχύτητες για όλους – Πώς θα την πάρετε

Internet: Με διατάξεις του νόμου 5099/2024, χορηγείται σε δικαιούχους επιταγή (voucher) για την κάλυψη του κόστους απόκτησης ευρυζωνικής σύνδεσης υπερ-υψηλής ταχύτητας (Υπηρεσία Gigabit)

Οι σχετικές διατάξεις έχουν ως εξής:

Νόμος 5099/2024 – ΦΕΚ τεύχος Α 48/05.04.2024
Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποίηση της Οδηγίας 2000/31/ ΕΚ («Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες») και άλλες διατάξεις

Άρθρο 34
Πρόγραμμα «Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit» («Gigabit Connectivity Voucher Scheme»)

  1. Θεσπίζεται πρόγραμμα με τίτλο «Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit» («Gigabit Connectivity Voucher Scheme») από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0. και το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, και υλοποιείται από την ανώνυμη εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου «Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη Α.Ε.» (ΚτΠ Μ.Α.Ε.).

Σκοπός του προγράμματος είναι η αύξηση της διείσδυσης των ευρυζωνικών υπηρεσιών υπερ-υψηλών ταχυτήτων στη χώρα μέσω συστήματος επιταγών (vouchers), που διατίθενται στους δικαιούχους για την κάλυψη του κόστους απόκτησης ευρυζωνικής σύνδεσης υπερ-υψηλής ταχύτητας (Υπηρεσία Gigabit).

  1. Δικαιούχοι του προγράμματος είναι τα φυσικά πρόσωπα και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κατά την έννοια της Σύστασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2003/361/ΕΚ (L 124), εφόσον σωρευτικά:

α) εμπίπτουν, κατά περίπτωση, είτε στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 1407/2013 της Επιτροπής της 18ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (L 352), είτε στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (L 187),

β) πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που εξειδικεύονται με την απόφαση της παρ. 6 του παρόντος, καθώς και το σύνολο των προϋποθέσεων του Κανονισμού (ΕΕ) 1407/2013, και διαμένουν, αν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, ή έχουν την έδρα τους, αν πρόκειται για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε κτίρια που βρίσκονται σε περιοχές που καλύπτονται από δίκτυα υπερ-υψηλών ταχυτήτων, και δεν διαθέτουν ευρυζωνική σύνδεση με ταχύτητα download μεγαλύτερη των 100 Mbps, τηρουμένων των ειδικότερων ορών και προϋποθέσεων που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 6 του παρόντος.

  1. Κάθε δικαιούχος, αφού αυθεντικοποιηθεί με τους προσωπικούς κωδικούς – διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet), σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), εισέρχεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) και την οποία αναπτύσσει, τηρεί και διαχειρίζεται η ΚτΠ Μ.Α.Ε. και αιτείται την έκδοση της επιταγής. Η ΚτΠ Μ.Α.Ε. διενεργεί έλεγχο της τήρησης των προϋποθέσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα και, εφόσον αυτές πληρούνται, εκδίδει την επιταγή επ’ ονόματι του δικαιούχου
  2. Οι δικαιούχοι, μετά από την έκδοση της επιταγής, δύνανται να τη χρησιμοποιήσουν προκειμένου να αποκτήσουν ευρυζωνική σύνδεση υπερ-υψηλής ταχύτητας επιλέγοντας μεταξύ των εγκεκριμένων προσφορών των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών, μετά από την ενεργοποίηση της υπηρεσίας, λαμβάνουν το ποσό της επιταγής σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στην κοινή απόφαση της παρ. 6 του παρόντος.
  3. Η ΚτΠ Μ.Α.Ε., ως υπεύθυνη επεξεργασίας, διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο, βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L 119) και του ν. 4624/2019 (Α’ 137).

Internet: Πονεμένη ιστορία στην Ελλάδα – Γιατί θα «σέρνεται» για πάντα

Σύμφωνα με συνέντευξή του στη Καθημερινή του καθηγητή και αντιπροέδρου Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), Δημήτριο Βαρουτά εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δεν έχει γρήγορο internet.

Σχολιάζοντας τις ταχύτητες του Ιντερνετ στην Ελλάδα, ο κ. Βαρουτάς επιβεβαιώνει πως στις υψηλές ταχύτητες είμαστε σε αρκετά χαμηλό ποσοστό και προσθέτει πως σε αυτό δεν παίζει ρόλο μόνο η προσφορά αλλά και η ζήτηση.

«Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχουμε αυξημένη ζήτηση στη μέση ταχύτητα στην Ελλάδα, ωστόσο ο εθνικός και ο ευρωπαϊκός στόχος είναι να αποκτήσουν όλοι πρόσβαση στα 100Mbps και στη συνέχεια να φτάσουμε στο 1Giga. Αλλωστε, η υπάρχουσα υποδομή αυτή τη στιγμή μπορεί να υποστηρίξει τα 100Mbps», εξηγεί.

Στην ερώτηση, λοιπόν, γιατί έχουμε πολύ καλά ποσοστά στις μέσες ταχύτητες, αλλά ακόμη υστερούμε σημαντικά στα πακέτα που ξεπερνούν τα 100Mbps, ο κ. Βαρουτάς επισημαίνει πως γι’ αυτό υπάρχουν αρκετοί λόγοι.

Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. ξεκίνησαν νωρίτερα την εγκατάσταση της οπτικής ίνας και έτσι βρίσκονται πιο μπροστά. […] Οι πάροχοι πρέπει να προχωρήσουν σε περισσότερες υποδομές, αλλά πρέπει να αυξηθεί και η ζήτηση από τους συνδρομητές.

«Αρχικά στην Ελλάδα έχουμε πολλές γραμμές που δεν χρησιμοποιούνται ή χρησιμοποιούνται μόνο για τηλέφωνο, με αποτέλεσμα αυτές οι γραμμές να μη γίνουν ποτέ ευρυζωνικές. Επίσης υπάρχουν πολλά σπίτια με έναν κάτοικο που μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του με 50Mbps ή λιγότερα. Εκτός των παραπάνω υπάρχουν πολλές γραμμές –σε χωριά ή εξοχικά– με χαμηλές ταχύτητες διότι η χρήση Ιντερνετ γίνεται μόνο το καλοκαίρι. Επίσης βλέπουμε πως αυτή τη στιγμή πολλά νοικοκυριά ικανοποιούν τις ανάγκες με τα 100Mbps και «συμπληρώνουν» με πρόσβαση από το Διαδίκτυο στο κινητό», εξηγεί ο κ. Βαρουτάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ακόμη ένας λόγος είναι η πολύ χαμηλή διείσδυση της οπτικής ίνας –κάτω του 1% στην επικράτεια– και η οποία προσφέρει ταχύτητα άνω των 200Mbps.

«Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. ξεκίνησαν νωρίτερα την εγκατάσταση της οπτικής ίνας και έτσι βρίσκονται πιο μπροστά. Είναι προφανές πως χρονικά είμαστε πίσω, αλλά επιταχύνουμε. Οι πάροχοι πρέπει να προχωρήσουν σε περισσότερες υποδομές, αλλά πρέπει να αυξηθεί και η ζήτηση από τους συνδρομητές», συμπληρώνει.

Σύμφωνα με την Εκθεση Ανοικτού Διαδικτύου της ΕΕΤΤ, το «δημοφιλέστερο» πακέτο σύμφωνα με τις μετρήσεις των χρηστών για το 2022 είναι το 100Mbps, το οποίο έχει πάνω από τις μισές μετρήσεις – 56%. Ακολουθούν το πακέτο 50Mbps, με 20% των μετρήσεων, και το πακέτο 24Mbps (DL), το οποίο έχει 20,04% των συνδέσεων.

Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση της μέσης ταχύτητας στα σταθερά δίκτυα από το 2019 και μετά, καθώς και αύξηση του αριθμού των συνδρομητών σε δίκτυα πρόσβασης νέας γενιάς (VDSL, FTTH).

Ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ εξηγεί πώς η περίοδος της πανδημίας ήταν καθοριστική για να αλλάξει ο χάρτης της συνδεσιμότητας στην Ελλάδα.

«Πριν από την πανδημία δεν υπήρχε τόσο στην κουλτούρα μας η σύνδεση σε τόσες πλατφόρμες στην τηλεόραση. Αυτό σε συνδυασμό με την τηλεργασία οδήγησε στη σημαντική αύξηση της ζήτησης για υψηλότερες ταχύτητες Ιντερνετ στο σπίτι από τους συνδρομητές», τονίζει.

Φτάνοντας στο σήμερα, ο κ. Βαρουτάς επισημαίνει πως ο χρήστης έχει ποικιλία, καθώς μπορεί να συνδεθεί στο Ιντερνετ από το κινητό του ή από το σταθερό, ενώ στη σύνδεση εκτός από τον χαλκό προχωρούμε και στην οπτική ίνα στο σπίτι.

Internet: Μένετε σε μια από αυτές τις περιοχές; Ετοιμαστείτε για απίθανες ταχύτητες

Νέες ταχύτητες ίντερνετ για εκατομμύρια Έλληνες το επόμενο διάστημα.

Το Ελεγκτικό συνέδριο ανοίγει τον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ για το έργο Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband προυπολογισμού 870 εκατομμυρίων ευρώ και με τον δεύτερο ανάδοχο την Terna Fiber.

Μόλις τον περασμένο Ιούνιο υπογράφθηκε η σύμβαση με τον ΟΤΕ που είναι επίσης ανόδοχος του έργο.

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα στην Ελλάδα, τόσο μεγάλου προϋπολογισμού που υλοποιείται με τη Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Στόχος να καλύψει περιοχές που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, ώστε να γίνουν επενδύσεις από τους παρόχους για τουλάχιστον 100Mbps με δυνατότητα αναβάθμισης στο μέλλον ως 1GBps.

Η Terna Fiber που αποτελεί κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ ενεργειακής και της Grid Telecom θα υπογράψει με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τη δεύτερη σύμβαση του UFFBB.

Με αυτήν αναλαμβάνει την υλοποίηση του δικτύου υπερυψηλών ταχυτήτων σε τέσσερις από τις επτά περιοχές lots. Συγκεκριμένα στις περιοχές:

Lot 2 : 134.000 νοικοκυριά σε 11 Περιφερειακές Ενότητες (Πέλλας, Πιερίας, Καστοριάς, Φλώρινας, Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Λάρισας, Μαγνησίας, Σποράδων, Κέρκυρας).
Lot 4: 110.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 9 Περιφερειακές Ενότητες (Χαλκιδικής, Θάσου, Καβάλας, Σερρών, Λέσβου, Ικαρίας, Λήμνου, Σάμου, Χίου).
Lot 5: 127.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 9 Περιφερειακές Ενότητες (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας)
Lot 6: 117.000 νοικοκυριά / επιχειρήσεις σε 8 Περιφερειακές Ενότητες (Κοζάνης, Γρεβενών, Άρτας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Ημαθίας, Αργολίδας, Λακωνίας).

Ο ΟΤΕ έχει υπογράψει από τον Ιούνιο τη σχετική σύμβαση για τις περιοχές:

Lot1: 9 περιφερειακές ενότητες (Ροδόπης, Δράμας, Έβρου, Ξάνθης, Ζακύνθου, Ηλείας, Αρκαδίας, Κορινθίας, Μεσσηνίας).
Lot 3: 13 περιφερειακές ενότητες (Εύβοιας, Σύρου, Άνδρου, Θήρας, Κέας – Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Τήνου, Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων).
Lot 7: 9 περιφερειακές ενότητες (Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Αν. Αττικής, Δ. Αττικής, Καλύμνου, Καρπάθου, Κω, Ρόδου, Λασιθίου).