Αυτοκίνητο: Στα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία οι ψηφιακές εφαρμογές της ΑΑΔΕ που θα διαπιστώνουν ποιοι δεν έχουν πληρώσει Τέλη Κυκλοφορίας, ασφάλεια και δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ. Δείτε στο xristika.gr τι σας περιμένει…
Λίγες ημέρες έμειναν για να αποχαιρετήσουμε το 2021 και να εισέλθουμε στο 2022 το οποίο όπως φαίνεται δεν θα ξεκινήσει καλά για όσους δεν πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας και ασφάλιστρα και βέβαια δεν περνούν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ.
Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα ενεργοποιήσει τις δύο εφαρμογές που έχει ήδη έτοιμες MyAuto και Audit Car με τις οποίες θα μπορέσει να πραγματοποιήσει την διασταύρωση των στοιχείων και θα ανακαλυφθούν οι παραβάτες ιδιοκτήτες οχημάτων στους οποίους αυτομάτως θα επιβληθούν τα ανάλογα πρόστιμα στο Taxisnet!
Υπολογίζεται ότι πάνω από 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες δεν περνούν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ ενώ επίσης πάνω από 650.000 τα κινούν ανασφάλιστα ενώ στα ίδια επίπεδα με τα ανασφάλιστα κινείται και ο αριθμός των ιδιοκτητών που δεν πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας!
Μόνο από τη μη έλευση από τεχνικό έλεγχο οι οικονομικές απώλειες για το κράτος ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ συνολικά οι απώλειες ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ.
Αυτοκίνητο: Τι είναι η υπηρεσία MyAuto
Η ηλεκτρονική υπηρεσία MyAuto θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε βασικές πληροφορίες όσον αφορά στα οχήματα, όπως στα βασικά στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, στην εξόφληση των Τελών Κυκλοφορίας, στον τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) και στην ασφάλιση του οχήματος.
Με αυτό τον τρόπο θα μπει ένα τέλος στους παραβάτες ιδιοκτήτες που κινούν το όχημά τους ανασφάλιστο και χωρίς να έχουν εξοφλήσει τα Τέλη Κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα δεν το έχουν περάσει και από ΚΤΕΟ!
Αντίστοιχο ψηφιακό «παρατηρητήριο», με την ονομασία Audit-Car, θα έχουν στη διάθεσή τους και οι ελεγκτικές αρχές, που θα μπορούν πολύ εύκολα και γρήγορα να διασταυρώσουν στοιχεία σχετικά με τα οχήματα.
Μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας myAuto, οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν real time πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν στο όχημά τους και σχετίζονται ιδίως με:
α) την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής,
β) την ημερομηνία καταβολής Τελών Κυκλοφορίας,
γ) την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων,
δ) το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (KTEO) στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα,
ε) τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος,
στ) τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία,
ζ) τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος και
η) την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Στις ίδιες πληροφορίες έχουν πρόσβαση και τα όργανα ελέγχου οχημάτων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας Audit-Car.
Τα πρόστιμα
Ο νόμος 489/76 προβλέπει ότι η κυκλοφορία οχήματος χωρίς το ειδικό αποδεικτικό της ασφάλισης σήμα επισύρει την αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Η πρόκληση δε ατυχήματος από όχημα χωρίς το προαναφερόμενο ειδικό σήμα, επισύρει την αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια και επί υποτροπής για τρία χρόνια. Επίσης επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, βεβαιωθέντος με πράξη της Αστυνομικής Αρχής και εισπραττόμενο με τις οικείες διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες μπορούν να επιστραφούν στον κάτοχο ή στον ιδιοκτήτη του οχήματος, πριν περάσουν τα παραπάνω χρονικά διαστήματα, αν πληρώσει το πρόστιμο και προσκομίσει την απόδειξη πληρωμής καθώς και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημα.
Επίσης υπάρχουν και Ποινικές κυρώσεις που περιλαμβάνουν φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι 3.000 ευρώ.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος, θα σταλεί από τη Γ.Γ.Π.Σ., σε κάθε ιδιοκτήτη ανασφάλιστου ειδοποιητήριο για να ασφαλιστεί μέσα σε 8 μέρες ή να δώσει εξηγήσεις, να πληρώσει παράβολο 250 ευρώ για να ασφαλιστεί ενώ αν ο ιδιοκτήτης δεν κάνει τα παραπάνω, θα του επιβληθεί νέο πρόστιμο 500 ευρώ καθώς και οι παραπάνω διοικητικές και ποινικές κυρώσεις!
Σύμφωνα με το νόμο, αν το όχημά σου είναι καινούργιο, θα πρέπει να το περάσεις ΚΤΕΟ στα 4 χρόνια από την πρώτη του κυκλοφορία και κατόπιν θα ελέγχεται κάθε 2 χρόνια. Αν αργήσεις και χάσεις την προθεσμία σου, πληρώνεις πρόστιμο στο ταμείο του ΚΤΕΟ ώστε να γίνει τελικά ο έλεγχος. Το ποσό που θα πληρώσεις εξαρτάται από την καθυστέρηση και υπολογίζεται σε 16 ευρώ για καθυστέρηση έως 30 ημέρες, σε 33 ευρώ για καθυστέρηση από 30 ημέρες – 6 μήνες και σε 65 ευρώ για καθυστέρηση πάνω από 6 μήνες. Σε περίπτωση ηλεκτρονικού ελέγχου το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/8 (50 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών. Το πρόστιμο της Τροχαίας σε περίπτωση ανέλεγκτων Φορτηγών άνω των 3,5 τόνων, Ταξί, Ασθενοφόρων, Λεωφορείων από ΚΤΕΟ έχει οριστεί στα 400 ευρώ, το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/2 (200 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών.
Αν κάποιος δεν έχει πληρώσει τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας και το διαπιστώσουν σε κάποιο έλεγχο της Τροχαίας τότε αφαιρούνται επί τόπου οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας μέχρι ο κάτοχος του οχήματος να προσκομίσει την απόδειξη πληρωμής τους που να υπενθυμίσουμε ανέρχεται στο διπλάσιο του αρχικού ποσού.
Αυτοκίνητο: Τέλος diesel και βενζίνη – Τι ισχύει για τους ιδιοκτήτες
: Είναι πλέον επίσημο. Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι παρελθόν από 2030, με την ηλεκτροκίνηση να γίνεται το μοναδικό μέσο κυκλοφορίας.
Απαγόρευση της χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης και της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου από το 2030, κατάργηση της χρήσης μαζούτ για την παραγωγή ρεύματος στα νησιά, υποχρεωτική ασφάλιση των κτιρίων σε περιοχές υψηλού κλιματικού κινδύνου, διεύρυνση της Μελέτης Περιβαλοντικών Επιπτώσεων που συνοδεύει τις επενδύσεις προκειμένου να εξετάζονται και οι κλιματικές επιπτώσεις, είναι ορισμένα από τα μέτρα που προβλέπει ο νέος κλιματικός νόμος, ο οποίος θα παρουσιαστεί τις επόμενες ημέρες.
Την ψήφιση του κλιματικού νόμου ανήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή COP26 στη Γλασκώβη.
Όπως επισημαίνει με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για θέματα ενέργειας, κλίματος, περιβάλλοντος και κυκλικής οικονομίας Γιώργος Κρεμλής: «Ο κλιματικός νόμος που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση είναι εξαιρετικά φιλόδοξος. Βάζει τον πήχη ψηλά, καθώς δεν μεταφέρει απλά στην εθνική νομοθεσία τους ευρωπαϊκούς στόχους αλλά τούς συμπληρώνει, τούς επικαιροποιεί και πολλές φορές τους υπερβαίνει. Είναι ένα πολύ σύγχρονο νομοθέτημα που δείχνει ότι η Ελλάδα πρωτοπορεί στα θέματα της κλιματικής αλλαγής».
Ο νόμος θα θέσει ποσοτικούς στόχους για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με το 1990, κατά 80% το 2040, με απώτερο στόχο την κλιματική ουδετερότητα το 2050, που προβλέπεται και από την Κοινοτική νομοθεσία. Οι στόχοι θα επανεξετάζονται κάθε πέντε χρόνια ανάλογα με την εξέλιξη των ρύπων και των Κοινοτικών κανονισμών.
Για την επίτευξη των στόχων θα καταρτιστεί Εθνική Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, Περιφερειακά αλλά και Δημοτικά Σχέδια για τη μείωση των εκπομπών. Επίσης θα καταρτιστούν τομεακοί «προϋπολογισμοί άνθρακα» για επτά κλάδους / τομείς δραστηριοτήτων που είναι: Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, Μεταφορές, Βιομηχανία, Κτίρια, Γεωργία και κτηνοτροφία, Απόβλητα, Χρήσεις γης, αλλαγές χρήσεων γης και δασοπονία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βασικές ρυθμίσεις του νόμου ανά τομέα προβλέπουν τα εξής:
– Ηλεκτρική ενέργεια: αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ σε ποσοστό 70% στην τελική κατανάλωση ενέργειας έως το 2030, με μέτρα που περιλαμβάνουν διευκόλυνση της αδειοδότησης, ενίσχυση των δικτύων, προώθηση της αποθήκευσης ενέργειας κ.α.
– Μεταφορές: από το 2025 υποχρεωτικά όλα τα νέα ταξί στην Αττική και την Θεσσαλονίκη, καθώς και το ένα τρίτο των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Από το 2023 τουλάχιστον το ένα τέταρτο των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ως προς τα ΙΧ και ελαφρά επαγγελματικά, από το 2030 θα επιτρέπεται η πώληση μόνον οχημάτων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
-Νησιά: έως το 2030 απαγορεύεται η χρήση μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Αυτό σημαίνει ότι τα νησιά θα πρέπει να στραφούν σε σύγχρονες λύσεις όπως αυτές που εφαρμόζονται στη Χάλκη, την Τήλο κ.α. με ανανεώσιμες πηγές, αποθήκευση ενέργειας, συστήματα διαχείρισης της ενέργειας κ.α.
-Κτίρια: από το 2023, απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκές διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου. Από το 2025, απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης και από το 2030, απαγορεύεται σε όλα τα κτίρια η χρήση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Αυτό σημαίνει ότι οι κεντρικές θερμάνσεις θα πρέπει να μετατραπούν είτε σε φυσικό αέριο είτε σε νέες φιλικότερες προς το περιβάλλον μορφές (π.χ. αντλίες θερμότητας). Επιπλέον, από το 2025 όλα τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας θα πρέπει να ασφαλίζονται υποχρεωτικά.
Η ασφάλιση θα αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου.
-Βιομηχανία: επεκτείνονται οι μελέτες περιβαλοντικών επιπτώσεων και οι Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, προκειμένου να καλύπτονται οι επιπτώσεις των επενδύσεων στο κλίμα. Επιπλέον οι ρυπογόνες επιχειρήσεις υποχρεούνται να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% έως το 2030 σε σχέση με το 2022. Όλες οι επιχειρήσεις με περισσότερους από 500 εργαζόμενους θα δημοσιεύουν κάθε χρόνο εκθέσεις με το ανθρακικό τους αποτύπωμα.
Τέλος, με τον νόμο συστήνεται Εθνικό Παρατηρητήριο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, το οποίο σε συνεργασία με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία και άλλους δημόσιους φορείς θα παρακολουθεί τα κλιματικά δεδομένα και θα παρέχει προγνώσεις.