Ηλεκτρονικές πληρωμές

Ηλεκτρονικές πληρωμές: Κίνητρα στους πολίτες για να μην χρησιμοποιούν μετρητά στις συναλλαγές τους, δίνει το υπουργείο Οικονομικών. Οι 18 κατηγορίες επαγγελματιών που συμφέρουν οι e-πληρωμές. Πώς θα πάρετε έως και 2.200 ευρώ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Πρόσθετη έκπτωση φόρου εισοδήματος έως 2.200 ευρώ το χρόνο θα μπορούν να κερδίζουν οι φορολογούμενοι εφόσον εξοφλούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής τις αμοιβές για παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους, αρχιτέκτονες, υδραυλικούς, αλουμινάδες, επισκευαστές εγκαταστάσεων κλιματισμού, ταξιτζήδες, νοσηλευτές, φωτογράφους και άλλες δέκα κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών.

Το 30% του συνολικού ποσού ετήσιας δαπάνης κάθε φυσικού προσώπου προς αυτές τις κατηγορίες επαγγελματιών και επιτηδευματιών, εφόσον θα έχει καταβληθεί με πιστωτικές ή χρεωστικές ή προπληρωμένες κάρτες ή μέσω web banking, θα εκπίπτει από το ετήσιο φορολογητέο εισόδημά του. Το ποσό της έκπτωσης από το εισόδημα δεν θα μπορεί να υπερβεί τα 5.000 ευρώ.

Επιπλέον, τα έξοδα για ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις εφόσον πληρώνονται με ηλεκτρονικά μέσα θα υπολογίζονται εις διπλούν, κατά την εφαρμογή του ήδη ισχύοντος μέτρου που προβλέπει την κάλυψη του 30% του ετήσιου εισοδήματος με ηλεκτρονικά εξοφληθείσες δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών.

Ηλεκτρονικές πληρωμές: Η ρύθμιση

Οπως ήδη αποκάλυψε ο «Ε.Τ.», από τα αναλυτικά κείμενα τα οποία περιγράφουν λεπτομερώς τις μεταρρυθμίσεις που περιελήφθησαν στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», τα οποία αναρτήθηκαν την Παρασκευή το απόγευμα στο Διαδίκτυο από το υπουργείο Οικονομικών, προκύπτει μεταξύ άλλων ότι, στο πλαίσιο της παροχής κινήτρων για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η κυβέρνηση συμφώνησαν να προωθηθεί για ψήφιση στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει ότι:

1) Θα αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα κάθε φυσικού προσώπου το 30% των εξόδων που πραγματοποιεί κάθε χρόνο μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών για υπηρεσίες παρεχόμενες από 18 συγκεκριμένες κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών, στις οποίες το επίπεδο των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι χαμηλό και συνεπώς αναμένεται υψηλή φοροδιαφυγή. Το ποσό που θα εκπίπτει δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 5.000 ευρώ. Το μέτρο αυτό θα έχει διάρκεια ισχύος έως και τέσσερα χρόνια. Οι κατηγορίες επαγγελματιών για τους οποίους θα ισχύει το κίνητρο αυτό είναι:

* Δικηγόροι

* Αρχιτέκτονες

* Ιδιωτικοί ερευνητές

* Εργολάβοι κηδειών και καύσης νεκρών

* Εργολάβοι κλιματισμού, θέρμανσης και υδραυλικών

* Νοσηλευτές, νοσηλεύτριες-αποκλειστικές

* Ξυλουργοί

* Εργολάβοι καθαρισμού και συντήρησης κτιρίων

* Επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας παιδιών

* Επαγγελματίες εκμίσθωσης πολυτελών αυτοκινήτων (λιμουζινών)

* Ταξιτζήδες

* Εργολάβοι μεταλλικών κατασκευών – αλουμινάδες (κατασκευαστές στέγης, μεταλλικών πλαισίων και τεμαχίων λαμαρίνας)

* Ράφτες, μοδίστρες, επιδιορθωτές ρούχων και άλλων υφασμάτων

* Επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων αναψυχής (αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.)

* Ψυκτικοί, επισκευαστές αιρκοντίσιον, ψυγείων και άλλων εγκαταστάσεων ψύξης

* Επαγγελματίες που παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες

* Φωτογράφοι

* Εργολάβοι σκυροδέματος

Ελάφρυνση

Από την εφαρμογή του παραπάνω μέτρου, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να γλιτώνουν φόρο:

* Εως 450 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ.

* Εως 1.100 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα από 10.000,01 έως 20.000 ευρώ.

* Εως 1.400 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα από 20.000,01 έως 30.000 ευρώ.

* Εως 1.800 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα από 30.000,01 έως 40.000 ευρώ.

* Εως 2.200 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ.

Συμπληρωματικά

Το νέο αυτό κίνητρο για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής σε συγκεκριμένους κλάδους αυτοαπασχολουμένων φορολογουμένων δεν θα αντικαταστήσει το ήδη ισχύον μέτρο που προβλέπει την υποχρέωση κάθε φυσικού προσώπου να καλύπτει το 30% του ατομικού ετησίου εισοδήματός του με δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά ως πρόσθετο κίνητρο για τους φορολογούμενους.

2 Ειδικά τα έξοδα που πραγματοποιεί ετησίως κάθε φυσικό πρόσωπο για επισκέψεις σε ιατρούς, οδοντιάτρους και κτηνιάτρους, εξετάσεις σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και για άλλες υπηρεσίες ιατρικού χαρακτήρα, πλην της αγοράς φαρμάκων και της νοσηλείας σε νοσοκομεία, θα «μετρούν» εις διπλούν για την κάλυψη του 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες εξοφληθείσες μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Π.χ. μια δαπάνη ύψους 100 ευρώ για πληρωμή αμοιβής σε ιατρό, λόγω επίσκεψης στο ιατρείο του, εφόσον εξοφλείται μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, θα λαμβάνεται υπ’ όψιν ως δαπάνη 200 ευρώ για την κάλυψη του 30% του εισοδήματος με ηλεκτρονικά εξοφληθείσες δαπάνες.

Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνονται στο σχετικό κείμενο, «αυτό το κίνητρο αναμένεται να μειώσει τη φοροδιαφυγή μεταξύ των ιατρών που παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες πρώτου σταδίου, καθώς και να επιτρέψει στους ηλικιωμένους να φτάσουν το απαιτούμενο όριο 30% μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών.

Δεδομένου ότι τα ιατρικά έξοδα δεν μπορούν να αποφευχθούν, δηλαδή εξαρτώνται από την πραγματική ανάγκη του ασθενούς, είναι σκόπιμο να επιβληθεί η χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών σε αυτόν τον τομέα, προκειμένου να μειωθεί η φοροδιαφυγή των ιατρών.

Λόγω του υψηλότερου όγκου συναλλαγών σε αυτόν τον τομέα σε σύγκριση με τους τομείς που περιλαμβάνονται στο μέτρο της προηγούμενης παραγράφου 1, προτείνεται (σ.σ. οι συναλλαγές αυτές) να συμπεριληφθούν στο μέτρο κατωφλίου 30% (σ.σ. στο ήδη ισχύον μέτρο που προβλέπει κάλυψη του 30% του ετήσιου εισοδήματος με ηλεκτρονικά εξοφληθείσες δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών), προκειμένου να περιοριστεί το δυνητικό κόστος.

Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι μόνο το ποσοστό εκείνων που δεν φτάνουν ήδη το όριο (δηλαδή 20%) μπορεί να επωφεληθεί από αυτό το μέτρο».

Οι ηλεκτρονικές πληρωμές που θα υπολογίζονται στο διπλάσιο θα αφορούν, ειδικότερα, έξοδα για παροχή υπηρεσιών από:

* ιατρούς,

* οδοντιάτρους,

* ορθοδοντικούς,

* κτηνιάτρους,

* διαγνωστικά κέντρα (εξετάσεις και λοιπές διαδικασίες διάγνωσης).

Ηλεκτρονικές πληρωμές: Πότε καταργούνται χαρτονομίσματα και κέρματα

Αντίστροφη μέτρηση για το τέλος των συναλλαγών με μετρητα. Τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα θα περάσουν, όπως όλα δείχνουν, στην ιστορία και τη θέση τους θα πάρει το ψηφιακό ευρώ. Πότε θα γίνει αυτό; Δείτε όλες τις εξελίξεις στο xristika.gr.

Το επόμενο βήμα προς το ψηφιακό ευρώ έκανε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), η οποία ενέκρινε την φάση της «έρευνας», η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει στην εφαρμογή ενός ψηφιακού νομίσματος έως τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας.

Η επόμενη φάση, η οποία ονομάζεται «φάση έρευνας», θα είναι διάρκειας 24 μηνών και αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των βασικών ζητημάτων σχεδιασμού και διανομής του ηλεκτρονικού ευρώ.

Η σημερινή έγκριση, όπως διευκρίνισε η ΕΚΤ πάντως, δεν προδικάζει την μελλοντική απόφαση για έκδοση του ψηφιακού νομίσματος και σε κάθε περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα αντικαταστθεί το «πραγματικό» ευρώ.

Άλλωστε, όπως έχει επανειλημμένως ξεκαθαρίσει, το ηλεκτρονικό ευρώ θα κυκλοφορεί παράλληλα και συμπληρωματικά με το σημερινό ευρώ.

Εφόσον η Φρανκφούρτη υιοθετήσει τελικά το ψηφιακό νόμισμα, τότε είναι πιθανό να ακολουθήσει τα βήματα της Κίνας, η οποία ήδη εφαρμόζει πιλοτικά το ψηφιακό γουάν σε ορισμένες πόλεις.

Προς την ίδια κατεύθυνση πορεύονται και οι κεντρικές τράπεζες των ΗΠΑ – Αγγλίας, οι οποίες επίσης εξετάζουν τις πιθανές εναλλακτικές για την έκδοση ενός ψηφιακού εθνικού νομίσματος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ψηφιακά νομίσματα των κεντρικών τραπεζών διαφέρουν σημαντικά από τα κρυπτονομίσματα, όπως το Bitcoin και το Ether, καθώς έχουν κεντρική δομή, ελέγχονται από τις εποπτικές αρχές, εκδίδονται από τις κεντρικές τράπεζες και χαρακτηρίζονται από διαφάνεια.

Ηλεκτρονικές πληρωμές: Τα πρώτα «πειράματα»

Το Capital.gr, παρακολουθώντας στενά το ζήτημα και έχοντας λάβει μέρος στη δημόσια διαβούλευση, παρουσιάζουν μερικούς από τους προβληματισμούς που προέκυψαν στις προσομοιώσεις, σε σχέση με τους σκοπούς του ψηφιακού ευρώ.

1. Το όριο των 3.000 ευρώ. Επειδή το ψηφιακό ευρώ θα είναι νέο νόμισμα που θα έχει στόχο να λειτουργεί όπως τα μετρητά, ετέθη το ζήτημα της νομισματικής κυκλοφορίας, ώστε να μην επηρεάζονται πληθωρισμός και άλλα νομισματικά μεγέθη.

Έτσι, αποφασίστηκε, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, να οριστεί ένα ποσό, π.χ. μέχρι 3.000 ευρώ, το οποίο θα δικαιούται κάθε πολίτης να έχει στο ψηφιακό του πορτοφόλι.

Το ποσό αυτό προέκυψε ύστερα από έρευνα που έδειξε ότι τα 3.000 ευρώ αρκούν ως μετρητά στην «τσέπη» ενός μέσου Ευρωπαίου για τις συναλλαγές του σε μετρητά. Τότε προχώρησαν σε μια θεωρητική άσκηση.

Ένας πολίτης είχε στο ψηφιακό του πορτοφόλι 2.700 ευρώ. Ένα άλλος χρωστούσε στον πρώτο 500 ευρώ.

Από την άσκηση αυτή προέκυψε το εξής ζήτημα: Ο δεύτερος που χρωστούσε τα 500 ευρώ δεν μπορούσε να τα επιστρέψει στον πρώτο με ψηφιακά ευρώ, διότι ο πρώτος θα ξεπερνούσε το όριο των 3.000 ευρώ.

Θα μπορούσε να επιστρέψει 300 ψηφιακά ευρώ. Και τα υπόλοιπα 200 ψηφιακά ευρώ; Ίσως, σε μετρητά σε ευρώ ή με άλλη συναλλαγή.

Εδώ, λοιπόν, εντοπίστηκε ένα ζήτημα με το πλαφόν στη νομισματική κυκλοφορία ανά άτομο, καθώς και η δυσκολία να λειτουργεί το ψηφιακό ευρώ με την ίδια ευκολία όπως τα μετρητά σε ευρώ.

Ακόμη, από τη στιγμή που, σύμφωνα με ένα σενάριο του σχεδιασμού, μπορεί το ψηφιακό ευρώ να έχει διαφορετικό επιτόκιο, ο πολίτης του παραδείγματος που λαμβάνει 300 ψηφιακά ευρώ και 200 φυσικά ευρώ μπορεί να βγαίνει κερδισμένος ή χαμένος σε σχέση με 500 ψηφιακά ευρώ που είχε δανείσει αρχικά. Η ισοτιμία θεωρείται ίδια μεταξύ ψηφιακού και φυσικού ευρώ.

2. Αγοραστική δύναμη. Η ΕΚΤ, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, δεν θέλει να ασκεί νομισματική πολιτική μέσω του ψηφιακού ευρώ, ούτε το τελευταίο να επηρεάζει νομισματικά μεγέθη.

Ούτε να αποτελεί επενδυτικό μέσο ή στοιχείο αποθεματικού. Αυτό μπορεί να είναι εφικτό, όταν βλέπουμε την Ευρωζώνη συνολικά.

Όμως, το όριο των 3.000 ψηφιακών ευρώ δεν έχει την ίδια αγοραστική δύναμη σε όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωζώνης.

Άλλη αξία έχουν στο Λουξεμβούργο, άλλη στην Ελλάδα και άλλη στη Βουλγαρία. Αυτό, βέβαια, ισχύει και για το φυσικό ευρώ.

Με τη διαφορά ότι αποτελεί αποθετικό στοιχείο, νομισματικό και επενδυτικό μέσο. Συνεπώς, με τους νομισματικούς περιορισμούς και το πλαφόν των 3.000 ψηφιακών ευρώ, μπορεί να δημιουργηθούν «επενδυτικά αρμπιτράζ» σε διασυνοριακές πληρωμές. Π.χ. η τιμή είναι 3 ευρώ ή 2,5 ψηφιακά ευρώ. Αυτό εξουδετερώνει τη βασική αρχή ότι το ψηφιακό ευρώ θα πρέπει να είναι λειτουργεί παράλληλα με τα μετρητά και να έχει ακριβώς την ίδια αξία, χρησιμότητα και ευκολία.

3. Πληθωρισμός. Η συνέχεια του προηγούμενου ζητήματος αναδεικνύει τις δομικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των οικονομιών στην Ευρωζώνη.

Για παράδειγμα, τα 3.000 ψηφιακά ευρώ μπορεί να μη δημιουργούν πληθωριστικές πιέσεις στη Γερμανία, αλλά ίσως να δημιουργούν στη Βουλγαρία ή στην Ελλάδα, λόγω της υψηλότερης αγοραστικής δύναμης.

Υπόψη, ότι το ψηφιακό ευρώ θα είναι νέο νόμισμα, το οποίο θα εκδοθεί παράλληλα με το φυσικό ευρώ. Συνεπώς αυξάνεται η ρευστότητα, δηλαδή η νομισματική κυκλοφορία.

4. Διεθνές νόμισμα. Το παραπάνω παράδειγμα βγαίνει εκτός συνόρων της Ευρωζώνης. Όπως το φυσικό ευρώ, έτσι και το ψηφιακό ευρώ θα κινείται παράλληλα και εκτός Ε.Ε.

Το όριο των 3.000 ψηφιακών ευρώ στην Ευρωζώνη, στις ΗΠΑ ή στον Καναδά, ίσως να έχει νόημα και να μη δημιουργεί προβλήματα στο συνάλλαγμα με τα μεγέθη του ευρώ. Όμως, το όριο των 3.000 ψηφιακών ευρώ στην Ουγκάντα ή στην Ινδία ή στην Τουρκία μπορεί να έχει ζητήματα ως προς τις εξαγωγές συναλλάγματος, τις επιπτώσεις στον πληθωρισμό στις χώρες εκτός Ε.Ε. και, τελικά, στα νομισματικά μεγέθη και τις νομισματικές αποφάσεις της ΕΚΤ.

5. Ανωνυμία. Το ψηφιακό ευρώ πρέπει να λειτουργεί ως μετρητό, δηλαδή πληρωτέο επί τη εμφανίσει. Η ΕΚΤ μπορεί, για παράδειγμα, να εκδώσει κωδικούς και οι πολίτες να τους ανταλλάσουν μέσα από τα ψηφιακά πορτοφόλια όπως τα μετρητά.

Αν αυτό γίνει με τη χρήση ενός online συστήματος που θα συνδέεται με τους τραπεζικούς λογαριασμούς του ευρώ, τότε μπορεί να χαθεί η ανωνυμία.

Έτσι, εξετάζεται η περίπτωση της offline συναλλαγής ή της χρήσης κάποιου μέρους από την τεχνολογία των κρυπτονομισμάτων. Όμως, το mining στα κρυπτονομίσματα είναι ενεργοβόρο. Συνεπώς θα πρέπει να λυθεί ένα τεχνικό πρόβλημα ανταλλαγής των κωδικών και της εξαργύρωσης.

6. Stablecoins. Αφού το ψηφιακό ευρώ θα έχει την αξία του φυσικού ευρώ και ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί κομμάτι της τεχνολογίας των κρυπτονομισμάτων (π.χ. DLT), γιατί να μην εκδώσει η ΕΚΤ το δικό της stablecoin (αντί για ψηφιακό ευρώ) που είναι συνδεδεμένο με το ευρώ; Με τον τρόπο αυτό μπορεί να προσφέρει ένα ρυθμισμένο ψηφιακό νόμισμα που εκδίδεται από κεντρική τράπεζα και που εποπτεύεται και θα είναι διαθέσιμο και από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της Ευρωζώνης.