Ηλεκτρονικές απάτες: Σας κλέβουν χωρις να το καταλάβετε – Το λάθος που κάνουν όλοι

Ηλεκτρονικές απάτες: Χιλιάδες τα θύματα κλοπής μεγάλων χρηματικών ποσών. Πώς δρουν οι επιτήδειοι. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Πολύ υψηλά παραμένουν οι αριθμοί των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης από την έναρξη του νέου έτους, 2023, παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες λαμβάνουν όλο και περισσότερα μέρα και πραγματοποιούν περισσότερες καμπάνιες ενημέρωσης.

Σταματημό δεν έχουν οι επιθέσεις των επιτήδειων μέσω e-mails, SMS και τηλεφώνου, οδηγώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τα υποψήφια θύματα στην απώλεια μεγάλων, συχνά, χρηματικών ποσών. Στόχος των δραστών είναι να αποσπάσουν τους κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) ή/και τα πλήρη στοιχεία καρτών για να προχωρήσουν στη συνέχεια στην εκτέλεση απατηλών συναλλαγών.

Οι τράπεζες, βέβαια, κάνουν λόγο για δημιουργία στο αφανές διαδίκτυο δευτερογενούς αγοράς υποκλαπέντων στοιχείων.

Και για να είναι αυτό πιο κατανοητό, τούτο σημαίνει ότι η απόπειρα για τη απάτη δεν είναι αναγκαίο να γίνει την στιγμή της υποκλοπής των απαραίτητων δεδομένων, αλλά και μετά από μέρες ή μήνες, από τρίτο κύκλωμα.

Ηλεκτρονικές απάτες: Η λεγόμενη «επιστροφή φόρου»

Μετά το άνοιγμα της πλατφόρμας των δηλώσεων για τα εισοδήματα του 2022, βρίσκεται σε πλήρη έξαρση, σύμφωνα με πληροφορίες, η απάτη με τις δήθεν επιστροφές φόρου από το δημόσιο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένας πολίτη από τον λογαριασμό του οποίου «έκαναν φτερά» 25.000 ευρώ, διότι ο ίδιο δεν αντελήφθη τη συγκεκριμένη κομπίνα, και έτσι έδωσε ο ίδιος στους δράστες πρόσβαση στο e-banking του και επιβεβαίωσε τη συναλλαγή.

Ηλεκτρονικές απάτες: Πώς λειτουργεί το κόλπο

Η κομπίνα είναι καλά στημένη και έχει ως εξής: Μέσω e-mail που υποτίθεται προέρχεται από την εφορία, οι επιτήδειοι ενημερώνουν τα υποψήφια θύματα πως δικαιούνται να λάβουν ένα ποσό ως επιστροφή μετά την εκκαθάριση της δήλωσής τους.

Στο ίδιο μήνυμα επικοινωνίας ζητείται από τον παραλήπτη να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του τραπεζικού του λογαριασμού, προκειμένου να γίνει η πίστωση του ποσού που δικαιούται.

Έτσι, του ζητείται, στο πλαίσιο αυτό, να κάνει «κλικ» σε σύνδεσμο για την αποστολή των απαραίτητων στοιχείων.

Αν βέβαια, γίνει αυτό το πρώτο λάθος, ο χρήστης θα μεταφερθεί σε μία ιστοσελίδα που έχει αναπροσομοιάσει με το e-banking κάποιας εκ των μεγάλων ελληνικών τραπεζών. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ό,τι πληκτρολογείται στη συγκεκριμένη σελίδα αποτελεί ταυτόχρονα και άμεση γνώση των δραστών.

Άρα, οι δράστες έχουν λάβει όλα τα χρήσιμα στοιχεία και κωδικούς για να προκειμένου να εισέλθουν την ίδια στιγμή στο αληθινό e-banking και στη συνέχεια επιχειρούν να εκτελέσουν μία συναλλαγή.

Για να ολοκληρωθεί, ωστόσο, η απάτη το θύμα θα πρέπει να δώσει την επιβεβαίωσή του, είτε μέσω ειδοποίησης στο m-banking ή με την πληκτρολόγηση του κωδικού μίας χρήσης που λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο. Εάν κάνει και αυτό το λάθος, η κλοπή ολοκληρώνεται.

Οι κλοπές, φυσικά, πραγματοποιούνται και με άλλου τύπου μηνύματα που τα οποία ενημερώνουν τους παραλήπτες για ένα δήθεν πρόβλημα με τραπεζικό τους προϊόν. Τέτοια προβλήματα είναι το πάγωμα λογαριασμών, το μπλοκάρισμα κάρτας, η  επιβεβαίωση στοιχείων για λόγους ασφαλείας κ.α.

Χαρακτηριστικό είναι, δε, ότι σε όλες τις απόπειρες κλοπής τα μηνύματα που αποστέλλονται έχουν το χαρακτήρα του κατ΄ επείγοντος.

Ηλεκτρονικές απάτες: Και οι μεταφορικές στο «κόλπο»

Ένα άλλο κόλπο είναι αυτό με τις μεταφορικές. Συγκεκριμένα, μεγάλος αριθμός περιστατικών έχει καταγραφεί το τελευταίο διάστημα με SMS που προέρχονται δήθεν από εταιρείες ταχυμεταφορών.

Ηλεκτρονικές απάτες: Αν σας έρθει αυτό το μήνυμα καλέστε αμέσως την Αστυνομία

Απάτη: Ακόμα μια ηλεκτρονική απάτη φαίνεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες, με τους επιτήδειους απατεώνες να χρησιμοποιούν ως «βιτρίνα» την ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα, το mail που έρχεται προς τους πολίτες είναι με πρόσχημα κάποια δήθεν επιστροφή χρημάτων. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Ακόμα μια ηλεκτρονική απάτη φαίνεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες, με τους επιτήδειους απατεώνες να χρησιμοποιούν ως «βιτρίνα» την ΑΑΔΕ.

Συγκεκριμένα, το mail που έρχεται προς τους πολίτες είναι με πρόσχημα κάποια δήθεν επιστροφή χρημάτων (σ.σ. 634,13 ευρώ σε όλες τις περιπτώσεις πολιτών που έχουν λάβει το e-mail).

Στο mail οι απατεώνες ζητούν από τους ανυποψίαστους πολίτες να βάλουν τα στοιχεία τους, μεταξύ άλλων φυσικά και του τραπεζικού λογαριασμού. Φυσικά πρόκειται για απάτη καθώς δεν είναι μήνυμα από την εφορία και αυτό είναι κάτι που οι πιο παρατηρητικοί μπορούν να το αντιληφθούν.

Αρχικά ως αρχικά της ΑΑΔΕ παρουσιάζονται τα «Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εγκλημάτων», ενώ στην πραγματικότητα είναι «Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων».

Το ακόμα πιο παράδοξο είναι πως στην υπογραφή του mail, τα αρχικά της ΑΑΔΕ γράφοντας σωστά. Ενώ και το γενικότερο προφίλ του e-mail παραπέμπει σε απάτη, όπως πολλές ακόμα που έχουν εμφανιστεί το τελευταίο διάστημα.

324794260_564780128907130_8991562738309705831_n

Μια άλλη απάτη αρκετά διαδεδομένη είχε  πρόσχημα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με ένα mail ιδιαίτερα πειστικό για όσους δεν έχουν μεγάλη εμπειρία.

Συγκεκριμένα, το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου γράφει: «Αύριο το πακέτο σας παραδίδεται στα ΕΛΤΑ. Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι λάβαμε τα στοιχεία σας για την αποστολή… και ότι θα σταλούν στα Ελληνικά Ταχυδρομεία στην Αθήνα αύριο για διανομή σε όλη τη χώρα. Το Κέντρο Διαλογής Αθηνών θα κρατήσει το δέμας σας μέχρι να επιβεβαίωσετε τα στοιχεία σας».

Και στη συνέχεια έχει το κουμπί: «Επαλήθευση παράδοσης».

322604446_579127613572705_5693231583984402302_n__1_

Μάλιστα το τέλος γράφει πως «λάβετε υπόψη ότι λαμβάνετε μόνο τρεις ημέρες δωρεάν αποθηκευτικούς χώρου πριν πρέπει να πληρώσετε 1,49 ευρώ κάθε επιπλέον ημέρα».

Πολλές απάτες υπάρχουν ακόμα με πρόσχημα τράπεζες και συστήματα e-banking:

Ηλεκτρονικές απάτες: Σας έκλεψαν χρήματα από το λογαριασμό; Σας αποζημιώνει η τράπεζα!

Επανάσταση φέρνει ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, καθώς τα θύματα phising θα αποζημιώνονται από τις τράπεζές τους!

Τα θύματα phishing θα παίρνουν πλέον αποζημίωση από τις τράπεζες.

Πιο αναλυτικά, τα θύματα ηλεκτρονικής απάτης θα έχουν την δυνατότητα να «δικαιωθούν», αφού οι τράπεζες θα τους δίνουν αποζημίωση, σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που βρίσκεται σε διαβούλευση.

Οι πολίτες που (θα) χάνουν τα χρήματά τους από ηλεκτρονικές απάτες κλοπής των κωδικών τους, θα τα παίρνουν πίσω από τις τράπεζες, ακόμα και αν η κλοπή οφείλεται σε δική τους αμέλεια, για ποσά άνω των 1.000 ευρώ.

Η νέα νομοθεσία, αναμένεται να ισχύσει από τον επόμενο μήνα λύνοντας προβλήματα που αφορούν τις περιπτώσεις που κάποιος χάσει ή του κλέψουν τη χρεωστική κάρτα με την οποία κάνει τις καθημερινές του αγορές.

Μέχρι ο πελάτης να δηλώσει την απώλεια ή την κλοπή, μπορεί να περάσει ένα μικρό χρονικό διάστημα, αρκετό όμως για να προχωρήσει σε αγορές αυτός που θα βρει την κάρτα.

Τότε, ο κάτοχος της κάρτας ευθύνεται για τα πρώτα 50 ευρώ, ενώ αυτός που θα βρει την κάρτα, εάν ψωνίσει 200 – 300 ευρώ, τη διαφορά από τα 50 μέχρι τα 200 την καλύπτει η τράπεζα και του την επιστρέφει.

Αναφορικά με τις διαδικτυακές απάτες, εάν κάποιος πέσει θύμα phishing θα μπορεί πλέον να αποζημιωθεί.

Μέχρι τα 1.000 ευρώ υπεύθυνος θα είναι ο κάτοχος του e-banking.

Σε περίπτωση όμως που γίνει ένα έμβασμα με μεταφορά χρηματική πάνω από 1.000 ευρώ, τη διαφορά την καλύπτει η τράπεζα.

Τέλος, αυστηροποιούνται οι διαδικασίες για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών καταστημάτων, καθώς πλέον θα πρέπει στην ιστοσελίδα τους να αναγράφουν τον ΑΦΜ, τον αριθμό Εμπορικού Μητρώου και τον αριθμό άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.