Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι σας κρύβουν οι πάροχοι – Πώς δεν θα την πατήσετε

Ρεύμα: Πώς οι καταναλωτές θα επιλέξουν πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Πέντε απλές συμβουλές για το πώς οι καταναλωτές να επιλέξουν πάροχο. Τι δίνει ο καθένας. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να αλλάζουν ακόμη και κάθε μήνα οι καταναλωτές, έως τις 31 Ιουλίου του 2023, χωρίς καμία ποινή ή άλλη επιβάρυνση, σύμφωνα με τον νόμο 4951/2022 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 129/Α/4-7-2022 στο άρθρο 138 παρ. 4.

Λόγω της υπέρμετρης πίεσης που δέχονται τα νοικοκυριά εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης του κόστους ζωής εξαιτίας του πληθωρισμού και της ακρίβειας, πολλοί καταναλωτές ψάχνουν να βρουν την πλέον συμφέρουσα προσφορά τιμολογίων ρεύματος.

Εξαιτίας αυτής της κινητικότητας που παρατηρείται στην αγορά, οι πάροχοι από την μεριά τους έχουν υιοθετήσει επιθετικές πολιτικές μάρκετινγκ για να προσελκύσουν πελάτες, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα καταιγισμό προσφορών και διαφημίσεων και να μην μπορούν να βγάλουν άκρη.

Ακολουθούν 5 απλές συμβουλές για το πως οι καταναλωτές να επιλέξουν πάροχο:

  • Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το να έχει μία εταιρεία τη χαμηλότερη χρέωση σε κυμαινόμενο τιμολόγιο για τον συγκεκριμένο μήνα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι και τον επόμενο θα έχει και πάλι την χαμηλότερη στην αγορά. Μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες για παράδειγμα τον Αύγουστο είχε προσφέρει τη χαμηλότερη χρέωση στην αγορά, τον Σεπτέμβριο όμως ανακοίνωσε αύξηση πάνω από 62% στην τιμή της κιλοβατώρας..
  • Η αλλαγή προμηθευτή θα πρέπει να γίνεται μετά από προσεκτική έρευνα και σύγκριση προσφορών στο τέλος του μήνα. Οι εταιρείες έως τις 20 κάθε μήνα ανακοινώνουν τις χρεώσεις που θα ισχύουν για τον επόμενο μήνα. Λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώνεται το ύψος της κρατικής επιδότησης και στη συνέχεια έως τις 27 κάθε μήνα η ΡΑΕ Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναρτά στην ιστοσελίδα της συνολικά και συνοπτικά τις χρεώσεις όλων των εταιρειών. Η σύγκριση μέσα από αυτή την ιστοσελίδα γίνεται εύκολα, διαφορετικά ο καταναλωτής θα πρέπει να αναζητά στην ιστοσελίδα κάθε εταιρείας τις τιμές που προσφέρει.
  • Να ζητούν αντίγραφο της σύμβασης και να διαβάζουν τα ψιλά γράμματα στα συμβόλαια πριν υπογράψουν.
  • Να μην αρκούνται στις προφορικές διαβεβαιώσεις των εκπροσώπων των εταιριών ή στις τηλεφωνικές προσφορές. Στα ψιλά γράμματα κρύβονται μερικές φορές παγίδες και κρυφές χρεώσεις.
  • Να γνωρίζουν ότι απαγορεύεται ρητά η χορήγηση εκπτώσεων που συνδέονται με την κρατική επιδότηση και την χονδρεμπορική αγορά. Τον Αύγουστο κυρίως ορισμένοι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας προχώρησαν σε παραπλανητικές διαφημίσεις. Πιο συγκεκριμένα, βάφτισαν την κρατική επιδότηση που δίνεται στους λογαριασμούς ρεύματος μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης ως χορηγούμενη εμπορική έκπτωση. Με τον τρόπο αυτό επιχείρησαν να «προσελκύσουν» πελάτες οι οποίοι θα θεωρούσαν την κρατική επιδότηση ως έκπτωση του παρόχου. Το αποτέλεσμα θα ήταν οι καταναλωτές να πιστεύουν πως θα έβγαιναν διπλά κερδισμένοι τόσο με τη δήθεν έκπτωση όσο και με την κρατική ενίσχυση. Η πρακτική αυτή είναι παράνομη και προκάλεσε την παρέμβαση του Ρυθμιστή.
  • Εάν δεν έχουν την δυνατότητα ή τον χρόνο να μελετήσουν την κάθε μία προσφορά να ζητούν πληροφορίες (οι εταιρίες είναι υποχρεωμένες σε ορθή και πλήρη ενημέρωση των καταναλωτών σύμφωνα με τον ν. 2251/1994 προστασίας καταναλωτών) για τα ακόλουθα:
    ποιο είναι το ύψος του παγίου που επιβάλλεται κάθε μήνα και εάν θα είναι σταθερό καθ΄ όλη την διάρκεια της σύμβασης. Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν ως «κράχτη» τη χαμηλή ανταγωνιστική χρέωση του ρεύματος, θεωρώντας πως σημαντικός αριθμός καταναλωτών δεν προσέχουν την τιμή του μηνιαίου παγίου. Άλλες διαφημίζουν εξαιρετικά φθηνά πάγια στους λογαριασμούς ρεύματος της τάξης του 1 και 1,5 ευρώ τον μήνα, αλλά μόνο για τους πρώτους μήνες, ενώ στην συνέχεια η πάγια χρέωση ανεβαίνει στο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των 5 ευρώ.
  • Εάν η προσφορά έχει διαφορετικές τιμές κιλοβατώρας ανά κλίμακα κατανάλωσης. Κάποιοι πάροχοι διαφημίζουν χαμηλότερη ανταγωνιστική χρέωση για τις πρώτες π.χ. 500 κιλοβατώρες και υψηλότερη για τις μεγαλύτερες ποσότητες κατανάλωσης. Η συγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική δεν είναι αθέμιτη ή παράνομη, ωστόσο αν δεν το προσέξει ο πελάτης ενός προμηθευτή θα βρεθεί π.χ. για τη μία κιλοβατώρα που κατανάλωσε παραπάνω από το όριο να χρεώνεται για όλες με την υψηλότερη χρέωση.
  • Εάν η προσφορά για το χαμηλότερο τιμολόγιο συνδέεται με την συνεπή πληρωμή. Μία ακόμη εμπορική πολιτική που εφάρμοσαν πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας είναι να προτείνουν για το ίδιο πρόγραμμα δύο ανταγωνιστικές χρεώσεις. Η μία είναι χαμηλότερη από την άλλη κατόπιν της παροχής έκπτωσης στην περίπτωση που ο καταναλωτής πληρώσει εμπρόθεσμα τον λογαριασμό ρεύματος. Στην προκειμένη περίπτωση, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σίγουροι πως θα παραμείνουν συνεπείς στις πληρωμές καθ όλη τη διάρκεια του προγράμματος προκειμένου να απολαμβάνουν τη χαμηλότερη χρέωση.

Ρεύμα: Αυτές είναι οι νέες τιμές από 01/09 – Τι χρεώνει ο κάθε πάροχος

Σε επίπεδα προ κρίσης και ακόμη φθηνότερα παρά την αστρονομική εκτίναξη της τιμής του φυσικού αερίου τις μέρες του Αυγούστου, θα προσαρμοστούν οι νέες τιμές ηλεκτρισμού που μπαίνουν από αύριο 1η Σεπτεμβρίου σε εφαρμογή και θα ισχύουν μέχρι τα τέλη του μήνα.

Οι καταναλωτές όχι μόνο θα προσπεράσουν τις «υπερπτήσεις» των τιμών φυσικού αερίου που εκτοξεύτηκαν ακόμη και πάνω από τα 340 ευρώ η μεγαβατώρα αλλά κάποιοι θα φτάσουν να απολαμβάνουν σχεδόν τζάμπα την ηλεκτρική ενέργεια χάρη στις γενναιόδωρες επιδοτήσεις της πολιτείας.

Για τον Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση θα καταβάλλει για την ελάφρυνση των νοικοκυριών την μεγαλύτερη επιδότηση στην ιστορία της 12μηνης ενεργειακής κρίσης, φτάνοντας για πρώτη φορά τα 1,9 δισ, ευρώ από τα οποία μόνο το 1,1 έως 1,2 δισ. προέρχεται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και τα υπόλοιπα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Πάντως, όπως τόνισε χθες ο Πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο, οι πόροι αυτοί δεν είναι ανεξάντλητοι και τα μέτρα θα είναι «μετρημένα» το επόμενο διάστημα ώστε να μην ναρκοθετήσουν τα δημοσιονομικά περιθώρια.

Για το σύνολο του έτους υπολογίζεται πάντως ότι θα φτάσουν και ενδεχομένως θα ξεπεράσουν τα 2 δισ.

Όπως μάλιστα επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης, η λύση στο πρόβλημα με τον ενεργειακό πόλεμο δεν μπορεί να είναι άλλη από την ευρωπαϊκή λύση με την επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου και αποσύνδεσης αυτών από τις τιμές του ηλεκτρισμού.

Μια πρόταση που η ελληνική πλευρά κατέθεσε πριν από επτά μήνες στην ΕΕ και σήμερα κατόπιν εορτής και δυσβάσταχτου κόστους για την ευρωπαϊκή οικονομία σπεύδει να μελετήσει σοβαρά η Κομισιόν.

Ρεύμα: Ενισχύεται ο ανταγωνισμός

Με τις νέες χρεώσεις, για πρώτη φορά οι καταναλωτές καλούνται να επιλέξουν από το καλάθι των προσφορών πάμφθηνες τιμές που ξεκινούν από 2 λεπτά η κιλοβατώρα που είναι η τιμή της Φυσικό Αέριο Αττικής, μετά τις επιδοτήσεις και την έκπτωση συνέπειας ακόμη και αρνητικές τιμές όπως στην περίπτωση της «Ηρων» για τους νέους πελάτες και στα σιωπηλά και για τους παλιούς.

Η εταιρεία προσέφερε τιμολόγιο με 75 λεπτά/κιλοβατώρα, το οποίο μετά την έκπτωση συνέπειας 20%, περιορίζεται στα 60 λεπτά.

Με την αφαίρεση της επιδότησης διαμορφώνεται στα 11 λεπτά και η τιμή για τους συνεπείς πελάτες γίνεται αρνητική στα -3,9 λεπτά.

Η πλειοψηφία πάντως των καταναλωτών θα συνεχίζει να απολαμβάνει τιμολόγια με χρεώσεις στα επίπεδα Αυγούστου αλλά και προ κρίσης που είναι 0,14 έως και 0,16 ευρώ η κιλοβατώρα.

Στελέχη του κλάδου μιλούν για ενίσχυση του ανταγωνισμού, πολιτική που αβαντάρει και η κυβέρνηση δια στόματος και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα, ο οποίος την περασμένη εβδομάδα δεν δίστασε να προτρέψει τους πολίτες να αλλάξουν πάροχο ακόμη και αν δεν έχουν εξοφλήσει τα χρέη τους προς τις εταιρείες που μέχρι πρότινος τους ηλεκτροδοτούσαν.

Σύμφωνα με τον κ. Θανάση Γκίκα επικεφαλής της ιστοσελίδας σύγκρισης τιμών allazorevma.gr, οι τιμές που πρόσφεραν οι πάροχοι στον μέσο όρο τους ήταν αυξημένες και, με αύξηση υψηλότερη από το δικό τους κόστος προμήθειας. Αυτό, όπως αναφέρει σε σχετική ανάλυση, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των περιθωρίων μικτού κέρδους τους.

Κάτι που εξηγεί και γιατί ορισμένοι πάροχοι αποφάσισαν να προχωρήσουν σε επιθετική εμπορική πολιτική προσφέροντας ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές – εστιασμένες σε νέους πελάτες.

Υπολογίζεται ότι η διαφορά στο ετήσιο όφελος του φθηνότερου προγράμματος με το ακριβότερο, ξεπερνά τα 760€ για μέση κατανάλωση 1.250kwh/4μηνο.

Όσο για την γενναιοδωρία του κράτους, ο κ. Γκίκας παρουσιάζει συνοπτικά στοιχεία των λιανικών τιμών και των επιδοτήσεων στην Ελλάδα, την Μ. Βρετανία και την Γερμανία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η Μ. Βρετανία επιδοτεί το 19,46% των τιμολογίων, η Γερμανία το 20,33% και η Ελλάδα σχεδόν το 57% συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστικών και ρυθμιστικών χρεώσεων και του ΦΠΑ.

Ρεύμα: Η ακριβή ΔΕΗ

Τη διαφορά στα τιμολόγια κάνει για αυτό το μήνα η ΔΕΗ, η οποία διαμορφώνει τις ακριβότερες τιμές και είναι αυτή που ανέβασε το ύψος των κρατικών επιδοτήσεων.

Με τα νέα τιμολόγια η Επιχείρηση, εμφανίζεται ο ακριβότερος πάροχος σε σχέση με τον Αύγουστο, που η ταρίφα ήταν 48,4 λεπτά/κιλοβατώρα.

Πλέον το κόστος της κιλοβατώρας ανέβηκε στα 78,8 λεπτά για τις καταναλώσεις έως 500 κιλοβατώρες και σε 80 λεπτά για τις πάνω από 500.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διατηρηθούν τα τιμολόγια στο κόστος των 14 και των 17 λεπτών/κιλοβατώρα και να χορηγηθούν μεγάλες επιδοτήσεις.

Στους υπόλοιπους παρόχους στα 4,4 λεπτά ανά κιλοβατώρα διαμορφώνεται το τιμολόγιο της Elpedison μετά τις εκπτώσεις και τις επιδοτήσεις, στα 4,8 λεπτά της ZeniΘ, στα 4,5 λεπτά της Watt&Volt, στα 6 λεπτά της Elin, στα 10,9 λεπτά της NRG.

Πιο «τσιμπημένα» είναι τα τιμολόγια της Protergia στα 14,31 λεπτά, της Volterra στα 13,9 λεπτά η κιλοβατώρα και της Volton στα 35 λεπτά.