H σκληρή αλήθεια για τα σούπερ μάρκετ: Έτσι παραπλανούν τους πελάτες και τους κλέβουν στις τιμές

Σούπερ μάρκετ: Δεν έχει τέλος η αισχροκέρδια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με τους καταναλωτές να… ξεπαραδιάζονται!

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση όπου αναγράφεται τιμή σε ένα προϊόν, π.χ. 3,50 ευρώ, και παράλληλα έχει αυτοκόλλητο πάνω του, στο οποίο επισημαίνεται πως είναι σε προσφορά, π.χ. -1 ευρώ.

Ο καταναλωτής, ενδεχομένως, να εκτιμήσει πως το προϊόν κοστίζει 2,50 ευρώ, αν δεν δώσει σημασία στα… ψιλά γράμματα που αναφέρουν πως τα 3,50 ευρώ είναι η τελική τιμή μαζί με την έκπτωση.

Ακόμη, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η τιμή που αναγράφεται σε ορισμένα προϊόντα αφορά αποκλειστικά σε πελάτες του σούπερ μάρκετ οι οποίοι έχουν τα αντίστοιχα εκπτωτικά κουπόνια (π.χ. ψηφιακά, μέσω εφαρμογών).

Συνεπώς, μόνον εκείνοι μπορούν να επωφεληθούν από τις εκάστοτε προσφορές.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τις εκπτώσεις που απευθύνονται σε όλους όσοι είναι μέλη και έχουν την ειδική κάρτα του σούπερ μάρκετ.

Για παράδειγμα, σ’ ένα προϊόν μπορεί να αναγράφεται τιμή 10 ευρώ και δίπλα να επισημαίνεται προσφορά -20% που να αφορά, όμως, μόνο στους κατόχους της αντίστοιχης κάρτας.

Ο καταναλωτής ενδέχεται να παραπλανηθεί και να νομίσει πως θα πληρώσει 10 ευρώ, αν δεν δει πως η προσφορά αφορά μέλη, ή ακόμη και 8 ευρώ, αν θεωρήσει πως η έκπτωση -20% δεν έχει προσαρμοστεί, ενώ στην πραγματικότητα θα πληρώσει 12 ευρώ εάν δεν έχει την αντίστοιχη κάρτα.

Επιπρόσθετα, κάποια σούπερ μάρκετ βγάζουν σε προσφορά (-20%, -15% κ.ο.κ.) τα προϊόντα συγκεκριμένης ετικέτας και με μικρά γράμματα σημειώνονται οι εξαιρέσεις (π.χ. πως η προσφορά δεν αφορά σε πολυσυσκευασίες ή πως είναι για συγκεκριμένους κωδικούς της ετικέτας κ.λπ.).

Αξίζει να επισημανθεί, πάντως, πως στα φυλλάδια (δεν συμπεριλαμβάνονται στις υποχρεωτικές αλλαγές, όπως συμβαίνει με τα ταμπελάκια) οι τιμές κιλού, σε κάποια σούπερ μάρκετ τουλάχιστον, παραμένουν με μικρότερα γράμματα από την τιμή τεμαχίου.

Οπως, επίσης, με ψιλά γράμματα αναγράφεται πως οι τιμές για ορισμένα προϊόντα ισχύουν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. για 3 ημέρες).

Σε πρόσφατη απόφαση (18.4.2023) του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνη Γεωργιάδη, με ισχύ από τη 15η.5.2023, επισημαίνεται πως η πληροφορία που παρέχεται, με οποιονδήποτε τρόπο, από τον έμπορο προς τον καταναλωτή σχετικά με την τιμή του συσκευασμένου προϊόντος που διατίθεται προς πώληση πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο:

α) την τιμή πώλησης ανά συσκευασία προϊόντος,

β) την τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος και

γ) την ονομασία του προϊόντος.

Οι τιμές πρέπει να αναφέρονται σε ευρώ, με τη μορφή δεκαδικού αριθμού με δύο δεκαδικά ψηφία, συνοδευόμενη από το σύμβολο «€» και να περιλαμβάνουν τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) που αντιστοιχεί στο προϊόν.

Ακόμη, πρέπει να αναγράφονται με έντονη γραφή (bold), με ευδιάκριτους και ευανάγνωστους χαρακτήρες, το μέγεθος των χαρακτήρων αναγραφής της τιμής πώλησης ανά κιλό, λίτρο κ.λπ. να είναι ίσο με το 70%, τουλάχιστον, του μεγέθους των χαρακτήρων της τιμής πώλησης ανά συσκευασία.

Αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σχολίασε στον «Ε.Τ.» πως από τους ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί διαπιστώνεται ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν κάνει ήδη τις προβλεπόμενες αλλαγές στα ταμπελάκια με τις τιμές των προϊόντων.

Ιδιαίτερα όσον αφορά στο «καλάθι του νοικοκυριού» επεσήμανε πως έχουν γίνει μερικές καταγγελίες για ταμπελάκια που λείπουν σε προϊόντα ψυγείου (π.χ. γάλα, κρέατα, θαλασσινά κ.λπ.), τα οποία ωστόσο εξαιρούνται από την υποχρέωση της επάρκειας.

Κάτι που σημαίνει πως αν αγοραστούν όλα τα τεμάχια, δεν υπάρχει η υποχρέωση της άμεσης αντικατάστασης, όπως συμβαίνει με τα εκτός ψυγείου προϊόντα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα καταγγελίας, στην οποία έχει διαπιστωθεί παράβαση και επιβληθεί κατ’ επέκταση πρόστιμο, αφορά σε περιπτώσεις όπου λείπει το ταμπελάκι από κάποιο προϊόν του «καλαθιού». Για παράδειγμα, μακαρόνια που εντάσσονται στο «καλάθι», αλλά στο ράφι όπου έχουν τοποθετηθεί δεν υπάρχει ταμπελάκι για το κόστος της συσκευασίας.

Ο ίδιος εξήγησε πως σε γενικές γραμμές οι καταγγελίες για το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι ελάχιστες, αφορούν σε ζητήματα αισχροκέρδειας και σε αρκετές περιπτώσεις δεν προκύπτει παράβαση.

Ενδέχεται ένα προϊόν να φαίνεται σε κάποιον καταναλωτή ακριβό, σε σχέση με ό,τι είχε συνηθίσει να πληρώνει πριν μερικούς μήνες, αλλά αυτή η αύξηση να μην έρχεται σε κόντρα με το νόμο για το περιθώριο μικτού κέρδους.

Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, αν διαπιστωθεί παράβαση επιβάλλονται τα αντίστοιχα πρόστιμα.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως από τις αρχές του έτους μέχρι τα μέσα Απριλίου έχουν επιβληθεί πρόστιμα για παραβάσεις που αφορούν στο «καλάθι του νοικοκυριού» συνολικού ύψους 20.000 ευρώ.

Σούπερ μάρκετ: Ισοπέδωσε τα πάντα ο Σκλαβενίτης

Για μια ακόμη χρονιά ο Σλαβενίτης απέδειξε πως παραμένει το μεγάλο… αφεντικό στην αγορά των σούπερ μάρκετ!

Πιστοί παραμένουν οι πολίτες στον Σκλαβενίτη καθώς το σούπερ μάρκετ σημείωσε τζίρο διπλάσιο από το αμέσως επόμενο.

Κυρίαρχος και με διαφορά σε αυτό το περιβάλλον ήταν και είναι ο Σκλαβενίτης.

Το 2022 άγγιξε τα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε τζίρο (3,98 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021) για πρώτη φορά στην ιστορία του και μάλιστα αναπτυσσόμενος διαρκώς τα τελευταία χρόνια μετά την εξαγορά και απορρόφηση του Μαρινόπουλου.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος είδε το τζίρο της να παραμένει σχεδόν στα ίδια επίπεδα, με μία μικρή μείωση, από τα 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ του 2021 στα 1,92 δισεκατομμύρια του 2022, ενώ η Lidl αποτελεί επίσης μεγάλη δύναμη στην αγορά με τζίρο που υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να δημοσιεύει επίσημες οικονομικές καταστάσεις, καθότι η εταιρική της μορφή είναι αυτή της ομόρρυθμης εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Metro – Μy market, τζίραρε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ (1,48 δισ.) το 2022 και είναι η τέταρτη δύναμη στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ, διατηρώντας και έναν ισχυρό πόλο δραστηριότητας εκτός από τα καταστήματα My market, ο οποίος είναι τα καταστήματα χονδρικής για επαγγελματίες εστίασης και ξενοδοχείων, τα Metro Cash & Carry.

Σούπερ μάρκετ: Αυτά είναι τα 400 προϊόντα που ακριβαίνουν

Δεν έχει τέλος η περιπέτεια των καταναλωτών καθώς 400 προϊόντα θα ακριβύνουν!

Ολο και πιο ακριβά γίνονται τα “καλάθια” προϊόντων ευρείας κατανάλωσης – το παραδοσιακό “της νοικοκυράς” και το καινούργιο του “νοικοκυριού”, με το οποίο η κυβέρνηση φιλοδοξούσε να ελαφρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Μετά τις μεγάλες ανατιμήσεις που σημειώθηκαν αμέσως μετά τις γιορτές Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς, ένα νέο κύμα ανατιμήσεων βρίσκεται σε εξέλιξη κι άλλο ένα θα ακολουθήσει τον Φεβρουάριο.

Προοίμιο αποτελούν οι νέοι τιμοκατάλογοι που αποστέλλονται σε πελάτες χονδρικής από βιομηχανίες και εισαγωγές. Περιλαμβάνουν αυξημένες τιμές για εκατοντάδες κωδικούς προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων τυποποιημένων τροφίμων, ποτών και αναψυκτικών, ειδών οικιακής χρήσης,

Οι αυξήσεις στις τιμές χονδρικής είναι κατά μέσο όρο της τάξεως του 8% με 12%, αλλά σε πολλές περιπτώσεις προσεγγίζουν και το 20%.

Στις τιμές λιανικής θα είναι λίγο μεγαλύτερες, καθώς σ’ αυτές προστίθεται και το αναλογούν ποσοστό κέρδους των σούπερ μάρκετ.

Σημαντικές ανατιμήσεις αναμένονται και στα νωπά προϊόντα που διακινούνται μέσω λαϊκών αγορών, μανάβικων και αλυσίδων σουπερμάρκετ.

Τα νωπά προϊόντα ακριβαίνουν όχι μόνο λόγω του αυξημένου κόστους για ενέργεια,λιπάσματα, φυτοφάρμακα κλπ, αλλά και εξ αιτίες των δυσμενών καιρικών συνθηκών που έχουν μειώσει την παραγωγή, ενώ παράλληλα δυσχεραίνουν τη συγκομιδή και τη διανομή-διακίνηση προς την Κεντρική Λαχαναγορά και τα καταστήματα.

Κατά τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς και με βάση τις πληροφορίες από υπευθύνους προμηθειών αλυσίδων σουπερμάρκετ, μέσα στις δύο προσεχείς εβδομάδες θα έχουμε ανατιμήσεις στα ακόλουθα προϊόντα – που αναφέρονται ενδεικτικά, είναι δηλαδή λίγα από αυτά που θα ακριβύνουν:

-Εως 20% σε δημητριακά, τυποποιημένη ζάχαρη, είδη προσωπικής περιποίησης,, σαμπουάν, καθαριστικά σπιτιού, απορρυπαντικά και ζωοτροφές

  • Εως 18% θα αυξηθούν οι τιμές τυποποιημένων χυμών, εμφιαλωμένων και ανθρακούχων νερών
  • Σε διάφορα είδη τυριών οι τιμές θα αυξηθούν περίπου 15% κατά μέσο όρο. Ανατιμήσεις της ίδιας τάξεως αναμένονται επίσης σε κρασιά, γαλακτοκομικά, αρτοσκευάσματα, προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μαρμελάδες
  • Στα τυποποιημένα ελαιόλαδα οι τιμές θα ανεβούν περίπου 8%, στις βρεφικές τροφές, στα σοκολατοειδή, και τα μπισκότα έως 10%,
  • Στα κατεψυγμένα λαχανικά και κατεψυγμένες ζύμες οι τιμές θα “φουσκώσουν” κατά 5% με 7%,

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι βιομηχανίες και οι εμπορικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα να αποστέλλουν ανατιμημένα τιμολόγια στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Οι αυξήσεις, όπως εκτιμάται, θα κινούνται σε χαμηλότερα ποσοστά λόγω της αποκλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης αλλά και του γεγονότος ότι πλέον οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη σε εκείνα τα προϊόντα όπου καταγράφεται σημαντική άνοδος τιμών.