Φυσικό αέριο: Θα παγώσει η Ευρώπη, αν… κρυώσει η Ασία. Ενας ψυχρότερος από το κανονικό χειμώνας θα μπορούσε να εκτινάξει τις τιμές εάν οι ρωσικές προμήθειες στην Ευρώπη παραμείνουν χαμηλές, εκτιμούν οι ειδικοί. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
αθώς η γηραιά ήπειρος… απομακρύνεται από τα ρωσικά καύσιμα και παράλληλα δίνει αγώνα για να αποθηκεύσει αρκετό φυσικό αέριο και άνθρακα, η προσπάθεια της Ευρώπης να παραμείνει… ζεστή τον προσεχή χειμώνα θα εξαρτηθεί, λέει το Bloomberg, σε μεγάλο βαθμό από τρεις χώρες στην άλλη άκρη του κόσμου: την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Κίνα.
Οι ασιατικές χώρες, μεταξύ των μεγαλύτερων εισαγωγέων υγροποιημένου φυσικού αερίου και θαλάσσιου άνθρακα στον κόσμο, μοιράζονται με την Ευρώπη μια περίοδο αιχμής της ζήτησης θέρμανσης κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Είναι ακόμη πολύ νωρίς για τους μετεωρολόγους να κάνουν ακριβείς προβλέψεις για τα χειμερινά καιρικά μοτίβα, αλλά οποιαδήποτε πρόβλεψη για απότομες πτώσεις στις θερμοκρασίες στις τρεις αυτές χώρες θα μπορούσε να πυροδοτήσει μια πιο έντονη διαμάχη για τα φορτία LNG που δεν είναι και άφθονα….
Φυσικό αέριο: Διεθνής ανταγωνισμός για καύσιμα
Ο διεθνής ανταγωνισμός για τα καύσιμα έχει αυξηθεί από τη στιγμή που η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέτρεψε τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, συμβάλλοντας στην άνοδο των τιμών του άνθρακα και του φυσικού αερίου, σε επίπεδα ρεκόρ. Στην Ευρώπη, η πίεση πρόκειται να γίνει πιο έντονη.
«Ο καιρός λειτουργεί φυσικά ως… μπαλαντέρ ειδικά για την Ιαπωνία και την Κορέα», δήλωσε ο Abhishek Rohatgi, αναλυτής του Bloomberg NEF.
«Ένας ψυχρότερος από το κανονικό χειμώνας θα μπορούσε να εκτινάξει τις τιμές εάν οι ρωσικές προμήθειες στην Ευρώπη παραμείνουν χαμηλές, καθώς θα είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν επιπλέον spot φορτία».
Τα ευρωπαϊκά έθνη αγωνίζονται για να προετοιμαστούν για τον χειμώνα, μειώνοντας την κατανάλωση φυσικού αερίου και ενισχύοντας τις εισαγωγές LNG, προκειμένου να γεμίσουν τις αποθήκες τους, ενώ επανεκκινούν σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα.
Φυσικό αέριο: Χείρα βοηθείας από την πανδημία
Μέχρι στιγμής έχουν βοήθεια από την Ασία: η Κίνα έχει μειώσει τις εισαγωγές άνθρακα και LNG μετά την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και επίσης υποφέρει από επιβράδυνση της οικονομίας της, εξαιτίας των αυστηρών υγειονομικών περιορισμών κατά την πανδημία του κορονοϊού.
Επίσης, Ιαπωνία, Κίνα και Νότια Κορέα έχουν παράγει περισσότερη ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.
Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα σημείωσαν ρεκόρ στην παραγωγή ηλιακής ενέργειας τον Μάιο, ενώ η Κίνα χρησιμοποίησε λιγότερο άνθρακα κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι καθαρές πηγές όπως η υδροηλεκτρική ενέργεια αυξήθηκαν.
Μπαγκλαντές και Πακιστάν υποφέρουν ήδη από καθημερινές διακοπές ρεύματος, επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εφοδιαστούν με φορτία και να κρατήσουν τα φώτα τους αναμμένα.
Διακοπές ρεύματος σε Ινδία και Μπαγκλαντές
Παρόλα αυτά, οι πρόσθετες αγορές της Ευρώπης έχουν αυξήσει φέτος το κόστος του spot LNG και του άνθρακα, σε επίπεδα ρεκόρ.
Μπαγκλαντές και Πακιστάν υποφέρουν ήδη από καθημερινές διακοπές ρεύματος, επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εφοδιαστούν με φορτία και να κρατήσουν τα φώτα τους αναμμένα.
Μόλις η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα αρχίσουν να δημιουργούν τα αποθέματά τους σε φυσικό αέριο, ενδέχεται να αυξηθούν οι αγορές από αυτές τις χώρες, σύμφωνα με το Bloomberg NEF.
Φυσικό αέριο: Διπλή «απειλή» για την Ευρώπη
Ο ανταγωνισμός θα μπορούσε να γίνει ακόμη πιο σκληρός προς τον χειμώνα.
Μόλις η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα αρχίσουν να δημιουργούν τα αποθέματά τους σε φυσικό αέριο, ενδέχεται να αυξηθούν οι αγορές από αυτές τις χώρες, σύμφωνα με το Bloomberg NEF.
Τα αποθέματα άνθρακα της Ιαπωνίας είναι επίσης εξαιρετικά χαμηλά και τα δύο έθνη θα πρέπει να αυξήσουν τις αγορές καυσίμων για το εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής προς το τέλος του έτους.
Η παροχή ρεύματος στην Ιαπωνία αναμένεται να είναι περιορισμένη αυτό τον χειμώνα, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να ζητήσει από τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να επανεκκινήσουν ορισμένους αδρανείς θερμοηλεκτρικούς σταθμούς και να βεβαιωθούν ότι συντηρούνται σωστά και εφοδιάζονται με καύσιμα.
«Τα φορτία άνθρακα – ειδικά τα φορτία άνθρακα με υψηλή περιεκτικότητα σε ενέργεια που χρησιμοποιούν η Ιαπωνία και η Κορέα – έχουν υψηλή ζήτηση και ως επί το πλείστον με συρρίκνωση», δήλωσε ο αναλυτής του BloombergNEF, Ali Asghar.
«Η Ιαπωνία και η Κορέα θα μάχονται με την Ευρώπη για τα περισσότερα spot φορτία».
Η Κίνα βρίσκεται σε πιο άνετη θέση. Η παραγωγή ρεκόρ σε άνθρακα σε συνδυασμό με την υποτονική ζήτηση ενέργειας άφησε τα αποθέματα στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ, για τα μέσα του έτους.
Και καθώς η Ρωσία μειώνει τις προμήθειες φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, τις αυξάνει προς την ανατολική Κίνα, μέσω μια νέας γραμμής, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση άφθονων αποθεμάτων παρά τη μείωση των εισαγωγών LNG.
«Εάν υπάρχει πολύ κρύος χειμώνας, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα πιθανότατα θα χρειαστούν πρόσθετα φορτία spot, οπότε πιθανότατα μπορούν να ανταγωνιστούν τους ευρωπαίους αγοραστές», δήλωσε ο Xizhou Zhou, επικεφαλής της παγκόσμιας ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της IHS Markit.
«Η Κίνα, από την άλλη πλευρά, πιθανότατα θα καταφύγει σε περισσότερο εγχώριο άνθρακα», πρόσθεσε.
Φυσικό αέριο: Συναγερμός! Τελειώνει το πετρέλαιο στην Ελλάδα
Η διαθεσιμότητα πετρελαίου ντίζελ στους ηλεκτροπαραγωγούς, ως εναλλακτικού καυσίμου σε περίπτωση διακοπής της ροής του ρωσικού αερίου, θα βρεθεί σήμερα στο επίκεντρο έκτακτης σύσκεψης που συγκαλεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενόψει της προετοιμασίας για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην ενημερωτική συνάντηση υπό την Γενική Γραμματέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και επικεφαλής της Επιτροπής Συντονισμού Μέτρων Έκτακτης Ανάγκης, θα συμμετέχουν στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil, ηλεκτροπαραγωγοί αλλά και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να διαπιστωθεί η επάρκεια του εναλλακτικού καυσίμου.
Η μετατροπή μονάδων φυσικού αερίου σε καύση ντίζελ συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των έκτακτων μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια σε περίπτωση διακοπής της ροής φυσικού αερίου.
Τη δυνατότητα αυτή διαθέτουν μόνο η Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή, όπως και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.
Πέραν των ζητημάτων που έχει θέσει τις τελευταίες εβδομάδες μερίδα των ηλεκτροπαραγωγών για τους όρους λειτουργίας των μονάδων αυτών, στο ΥΠΕΝ υπάρχει προβληματισμός για την διαθεσιμότητα του καυσίμου, καθώς εκκρεμούν οι προβλεπόμενες συμβάσεις προμήθειας ντίζελ μεταξύ ηλεκτροπαραγωγών και διυλιστηρίων, οι οποίες πλέον θα γίνουν υπό άλλους όρους.
Ο προβληματισμός αυτός ενισχύεται και από την μεγάλη ζήτηση που υπάρχει σε πετρέλαιο ντίζελ και από την βιομηχανία, η οποία σχεδόν μαζικά γυρίζει λόγω αυξημένου κόστους τις «μηχανές» της στο εναλλακτικό καύσιμο.
Ωστόσο, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι για την μετατροπή των μονάδων φυσικού αερίου προκύπτουν σημαντικές δυσκολίες και στην διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακόμη και αν υπάρξει το capacity του καυσίμου, το ζητούμενο είναι η χερσαία μεταφορά του στις εγκαταστάσεις των ηλεκτροπαραγωγών καθώς απαιτούνται υποδομές και βυτιοφόρα που σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά.
Υπολογίζεται για παράδειγμα ότι για την μονάδα της ΔΕΗ στην Κομοτηνή χρειάζεται να επιστρατευτούν περί τα 30 βυτιοφόρα και περίπου 20 για την μονάδα της Elpedison στη Θίσβη, που είναι δύσκολο να βρεθούν και να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της αγοράς.
Φυσικό αέριο: Οι αστερίσκοι των παραγωγών για πετρέλαιο
Την μετατροπή των μονάδων αερίου σε ντίζελ αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό και οι ηλεκτροπαραγωγοί, επισημαίνοντας ότι οι μονάδες αυτές έχουν δυνατότητα λειτουργίας μόνο για 240 ώρες το χρόνο η κάθε μια και ως εκ τούτου μπορούν να αξιοποιηθούν για την κάλυψη μόνο των αιχμών.
Όπως μάλιστα αναφέρει η Elpedison σε πρόσφατη αναφορά της στην ΡΑΕ, η λειτουργία των μονάδων αυτών σε εναλλακτικό καύσιμο, ειδικά όταν η χρονική της διάρκεια ξεπεράσει τις λίγες ημέρες που προβλέπει η Ρυθμιστική Απόφαση, συνεπάγεται σημαντική πολυπλοκότητα, προβλήματα ασφαλιστικής κάλυψης, τεχνικές προκλήσεις και μεγάλο κόστος.
Επίσης σύμφωνα με την Elpedison, η λειτουργία των συγκεκριμένων μονάδων με ντίζελ δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα ανταγωνισμού καθώς δεν αφορά το σύνολο των μονάδων παραγωγής από φυσικό αέριο.
Για αυτό και η εταιρεία ζητά από τη ΡΑΕ να αναγνωρίσει ότι η αλλαγή καυσίμου δεν αποτελεί επιλογή του ηλεκτροπαραγωγού αλλά ρυθμιστική υποχρέωση που αλλάζει τη θέση του στην αγορά έναντι του ανταγωνισμού και απαιτεί αποζημίωση.