Μια πρόταση του ιταλικού υπουργείου Οικονομικών για αύξηση των φόρων στις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις τύπου Airbnb έχει προκαλέσει αναστάτωση στον κυβερνητικό συνασπισμό της πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι, καθώς η κυβέρνηση αγωνίζεται να καταλήξει σε συμφωνία για τον προϋπολογισμό του 2026.

Τράπεζες: Ανοίγουν τις θυρίδες – Σε ποιους τα παίρνει όλα το κράτος

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στο κοινοβούλιο αυτή την εβδομάδα, το υπουργείο πρότεινε ενιαίο φορολογικό συντελεστή 26% για όλα τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες ενοικιάσεις. Μέχρι σήμερα, οι ιδιοκτήτες πλήρωναν 21% για το πρώτο ακίνητο και 26% για έως τέσσερα επιπλέον. Όσοι διαθέτουν πέντε ή περισσότερα ενοικιαζόμενα ακίνητα πρέπει να εγγράφονται ως επιχειρήσεις και υπόκεινται σε διαφορετικούς φόρους και εισφορές.

Η αλλαγή αυτή, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, θα απέφερε πρόσθετα έσοδα 102 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ στόχος της είναι να συμβάλει στην αντιμετώπιση της σοβαρής στεγαστικής κρίσης που πλήττει τις μεγάλες ιταλικές πόλεις. Τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερα διαμερίσματα μετατρέπονται σε τουριστικά καταλύματα, ενώ οι νέες οικοδομές είναι ελάχιστες.

«Ένας από τους παράγοντες που έχουν συμβάλει στη δυσκολία εύρεσης στέγασης, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, είναι η αύξηση των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων για τουριστικούς σκοπούς», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Τζανκάρλο Τζορτζέτι (Λέγκα), υπερασπιζόμενος το μέτρο.

Ωστόσο, το σχέδιο προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Ο ηγέτης της Λέγκας, Ματέο Σαλβίνι, και ο υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι, αντιτίθενται στην αύξηση, προειδοποιώντας ότι θα πλήξει τη μεσαία τάξη και τους μικροϊδιοκτήτες που ήδη πιέζονται από το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης.

Και οι δύο πολιτικοί δεσμεύτηκαν να μπλοκάρουν την αύξηση στον τελικό προϋπολογισμό, κατηγορώντας τον Τζορτζέτι ότι προχώρησε χωρίς να συμβουλευτεί τους κυβερνητικούς εταίρους.

Η διαμάχη αυτή αναδεικνύει τις εντάσεις εντός του συνασπισμού Μελόνι, καθώς η πρωθυπουργός καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη δημοσιονομικής πειθαρχίας και στη λαϊκή πίεση απέναντι στα αυξανόμενα κόστη στέγασης και διαβίωσης.

Ανατροπή! Black Friday τέλη Οκτωβρίου

Η αγορά παίρνει… φωτιά έναν μήνα πριν τη μεγάλη εκπτωτική γιορτή του Νοεμβρίου!

Μεγάλοι λιανέμποροι και αλυσίδες ηλεκτρονικών, ένδυσης και ειδών σπιτιού έχουν ήδη ξεκινήσει τις προετοιμασίες για τη Black Friday 2025, με τις πρώτες προσφορές να εμφανίζονται από τα μέσα Οκτωβρίου.

Όπως φαίνεται, η φετινή χρονιά θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας «Black Month» εποχής, καθώς οι έμποροι επιχειρούν να επεκτείνουν την περίοδο των εκπτώσεων, στοχεύοντας σε μεγαλύτερο μερίδιο από το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Η αγορά «ζεσταίνεται» – Προσφορές από νωρίς για να τονωθεί η κατανάλωση

Μετά από ένα υποτονικό καλοκαίρι και συγκρατημένες πωλήσεις στα σχολικά είδη, οι επιχειρήσεις ελπίζουν ότι η φετινή φθινοπωρινή περίοδος θα τους αποφέρει την «ανάσα» που περίμεναν.

Αλυσίδες όπως το Πλαίσιο, τα Public, και μεγάλοι retailers ένδυσης, προγραμματίζουν εκπτώσεις-δόλωμα ήδη από τον Οκτώβριο, προκειμένου να δελεάσουν το κοινό και να το κρατήσουν «ζεστό» μέχρι τη μεγάλη ημέρα, την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025.

Η Black Friday μετατρέπεται έτσι σε «Black Season», με πολλούς να μιλούν για παρατεταμένο εκπτωτικό μήνα.

Πληθωρισμός και ακρίβεια «κόβουν» τη διάθεση – αλλά όχι το ενδιαφέρον

Παρά την αισιοδοξία της αγοράς, ο πληθωρισμός και οι αυξήσεις σε βασικά προϊόντα παραμένουν εμπόδιο.
Οι καταναλωτές εμφανίζονται προσεκτικοί και επιλεκτικοί, συγκρίνοντας τιμές και ψάχνοντας τις πραγματικά συμφέρουσες προσφορές.

Σύμφωνα με έρευνες της αγοράς, πάνω από 6 στους 10 δηλώνουν ότι θα αγοράσουν κάτι στη Black Friday, έστω κι αν πρόκειται για μικρότερης αξίας προϊόντα.
Το μέσο ποσό ανά απόδειξη αναμένεται να κινηθεί γύρω στα 100 ευρώ, με συνολικό τζίρο περίπου 300 εκατ. ευρώ — στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

Online και φυσικά καταστήματα στη μάχη – Έρχεται και η Cyber Monday

Η τεχνολογία και τα είδη σπιτιού θα έχουν, για άλλη μια χρονιά, την τιμητική τους, ενώ τα eshops αναμένεται να «ανατινάξουν» την αγορά με προσφορές που θα διαρκέσουν όλο το τελευταίο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

Έρευνα της Klarna δείχνει ότι το 58% των καταναλωτών προτιμά να κάνει τις αγορές του online, ωστόσο το 25% συνεχίζει να ψάχνει προσφορές στο διαδίκτυο αλλά να ψωνίζει σε φυσικά καταστήματα.
Και αμέσως μετά τη Black Friday, ακολουθεί η Cyber Monday, με νέες εκπτώσεις ειδικά για ηλεκτρονικά προϊόντα.

Επόμενος σταθμός: Χριστούγεννα και γιορτινή κατανάλωση

Η Black Friday παραδοσιακά ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη χριστουγεννιάτικη αγορά, καθώς πολλοί εκμεταλλεύονται τις εκπτώσεις για να αγοράσουν δώρα για τις γιορτές.
Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, 2 στους 10 καταναλωτές κάνουν τα χριστουγεννιάτικά τους ψώνια ήδη από τη Black Friday, επωφελούμενοι από τις προσφορές.

Η αγορά ευελπιστεί πως το φετινό φθινόπωρο θα φέρει ανάκαμψη και αυξημένη κατανάλωση, έπειτα από μια δύσκολη περίοδο με μειωμένα έσοδα και αυξημένα λειτουργικά κόστη.

Η Black Friday του 2025 φαίνεται πως θα ξεκινήσει… νωρίτερα από ποτέ. Οι καταναλωτές βρίσκονται σε αναμονή, οι επιχειρήσεις ακονίζουν τις στρατηγικές τους και ο Οκτώβριος υπόσχεται να γίνει ο νέος μήνας των προσφορών.