Δείτε πώς μας εξαπατούν κυβέρνηση και σούπερ μάρκετ: Απίστευτη κοροϊδία

Καλάθι του νοικοκυριού: Αμετάβλητες τιμές για το 82% των προϊόντων. Ελάχιστες διαφορές στην τσέπη των καταναλωτών και απελπισία απί τις τιμές στα ράφια.

Παρά τις υποσχέσεις για βελτίωση των τιμών, στην πλειοψηφία τους παραμένουν αμετάβλητες. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Από τα προϊόντα που είχαν μπει στο καλάθι του νοικοκυριού την περασμένη εβδομάδα, 644 έμειναν ακριβώς τα ίδια.

Η ίδια συσκευασία, το ίδιο προϊόν, άρα η σύγκριση είναι πολύ εύκολη.

Από αυτά τα 644 στα 101 σημειώθηκε μείωση τιμής ενώ 541 έχουν τις ίδιες τιμές με την περασμένη εβδομάδα και δύο μόνο προϊόντα είχαν μια μικρή αύξηση.

Επίσης, 150 νέα προϊόντα αντικατέστησαν άλλα στα καλάθια των σουπερμάρκετ.

Πλέον στην πλατφόρμα e-katanalotis βρίσκονται αναρτημένα τα «καλάθια» που δημιούργησαν 14 μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, δηλαδή των ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Κρητικός, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Lidl, Discount Markt, e-fresh. gr και της e-food.gr που μπήκε αυτή την εβδομάδα.

Από τα στοιχεία του e-katanalotis προκύπτει ότι οι αλυσίδες που είχαν την προηγουμένη εβδομάδα περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατάφεραν να διατηρήσουν ή και να μειώσουν τις τιμές στα προϊόντα τους ενώ μικρότερη ελαστικότητα είχαν αυτές που επέλεξαν επώνυμα προϊόντα.

Πάντως, στην πλειονότητα των αλυσίδων η αναλογία ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων είναι 4/10, ενώ σε τρεις αλυσίδες πλειοψήφησαν τα επώνυμα προϊόντα.

Παράλληλα, σε διορθωτικές κινήσεις περνά το υπουργείο Ανάπτυξης αναφορικά με το καλάθι του νοικοκυριού με τροπολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή, η οποία και θα έχει άμεση εφαρμογή μόλις δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και εκδοθεί σχετική υπουργική απόφαση χωρίς διάστημα προσαρμογής για τις επιχειρήσεις.

Στην τροπολογία προβλέπεται ότι κάθε αλυσίδα θα πρέπει να εξασφαλίζει την επάρκεια καθώς και την εμφανή σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στο προσφερόμενο καλάθι κάθε εβδομάδα.

Τα σουπερμάρκετ θα πρέπει να τοποθετούν ευκρινές έγχρωμο ειδικό σήμα στον χώρο πώλησης (ράφι ή ψυγεία) των προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, καθώς και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα.

Παράλληλα θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στο καλάθι βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό.

Μάλιστα όπως τόνισε ο υπουργός αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει στην περίπτωση εξαντλήσεως του προϊόντος να υπάρχει αντικατάστασή του με παρόμοιο στην ίδια τιμή.

Καλάθι του νοικοκυριού: Ξεχάστε όσα ξέρατε – Νέες αλλαγές

Όπως προανήγγειλε ο Άδωνις Γεωργιάδης, θα υπάρξει μια νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση με στόχο να υπάρξουν διορθώσεις στο καλάθι του νοικοκυριού σε δύο επίπεδα:

  • καλύτερη σήμανση
  • επάρκεια προϊόντων

Αυτό που παρατηρήθηκε, δηλαδή, ήταν ότι ενώ σε ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ οι ταμπέλες για το καλάθι του νοικοκυριού ήταν μεγάλες και ευκρινείς, σε άλλες ήταν μικρότερες και δυσδιάκριτες.

Παράλληλα παρατηρήθηκε το φαινόμενο λόγω της αυξημένης προτίμησης των καταναλωτών για το «καλάθι του νοικοκυριού» σε αρκετές περιπτώσεις ράφια με τα προϊόντα που περιλαμβάνονται σε αυτό να μένουν άδεια ή τα προϊόντα να αντικαθίστανται με ομοειδή που όμως έχουν αυξημένη τιμή.

Κατά πληροφορίες στην ΚΥΑ θα ορίζεται ότι σε περίπτωση που ράφι με προϊόν από το «καλάθι του νοικοκυριού» αδειάζει τότε αυτό θα αντικαθίσταται αν όχι με το ίδιο, με ομοειδές που θα είναι φτηνότερο ή τουλάχιστον θα έχει την ίδια τιμή.

Ο Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε, επίσης, ότι από την Τετάρτη, ημέρα κατά την οποία θα πρέπει στην ειδική ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr/householdBasket να αναρτηθούν οι νέοι κατάλογοι από τις 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

To υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται, επίσης, να προχωρήσει και στη δημιουργία ενός «καλαθιού» για «τους συμπολίτες μας, με ειδικές διατροφικές ανάγκες», όπως δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης.

Ο κ. Παπαθανάσης ρωτήθηκε και για το ενδεχόμενο επέκτασης του μέτρου και σε άλλους κλάδους και απάντησε ότι «είναι προαιρετικό, ο καθένας μπορεί να φτιάξει ένα “καλάθι”, δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε αλυσίδες μικρότερες, έχουν άλλα μεγέθη».

Συμπλήρωσε, τέλος, πως το υπουργείο Ανάπτυξης έχει έρθει σε επαφή με αρτοποιεία και κρεοπωλεία με τους επιχειρηματίες να είναι θετικοί στη σκέψη, ωστόσο αναμένουν να δουν την εξέλιξη του μέτρου.

Καλάθι του νοικοκυριού: Η λίστα του σούπερ μάρκετ με τα 51 προϊόντα

PYZI

  • Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο

ΨΩΜΙ

  • Ψωμί για τοστ
  • Ψωμί φραντζόλα
  • Φρυγανιές

ΖΥΜΑΡΙΚΑ

  • Μακαρόνια

XOIPINO

  • Συσκευασμένα

ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ

  • Συσκευασμένα

ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ

  • Γαλοπούλα ή/και πάριζα

ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ

  • Ένα τουλάχιστον προϊόν

ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ

  • Γάλα φρέσκο πλήρες

ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ

  • Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%

ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ

  • Γάλα εβαπορέ

ΓIAOYPTΙ

  • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
  • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)

TYPIA

  • Φέτα
  • Γκούντα
  • Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά

ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

  • Χυμός τομάτας διατηρημένος

AYΓA

  • Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα

ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ

  • Μαργαρίνες

ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

  • Παρθένο ελαιόλαδο

ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ

  • Ηλιέλαιο

ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ

  • Τουλάχιστον ένα, από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα

ZAXAPH

  • Λευκή ζάχαρη

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ

  • Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
  • Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)

ΚΑΦΕΣ

  • Ελληνικός καφές
  • Στιγμιαίος καφές
  • Γαλλικός καφές

ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ

  • Τσάι ή Χαμομήλι

KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ

  • Κακάο σε σκόνη

ΑΛΕΥΡΙ

  • Αλεύρι για όλες τις χρήσεις

ΟΣΠΡΙΑ

  • Τουλάχιστον ένας τύπος

ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ

  • Χυμός πορτοκάλι

ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

  • Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
  • Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
  • Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες
  • Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
  • Χαρτί κουζίνας

ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ

  • Οδοντόκρεμες
  • Χαρτί υγείας
  • Σερβιέτες
  • Ταμπόν
  • Σαμπουάν
  • Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
  • Πάνες ακράτειας

ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ

  • Πάνες για μωρά
  • Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
  • Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)

ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ

  • Τροφή για σκύλους
  • Τροφή για γάτες

Καλάθι του νοικοκυριού: Μέχρι τον Μάρτιο – Τι προβλέπει η ρύθμιση

Η σχετική ρύθμιση επισημοποιεί ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» θα έχει διάρκεια τουλάχιστον πέντε μηνών, δηλαδή μέχρι και τον Μάρτιο 2023.

Σύμφωνα με την τροπολογία, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα που θα αμελούν ή θα καθυστερούν να αποστέλλουν τον κατάλογο προϊόντων, ώστε να αναρτάται στο e-katanalotis, θα επιβαρύνονται με πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης.

  1. Οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ), των οποίων συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα ενενήντα εκατομμύρια (90.000.000) ευρώ ετησίως, βάσει των οικονομικών καταστάσεων αμέσως προηγούμενης, από έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου, αποστέλλουν Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση.
  2. Ειδικότερα, οι υπόχρεοι παρ. 1 εντάσσουν ένα (1) τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται καλάθι του νοικοκυριού και διαθέτουν προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά τα υπόλοιπα προϊόντα ίδιας κατηγορίας, ενημερώνοντας τους καταναλωτές, που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηφιακά καταστήματά τους, ως προς τη σύνθεση του «καλαθιού του νοικοκυριού» που προτείνουν. Η ενημέρωση αυτή γίνεται κάθε πρόσφορο μέσο, ιδίως λίστες, φυλλάδια και ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους.
  3. Ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» και οι τιμές τους διαμορφώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις, τηρουμένου του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α’ 124), περί αθέμιτης κερδοφορίας. Τα προϊόντα που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» ελέγχονται, κατά προτεραιότητα, από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς συμμόρφωση με την ανωτέρω διάταξη. Τα προϊόντα του καταλόγου μπορούν να διαφοροποιούνται κάθε φορά που αποστέλλεται από τους υπόχρεους κατάλογος προς Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
  4. Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται «καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποστέλλουν και επιχειρήσεις που δεν εντάσσονται στους υπόχρεους της παρ. 1. Οι ως άνω επιχειρήσεις, εφόσον αποστείλουν κατάλογο προϊόντων, καθίστανται υπόχρεοι τήρησης του παρόντος μέχρι λήξη ισχύος του, και ελέγχονται, κατά προτεραιότητα, από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς συμμόρφωσή τους με το άρθρο 58 του ν. 4818/2021 περί αθέμιτης κερδοφορίας.
  5. Η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλιάδων (5.000) ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.
  6. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων που εντάσσονται «καλάθι του νοικοκυριού», η συχνότητα αποστολής του καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους, οι αρμόδιες για επιβολή των κυρώσεων της παρ. 5 αρχές, η διαδικασία ελέγχων, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος.
  7. Το παρόν ισχύει μέχρι 31η Μαρτίου 2023.