Ηλεκτρικό ρεύμα: Την ρήτρα αναπροσαρμογής σχεδιάζει να καταργήσει η κυβέρνηση, καθώς είναι η κύρια αιτία… εγκεφαλικών σε κάθε λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr…
Τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις βρίσκονται στο γραφείο του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για την εφαρμογή του εθνικού σχεδίου μείωσης των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας από τον Ιούνιο εάν τον Μάιο οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν καταφέρουν να συμφωνήσουν σε ενιαία αντιμετώπιση για τη μείωση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι εισηγήσεις που έχουν γίνει δεν περιλαμβάνουν πλαφόν στην Οριακή Τιμή Συστήματος, όπως διαμορφώνεται στο Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας αλλά στον καθορισμό ανώτατου ορίου εσόδων των ηλεκτροπαραγωγών με το «έξτρα» κόστος να καλύπτεται από κρατικές επιχορηγήσεις.
Ο πονοκέφαλος στο Μέγαρο Μαξίμου και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αφορά το πόσα χρήματα θα απαιτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη δημοσιονομική πορεία της χώρας και για πόσο χρονικό διάστημα θα διαρκέσουν τα έκτακτα μέτρα, καθώς το συνολικό ετήσιο κόστος από τις αυξήσεις των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα υπολογίζεται στα 12 δις. ευρώ.
Τα τέσσερα σενάρια οδηγούν σε τιμές λιανικής ρεύματος του 2021 (προ κρίσης), δηλαδή πέριξ των 0,13 με 0,16 ευρώ ανά kWh, ενώ πλέον σήμερα οι τιμές φτάνουν και στα 0,33 με 0,35 ευρώ ανά kWh, χωρίς τις επιδοτήσεις.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Τα τέσσερα σενάρια
1. Επιβολή ανώτατης οριζόντιας τιμής εκκαθάρισης των πληρωμών των ηλεκτροπαραγωγών για το ρεύμα που παράγουν και πουλάνε μέσα από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.
2. Εφαρμογή διαφορετικού πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιούν, δηλαδή ξεχωριστό ανώτατο ποσό πληρωμής για τις μονάδες ΑΠΕ, φυσικού αερίου, λιγνίτη και υδροηλεκτρικών σταθμών.
3. Συνδυασμός πλαφόν με επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος.
4. Ιδιαίτερα σημαντική αύξηση της κρατικής επιχορήγησης των λογαριασμών ρεύματος.
Όποια από τις παραπάνω επιλογές «προκριθεί» από το επιτελείο της κυβέρνησης και τον πρωθυπουργό, θα οδηγήσει σε χαμηλότερη τιμή αγοράς από τους προμηθευτές ρεύματος και κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Γι’ αυτό στέλνουν μόνο έναντι λογαριασμούς
Μυστήριο κυριαρχεί τις τελευταίες εβδομάδες με τους μαζικούς έναντι λογαριασμούς ρεύματος, με τους εκκαθαριστικούς να… αγνοούνται!
Για καθυστερήσεις στην καταμέτρηση της κατανάλωσης ρεύματος διαμαρτύρονται με αναφορές τους προς τη Ρυθμιστική Αρχή κάποιοι καταναλωτές, φαινόμενο που καταγράφεται για πρώτη φορά, προφανώς υπό το φόβο ότι θα συσσωρευτούν στον εκκαθαριστικό μεγάλες καταναλώσεις και συνεπώς τεράστιοι λογαριασμοί ρεύματος.
Οι πολύ μεγάλες χρεώσεις που βλέπουν στο λογαριασμό τους οι καταναλωτές, από το Σεπτέμβριο και μετά, χρεώσεις που βρίσκονται στις περισσότερες περιπτώσεις πολύ πάνω από τις δυνατότητες νοικοκυριών και επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν, έχει κάνει τους πάντες να παρακολουθούν από κοντά πλέον, τόσο τα ποσά που χρεώνουν οι εταιρείες, όσο και τον τρόπο υπολογισμού τους.
Με αυτό τον τρόπο έχουν μπεί στο στόχαστρο των καταναλωτών, αλλά και των καταναλωτικών οργανώσεων, πρώτα από όλα η «ρήτρα αναπροσαρμογής» που έχουν σχεδόν όλες οι συμβάσεις των παρόχων, και δεύτερον οι τροποποιήσεις στις συμβάσεις, κυρίως τις «σταθερές», που επιφέρουν μονομερώς οι εταιρείες ενέργειας, πότε τηρώντας τους συμβατικούς όρους και πότε όχι.
Μεθόδευση με την καταμέτρηση;
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, όπως προκύπτει από τις καταγγελίες στη ΡΑΕ και στις καταναλωτικές οργανώσεις, κάποιοι καταναλωτές φαίνεται ότι υποψιάζονται μεθόδευση σχετικά με τη συχνότητα με την οποία γίνονται οι καταμετρήσεις στα «ρολόγια».
Διαμαρτύρονται δηλαδή ότι έρχονται συνεχώς έναντι λογαριασμοί και όχι εκκαθαριστικός, με αποτέλεσμα, όταν έρθει ο εκκαθαριστικός να πρέπει να πληρώσουν τεράστια ποσά.
Ως γνωστόν, ο εκκαθαριστικός λογαριασμός ρεύματος περιλαμβάνει την αξία της κατανάλωσης όλης της περιόδου που καταμετρήθηκε (τις περισσότερες φορές ανά τέσσερις μήνες) μειωμένη ή αυξημένη ανάλογα με τους ενδιάμεσους έναντι λογαριασμούς που έχουν αποδοθεί.
Οι έναντι λογαριασμοί εκδίδονται κάθε μήνα και δεν είναι κάτι άλλο πέρα από τον κατ’ εκτίμηση υπολογισμό από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος γίνεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία του εκάστοτε καταναλωτή, που προκύπτει κυρίως από την κατανάλωση ρεύματος του προηγούμενου έτους.
Σκοπός τους είναι να ανταποκρίνονται με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια στην πραγματική κατανάλωση, αν και αυτό δε συμβαίνει πάντα. Οι όποιες πιθανές αυξομειώσεις έρχονται σε μια ισορροπία στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς.
Την ευθύνη για τις καταμετρήσεις δεν την έχουν οι εταιρείες ρεύματος (ΔΕΗ και ιδιώτες) αλλά ο Διαχειριστής του συστήματος διανομής ρεύματος, ο γνωστός ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος δίνει τα στοιχεία στις εταιρείες προμήθειας για να βγάλουν τους λογαριασμούς.
Η τυπική περίοδος καταμέτρησης είναι το τετράμηνο. Ωστόσο υπήρχε πάντα ένας αριθμός «ρολογιών» που δεν καταμετρούνταν στην ώρα τους, είτε επειδή υπήρχε πραγματική αδυναμία (κλειστή πόρτα, εμπόδια ή άλλη αιτία) είτε επειδή τα συνεργεία των υπεργολάβων στους οποίους πολλές φορές ανατίθεται η εργασία αυτή έχουν ανεκπαίδευτο προσωπικό και μειωμένη αποτελεσματικότητα.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Μαζικές προσφυγές από τον ΙΝΚΑ
Το… αίμα μας ρουφάνε οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας με την ρήτρα αναπροσαρμογής να είναι η «αιχμή του δόρατός τους». Φαίνεται όμως πως ο κόσμος… ξύπνησε!
Ξεσηκωμός για τους λογαριασμούς ρεύματος που έχουν φτάσει στα ύψη. Ο κόσμος πλέον αντιδρά μαζικά. Μάλιστα το ΙΝΚΑ προχωρά σε κάλεσμα για συλλογική αγωγή κατά των παρόχων ενέργειας για τη ρήτρα αναπροσαρμογής που εκτοξεύει τους λογαριασμούς του ρεύματος σε δυσθεώρητα επίπεδα.
Στόχος της αγωγής, που αναμένεται να κατατεθεί τον Μάιο, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΙΝΚΑ Γιώργο Λεχουρίτη, είναι αφενός μεν να επιστραφούν στους καταναλωτές τα χρήματα που έχουν καταβάλει για τη ρήτρα αναπροσαρμογής και αφετέρου, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα, να μην έχει το δικαίωμα καμία εταιρία να προχωρά στη διακοπή του ρεύματος μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης.
Εκατοντάδες ήταν αυτοί που μέχρι τα μέσα της περασμένης εβδομάδας είχαν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συμμετάσχουν στη συλλογική αγωγή κι ενώ ήδη το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας κατακλύζεται από πολίτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Για αυτόν τον σκοπό έχει δημιουργηθεί ειδική ιστοσελίδα από την οργάνωση, όπου περιγράφονται αναλυτικά όλα τα βήματα.
Ποιοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής
Στη συλλογική αγωγή μπορούν να συμμετέχουν πρακτικά όλοι οι πολίτες που έχουν πέσει θύματα της ρήτρας αναπροσαρμογής, εκτός… των παρόχων ενέργειας, δηλαδή τόσο πολίτες (ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές κατοικιών) τόσο και επιχειρηματίες. Επίσης, μπορούν να συμμετέχουν ακόμη και όσοι έχουν αλλάξει πάροχο ενέργειας εντός των τελευταίων έξι μηνών. Κατά των εταιριών έχουν δικαίωμα να στραφούν ακόμη και όσοι έχουν οφειλές, είτε η σύμβασή τους είναι ενεργή είτε αυτή έχει καταγγελθεί από τον πάροχο εντός των τελευταίων έξι μηνών.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον και ο νέος πάροχος επιβαρύνει με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, προφανώς οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα να στραφούν και κατά του νέου παρόχου. Δικαίωμα προσφυγής έχουν ακόμη και όσοι έχουν καταλήξει στη ΔΕΗ ως πάροχο τελευταίου καταφυγίου, εφόσον ο λογαριασμός τους επιβαρύνεται με ρήτρα προσαρμογής.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Ποια έγγραφα απαιτούνται
Για να συμμετάσχει κάποιος στη συλλογική αγωγή χρειάζεται να εγγραφεί ως μέλος του ΙΝΚΑ, συμπληρώνοντας την αίτηση εγγραφής στο ΙΝΚΑ, και στη συνέχεια χρειάζεται να αποστείλει στην οργάνωση τα εξής έγγραφα:
* Αντίγραφο της σύμβασης με τον πάροχο.
* Αντίγραφα εκκαθαριστικών λογαριασμών Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2021.
* Αντίγραφα εκκαθαριστικών λογαριασμών Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2022.
* Μια έγγραφη εξουσιοδότηση προς τους δικηγόρους που έχουν αναλάβει τη σύνταξη, την κατάθεση και την εκδίκαση της αγωγής.
Τα παραπάνω έγγραφα αποστέλλονται σκαναρισμένα (ή με καθαρές φωτογραφίες από κινητό τηλέφωνο) στη θυρίδα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου eggrafi.inka.gr@gmail.com. Εάν έχετε περισσότερες παροχές, σε διαφορετικούς παρόχους, τότε όλα τα παραπάνω έγγραφα χρειάζεται να τα στείλετε εκ νέου για κάθε επιπλέον πάροχο. Σε περίπτωση που κάποιος έχει χάσει τη σύμβασή του, τότε μπορεί να ζητήσει αντίγραφο από τον πάροχο.
Εάν η κατάθεση της αίτησης γίνει σε φυσικό κατάστημα, θα πρέπει να ζητήσετε να σας εκδώσουν φωτοαντίγραφο της αιτήσεως, επί του οποίου ο υπάλληλος που την παρέλαβε θα βεβαιώσει την παραλαβή και θα θέσει ημερομηνία, υπογραφή και ονοματεπώνυμο.
Οπως επισημαίνει η νομική ομάδα του ΙΝΚΑ, αν ο πάροχος ενέργειας αρνηθεί να χορηγήσει αντίγραφο της σύμβασης, αυτό μπορεί να προκαλέσει και την παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, αυτό είναι ιδιαίτερα «τσιμπημένο», καθώς για τη συμμετοχή απαιτείται η εγγραφή στο ΙΝΚΑ, ύψους 20 ευρώ, η οποία καταβάλλεται άπαξ και στη συνέχεια για κάθε βαθμό δικαιοδοσίας, δηλαδή για την άσκηση της αγωγής στο πρωτοδικείο, για την εισαγωγή της υπόθεσης στο εφετείο και, τέλος, για την αναιρετική δίκη ενώπιον του Αρείου Πάγου το κόστος είναι 50 ευρώ ανά συμμετέχοντα και ανά βαθμό δικαιοδοσίας. Δηλαδή, μπορεί να φτάσει τα 170 ευρώ.
Ωστόσο, εάν κάποιος είναι ήδη μέλος του ΙΝΚΑ, απαλλάσσεται από το κόστος εγγραφής στην οργάνωση, αλλά επιβαρύνεται κανονικά για τα υπόλοιπα κόστη.
Η γραμματεία της συλλογικής αγωγής βρίσκεται στην οδό Ηρώδου Αττικού 6, στο Χαλάνδρι, και λειτουργεί Δευτέρα – Παρασκευή από τις 9 π.μ. έως τις 5 μ.μ. (πάντα τηρουμένων των εκάστοτε ισχυόντων υγειονομικών πρωτοκόλλων). Πριν από την επίσκεψή σας και προς αποφυγή πολύωρης αναμονής και ταλαιπωρίας είναι αναγκαίο να κλείσετε τηλεφωνικά ραντεβού στο τηλέφωνο 211-0135199.
Γιατί επιλέχθηκε συλλογική αγωγή – Πότε αναμένεται η απόφαση Οπως εξηγεί το ΙΝΚΑ, επελέγη η κατάθεση συλλογικής αγωγής ως το ύψιστο ένδικο βοήθημα που παρέχεται στις ενώσεις καταναλωτών και τους καταναλωτές, βάσει του νόμου 2251/1994.
Ερευνητέα καθίσταται αποκλειστικώς η βλάβη των συλλογικών καταναλωτικών συμφερόντων από την προσβαλλομένη ως παράνομη συμπεριφορά των προμηθευτών. Με τη συλλογική αγωγή επιδιώκεται αφενός μεν να αναγνωριστεί αυτή η συμπεριφορά ως αντικαταναλωτική και παράνομη και αφετέρου να απαγορευτεί η επανάληψη της συμπεριφοράς αυτής για το
μέλλον.
Η συλλογική αγωγή εκδικάζεται με ειδική διαδικασία (εκουσία δικαιοδοσία) ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου της Αθήνας. Πρακτικά αναμένεται να οριστεί δικάσιμος εντός 2-4 μηνών από την κατάθεση της αγωγής.
Ο νόμος παρέχει προθεσμία οκτώ μηνών στο δικαστήριο για να εκδώσει την απόφασή του, η οποία αρχίζει από τη λήξη της εκδίκασης της υπόθεσης στο ακροατήριο. Δεν υπάρχει δυνατότητα ακριβέστερης εκτίμησης σχετικά με τον χρόνο έκδοσης απόφασης.
Εντούτοις, λόγω της μεγάλης κοινωνικής σημασίας του θέματος (ακόμα και για την εθνική οικονομία), το ΙΝΚΑ εκτιμά ότι η απόφαση θα εκδοθεί σχετικά άμεσα, δηλαδή εντός τριών ή τεσσάρων μηνών.
Εφόσον το δικαστήριο δεχτεί την αγωγή και κηρύξει την απόφασή του προσωρινά εκτελεστή, τότε απαγορεύει την εκάστοτε κριθείσα ως παράνομη συμπεριφορά του προμηθευτή, πράγμα το οποίο επιδρά άμεσα σε όλους τους συμμετέχοντες στην αγωγή.
Οσοι δεν συμμετέχουν στην αγωγή θα μπορούν μόνο έμμεσα να ικανοποιηθούν από το δεδικασμένο που θα παραχθεί (και το οποίο κατά το νόμο ισχύει έναντι όλων), όταν η απόφαση καταστεί αμετάκλητη (δηλαδή, μετά την έκδοση απόφασης από τον Αρειο Πάγο).
Καθώς ο κάθε πάροχος έχει δικούς του συμβατικούς όρους, θα ασκηθούν περισσότερες της μίας συλλογικές αγωγές, με στόχο να εισαχθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης τουλάχιστον οι 20 γνωστοί στο ΙΝΚΑ πάροχοι που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αυτή τη στιγμή και επιβάλλουν εις βάρος των καταναλωτών πρόσθετα κόστη μέσω της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Οπως εξηγεί η οργάνωση, «έχουμε εντοπίσει 20 παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας -ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ, WATT+VOLT, ΖΕΝΙΘ, Volton, NRG, Φυσικό Αέριο, Volterra, KEN, OTE Estate, ΕΛ.ΤΑ. Ενέργεια, Green, EΛINOIΛ, PetroGaz Energy, Solar Energy, BIENEP, Nova Energy, We Energy- και πρόθεσή μας είναι να ασκηθούν συλλογικές αγωγές κατά κάθε παρόχου, ο οποίος επιβαρύνει τους καταναλωτές με ρήτρα αναπροσαρμογής.
Εάν προκύψουν κι άλλοι πάροχοι που επιβάλλουν πρόσθετες επιβαρύνσεις μέσω της ρήτρας αναπροσαρμογής, τότε θα ασκηθούν πρόσθετες συλλογικές αγωγές, ώστε να καλυφθούν όλοι οι καταναλωτές που θα απευθυνθούν στο ΙΝΚΑ».