PLUS

Εξέλιξη: Καταργήθηκε η αλλαγή της ώρας για το 2025

Το σήμα δόθηκε από τον Τραμπ. Έρχεται το τέλος της αλλαγής της ώρας. Διαβάστε περισσότερα στα xristika.gr.

Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να καταργήσει τη θερινή ώρα, χαρακτηρίζοντάς την “δυσλειτουργική” και “πολύ δαπανηρή” για τους Αμερικανούς. Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο Τραμπ δήλωσε ότι η θερινή ώρα έχει “μικρή αλλά αδικαιολόγητη υποστήριξη” και δεσμεύτηκε πως το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα θα εργαστεί για την κατάργησή της.

Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι οι αλλαγές της ώρας προκαλούν διαταραχές στον ύπνο και τη ρουτίνα των πολιτών, ενώ δεν προσφέρουν σημαντικά οφέλη. Αντίθετα, εκτιμά ότι η κατάργηση της θερινής ώρας θα βελτιώσει την καθημερινότητα και την οικονομία, καθώς η σταθερή ώρα θεωρείται πιο υγιεινή και αποδοτική.

Η θερινή ώρα, που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες, προβλέπει την αλλαγή της ώρας κατά μία ώρα μπροστά την άνοιξη και πίσω το φθινόπωρο για καλύτερη χρήση του φυσικού φωτός. Ωστόσο, στις ΗΠΑ οι απόψεις διίστανται. Οι υποστηρικτές της χειμερινής ώρας τονίζουν τα οφέλη για την υγεία και τον ύπνο λόγω περισσότερου πρωινού φωτός, ενώ οι υπέρμαχοι της θερινής ώρας επισημαίνουν πως τα φωτεινότερα απογεύματα μειώνουν την εγκληματικότητα, εξοικονομούν ενέργεια και περιορίζουν τα τροχαία.

Η συζήτηση για την κατάργηση της θερινής ώρας παραμένει ανοιχτή, με τις δύο πλευρές να υποστηρίζουν ότι η επιλογή τους θα ωφελήσει την οικονομία και την κοινωνία.

Τι έδειξε έρευνα για την αλλαγή της ώρας

Έρευνα του καθηγητή Joan Costa-i-Font από τη London School of Economics διαπίστωσε ότι η θερινή ώρα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, τον ύπνο και τη ψυχική ευεξία, ενώ προκαλεί αυξημένο άγχος. Σύμφωνα με την έρευνα, η κατάργηση της θερινής ώρας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της οικονομικής παραγωγικότητας κατά 792 δολάρια ανά άτομο ετησίως.

Χώρες όπως το Μεξικό και η Ιορδανία τερμάτισαν τη θερινή ώρα το 2022, ενώ άλλες, όπως η Τουρκία και η Ρωσία, την έκαναν μόνιμη.

Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Monmouth University, τα δύο τρίτα των πολιτών επιθυμούν να γίνει η θερινή ώρα μόνιμη.

Ο Τραμπ δεσμεύεται να δώσει τέλος σε αυτή την πρακτική, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα θα προωθήσει τις απαραίτητες αλλαγές μόλις αναλάβει τα καθήκοντά του.

«Καταργούν» το IRIS στην Ελλάδα: Δείτε πότε

Οι τράπεζες βάζουν «φρένο» στη διάδοση των πληρωμών μέσω IRIS με τεχνικές παρεμβάσεις.

Οι τράπεζες φαίνεται να επιλέγουν στρατηγικές κινήσεις για να περιορίσουν τη διάδοση του συστήματος πληρωμών IRIS, ιδίως στις εμπορικές συναλλαγές, ώστε να διατηρήσουν τα έσοδα από τις προμήθειες των καρτών. Αν και το IRIS, βασισμένο στις υποδομές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, παρουσιάζεται από την κυβέρνηση ως ένα οικονομικό εργαλείο για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες, η χρήση του παραμένει περιορισμένη.

Το μεγάλο άλμα για την επέκταση του IRIS αναμένεται την άνοιξη, όταν το Υπουργείο Οικονομικών θα καταστήσει υποχρεωτική τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το σύστημα, όπως ήδη ισχύει για τα POS. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, οι τράπεζες φαίνεται να επιδιώκουν να περιορίσουν τη χρήση του σε χαμηλότερης αξίας συναλλαγές, προστατεύοντας τα έσοδά τους από τα POS.

Πρόσφατα, η ΔΙΑΣ, η διατραπεζική εταιρεία που διαχειρίζεται το IRIS, ανακοίνωσε αύξηση του ημερήσιου ορίου συναλλαγών από τα 500 στα 1.000 ευρώ. Ωστόσο, ο διαχωρισμός των συναλλαγών σε προσωπικές (P2P) και εμπορικές (P2B) ουσιαστικά αφήνει το ανώτατο όριο στις 500 ευρώ για κάθε κατηγορία, γεγονός που περιορίζει τη δυνατότητα για μεγαλύτερες αγορές μέσω του συστήματος.

Η τεχνική πολυπλοκότητα της εφαρμογής αυτών των αλλαγών, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2025, δείχνει τη στρατηγική των τραπεζών να διατηρήσουν τον έλεγχο στις εμπορικές συναλλαγές υψηλής αξίας. Έτσι, οι πληρωμές μέσω καρτών και POS παραμένουν κυρίαρχες για αγορές άνω των 500 ευρώ, ενισχύοντας τον ρόλο τους στη συναλλακτική δραστηριότητα.

Παρά τις παρεμβάσεις αυτές, η υποχρεωτική χρήση του IRIS στις εμπορικές συναλλαγές από την άνοιξη ίσως αποτελέσει την αρχή μιας πιο ευρείας υιοθέτησης του συστήματος, υπό την προϋπόθεση ότι οι καταναλωτές και οι επαγγελματίες θα αναγνωρίσουν τα οφέλη του.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το IRIS φαίνεται να γνωρίζει εντυπωσιακή ανάπτυξη, με τις συναλλαγές έως τώρα για το 2024 να ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ, όπως έχει ανακοινώσει η ΔΙΑΣ. Ωστόσο, το σύστημα των άμεσων πληρωμών παραμένει… νάνος μπροστά στις πληρωμές που γίνονται με κάρτες, μέσω των POS και οι οποίες εξακολουθούν να αποδίδουν σημαντικές προμήθειες στις τράπεζες, ακόμη και μετά την απόσχιση και πώληση των θυγατρικών εταιρειών aqcuirers, καθώς οι τράπεζες εξακολουθούν να λαμβάνουν σημαντικές προμήθειες ως εκδότριες των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.

Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι συναλλαγές με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες ήταν 1,185 δισεκατομμύρια και η αξία τους ανήλθε σε 53 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας συντριπτικά τις αντίστοιχες συναλλαγές μέσω του IRIS, το οποίο οι τράπεζες δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι προσπαθούν να απονευρώσουν, ώστε να κρατήσουν τη μεγάλη πίτα των προμηθειών από τις κάρτες.

Η φρικτή αποκάλυψη για την ελληνική οικονομία – Σε κίνδυνο οι καταθέσεις

Σκάει βόμβα για το κρυφό χρέος!

Μια νέα «βόμβα» έρχεται να προστεθεί στα ήδη δυσθεώρητα ληξιπρόθεσμα χρέη, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο φέρνει στο φως κρυφές οφειλές ύψους 6,5 δισ. ευρώ που αφορούν τελωνειακούς φόρους, δασμούς και πρόστιμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο ανέρχονται ήδη σε 107,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποκαλύπτει ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2023, τα τελωνεία είχαν επίσης ανεξόφλητες απαιτήσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας τον συνολικό «λογαριασμό» στα 113,8 δισ. ευρώ.

Το πιο ανησυχητικό στοιχείο αφορά τη διαχρονικότητα αυτών των χρεών. Πάνω από το 19% (1,24 δισ. ευρώ) αυτών των απαιτήσεων ανάγεται σε έτη πριν το 2002, γεγονός που καθιστά την είσπραξή τους εξαιρετικά δύσκολη, αν όχι αδύνατη.

Παράλληλα, το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει προβλήματα στη διαχείριση των τελωνειακών χρεών, η οποία γίνεται αποκεντρωμένα από τα κατά τόπους τελωνεία, αντί κεντρικά από τη Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών.

Η αποκάλυψη αυτή υπογραμμίζει την ανάγκη για άμεσες λύσεις, καθώς η συσσώρευση ανείσπρακτων οφειλών απειλεί τη βιωσιμότητα του συστήματος.

Στέλλα Νικολάου

Η Στέλλα Νικολάου είναι συντάκτρια στην ιστοσελίδα xristika.gr, όπου εξειδικεύεται σε θέματα που αφορούν την οικονομία, την καθημερινότητα και τις νέες τεχνολογίες. Με χρόνια εμπειρίας στον χώρο της διαδικτυακής δημοσιογραφίας, η Στέλλα αναλύει τις τρέχουσες εξελίξεις με έμφαση στην προσβασιμότητα και την κατανόηση, κάνοντας σύνθετα ζητήματα προσιτά για το ευρύ κοινό. Στόχος της είναι να ενημερώνει τους αναγνώστες για σημαντικά γεγονότα και πρακτικές πληροφορίες, διατηρώντας παράλληλα αντικειμενικότητα και ακρίβεια.

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

7 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

7 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

7 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

7 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

7 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

7 έτη ago