Διαφημιστικά τηλέφωνα: Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) σε ανακοίνωση της αναφέρει ότι υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία των καταναλωτών από κλήσεις που γίνονται για τη διαφημιστική προώθηση προϊόντων.
Η ΕΕΚΕ υπενθυμίζει το νομικό υπόβαθρο και τα πρόστιμα που προβλέπονται, αλλά και ποιος είναι ο τρόπος αντίδρασης των καταναλωτών.
Το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι:
- Η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών φαξ ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο, αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς.
- Δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για τους ανωτέρω σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας, ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου».
Σημειώνεται ότι από το 2011, οι τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για τους ανωτέρω σκοπούς, επιτρέπονται, εκτός αν ο καλούμενος έχει δηλώσει ότι δεν τις επιθυμεί (σύστημα «opt-out»).
Με το σύστημα «opt-out» οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνουν τις αντιρρήσεις τους, όσον αφορά την επεξεργασία των δεδομένων τους, είτε ειδικά, απευθείας στον διαφημιζόμενο, ασκώντας το δικαίωμα αντίρρησης ως προς την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είτε γενικά, μέσω της εγγραφής τους στον ειδικό κατάλογο συνδρομητών του παρόχου.
Διαφημιστικά τηλέφωνα: Πώς προστατεύεται ο καταναλωτής
Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία σε κάθε πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών Μητρώου («opt out»), στο οποίο κάθε ενδιαφερόμενος δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει τηλεφωνικές κλήσεις για απευθείας εμπορική προώθηση.
Με την προαναφερόμενη διάταξη, ο κάθε πάροχος φέρει την υποχρέωση να τηρεί, με τις ανωτέρω δηλώσεις, Δημόσιο Μητρώο που επιτελεί έναν δημόσιο σκοπό και στο οποίο έχει πρόσβαση όποιος ενδιαφέρεται να το χρησιμοποιήσει για απευθείας εμπορική προώθηση.
Οι διαφημιζόμενοι οφείλουν να λαμβάνουν από όλους τους παρόχους επικαιροποιημένα αντίγραφα των Μητρώων του άρθρου 11 ν. 3471/2006 και να εξασφαλίζουν ότι έχουν διαθέσιμες τις δηλώσεις των συνδρομητών που έχουν πραγματοποιηθεί έως τριάντα ημέρες πριν από την πραγματοποίηση της τηλεφωνικής κλήσης.
Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 14 ν. 3471/2006
- Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που, κατά παράβαση του νόμου αυτού, προκαλεί περιουσιακή βλάβη υποχρεούται σε πλήρη αποζημίωση. Αν προκάλεσε ηθική βλάβη, υποχρεούται σε χρηματική ικανοποίηση.
- Η χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης για παράβαση του παρόντος νόμου ορίζεται, κατ` ελάχιστο, στο ποσό δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ, εκτός αν ζητηθεί από τον ενάγοντα μικρότερο ποσό. Η χρηματική ικανοποίηση επιδικάζεται ανεξάρτητα από την αιτούμενη αποζημίωση για περιουσιακή βλάβη».
Επομένως, η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 Ν.3471/2006, είναι η αποτελεσματικότερη άμυνα του καταναλωτή, έτσι ώστε να σταματήσει να δέχεται διαφημιστικές κλήσεις στο τηλέφωνό του, ενώ απειλείται και η καταδίκη των υπαιτίων σε χρηματική του ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης.
Οι καταναλωτές είτε σε κατάστημα είτε σε τηλέφωνο εξυπηρέτησης του παρόχου τους, μπορούν να δουν και να ακολουθήσουν τη διαδικασία για την εγγραφή τους στο μητρώο του άρθρ. 11 Ν. 3471/2006.
Διαφημιστικά τηλέφωνα: Πώς μπορείτε να πάρετε αποζημίωση 2.000 ευρώ
Μετά από απόφαση του δικαστηρίου, εταιρεία καλείται να πληρώσει το ποσό των 2.000 ευρώ σε καταναλωτή. Ο λόγος;
Ο πολίτης είχε ζητήσει μέσω e-mail να διαγραφούν τα προσωπικά του δεδομένα από τα μητρώα της εταιρείας, όμως η εταιρεία συνέχιζε να τον καλεί επανειλημμένα, παραβιάζοντας το νόμο περί προσωπικών δεδομένων.
Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν καθημερινά πολλοί καταναλωτές και εκείνος «κυνήγησε» το θέμα και τελικά κατάφερε να δικαιωθεί.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», σύμφωνα με όσα περιγράφονται στις σελίδες της δικαστικής απόφασης, η εναγόμενη επιχείρηση με την τακτική που ακολούθησε προσέβαλε κατ’ επανάληψη την προσωπικότητα του κατόχου του τηλεφωνικού αριθμού «στη σφαίρα της πληροφοριακής του αυτοδιάθεσης και της ιδιωτικότητάς του καθώς και στο δικαίωμα που του αναγνωρίζει ο νόμος να μην καθίστανται τα προσωπικά του δεδομένα, αντίθετα προς τη βούλησή του, αντικείμενα παράνομης επεξεργασίας από εταιρείες και τους εκπροσώπους τους».
Στην προκειμένη υπόθεση, η εναγόμενη εταιρεία, το χρονικό διάστημα από 17/1/2018 έως 28/02/2020 καλούσε τον συγκεκριμένο κάτοχο του τηλεφωνικού αριθμού για να προωθήσει τις εμπορικές υπηρεσίες της, παρά το ότι εκείνος με αίτησή του είχε ήδη ζητήσει από τους τηλεφωνικούς παρόχους την ένταξη των τηλεφωνικών αριθμών του στο μητρώο καταναλωτών οι οποίοι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για διαφημιστικούς σκοπούς.
Επιπλέον είχε ζητήσει, τόσο προφορικά όσο και γραπτώς από τους εκπροσώπους της εναγόμενης επιχείρησης, να μην τον ξαναενοχλήσουν «προξενώντας έτσι σε αυτόν ψυχική αναστάτωση και απώλεια του προσωπικού και εργασιακού χρόνου του, προκειμένου να απαντήσει στις κλήσεις τους, καθόσον η διεύθυνση κατοικίας του αποτελεί και επαγγελματική έδρα».
Ο ενάγων σύμφωνα με «Τα Νέα» διεκδικούσε 5.000 ευρώ, αλλά το δικαστήριο «με γνώμονα την αποφυγή της οικονομικής εξουθένωσης της εναγομένης και του αντίστοιχου πλουτισμού του ενάγοντα» επιδίκασε υπέρ αυτού το ποσό των 2.000 ευρώ.