Έτσι θα ψωνίζουμε πλέον: Τέλος τα ψώνια στα μαγαζιά και τα e-shops

Facebook – Instagram: Νέα εποχή, νέες συνήθειες, νέα δεδομένα. Τι αλλάζει πλέον στο εμπόριο. Τι είναι το social commerce. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Τη Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου, “ανοίγει” μια νέα δράση του ΕΣΠΑ όπου ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση για να λάβουν έως 5.000 ευρώ ώστε να φτιάξουν το δικό τους e-shop προκειμένου να έρθουν πιο κοντά στους καταναλωτές.

Μόνο που σε κάποιες αγορές αυτό το μοντέλο εμπορίου θεωρείται ξεπερασμένο. Πλέον το διαδικτυακό εμπόριο έχει αλλάξει επίπεδο και “παίζεται” και μέσω των social media. Πρόκειται για το Social Commerce, ελληνιστί “κοινωνικό εμπόριο” η δύναμη του οποίου όπως λέει το Global Data έγκειται στο απλοϊκό επιχειρηματικό μοντέλο B2B2C (business 2 business 2 consumer).

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με το Globe Newswire, το εμπόριο μέσω των social media αναμένεται να φθάσει τα 1,948 τρισ. δολάρια το 2026, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 29,4%. Με τη Newswire να αποτιμά αυτή την παγκόσμια αγορά, η οποία δεν αφορά μόνο αγορές από καταναλωτές αλλά αφορά και εμπορευματικές συναλλαγές μέσω επαγγελματιών, στα 474,8 δισ. δολάρια το 2020 και να αναμένει ότι θα πιάσει τα 3,3 τρισ. δολάρια το 2028 καταγράφοντας μέση ετήσια αύξηση 28,4%.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Σύμφωνα με έρευνα της NielsenIQ -πραγματοποιήθηκε σε 850 Έλληνες διαδικτυακούς καταναλωτές τον περασμένο Σεπτέμβριο-Οκτώβριο-, 6 στους 10 εξ αυτών δήλωσαν πως έχουν ήδη αγοράσει μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, με τις νεότερες ηλικιακές ομάδες να παραμένουν η βασική κινητήρια δύναμη για αυτό το κανάλι.

Ποια όμως κοινωνικά δίκτυα προτιμούν για τις αγορές τους; Το Facebook παραμένει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για την αγορά αγαθών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 52% των διαδικτυακών αγοραστών στην Ελλάδα να το χρησιμοποιούν για αυτό το σκοπό.

Ακολουθεί το Instagram, που προτιμάται από τη νεότερη γενιά (18-24 ετών) – με σχεδόν το ήμισυ (49%) των ερωτηθέντων σε αυτήν την ομάδα δήλωσε πως χρησιμοποιεί το Instagram για αγορές στο διαδίκτυο.

Η άνοδος του social commerce συνδέεται με την αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του μέσου χρόνου που κάποιους περνά σε αυτά. Στην Ελλάδα σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari (https://www.focusbari.gr) 7 στους 10 Έλληνες δήλωσαν ότι αύξησαν τον χρόνο που αφιέρωσαν στα social media από την έναρξη των lockdown από τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα.

Από την έρευνα προέκυψε επίσης πως 2 στους 3 Έλληνες αγαπούν τα social media γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον “έξω κόσμο”.

Την ίδια στιγμή 2 στους 5 απάντησαν πως χρησιμοποιούν τα social media για να προβάλουν την δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες τους ενώ 3 στους 5 παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα social media περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν.

Μπαίνεις σε Facebook και Instagram; Δες πόσα λεφτά χαρίζεις!

Αγγίζουν τα 2,8 δισ. οι μηνιαίοι χρήστες. Αδιανόητα κέρδη για τον επιχειρηματία Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Αυτά τα νούμερα δεν τα περίμενε κανείς. Δείτε στο xristika.gr αναλυτικά στοιχεία.

Παρά το σάλο που έχει προκληθεί παγκοσμίως για παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το Facebook κατέγραψε μεγάλη αύξηση εσόδων (κατά 33%) και κερδών (κατά 53%) εμφάνισε το Facebook στο δ’ τρίμηνο του 2020, ενώ οι ενεργοί μηνιαίοι χρήστες του έφθασαν τους 2,8 δισ. (αύξηση 12%).

Σε συνδυασμό με τα Instagram, WhatsApp και Messenger που ανήκουν στο Facebook, οι συνολικοί μηνιαίοι ενεργοί χρήστες τους ξεπέρασαν τα 3,3 δισ. σε όλο τον κόσμο.

Περίπου 2,6 δισεκατομμύρια χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση το ίδιο το Facebook ή τουλάχιστον μία από τις «συγγενικές» εφαρμογές του.

Οι αριθμοί αυτοί ξεπέρασαν τις προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters και τους New York Times.

Τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα οφείλονται κυρίως στις αυξημένες διαφημίσεις στο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης με στόχο το ηλεκτρονικό εμπόριο στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, μια τάση που ενισχύθηκε λόγω της πανδημίας.

Τα έσοδα τετάρτου τριμήνου διαμορφώθηκαν σε 28,07 δισεκατομμύρια δολάρια (έναντι 21,08 δισ. δολ. στο τέταρτο τρίμηνο του 2019) και τα κέρδη σε 11,22 δισ. δολ. (έναντι 7,35 δισ. δολ. στο τελευταίο τρίμηνο του 2019).

Facebook – Instagram: Διέρρευσε η μεγάλη απάτη με τα προσωπικά δεδομένα

Σε μια άνευ προηγουμένου κίνηση προχώρησε το Facebook μετά την αναβάθμιση του iOS 14.3, καθώς πάρα πολλές εφαρμογές έχουν πλέον πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα χρηστών!

Η ανακάλυψη ήρθε από τον Tom Warren της ιστοσελίδας The Verge, όπου ανέβασε στο Twitter το επίμαχο βίντεο που πραγματικά τρομάζει.

Όπως μπορούμε να δούμε, το App Store στο iOS 14.3 εμφανίζει όλα τα δεδομένα που χρησιμοποιεί το Facebook για να παρακολουθεί τους χρήστες του.

Τα δεδομένα πάμε σε άλλες εφαρμογές διαφημίσεων, στους προγραμματιστές του Facebook για διαφημίσεις ή marketing, αναλύσεις, αλλά και άλλες λειτουργίες.

Βέβαια, το Facebook δε μένει μόνο στα δεδομένα των χρηστών, όπως email, όνομα και άλλα στοιχεία των προσώπων ή στοιχεία επικοινωνίας.

Ιστορικό αγορών, πληροφορίες σχετικά με τα οικονομικά των χρηστών, ακριβής τοποθεσία, ιστορικό αναζήτησης και πλοήγησης είναι μόλις μερικά από τα δεδομένα που δε μένουν καν στην υπηρεσία, αλλά πηγαίνουν σε τρίτες εφαρμογές διαφημίσεων.

Η τρομακτική λίστα παρακολούθησης συνεχίζει και συνεχίζει, ενώ ακόμα πιο περίεργη είναι η κατηγορία “δεδομένα για άλλους σκοπούς”, όπου εκεί εμπεριέχονται τα πάντα, χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς που πάνε αυτά τα δεδομένα και αν μένουν όντως μόνο εντός της εφαρμογής του Facebook.

Βέβαια, με τη νέα πολιτική του App Store στο iOS 14.3 περιμένουμε να δούμε και άλλες τρομακτικές λίστες παρακολούθησης από μεγάλες εφαρμογές.

Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς να μην τα κοιτάνε όλα αυτά, όμως πρόκειται για πολύ σημαντικά δεδομένα για τις εταιρείες.

Την ίδια ώρα, το Facebook απενεργοποιεί αρκετές λειτουργίες από τις εφαρμογές Messenger και Instagram για την Ευρώπη, για να διασφαλίσει ότι συμμορφώνονται με μια αλλαγή στους κανόνες απορρήτου.

Από τις 21 Δεκεμβρίου, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων εμπίπτουν στους κανόνες της ΕΕ που είναι γνωστοί ως οδηγία ePrivacy.

Το Facebook αποφάσισε να απενεργοποιήσει πολλές διαδραστικές επιλογές και να προσφέρει απλώς μια βασική υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων έως ότου μπορέσει να επαναφέρει τα πρόσθετα.Οι δημοσκοπήσεις (polls) στην ομαδική συνομιλία στο Messenger είναι μεταξύ των εργαλείων απενεργοποιήθηκαν.

Η δυνατότητα ορισμού ψευδώνυμων για φίλους στο Messenger έχει απενεργοποιηθεί επίσης, ενώ η κοινή χρήση φίλτρων προσώπου μέσω άμεσου μηνύματος στο Instagram θα απενεργοποιηθεί στην Ευρώπη.

Το Facebook είπε ότι δεν έχει δημοσιεύσει λίστα με όλες τις λειτουργίες που είχε αναστείλει στην Ευρώπη, διότι θα τις επανενεργοποιήσει γρήγορα.

Οι βασικές επιλογές ανταλλαγής μηνυμάτων κειμένου και κλήσεων στο Instagram και το Messenger δεν θα επηρεαστούν.

“Προσπαθούμε να καθορίσουμε τον καλύτερο τρόπο για να επαναφέρουμε αυτές τις δυνατότητες. Χρειάζεται χρόνος για την ανακατασκευή προϊόντων με τρόπο που να λειτουργούν απρόσκοπτα για τους ανθρώπους και επίσης να συμμορφώνονται με τους νέους κανονισμούς”, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της.

Τα εργαλεία θα απενεργοποιηθούν για χρήστες σε όλη την Ευρώπη σταδιακά, οπότε ορισμένοι ίσως μπορούν ακόμα να τα χρησιμοποιήσουν για μερικές ημέρες.

«Δεν μπορούμε να πούμε ότι οφείλουν τα πάντα στις αρχές ανταγωνισμού, αλλά έχουν μεγάλο χρέος στη νομοθεσία κατά της μονοπωλιακής συμπεριφοράς».

Η δήλωση ανήκει στον νομικό Τιμ Βου, ο οποίος έχει ειδικευθεί σε θέματα τεχνολογίας. Οσο παράδοξο κι αν ακούγεται, αφορά τους τεχνολογικούς κολοσσούς που βρίσκονται εδώ και καιρό στο στόχαστρο των αρχών ανταγωνισμού στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Ο εν λόγω νομικός περιέγραψε το πώς κάθε καινούργια γενιά επιχειρηματικών κολοσσών τής εκάστοτε κυρίαρχης τεχνολογίας εκμεταλλεύεται όποιους περιορισμούς έθεσαν οι αρχές στην αμέσως προηγούμενη και έτσι κατορθώνει να γιγαντωθεί και να αναπτύξει το νέο δικό της μονοπώλιο.

Προέβη στη δήλωση αυτή, βέβαια, πριν από δύο χρόνια, αλλά τα λόγια του είναι περισσότερο επίκαιρα από ποτέ, καθώς αποτυπώνουν πλήρως το πώς έχει διαμορφωθεί το τοπίο στην κολοσσιαία παγκόσμια online αγορά και στο ανεξέλεγκτο σύμπαν που δημιούργησε το Ιντερνετ.

Απηχεί, άλλωστε, αυτό που θριαμβευτικά σχεδόν όλα τα αγγλοσαξονικά ΜΜΕ διαλαλούσαν μέσα στην εβδομάδα μιλώντας για τη μεγαλύτερη, μετά το 1998 και την υπόθεση Microsoft, αγωγή κατά μονοπωλιακής συμπεριφοράς στις ΗΠΑ.

Πρόκειται πράγματι για μια γιγάντια κινητοποίηση, καθώς 46 αμερικανικές πολιτείες συστρατεύονται με τις αμερικανικές αρχές ανταγωνισμού και υποβάλλουν μήνυση κατά της Facebook.

Το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, που ένωσε σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα δισεκατομμύρια ανθρώπους, αρχικά νέους αλλά αργότερα κάθε ηλικίας, εξελίχθηκε ταχύτατα σε έναν επιχειρηματικό «Λεβιάθαν», που καταβρόχθισε κυνικά κάθε ανταγωνιστή του, εξοστρακίζοντας κυριολεκτικά τον ανταγωνισμό από μια εξαιρετικά προσοδοφόρο αγορά.

Στην περίπτωση της Facebook αυτό επετεύχθη με την εξαγορά των ανταγωνιστών του, με προεξάρχουσες τις εφαρμογές Instagram και WhatsApp, αλλά και διάφορες άλλες, λιγότερο προβεβλημένες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που δεν πρόλαβαν να αναπτύξουν αυτοφυή ύπαρξη και γίνονται μέλη του «ομίλου».

Και, βέβαια, αυτές οι δύο εφαρμογές ενδέχεται να βρεθούν πρωτίστως στην πρώτη γραμμή του πυρός, καθώς οι αμερικανικές αρχές προσανατολίζονται στο να απαιτήσουν τη διάσπαση του κολοσσού με απόσχιση αυτών των δύο εξαιρετικά δημοφιλών εφαρμογών.

Οπως αναφέρεται στο περιεχόμενο των μηνύσεων, η Facebook εξαγόρασε το Instagram το 2012 έναντι 715 εκατ. δολαρίων και το WhatsApp δύο χρόνια αργότερα έναντι 22 δισ. δολαρίων, μηδενίζοντας τον ανταγωνισμό εις βάρος των καταναλωτών.

Και, βέβαια, το αντεπιχείρημα που έχει προβάλει ο ευρηματικός δημιουργός και επικεφαλής της Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι πως «με την εξαγορά τους, το Instagram και το WhatsApp βελτίωσαν θεαματικά τις υπηρεσίες τους και μπόρεσαν να απευθυνθούν σε πολύ περισσότερους ανθρώπους».

Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου εκτιμούν πως, αν αναγκαστεί να αποχωριστεί τις δύο εφαρμογές, το Facebook θα δει να καταρρέει η αυτοκρατορία του, καθώς μεγάλο μέρος των ιλιγγιωδών εσόδων του προέρχεται από αυτές.

Από στοιχεία της εταιρείας ερευνών EMarketer, οι πωλήσεις του Instagram φέτος θα φτάσουν στα 28,1 δισ. δολάρια, που ισοδυναμούν με το 37% των εσόδων της Facebook.

Σύμφωνα πάντως με τον Νταν Ιβς, αναλυτή της Wedbush Securities, που σημειωτέον χαρακτήρισε την εξαγορά του Instagram «μία από τις τρεις καλύτερες των τελευταίων 15 ετών», είναι «ισχνή» η πιθανότητα να εξαναγκαστεί σε διάσπαση η Facebook.

Κάτι τέτοιο, επισημαίνει ο ίδιος, προϋποθέτει πως το αμερικανικό Κογκρέσο θα προχωρήσει σε νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, πράγμα απίθανο τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Το ερώτημα είναι αν όντως υπάρχει τρόπος να τιθασεύσουν οι αρχές ανταγωνισμού τούς τιτάνες της ψηφιακής τεχνολογίας.

Η εμπειρία από τις προσπάθειες της Ε.Ε. να βάλει κάποιο φρένο στη μονοπωλιακή συμπεριφορά των τεχνολογικών κολοσσών είναι, έως τώρα, απογοητευτική. Πριν από τρία χρόνια, η Κομισιόν κινήθηκε κατά του αήττητου τεχνολογικού κολοσσού, της προσφιλέστατης σε όλους μας Google.

Της επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ έχοντας διαπιστώσει ότι η εταιρεία «εκμεταλλεύεται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά», θέτοντας σε πλεονεκτική θέση τη δική της πλατφόρμα πλοήγησης στο Ιντερνετ. Της επέβαλε να αλλάξει παγιωμένες πρακτικές της ώστε να διασφαλιστεί ίση μεταχείριση των ανταγωνιστών της.

Προέκυψε, όμως, πως ο αντίκτυπος αυτής της μεταβολής ήταν ελάχιστος, τουλάχιστον για ορισμένους που δραστηριοποιούνται στην ευρωπαϊκή βιομηχανία τεχνολογίας.

Σύμφωνα με τον Φίλιπ Πέιτς, διευθύνοντα σύμβουλο της γερμανικής ιστοσελίδας εμπορίου Idealo, ούτε το πρόστιμο ούτε οι εντολές δεν πέτυχαν να αλλάξουν τη μονοπωλιακή συμπεριφορά της Google.

«Ηταν φενάκη. Η αντιμονοπωλιακή πολιτική δεν αποδίδει». Και δεν είναι ο μόνος που αισθάνεται έτσι. Προσφάτως ο επίτροπος Ενιαίας Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, αποκάλυψε πως στους κόλπους της Κομισιόν επικρατεί μια αίσθηση πως οι πλατφόρμες του Ιντερνετ «έχουν γίνει πλέον υπερβολικά μεγάλες για να ενδιαφερθούν γι’ αυτά», αναφερόμενος στα πρόστιμα και στους κανόνες. Ο ίδιος άφησε να εννοηθεί ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί πρέπει μάλλον να διασπασθούν.

Η Google έχει βρεθεί ταυτοχρόνως στο στόχαστρο των αρχών ανταγωνισμού και των δύο πλευρών του Ατλαντικού. Μόλις προ δύο μηνών, οι αρμόδιες αρχές που στις ΗΠΑ εντάσσονται στο υπουργείο Δικαιοσύνης υπέβαλαν αγωγή κατά της Alphabet, μητρικής της Google, κατηγορώντας και πάλι για καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης και παραβίαση του θεμιτού ανταγωνισμού.

Από την πλευρά της, η Κομισιόν ετοιμάζει νέα δυναμική κίνηση κατά των τεχνολογικών κολοσσών, που ευελπιστεί τουλάχιστον ότι θα επηρεάσει τον κλάδο παγκοσμίως. Αναμένεται να παρουσιάσει μια νέα δέσμη κανόνων που έχουν σχεδιασθεί ύστερα από ατέρμονες διαβουλεύσεις με στόχο να βάλουν όρια στους κολοσσούς.

Μεταξύ άλλων, θα επιχειρήσει να επιβάλει στους τεχνολογικούς κολοσσούς να μεταχειρίζονται με τον ίδιο τρόπο τις δικές τους υπηρεσίες και εκείνες των ανταγωνιστών τους και στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, κατά κύριο λόγο την Amazon, να μοιράζονται με τους μικρότερους ανταγωνιστές τους πληροφορίες για το εμπόριο.

Μολονότι έχει προηγηθεί προ διμήνου η προσπάθεια των αμερικανικών αρχών να θέσουν όριο στην Google, η αναμενόμενη κίνηση της Κομισιόν έρχεται σε μια συγκυρία ιδιαίτερα ευαίσθητη για τις σχέσεις των Βρυξελλών με την Ουάσιγκτον. Αρκετά μέλη της κυβέρνησης Μπάιντεν θέλουν να εντείνουν την πίεση στους τεχνολογικούς κολοσσούς.

Είναι πιθανή, όμως, μια αρνητική αντίδραση της Ουάσιγκτον εάν η κίνηση της Κομισιόν εκληφθεί ως προσπάθεια των Βρυξελλών να αποδυναμώσουν σημαντικές αμερικανικές επιχειρήσεις. Είναι σαφές, άλλωστε, πως οι αμερικανικοί τεχνολογικοί κολοσσοί εκπροσωπούνται από ομάδες πίεσης, κοινώς από λόμπι, που θα πολιορκήσουν τόσο τις Βρυξέλλες όσο και την Ουάσιγκτον.

Οι μεγάλες μεταβολές στο τοπίο της τεχνολογίας τηλεπικοινωνιών είχαν αρχίσει από τη δεκαετία του 1980 με τη διάσπαση του κολοσσού εκείνης της εποχής, της ΑΤ&Τ.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η αμερικανική επιτροπή εμπορίου είχε ήδη αρχίσει να ελέγχει διεξοδικά τα συστήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, που φαινόταν πως διευκόλυναν τη δημιουργία νέων μονοπωλίων και καρτέλ.

Η Microsoft κέρδιζε διαρκώς έδαφος στην αγορά των προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και βρισκόταν σε σχεδόν μόνιμη σύγκρουση με τις ρυθμιστικές αρχές επί περίπου μία δεκαετία.

Η αρχή είχε γίνει το 1989, όταν η επιτροπή εμπορίου χαρακτήρισε ύποπτη δημιουργίας καρτέλ μια συμφωνία που είχε συνάψει με την ΙΒΜ. Η Microsoft πέρασε όλο το πρώτο ήμισυ της δεκαετίας του 1990 αντικρούοντας αυτού του είδους τις κατηγορίες. Το 1994 ψηφίστηκε διάταγμα, που θεωρητικά περιόριζε τη δυνατότητά της να μπλοκάρει τους ανταγωνιστές της.

Ο ίδιος ο Μπιλ Γκέιτς, όμως, ιδρυτής και πρόεδρος του κολοσσού των υπολογιστών, εξέφρασε την εκτίμηση πως ο αντίκτυπος δεν ήταν «τίποτε».

Η κατάσταση άλλαξε το 1995, όταν ο Γκέιτς κήρυξε πόλεμο στο ανταγωνιστικό πρόγραμμα πλοήγησης στο Ιντερνετ, το τότε αρκετά δημοφιλές Netscape Navigator. Συνέδεσε με το λογισμικό του πρόγραμμα, το γνωστό Windows, το δικό του πρόγραμμα πλοήγησης, Internet Explorer, προσφέροντάς το δωρεάν. Στόχος του ήταν, βέβαια, να εξωθήσει άλλες εταιρείες να χρησιμοποιούν τον Explorer και όχι το Netscape Navigator.

Η κίνηση αποτελούσε υπαρξιακή απειλή για το Netscape, που προσέλαβε τότε ως δικηγόρους τον Γκάρι Ρέμπακ και τη Σούζαν Κρέιτον, για να συντάξουν την εμπιστευτική επιστολή στην οποία εξηγούσαν στο αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης τη μονοπωλιακή τακτική της Microsoft. Οι δύο δικηγόροι βασίστηκαν σε σχετικά καινούργιες θεωρίες για την προστασία του ανταγωνισμού.

Οπως επισήμαναν, όταν ένα πρόγραμμα όπως τα Windows προσφέρει μια πρόσθετη υπηρεσία, θα το πάρουν περισσότεροι με αποτέλεσμα να αποκτήσει δυσανάλογο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ακόμη και αν είναι καλύτερα τα αντίστοιχα προγράμματα ανταγωνιστών. Και το χειρότερο δεν ήταν η συντριβή του Netscape Navigator ή κάποιου άλλου προγράμματος, αλλά η κυριαρχία της Microsoft στο ίδιο το Διαδίκτυο.

Και όντως, η Microsoft άρχισε να επεκτείνεται σε κάθε γωνιά της αγοράς του Ιντερνετ. Μεταξύ άλλων, επένδυσε 1 δισ. δολάρια στην Comcast για να διευκολυνθεί να αναπτύξει ευρυζωνικές υπηρεσίες, ενώ αγόρασε τη νεοφυή WebTV ώστε να προσεγγίσει πιθανούς χρήστες του Ιντερνετ που δεν χρησιμοποιούν προσωπικό υπολογιστή.

Χρειάστηκε, ωστόσο, να περάσουν χρόνια προτού αποφασίσουν οι ρυθμιστικές αρχές να ασχοληθούν με τις καταγγελίες των δύο νομικών συμβούλων του Netscape, που δεν γλίτωσε καθώς εξαγοράστηκε τελικά από την AOL. Στα μέσα του 1998, όμως, το υπουργείο Δικαιοσύνης και οι γενικοί εισαγγελείς 20 αμερικανικών πολιτειών υπέβαλαν αγωγή κατά της Microsoft.

Η υπόθεση σερνόταν μέχρι που άλλαξε η χιλιετία. Και τότε ένας Αμερικανός δικαστής απεφάνθη πως ο κολοσσός των υπολογιστών είχε παραβιάσει τη νομοθεσία για τον θεμιτό ανταγωνισμό. Εδωσε εντολή να διασπαστεί ο κολοσσός, εντολή που αργότερα ακυρώθηκε και αντικαταστάθηκε από ηπιότερη διευθέτηση: η Microsoft συναίνεσε να αποσύρει ορισμένα από τα εμπόδια που μπλόκαραν το λογισμικό άλλων εταιρειών σε σχέση με τα Windows.

Εν ολίγοις, ακόμη και αυτή η ήπια διευθέτηση δημιούργησε αρκετό χώρο για να αναπτυχθούν εταιρείες όπως η Google και προγράμματα πλοήγησης όπως το Google Chrome, που το 2012 εξαγόρασε το Internet Explorer. Γι’ αυτό και όπως είπε ο Τιμ Βου, «δεν μπορούμε να πούμε ότι οφείλουν τα πάντα στις αρχές ανταγωνισμού, αλλά έχουν μεγάλο χρέος στη νομοθεσία κατά της μονοπωλιακής συμπεριφοράς».

Ανακοινώνοντας τις αγωγές που υπέβαλαν κατά του Facebook οι αμερικανικές αρχές και 46 πολιτείες, η γενική εισαγγελέας Νέας Υόρκης Λετίσια Τζέιμς υπενθύμισε πως «εδώ και μία δεκαετία, το Facebook έχει εκμεταλλευθεί την κυριαρχία του και τη μονοπωλιακή ισχύ του για να συνθλίψει τους μικρότερους ανταγωνιστές και να εξαφανίσει τον ανταγωνισμό εις βάρος των χρηστών».

Αναφερόμενος σε Instagram και WhatsApp ως δυνητικές απειλές για τη μονοκρατορία του Facebook, ο ιδρυτής και επικεφαλής του Μαρκ Ζούκερμπεργκ προειδοποιούσε τους υπαλλήλους ότι «αν αναπτυχθούν σε μεγάλη κλίμακα, θα μπορούσαν να μας ανταγωνιστούν». Αποκαλυπτική της στρατηγικής του ήταν και η δήλωσή του «το να εξαγοράζεις είναι ευκολότερο από το να ανταγωνιστείς».

Σχολιάζοντας πόσο ατελέσφορες αποδεικνύονται οι προσπάθειες της Ε.Ε. να θέσει όρια στην επέλαση των τεχνολογικών κολοσσών με πρόστιμα και κανόνες, ο επίτροπος Ενιαίας Αγοράς Τιερί Μπρετόν αποκάλυψε προσφάτως πως «επικρατεί στις Βρυξέλλες το αίσθημα ότι οι πλατφόρμες του Ιντερνετ έχουν πλέον γίνει υπερβολικά μεγάλες για να τους νοιάζουν αυτά».

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr