Εθνική Τράπεζα: Έριξε την… βόμβα – Τι σημαίνει για τους πελάτες

Εθνική Τράπεζα: Στις αγορές βγήκε η Εθνική Τράπεζα με τη Νέα έκδοση ομολόγου Tier 2 λήξης το 2035 (με δικαίωμα ανάκλησης τον Ιούνιο του 2030), πραγματοποίησε η Εθνική Τράπεζα, βγαίνοντας στις αγορές ενώ γίνεται λόγος αρχικά για επιτόκιο στο 6,25%.

Η νέα έκδοση δεν θα βρίσεται στο επίπεδο των 400 εκατ. ευρώ ενώ λάβει χωρα μέσα από εκδοτικό πρόγραμμα της ΕΤΕ, 5 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως για την έκδοση του τίτλου με ωρίμανση σε 11,25 χρόνια και δικαίωμα ανάκλησης στα 6,25 χρόνια., η Εθνική συνεργάστηκε με τις Commerzbank, Goldman Sachs Bank Europe SE, Intesa Sanpaolo S.p.A, J.P. Morgan SE, Morgan Stanley Europe SE και Natixis,

Επίσης, υφίσταται προαιρετική πρόταση εξαγοράς, έναντι μετρητών, των ομολογιών 400.000.000 ευρώ μειωμένης Εξασφάλισης (Tier 2) που λήγουν το 2029.

Ο διακανονισμός της Πρότασης Εξαγοράς και η ολοκλήρωση έκδοσης των Νέων Ομολογιών θα λάβουν χώρα την ίδια ημέρα.

Εθνική Τράπεζα: Λουκέτο! Πανικός στους πελάτες

Σφοδρή κριτική ασκούν οι εργαζόμενοι στην Εθνική Τράπεζα στη διοίκηση του ομίλου σημειώνοντας ότι «την στιγμή που καταστήματα της Τράπεζας κλείνουν ακόμα και στην πληγείσα από τις πλημμύρες Θεσσαλία, είναι άτοπο να πανηγυρίζουμε για τον μετασχηματισμό της Τράπεζας»!

Συγκεκριμένα ο Σύλλογος Εργαζομένων Εθνικής Τράπεζας, σε ανακοίνωση του σημειώνει ότι «χρειάστηκε να γίνουν καταγγελίες στην Επιθεώρηση Εργασίας και έφοδοι του ΣΕΠΕ για να γίνει κατανοητό ότι η απλήρωτη εργασία είναι παράνομη και έχει καταργηθεί εδώ και αιώνες» και επισημαίνει: «Κάθε άνεργος, εργαζόμενος και συνταξιούχος έχει δώσει τον οβολόν του για να διασωθούν οι τέσσερις τράπεζες» μεταξύ αυτών και η Εθνική!

Ειδικότερα στην ανακοίνωση τους, οι εργαζόμενοι σημειώνουν:

«Συναδέλφισσες – οι,

Είναι απόλυτα θεμιτή η επιθυμία μίας επιχείρησης να παρουσιάσει στους εργαζόμενους/ες την εταιρική εικόνα, τα επιτεύγματά της, τους στόχους και τα σχέδια της. Από αυτό όμως, μέχρι του σημείου να παρουσιάζεται μία εικονική πραγματικότητα υπάρχει μεγάλη απόσταση. Στην παρουσίαση της 05.12.2023, από τον διευθύνοντα σύμβουλο και από ανώτερα στελέχη της Τράπεζας, δόθηκε η μαγική εικόνα μίας τράπεζας που δεν υπάρχει!

Την στιγμή που καταστήματα της Τράπεζας κλείνουν ακόμα και στην πληγείσα από τις πλημμύρες Θεσσαλία, είναι άτοπο να πανηγυρίζουμε για τον μετασχηματισμό της Τράπεζας με όσα πετύχαμε. Οι πελάτες συνωστίζονται στα εναπομείναντα καταστήματα και δεν εξυπηρετούνται, αλλά στην παρουσίαση ακούσαμε για την πρωτοπόρα στρατηγική της Τράπεζας, την καινοτόμα προσέγγιση και υλοποίηση του μετασχηματισμού και της ψηφιακής μετάβασης.

Ένας μετασχηματισμός ο οποίος στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στο φιλότιμο των συναδέλφων – συναδελφισσών που απαντούν σε τηλεφωνικές κλήσεις ακόμα και στις 3:00 το πρωί, χωρίς να είναι σε βάρδια ετοιμότητας (standby).

Ένας μετασχηματισμός που έγινε με απλήρωτη δουλειά, για μισή, μία, δύο ώρες καθημερινά από πολλούς συναδέλφους, ειδικά τους συναδέλφους στα καταστήματα. Χρειάστηκε να γίνουν καταγγελίες στην Επιθεώρηση Εργασίας και έφοδοι του ΣΕΠΕ για να γίνει κατανοητό ότι η απλήρωτη εργασία είναι παράνομη και έχει καταργηθεί εδώ και αιώνες (sic).

Ένας μετασχηματισμός που πραγματοποιήθηκε χάρη και στην υποαμειβόμενη εργασία των χιλιάδων συναδέλφων/ισσων με ατομική σύμβαση εργασίας (ειδικών συμβούλων των 1000 ευρώ μικτά, εργαζόμενων που προέρχονται ύστερα από την απορρόφηση των συνεταιριστικών τραπεζών, πρώην υπότροφων ΙΚΥ), των συναδέλφων με δελτίο παροχής υπηρεσιών και των ενοικιαζόμενων/εργολαβικών συναδέλφων.

Τέλος, αλγεινή εντύπωση μας δημιουργήθηκε από το γεγονός ότι η επιστροφή της Τράπεζας σε κερδοφορία, αποδόθηκε σχεδόν αποκλειστικά στις ικανότητες της ηγετικής της ομάδας. Σε κανένα σημείο δεν αναφέρθηκε η συμβολή των τριών ανακεφαλαιοποιήσεων των συστημικών τραπεζών, που έγιναν με χρήματα των φορολογουμένων. Κάθε άνεργος, εργαζόμενος και συνταξιούχος έχει δώσει τον οβολόν του για να διασωθούν οι τέσσερις τράπεζες.

Εξάλλου όσον αφορά στους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες στις Τράπεζες, η ανταμοιβή για την συμβολή τους ήταν ένα θερμό χειροκρότημα… Μόνο τα 137 στελέχη θεωρήθηκαν άξια να ανταμειφθούν με δωρεάν μετοχές αξίας 85 εκατομμυρίων ευρώ (τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία)!

Θέλουμε να δουλεύουμε σε μία Τράπεζα που έχει ως πρώτο και κύριο στόχο την ευημερία της κοινωνίας, αναγνωρίζοντας ότι η ύπαρξή της στηρίζεται σε αυτήν. Μας ντροπιάζουν οι ειδήσεις για εξώσεις και πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας εις βάρος συμπολιτών μας, λόγω χρεών στην Εθνική Τράπεζα. Απαιτούμε να αναγνωρίζεται και να γίνεται σεβαστή η δική μας προσφορά σε αυτή».

Εθνική Τράπεζα: Έκτακτη ανακοίνωση για τις κάρτες – Τι πρέπει να κάνετε

Έκτακτη ανακοίνωση εξέδωσε η Εθνική Τράπεζα για τους κατόχους καρτών

“Κάποιες ειδοποιήσεις είναι καλύτερο να τις αγνοείς!” τιτλοφορεί το email που μας έστειλε η Εθνική Τράπεζα, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει το σενάριο του να πέσουμε θύματα ηλεκτρονικής απάτης. Το email ξεκινά με το μήνυμα “Γιατί η ασφάλεια αποτελεί ευθύνη όλων μας.”

Ακολουθεί το υπόλοιπο κείμενο:

Αγαπητέ Πελάτη,

Συμμετέχουμε στη νέα εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών που δημιουργήθηκε από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και τη Mastercard, με στόχο την αντιμετώπιση της ηλεκτρονικής απάτης.

Στην Εθνική Τράπεζα, πρωταρχικός μας στόχος είναι πάντα η ασφάλειά σας.

Ζούμε σε μια εποχή, όπου η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί πλήρως στην καθημερινότητά μας. Σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο, οι προκλήσεις σχετικά με την ασφάλεια αυξάνονται συνεχώς και νέοι τρόποι εξαπάτησης κάνουν την εμφάνισή τους. Μία ειδοποίηση στο κινητό, ένα εισερχόμενο SMS ή ένα email μπορεί να φαίνονται εκ πρώτης όψεως αθώα, αλλά μπορεί να αποτελέσουν σημαντική απειλή. Συνεπώς, η προστασία των προσωπικών μας δεδομένων καθίσταται πιο σημαντική από ποτέ.

Οι συνέπειες της ηλεκτρονικής απάτης μπορεί να αποβούν επιζήμιες για όλους, από την υποκλοπή των προσωπικών μας δεδομένων, την οικονομική απώλεια μέχρι και την κλοπή των περιουσιακών μας στοιχείων. Γι’ αυτό, η σωστή ενημέρωση και επαγρύπνηση είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση της ηλεκτρονικής απάτης. Γιατί η ασφάλεια αποτελεί ευθύνη όλων μας.

Κλείνοντας, η Εθνική Τράπεζα μας ευχαριστεί για την εμπιστοσύνη μας και προσφέρει έναν σύνδεσμο στον οποίο μπορούμε να ενημερωθούμε για το θέμα “Κάποιες Ειδοποιήσεις είναι Καλύτερο να τις Αγνοείς”.

Εθνική Τράπεζα: Νέα λουκέτα – Φόβοι για μεγάλο «κανόνι»

Τι συμβαίνει με την Εθνική Τράπεζα;

Η Εθνική Τράπεζα έχει γίνει κάτεργο, τη στιγμή που τα κέρδη της συνεχώς αυξάνονται!

Κερδίζει 100 εκατ. ευρώ το μήνα από την άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων, ενώ σχεδιάζει να κλείσει καταστήματα, να κάνει νέα εθελούσια για δεκάδες εργαζομένους.

Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωση της, η συνδικαλιστική παράταξη «Ανεξάρτητη Αριστερή Κίνηση Εργαζομένων Εθνικής Τράπεζας» και επισημαίνει τα εξής:

Η φετινή Γενική Συνέλευση του ΣΥΕΤΕ γίνεται σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο. Δεν χρειάζονται πολλά λόγια για να περιγράψουμε την κατάσταση που ζούμε.

Και οι απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες στην Εθνική Τράπεζα, και σε όλο τον κλάδο, που μέρα με τη μέρα χειροτερεύουν, και η γενική κατάσταση της ακρίβειας και των συνεχών ανατιμήσεων, σε συνδυασμό με την εγκατάλειψη των κοινωνικών δομών με πλημμύρες, πυρκαγιές κλπ., αποδεικνύουν ότι χρειάζεται πραγματικά μια συλλογική αντίδραση, μια συνολική αλλαγή.

Η ΕΤΕ έχει γίνει κάτεργο, τη στιγμή που τα κέρδη της συνεχώς αυξάνονται!

100 εκ το μήνα κερδίζει συνεχώς από την άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων, ενώ σχεδιάζει να κλείσει καταστήματα, να κάνει νέα εθελούσια για δεκάδες εργαζομένους, να αλλάξει τον κανονισμό εργασίας, να βάλει χέρι και στους κανονισμούς εξειδικευμένου προσωπικού, να μας πετάει κανένα ξεροκόμματο όποτε θέλει με έκτακτες ενισχύσεις, να συνεχίσει τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις με εκατοντάδες εργαζόμενους με μισθούς πείνας κάτω από 1000 ευρώ, και να προσλαμβάνει με αδιαφανή τρόπο χρυσοπληρωμένους ειδικούς συνεργάτες από την αγορά και ρουσφέτια διευθυντών και συνδικαλιστών.

Και όλα αυτά τα κάνει με την πλήρη ανοχή και συμφωνία του συνδικαλιστικού κινήματος. ΔΗΣΥΕ και ΔΑΚΕ δεν αντιδρούν σε τίποτα, ενώ τα βρίσκουν όλα καλώς καμωμένα.

Αποδέχονται πλήρως, και δεν αντέδρασαν ούτε αντιδρούν:

— Στη συνεχή μείωση προσωπικού, με τα περίφημα προγράμματα εθελούσιών σε συνθήκες απειλών και εκβιασμών.

— Στα συνεχή κλεισίματα καταστημάτων. Μετά τα 9 καταστήματα μέσα στο 2023, κυκλοφόρησε νέος κατάλογος για 11 καταστήματα, που μόλις βγήκε δημόσια ανακλήθηκε προς το παρόν.

— Στην πλήρη άλωση των εργασιακών σχέσεων, αφού χιλιάδες εργαζόμενοι είναι εκτός εργασιακών σχέσεων. Και οι χαμηλόμισθοι ειδικοί συνεργάτες (ΙΚΥ, συνεταιριστικές, θυγατρικές, τέκνα θανόντων ) που δεν τους γράφουν καν στο Σύλλογο, και οι εκατοντάδες ενοικιαζόμενοι συνάδελφοι, εργάζονται για χρόνια με μισθούς πείνας χωρίς δικαιώματα, χωρίς επιδόματα, εκτός συμβάσεων και κανονισμού εργασίας.

— Στις παραβιάσεις του κανονισμού εργασίας, αφού κάθε μέρα προσλαμβάνονται από την αγορά ειδικοί συνεργάτες με αδιαφανή τρόπο.

— Στις εργολαβίες και το outsourcing, που έχουν επεκταθεί σε κάθε πλευρά της τράπεζας. Το τηλεφωνικό κέντρο έχει δοθεί κι εκτός Τράπεζας και κτιρίου Μοσχάτου, συνεχώς εκχωρούν εργασίες σε εταιρείες με παχυλές συμφωνίες.

— Στους καθηλωμένους μισθούς μας, όταν η Τράπεζα έχει εκτοξεύσει τα κέρδη της. Η περίφημη επιχειρησιακή προέβλεπε τη μοναδική αύξηση των 70 ευρώ σε 3 χρόνια (!) για τους εργαζόμενους στο δίκτυο, ενώ για τους υπόλοιπους τίποτα. Μόνο μπόνους και έκτακτες ενισχύσεις ψίχουλα όποτε και όπως θέλουν δίνουν οι διοικούντες, και σ αυτό συμφώνησε πρόσφατα ο Σύλλογος.

— Στην ανυπόφορη κατάσταση στα καταστήματα, με την εντατικοποίηση και την πίεση από τη στοχοθεσία να οδηγεί τους συναδέλφους στο να σκέφτονται τη φυγή για να γλιτώσουν την υγεία τους. Τα νούμερα που ζητούν για πωλήσεις είναι εκτός πραγματικότητας και πλέον ανοιχτά μας λένε να προωθούμε τα προϊόντα στους πελάτες εκβιαστικά ή με ψέματα.

— Στη συνεχή περικοπή οργανικών θέσεων στις διευθύνσεις, με νέα οργανογράμματα και νέες διευθύνσεις να στήνονται για τους ειδικούς συνεργάτες.

— Στα ατέλειωτα ωράρια και τις χιλιάδες απλήρωτες υπερωρίες σε δίκτυο και διευθύνσεις. Η Τράπεζα εφαρμόζει όπως θέλει την ψηφιακή κάρτα με το νέο σύστημα, πχ στους τηλεργαζόμενους δεν ισχύει, ενώ δεν πληρώνει τις υπερωρίες στους συναδέλφους που λόγω φόρτου εργασίας μένουν παραπάνω και αποδεικνύεται κι από την ψηφιακή κάρτα.

Τους νοιάζει τόσο η Τράπεζα και η ταξική ειρήνη, που απεχθάνονται πλέον τους αγώνες και τις απεργίες. Δεν θέλουν να κάνουν ούτε απεργία για μαζικές προσλήψεις, που θα το υποστήριζε και η κοινωνία που δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί λόγω του ελάχιστου πλέον προσωπικού.

Έφτασαν στο σημείο να μην προκηρύξουν απεργία ούτε στις 21 Σεπτέμβρη ενάντια στο νομοσχέδιο έκτρωμα του Άδωνι Γεωργιάδη, και να στέλνουν μέιλ πχ στη Θεσσαλονίκη ότι

«δεν υπάρχει απεργία», για να απαντήσουν στα αιτήματα των συναδέλφων να μπορούν να απεργήσουν.

Αρνούνται ακόμη και το μέτωπο απέναντι στους πλειστηριασμούς, το μέτωπο με την κοινωνία απέναντι στις προμήθειες, τα χαράτσια, την άνοδο των επιτοκίων, την κακή εξυπηρέτηση.

Δυσφημίζουν το συνδικαλιστικό κίνημα, οδηγούν τον κόσμο στην απογοήτευση.

Η ελπίδα είναι στην αναγέννηση του συνδικαλισμού και τη δράση μας!

Δεν υπάρχει δικαιολογία πλέον για μας να έχουμε αυτό τον Σύλλογο.

Δεν μας αντιστοιχεί.

Δεν μπορεί να ανεχόμαστε συνδικαλιστές που μας λένε πλέον ό,τι και η Διοίκηση, που πίσω από τις πλάτες μας παζαρεύουν τη χειροτέρευση των δικαιωμάτων μας, που οι ίδιοι παίρνουν προαγωγές κατ’ εξαίρεση και αποσπάσεις χρόνιες ακόμη και παραβιάζοντας τη βούληση των συναδέλφων και τα εκλογικά αποτελέσματα.

Η παρουσία όλων μας στη Γενική Συνέλευση είναι πλέον επιτακτική.

Οι συνάδελφοι από την Αττική πρέπει να συμμετέχουν, να μετατρέψουμε τη συνέλευση από μια άχαρη παρέλαση συνδικαλιστών σε μια ζωντανή διαδικασία που θα πάρει αγωνιστικές αποφάσεις πώς θα ανακοπεί αυτή η επίθεση.

Πρέπει οι συνάδελφοι να μιλήσουν για τα πραγματικά προβλήματα, και να αποφασίσουμε συλλογικά πώς θα κόψουμε τη φόρα της Διοίκησης, πώς θα διεκδικήσουμε όλα όσα δικαιούμαστε!

Ως Πρόταση Προοπτικής θα καταθέσουμε πρόταση για απεργία μέσα στον Δεκέμβρη, με βασικό αίτημα 500 προσλήψεις μέσω κανονισμού εργασίας. Σας καλούμε να τη στηρίξετε.

Σας καλούμε να παραβρεθείτε μαζικά, για να καταψηφίσουμε τον οικονομικό και διοικητικό απολογισμό! Η καταψήφιση των πεπραγμένων είναι μονόδρομος για να ανοίξει ο δρόμος άμεσα για έναν Σύλλογο αγωνιστικό και όχι συμβιβασμένο!

Εθνική Τράπεζα: Τι συμβαίνει με τα δάνεια

Νέα δεδομένα στα «κόκκινα δάνεια» της Εθνικής Τράπεζας.

Το “προτελευταίο βήμα” για την πλήρη εξυγίανση του δανειακού χαρτοφυλακίου της επιχειρεί η Εθνική Τράπεζα, προχωρώντας σε τιτλοποίηση ή πώληση πακέτου ενυπόθηκων μη εξυπηρετούμενων δανείων, συνολικής λογιστικής αξίας περίπου 600 εκατ. ευρώ προ προβλέψεων.

Με την ταξινόμησή αυτού του πακέτου στα προοριζόμενα προς πώληση, τα συνολικά μη εξυπηρετούμενων ανοίγματα της τράπεζας στην Ελλάδα μειώνονται σε 1,1 δισ. ευρώ.

Γι αυτά έχουν σχηματιστεί προβλέψεις περίπου 1 δισ. ευρώ. Ετσι τα καθαρά NPEs μετά από προβλέψεις, ανέρχονται σε μόλις 100 εκατ. ευρώ, ποσό που γρήγορα μπορεί να τακτοποιηθεί/εξαλειφθεί.

Το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει δάνεια επιχειρηματικά, στεγαστικά και καταναλωτικά. Η τράπεζα προκρίνει την τιτλοποίηση του και μπορεί να ζητήσει κρατική εγγύηση για τις ομολογίες πρώτης διαβάθμισης, με ένταξη στο πρόγραμμα “Ηρακλής ΙΙΙ”.

Σημειώνεται ότι η Εθνική περιμένει τη λήψη κρατικής εγγύησης για την προηγούμενη τιτλοποίηση ( Frontier II).

Εκτιμάται ότι η εγγύηση θα δοθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024.

Εθνική Τράπεζα: Έχετε λογαριασμό; Ετοιμαστείτε να πληρώσετε χαράτσι 48 ευρώ για αυτό τον λόγο

Το χέρι στην τσέπη θα βάλουν χιλιάδες πελάτες της Εθνικής Τράπεζας για το NBG Pay.

Σε επιστολή που έστειλε η Εθνική Τράπεζα σε πελάτη με επαγγελματικό λογαριασμό, αναφέρεται ότι θα υπάρξει νέο τέλος 48 ευρώ για το NBG PAY, αποδοχής, διαχείρισης και εκκαθάρισης συναλλαγών.

Αγαπητέ συνεργάτη

Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την μέχρι τώρα συνεργασία μας και να σας ενημερώσουμε για την τροποποίηση των όρων της σε ισχύ σύμβασής σας με την NBG PAY όσον αφορά τις υπηρεσίες αποδοχής, διαχείρισης και εκκαθάρισης συναλλαγών με κάρτες συναλλαγών μέσω τερματικών σταθμών POS.

Συγκεκριμένα, με γνώμονα τη δυνατότητα πρόσβασης σε νέες ψηφιακές υπηρεσίες αλλά και την καλύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πελατών της η NBG Pay θα προβεί σε τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής της.

Ως εκ τούτου τίθεται σε ισχύ ετήσιο κόστος πρόσβασης και επικοινωνίας με το υπάρχον πληροφοριακό σύστημα ως εξής:

Χρέωση ποσού ύψους 48 ευρώ ανά πελάτη, μια φορά ετησίως στο τέλος κάθε ημερολογιακού μήνα. Οι λοιπές χρεώσεις βάσει της σύμβασής σας εξακολουθούν να ισχύουν ως έχουν.

Εθνική Τράπεζα: Συναγερμός – Τι έχει συμβεί

Στο στόχαστρο των απατεώνων βρέθηκαν οι πελάτες της Εθνικής Τράπεζας!

Τις τελευταίες ημέρες καταγράφεται έξαρση στην αποστολή ψεύτικων μηνυμάτων, μέσω των οποίων οι επιτήδειοι επιχειρούν να υφαρπάξουν τραπεζικούς κωδικούς και να αποκτήσουν πρόσβαση σε στα χρηματικά ποσά των λογαριασμών.

Αυτή τη φορά το μήνυμα (δείτε εικόνες) δήθεν από την Εθνική Τράπεζα ενημέρωνε όσους το έλαβαν πως η πρόσβαση στους λογαριασμούς έχει δήθεν ανακληθεί και ζητούσε από όσους το έλαβαν να πατήσουν ένα συγκεκριμένο Link για να επιβεβαιώσουν την ταυτότητά τους και να ενεργοποιήσουν την κάρτα τους!

Πατώντας στο link ο λήπτης του μηνύματος βρίσκεται δήθεν σε περιβάλλον e-banking της ΕΤΕ, με μια προσεκτική ματιά όμως φαίνεται πως πρόκειται για προσπάθεια υποκλοπής κωδικών.

Οι κυβερνοαπατεώνες είναι ξεκάθαρο πως συνεχώς εφευρίσκουν όλο και περισσότερες νέες μεθόδους επίθεσης είτε μέσω μηνυμάτων SMS είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με αποτέλεσμα οι πιθανότητες να παρασύρουν κάποιον στην απάτη τους να αυξάνονται δραματικά.

Μερικές από αυτές τις μεθόδους ανήκουν στις εξής κατηγορίες:

  • Απατηλά μηνύματα με email και SMS (phishing ή ηλεκτρονικό ψάρεμα).
  • Eξαπάτηση μέσω αγγελιών για αγορά ή πώληση προϊόντων.
  • Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος (money muling).
  • Εξαπάτηση με πρόφαση επιδιόρθωση υπολογιστή.
  • Επενδυτικές απάτες.

Εθνική Τράπεζα: Τι είναι το catfising – Πώς θα το γλυτώσετε στο Instagram

Νέα απάτη έχουν βρει οι επιτήδειοι για να ξεγελούν τους χρήστες των social media.

Μια πολύ «μυστήρια» υπόθεση catfishing και διαδικτυακού bullying αποκαλύφθηκε στην Θεσσαλονίκη και οδήγησε στη σύλληψη ενός άνδρα από την ΕΛΑΣ.

Ένας άνδρας έχει ήδη προφυλακιστεί στη Θεσσαλονίκη καθώς συνελήφθη από τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 2022 και σε βάρος του σχηματίστηκε δικογραφία για συκοφαντική δυσφήμηση μέσω διαδικτύου, εξύβριση, απειλή και παράνομη πρόσβαση σε ηλεκτρονικά δεδομένα.

Όλα ξεκίνησαν όταν ένας άνδρας άρχισε να συνομιλεί μέσω Instagram με ένα προφίλ το οποίο φαινόταν να ανήκει σε γυναίκα.

Κάποια στιγμή βαρέθηκε και στάματησε να απάνταει, με τον χρήστη του άλλου προφίλ – που αποκαλύφθηκε πως ήταν… άνδρας – να νευριάζει και να στήνει ένα «άρρωστο» σχέδιο εκδίκησης.

Πιο συγκεκριμένα ανέβασε φωτογραφίες του θύματος σε μια ιστοσελίδα γνωριμιών για ομοφυλόφιλους, με το θύμα να αρχίσει να δέχεται ξαφνικά μηνύματα από αγνώστους.

Ακολούθησε καταγγελία στην ΕΛΑΣ που οδήγησε έρευνες και σύλληψη του δράστη.

Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ για τη σύλληψη του άνδρα

Από τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συνελήφθη πρωινές ώρες της 28ης Οκτωβρίου 2022 στη Θεσσαλονίκη, ημεδαπός σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε δικογραφία για συκοφαντική δυσφήμηση μέσω διαδικτύου, εξύβριση, απειλή και παράνομη πρόσβαση σε ηλεκτρονικά δεδομένα.

Η διερεύνηση της υπόθεσης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εισαγγελικής παραγγελίας, μετά από σχετική έγκληση ημεδαπού, σύμφωνα με την οποία άγνωστος με τον οποίο συνομιλούσε στο παρελθόν μέσω διαδικτυακών εφαρμογών, προέβη συστηματικά σε συνεχείς τηλεφωνικές κλήσεις και αποστολή εξυβριστικών και απειλητικών μηνυμάτων σε βάρος του.

Παράλληλα δημιούργησε πλήθος πλαστών λογαριασμών σε ιστοσελίδες γνωριμιών με τα στοιχεία του καταγγέλλοντα, με αποτέλεσμα αυτός να γίνεται δέκτης ενοχλητικών μηνυμάτων από αγνώστους.

Ακολούθησε κατάλληλη ψηφιακή ανάλυση στοιχείων και δεδομένων από όπου και προέκυψαν τα στοιχεία του δράστη καθώς και ο τόπος κατοικίας του, γεγονός για το οποίο ενημερώθηκε η αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Στο πλαίσιο αυτό και με τη συνδρομή της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδας, ο ανωτέρω συνελήφθη στα όρια του αυτοφώρου ενώ κατά την έρευνα στην οικία του, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν συσκευή κινητής τηλεφωνίας και 2 κάρτες SIM.

Τα ψηφιακά πειστήρια θα αποσταλούν στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για εργαστηριακή εξέταση, ενώ ο συλληφθείς οδηγήθηκε στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Εθνική Τράπεζα: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες

Συνεχίζεται η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες που ξεκίνησε το 2021 με τη συνεργασία των δυνάμεων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) και έχει συμβάλει καθοριστικά στο περιορισμό των περιστατικών σε ένα εξαιρετικά μικρό ποσοστό στο σύνολο των συναλλαγών.

Σε αναρτήσεις τους στις ιστοσελίδες, τόσο η ΕΕΤ όσο και ο Ελληνικός Χρηματοοικονομικός Μεσολαβητής, επανέρχονται δίνοντας απαντήσεις σε επίκαιρα ερωτήματα στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκστρατείας.

Τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις

Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις

Ερώτηση: Τις τελευταίες ημέρες έχω λάβει αρκετά e-mails και SMS. Στα μηνύματα αυτά η “τράπεζα” μου αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα μου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα μου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και με προτρέπουν να ακολουθήσω αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά και για να ξεμπλοκάρω την πρόσβασή μου.

Απάντηση: Τα μηνύματα αυτά ΔΕΝ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ από την τράπεζά σας (μάλιστα κάποιες φορές φαίνεται να τα στέλνει τράπεζα με την οποία δεν διατηρείτε καν συνεργασία). Είναι μηνύματα απατηλά (phishing) και αποσκοπούν στο να σας ξεγελάσουν ώστε να καταχωρήσετε σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας σας τους κωδικούς σας πρόσβασης στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας σας αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Η απάντηση σε όλες αυτές τις κακόβουλες προσπάθειες είναι μια και απλή. Ποτέ δεν δίνουμε προσωπικά μας στοιχεία σε κανέναν που μας τα ζητάει. Η Τράπεζά σας ποτέ δεν θα σας ζητήσει κάτι τέτοιο.

Ερώτηση : Πρόσφατα ανάρτησα μία αγγελία στο διαδίκτυο για να πουλήσω κάποιο προσωπικό μου αντικείμενο. Δέχτηκα τηλεφώνημα από κάποιον άγνωστο ο οποίος μου είπε ότι ενδιαφέρεται να το αγοράσει, μάλιστα χωρίς καν να το δει ή να το ελέγξει. Μου ζήτησε όμως να του δώσω τα στοιχεία της κάρτας μου ή τους κωδικούς του e-Banking μου ώστε να μπορέσει να μου καταθέσει τα χρήματα. Να τα δώσω τα στοιχεία μου; να τον εμπιστευτώ;

Απάντηση: Όχι, δεν πρέπει. Για κατάθεση χρημάτων, αρκεί μόνο να δώσετε τον IBAN του λογαριασμού σας. Μην αποκαλύψετε ποτέ τους κωδικούς σας στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας σας ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP) που θα λάβετε εκείνη τη στιγμή.

Επίσης, σε περίπτωση που ο αγοραστής ισχυρίζεται ότι έχει καταθέσει τα χρήματα σε λογαριασμό σας, ελέγξτε εσείς ο ίδιος το ακριβές ποσό μόνο μέσα από το eBanking σας. Μην βασιστείτε σε τυχόν αποδείξεις κατάθεσης που μπορεί να σας προσκομίσει ή σας αποστείλει. Μπορεί να είναι πλαστές.

Ερώτηση: Πρόσφατα δέχτηκα τηλεφωνική κλήση από το εξωτερικό, και αυτός που με κάλεσε μου είπε (στα Αγγλικά) ότι είναι τεχνικός από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής και ότι ο υπολογιστής μου έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και μπορούσε να επιδιορθώσει το πρόβλημα. Δεν τον πίστεψα όμως και έκλεισα το τηλέφωνο. Καλά έκανα?

Απάντηση: Ναι. Πρόκειται για προσπάθεια εξαπάτησης. Αν συνέχιζες θα σου ζητούσε να εγκαταστήσεις λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης και έτσι θα αποκτούσε πλήρη έλεγχο στον υπολογιστή σου. Μετά, ο απατεώνας, με πρόφαση την επιδιόρθωση του προβλήματος θα σου ζητούσε τους κωδικούς σου σύνδεσης στο e-Banking σου και θα προσπαθούσε ο ίδιος να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Μην εμπιστεύεστε τον υπολογιστή σας σε αγνώστους. Εάν κάποιος σας καλεί από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό, και ισχυρίζεται ότι είναι από οποιαδήποτε εταιρεία πληροφορικής, χωρίς εσείς να έχετε δηλώσει βλάβη σε συσκευή σας, διακόψτε την κλήση. Μην προχωράτε σε εγκατάσταση λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης που σας προτείνει κάποιος άγνωστος.

Ερώτηση: Μου ζητήθηκε να μεσολαβήσω στη μεταφορά χρημάτων προσφέροντας μου αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό μου. Υπάρχει κάποιο πρόβλημα; Είναι παράνομο;

Απάντηση: Nαι είναι παράνομο. Εάν σας προσεγγίσουν μέσω e-mail ή μέσω κοινωνικών δικτύων ή μέσω αγγελιών και σας ζητήσουν να μεταφέρετε χρήματα (τα οποία θα έχουν μπει προηγουμένως στον λογαριασμό σας) σε λογαριασμούς τρίτων συνήθως σε άλλες χώρες ή να τους τα δώσετε κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα, κρατώντας ένα ποσοστό ως προμήθεια, πρέπει να γνωρίζετε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν για να διαμεσολαβήσετε στη μεταφορά παράνομου χρήματος (money muling) και ότι η πράξη αυτή διώκεται ποινικά.

Συνεπώς:

*μη δεχτείς να μεσολαβήσεις ως ενδιάμεσος σε διακίνηση χρημάτων από άλλα άτομα, συνήθως άγνωστα σε σένα. Μπορεί να υποστείς σημαντικές επιπτώσεις, καθώς με αυτόν τον τρόπο εμπλέκεσαι σε παράνομες ενέργειες, είτε το γνωρίζεις είτε όχι

*εάν λάβεις ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), μην απαντήσεις και μην ακολουθήσεις τυχόν υποδεικνυόμενο σύνδεσμο (link),

*διασταύρωσε τα στοιχεία της εταιρείας που προσφέρει τη θέση εργασίας και τα στοιχεία επικοινωνίας της (ειδικά αν εδρεύει στο εξωτερικό),

*μην παραχωρείς ποτέ στοιχεία του τραπεζικού σου λογαριασμού σε κανέναν, εκτός εάν έχεις μαζί του μονιμότερη συνεργασία, ή είναι άτομο του στενού οικογενειακού σου περιβάλλοντος.

*εάν πιστεύεις ότι έχεις εμπλακεί σε μεταφορά παράνομου χρήματος, μην προβείς σε οποιαδήποτε άλλη μεταφορά χρημάτων που τυχόν σου ζητηθεί. Ειδοποίησε αμέσως την τράπεζα σου, την υπηρεσία στην οποία πραγματοποίησες την συναλλαγή και την αστυνομία.

Ερώτηση: Σε γενικές γραμμές, τι θα πρέπει να κάνω για να μην πέσω θύμα ηλεκτρονικής απάτης;

Απάντηση: Η τράπεζα ή οι τράπεζες συνεργασίας σας έχουν αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους χρήσιμες συμβουλές, προκειμένου να μην πέσετε θύμα απάτης.

Σε κάθε περίπτωση, παρατίθενται παρακάτω ορισμένες βασικές οδηγίες, για να διενεργείτε με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια τις ηλεκτρονικές σας συναλλαγές:

*Πληκτρολογείτε οι ίδιοι την ηλεκτρονική διεύθυνση της Τράπεζάς σας για την πρόσβασή σας στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής. Μην ακολουθείτε αποτελέσματα από μηχανές αναζήτησης.

*Βεβαιωθείτε ότι πλοηγείστε στο ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζας. Ελέγξτε αν ο σύνδεσμος στον οποίο εισέρχεστε (https://www………gr) αντιστοιχεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Τράπεζας σας. Κάνετε κλικ στο εικονίδιο του λουκέτου, για να ελέγξτε ότι η σύνδεση αναφέρεται ως ασφαλής.

*Ελέγξετε προσεκτικά την συναλλαγή που περιγράφεται στο μήνυμα της Τράπεζας (π.χ. μέσω sms, viber ή εφαρμογής του mobile app) με τον κωδικό μιας χρήσης OTP, πριν την επιβεβαίωσή της.

*Αποφύγετε τη χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων.

*Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σας σε οποιαδήποτε συσκευή σας.

*Αλλάζετε τουλάχιστον ανά εξάμηνο τους κωδικούς ασφαλείας σας (passwords).

*Ενισχύστε την ασφάλεια των συσκευών σας διατηρώντας ενημερωμένο πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό και ενημερώνετε τακτικά το λειτουργικό τους.

*Ελέγχετε ότι τα στοιχεία των ηλεκτρονικών διευθύνσεων των e-mails που λαμβάνετε αντιστοιχούν στο όνομα του προσώπου που εμφανίζεται ως αποστολέας τους, ιδίως όταν α) το πρόσωπο αυτό ανήκει στη λίστα των επαφών σας, β) φέρεται ότι είναι η Τράπεζα σας ή γ) άλλη γνωστή εταιρεία παροχής προϊόντων και υπηρεσιών.

*Αγνοείστε και διαγράψτε μηνύματα αμφίβολης προέλευσης που λαμβάνετε στις ηλεκτρονικές σας συσκευές και τις εφαρμογές σας και μην ακολουθείτε συνδέσμους (links) που περιλαμβάνουν και παραπέμπουν σε ιστοσελίδες.

*Μην αποκαλύπτετε σε τρίτους (π.χ. ενδιαφερόμενους αγοραστές, υποψήφιους πελάτες), μέσω τηλεφώνου, κινητού τηλεφώνου, email, φόρμας στο Internet, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων μέσων, εμπιστευτικά στοιχεία σας όπως το όνομα χρήστη (username), τον κωδικό πρόσβασης (password), τα στοιχεία της κάρτας σας (αριθμό, κωδικό επαλήθευσης CVV και PIN), OTP (One Time Password – κωδικούς μίας χρήσης) και άλλους αριθμητικούς κωδικούς.

*Χρησιμοποιείτε πάντα τις πιο ενημερωμένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge, κ.λπ), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγμένο σχεδιασμό ασφαλείας.

*Επικοινωνήστε αμέσως με την Τράπεζά σας, σε κάθε περίπτωση υπόνοιας διαρροής των κωδικών ασφαλείας σας.

Ερώτηση. Το τελευταίο διάστημα λαμβάνω συχνά τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς, στη διάρκεια των οποίων υποτιθέμενος εκπρόσωπος επενδυτικής εταιρείας μου προτείνει επενδυτικές ευκαιρίες «στα μέτρα μου», με γρήγορη και εγγυημένη απόδοση. Αναρωτιέμαι αν πρέπει να του εμπιστευτώ τα χρήματά μου.

Απάντηση: Προσοχή υπάρχει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησής σας.

* Μην εμπιστεύεστε όσους σας υπόσχονται ασφαλείς επενδύσεις με υψηλά, γρήγορα και εγγυημένα κέρδη.

*Εάν επιθυμείτε να κάνετε μια επένδυση, βεβαιωθείτε πρώτα ότι η εταιρία έχει άδεια λειτουργίας από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή από άλλη ευρωπαϊκή Αρχή. Βεβαιωθείτε ότι, είτε καλύπτεται από το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ), είτε συμμετέχει στο Συνεγγυητικό Κεφάλαιο ή άλλο ξένο Φορέα που διασφαλίζει την επένδυση σας. Επισκεφτείτε τα ακόλουθα sites: www.cmc.gov.gr www.ethe.org.gr www.smexa.gr https://www.syneggiitiko.gr/

Ερώτηση: Σε περίπτωση που πέσω θύμα ηλεκτρονικής απάτης και το δηλώσω στην Τράπεζα συνεργασίας μου, υπάρχει κάποιος άλλος φορέας στον οποίο μπορώ να απευθυνθώ άμεσα; Επίσης αν πέσω θύμα απάτης σχετικά με επενδύσεις υπάρχει φορέας στον οποίο μπορώ να απευθυνθώ;

Απάντηση: Ναι, και στις δυο περιπτώσεις θα πρέπει να καταγγείλετε το περιστατικό απάτης:

*στο πλησιέστερο σε εσάς αστυνομικό τμήμα ή

*στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΔΙΔΗΕ) της Ελληνικής Αστυνομίας

-Τηλέφωνο : 11188

-Fax: 213-1527471

-Email: ccu@cybercrimeunit.gov.gr

-μέσω του portal στη διεύθυνση: https://goo.gl/vOHdVb

– Ταχυδρομική διεύθυνση: Λ. Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 11522, Αθήνα

Ερώτηση: Το τελευταίο διάστημα είδα στην τηλεόραση και άκουσα στο ραδιόφωνο για μια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες με το σύνθημα «Μια Παύση Αρκεί για να Αποφύγουμε την Ηλεκτρονική Απάτη». Που μπορώ να ανατρέξω για να βρω περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εκστρατεία;

Απάντηση: Μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) (https://www.hba.gr/info/PhishingCamp) για να αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες για τη συγκεκριμένη εκστρατεία, προϊόν συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών. Ξεκίνησε στο τέλος του 2021 και συνεχίζεται το 2022.

Ερώτηση: Που μπορώ να ανατρέξω για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διάφορες τυπολογίες ηλεκτρονικής απάτης και απάτης σχετικά με επενδύσεις που υφίστανται;

Απάντηση: Στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) υπάρχει αναρτημένο όλο το υλικό των διαφόρων εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες, όπως:

*εκείνης που αφορά τις απάτες στον «κυβερνοχώρο» (CyberScams), https://old.hba.gr/News/Details/1509 και

*εκείνης που αφορά τους μεταφορείς παράνομου χρήματος (European Money Mule Action – EMMA). https://old.hba.gr/News/Details/36

Περαιτέρω, στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ υπάρχουν χρήσιμες ανακοινώσεις επί διαφόρων τυπολογιών απάτης (π.χ. απάτη μέσω αλλαγής κάρτας SIM, απάτη «υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης», τηλεφωνικές απάτες, κ.ά.) στο πλαίσιο της διαχρονικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του συναλλακτικού κοινού.