Εργασιακά: Κατ’ οίκον έλεγχος από αρμόδιο ελεγκτή γιατρό στους δημοσίους υπαλλήλους που δηλώνουν ασθένεια, θεσμοθετείται με το πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών.
Το θέμα του ελέγχου κατ’ οίκον των δημοσίων υπαλλήλων που δηλώνουν ασθένεια ρυθμίζεται με διατάξεις του πρόσφατου νόμου 5043/2023, «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 28, παρ. 8, άρθρο 6ο του ν. 1943/1991 «Έλεγχος ασθενούντων υπαλλήλων κατ’ οίκον» διαμορφώνεται ως εξής:
«Σε κάθε Ν.Π.Δ.Δ. που έχει προσωπικό άνω των χιλίων ατόμων, εφόσον δεν υπάρχει καμία θέση ελεγκτή γιατρού ειδικότητας παθολόγου ή γενικής ιατρικής, συνιστάται αυτοδικαίως με τον παρόντα νόμο μία θέση ελεγκτή γιατρού, με θητεία τριών ετών, που μπορεί να ανανεώνεται, για την άσκηση ελέγχου κατά τις παρ. 1 και 2 του παρόντος. Για τη σύσταση της θέσεως εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Προκειμένου για Ν.Π.Δ.Δ., τα οποία έχουν προσωπικό κάτω των χιλίων ατόμων, ισχύουν τα εξής:
α. Σε όσα Ν.Π.Δ.Δ. υπηρετεί υπηρεσιακός ελεγκτής γιατρός ειδικότητας παθολόγου ή γενικής ιατρικής, αυτός ασκεί και τον έλεγχο, που προβλέπεται στην παρ. 1 του παρόντος.
β. Σε όσα Ν.Π.Δ.Δ., που εδρεύουν στην Περιφέρεια Αττικής, δεν υπηρετούν τέτοιοι γιατροί, ο έλεγχος των κατ’ οίκον ασθενούντων υπαλλήλων τους, που υπηρετούν στην Περιφέρεια Αττικής, ασκείται από τον ελεγκτή γιατρό του Υπουργείου που τα εποπτεύει.
Εφόσον δεν υπηρετεί ελεγκτής ιατρός στο εποπτεύον Υπουργείο, ο έλεγχος μπορεί να ασκείται από ελεγκτή γιατρό που ανήκει οργανικά στην Υγειονομική Περιφέρεια Αττικής ή ανήκει οργανικά σε φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας της Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του οικείου Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας. Η εντολή για έλεγχο δίδεται από τον οικείο Διοικητή κατόπιν αιτήματος του φορέα.
γ. Σε όσες δημόσιες υπηρεσίες ή Ν.Π.Δ.Δ., που εδρεύουν εκτός της Περιφέρειας Αττικής ή έχουν υπηρεσίες εκτός της Περιφέρειας Αττικής, δεν υπηρετεί ελεγκτής γιατρός, ο έλεγχος των κατ’ οίκον ασθενούντων υπαλλήλων τους ασκείται από τον ελεγκτή γιατρό της οικείας Περιφέρειας ή από ελεγκτή γιατρό που ανήκει οργανικά στην οικεία Υγειονομική Περιφέρεια ή υπηρετεί σε φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας που υπάγεται στην οικεία Υγειονομική Περιφέρεια.
Η εντολή για έλεγχο δίνεται από τον οικείο Περιφερειάρχη ή από τον Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας στον ορισθέντα με απόφαση αντιστοίχως ελεγκτή γιατρό κατόπιν αιτήματος του οικείου φορέα.»
Εργασιακά: Έρχεται νέο μοντέλο – Θα δουλεύουμε… 9 ημέρες ανά 15!
Σε μια νέα μορφή εργασίας οδηγούμαστε πλέον, καθώς το τετραήμερο μπαίνει στην άκρη και έρχεται κλιμακωτό εργασιακό δεκαπενθήμερο.
Μετά το μοντέλο της τετραήμερης εργασίας που «κέντρισε» το ενδιαφέρον εργαζομένων και εργοδοτών, μια νέα πρόταση έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα της απασχόλησης: το λεγόμενο δεκαπενθήμερο των εννέα ημερών.
Το μοντέλο απασχόλησης των 9 ημερών ανά 15 ημέρες ουσιαστικά αφορά 14 ημερολογιακές ημέρες, με τις εννέα από αυτές να είναι εργάσιμες και τις πέντε ρεπό.
Κάθε δεύτερη εβδομάδα, οι εργαζόμενοι έχουν μια επιπλέον ημέρα άδειας – συχνότερα την Παρασκευή.
Ορισμένες εταιρείες ζητούν από τους υπαλλήλους τους να απασχολούνται περισσότερες ώρες τις ημέρες που εργάζονται για να αντισταθμίσουν έτσι τη μία ημέρα επιπλέον άδειας.
Από την άλλη υπάρχουν επιχειρήσεις που δεν απαιτούν κάτι τέτοιο, καθώς υποστηρίζουν ότι η παραγωγικότητά τους παραμένει σταθερή.
Όπως σημειώνεται στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, σύμφωνα με εκείνους που έχουν δοκιμάσει το νέο μοντέλο, πολλά από τα οφέλη είναι παρόμοια με αυτά του μοντέλου τετραήμερης εργασίας.
Μεταξύ άλλων αναφέρονται η παραγωγικότητα, η ικανοποίηση των εργαζομένων, η καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η βελτιωμένη ευημερία.
Για τα πρόσθετα οφέλη του μοντέλου 9 ημέρες στις 15 έναντι της τετραήμερης εργασίας κάνει λόγο ο Μπεν Μπράνσον Γκέιτλι, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας λογισμικού για το τμήμα προσωπικού Charlie HR, η οποία έχει υιοθετήσει το πρώτο μοντέλο.
«Ο λόγος που είμαι πραγματικά υπέρ των εννέα ημερών στις δύο εβδομάδες και όχι της τετραήμερης εβδομάδας μία είναι ότι η Πέμπτη, δεν γίνεται σταθερά η νέα Παρασκευή», σημειώνει.
Η εναλλαγή ανάμεσα στην τετραήμερη και την πενθήμερη εβδομάδα δημιουργεί επίσης καλύτερη ισορροπία, σύμφωνα με τον ίδιο.
«Οι τετραήμερες εβδομάδες, μπορεί να είναι πολύ έντονες. Δεν μου αρέσει η ιδέα να το εφαρμόζω αυτό κάθε εβδομάδα», προσθέτει.
Οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν το στυλ εργασίας και μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτό με βάση το πόσες ημέρες έχει η εβδομάδα, καθώς και να απολαμβάνουν τη βελτίωση στην ποιότητα της προσωπικής τους ζωής, εξηγεί ο Μπράνσον Γκέιτλι.
Εργασιακά: Σας ζήτησαν να δουλέψετε εξαήμερο; Μη σας κοροϊδέψουν
Την ώρα που η εξαήμερη εργασία φαίνεται να έρχεται στην καθημερινότητά μας, ο νόμος προβλέπει και αύξηση αποδοχών!
Αν ο εργοδότης επιθυμεί να απασχολήσει τον εργαζόμενο 6 ημέρες, 40 ώρες, την εβδομάδα την 6η ημέρα θα καταβάλει προσαύξηση ίση με αυτή που θα αποφασίσουν κατά πάσα πιθανότητα έως και σήμερα εργοδότες και εργαζόμενοι στον επισιτισμό. Ειδικότερα ολοκληρώνονται σήμερα σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews οι διαβουλεύσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό Τουρισμό και της ΓΣΕΒΕΕ ώστε η 6ήμερη εργασία να πληρώνεται έξτρα χωρίς αύξηση των ωρών εργασίας εβδομαδιαίως που δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις 40 ώρες.
Έτσι αν ο εργοδότης επιθυμεί να απασχολήσει τον εργαζόμενο 6 ημέρες, 40 ώρες, την εβδομάδα την 6η ημέρα θα καταβάλει προσαύξηση ίση με αυτή που θα αποφασίσουν σήμερα οι εργαζόμενοι και εργοδότες στον Επισιτισμό.
Στο μεταξύ σύμφωνα με πληροφορίες η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων εργαζομένων που επιθυμούν να απασχολούνται έξι ημέρες της εβδομάδας για 40 ώρες για προσωπικούς ή και για οικογενειακούς λόγους είναι ήδη έτοιμη και το αν θα ενεργοποιηθεί ή όχι θα το κρίνει το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης μεταξύ εργαζόμενων και εργοδοτών.
Η νέα συμφωνία εφόσον υπάρξει θα ενταχθεί στο κείμενο της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας και δύο συνεχεία θα περάσει ξανά από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας προκειμένου να επεκταθεί ως υποχρεωτική της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στον επισιτιστικό κλάδο για την κάλυψη περισσότερων από 400.000 εργαζομένων.
Ο πρόεδρος της ΠΟΕΕΤ Γιώργος Χότζογλου σημείωσε ότι “μια πρώτη μάχη δόθηκε στο Υπουργείο Εργασίας κατά της εγκυκλίου που καταστρατηγούσε το πενθήμερο στην Κ.Σ.Σ.Ε. του Επισιτισμού.
Πετύχαμε προσωρινά να μην εφαρμοστεί το επίμαχο άρθρο της εγκυκλίου και να ενσωματωθεί στη σύμβαση το αποτέλεσμα της διαβούλευσης με την εργοδοτική πλευρά όσο αφορά την προσαύξηση που θα παίρνουν οι εργαζόμενοι αν δουλεύουν την 6η μέρα.Κάνουμε σαφές προς όλες τις πλευρές πως δεν πρόκειται να αφήσουμε τους συναδέλφους μας έρμαιο σε ορέξεις κακόβουλων εργοδοτών αλλά και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς αμοιβή!”.
Όπως ορίζεται στην εγκύκλιο που αφορά τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ), για τους όρους αμοιβής και εργασίας του προσωπικού των πάσης φύσεως Τουριστικών και Επισιτιστικών καταστημάτων όλης της χώρας για το 2021 – 2023 δύναται ο εργαζόμενος να ζητήσει με αίτησή του στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, τον επιμερισμό των σαράντα (40) ωρών εργασίας εβδομαδιαίως σε έξι (6) ημέρες αντί για πέντε (5), για προσωπικούς ή και για οικογενειακούς λόγους, μέχρι και πριν την ανάληψη της υπηρεσίας του. Το ως άνω αίτημα θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά και θα εγκρίνεται (ή θα απορρίπτεται) από τον εργοδότη.
Στη νέα ΣΣΕ υπάγονται οι εργαζόμενοι στα τουριστικά και επισιτιστικά καταστήματα όλης της χώρας , τα οποία (καταστήματα) κατατάσσονται σε δύο (2) ευρείες κατηγορίες: στα καταστήματα της περίπτωσης i (εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, νυκτερινά κέντρα διασκέδασης, οβελιστήρια, κτλ) και στα καταστήματα της περίπτωσης ii (καφενεία, καφέ-σνακ μπαρ, ουζερί, αναψυκτήρια, καφεζαχαροπλαστεία, κτλ).
Η 6η ημέρα εργασίας στο σύστημα της πενθήμερης εργασίας σύμφωνα με το ΚΕΠΕΑ ΓΣΕΕ αποτελεί μεν ημέρα υποχρεωτικής ανάπαυσης του εργαζόμενου, πλην όμως δεν έχει τον χαρακτήρα της ημέρας υποχρεωτικής αργίας, όπως η 7η ημέρα της εβδομάδος, η οποία ρυθμίζεται ειδικώς από τις διατάξεις του Β.Δ. 738/1966. Γι’ αυτό και οι διατάξεις περί εργασίας την Κυριακή, δεν εφαρμόζονται επί απασχόλησης κατά την 6η ημέρα εργασίας και δεν οφείλεται σε αυτή την περίπτωση η προσαύξηση του 75% που παρέχεται στους εργαζόμενους κατά την Κυριακή και τις αργίες, ούτε αναπληρωματική ανάπαυση σε άλλη εργάσιμη ημέρα της επόμενης εβδομάδας.
Η αμοιβή της 6ης ημέρας εργασίας ρυθμίστηκε νομοθετικά για πρώτη φορά με το άρθρο 8 του Ν. 3846/2010 και έκτοτε για την απασχόλησή του κατά την 6η ημέρα, ο εργαζόμενος αμείβεται με το καταβαλλόμενο ημερομίσθιο προσαυξημένο κατά 30%, χωρίς όμως να δικαιούται αναπληρωματική εβδομαδιαία ανάπαυση.
Και η εν λόγω απασχόληση θεωρείται τροποποίηση του ωραρίου εργασίας και πρέπει να δηλώνεται στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ προ της ανάληψης υπηρεσίας εκ μέρους του εργαζόμενου (Έντυπο Ε4 – Συμπληρωματικός Ωραρίου).