Επιδότηση καυσίμων: Νέα μέτρα σχεδιάζει η κυβέρνηση για την στήριξη των πολιτών που δοκιμάζονται από την ενεργειακή κρίση. Στα ύψη οι τιμές των καυσίμων. Αδύνατον να βγει ο μήνας με τόση ακρίβεια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Δεν προλαβαίνει να τρέχει να σβήνει φωτιές που άναψε στη διεθνή οικονομία η ενεργειακή κρίση ακρίβειας.
Τον Ιούνιο, μετά τις τελικές ρυθμίσεις για το «ψαλίδι» στους λογαριασμούς ρεύματος και την τύχη της ρήτρας αναπροσαρμογής, το οικονομικό επιτελείο θα κληθεί να λάβει μέτρα και για την τεράστια αύξηση στα υγρά καύσιμα.
Και αναλόγως και της πορείας του πολέμου ή του εμπάργκο στη Ρωσία, εξετάζεται και νέα επιδότηση ή προσωρινή μείωση των έμμεσων φόρων στα ενεργειακά προϊόντα.
Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης να πετάει ήδη στα 2,18 ευρώ το λίτρο (ή και πάνω από 2,50 ευρώ στα νησιά), οι πιέσεις για νέα παρέμβαση αυξάνονται ακόμα περισσότερο.
Τα δύο στοιχεία που θα καθορίσουν τα επόμενα νέα μέτρα είναι:
■ Ο απολογισμός του σχεδίου «fuel pass» και της επιδότησης καυσίμων «στην αντλία», από το οποίο φαίνεται ότι θα περισσέψουν και χρήματα για το Δημόσιο. Το μέτρο δεν θα συνεχιστεί ως έχει, καθώς πολλοί πήραν τα λεφτά σε τραπεζικό λογαριασμό για να καλύψουν άλλους σκοπούς και ανάγκες πληρωμών, αλλά όχι αγορές καυσίμων. Η επιδότηση μπορεί να συνεχιστεί, αλλά με διαφορετικά κριτήρια, προκειμένου να στηριχθούν μόνο οι πιο ευάλωτοι.
■ Η επιτυχία του μέτρου της άμεσης επιδότησης του πετρελαίου κίνησης «στην πηγή». Το μέτρο λειτούργησε χωρίς σοβαρά προβλήματα. Γενικά θεωρείται ότι η μείωση έφτασε στον καταναλωτή και δεν «χάθηκε μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα». Ενώ κρούσματα κερδοσκοπίας από πρατήρια εντοπίστηκαν τις πρώτες ημέρες, θα αντιμετωπιστούν με το «πλαφόν» αυξήσεων του υπουργείου Ανάπτυξης και μέσω του συστήματος «εισροών – εκροών».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», τα νέα μέτρα που εξετάζονται για τα καύσιμα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
■ Παράταση για τον Ιούνιο της επιδότησης «στην πηγή» κατά 14,5 λεπτά το λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης.
■ Επέκταση της επιδότησης και σε άλλα υγρά ή και αέρια καύσιμα για τον Ιούλιο. Σε αυτή την περίπτωση εξετάζεται να υπάρξουν επιδοτήσεις πολλών ταχυτήτων: άλλη για το πετρέλαιο, άλλη για τα λοιπά καύσιμα. Σε κάθε περίπτωση, η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα είναι υψηλότερη από όποια τυχόν δοθεί στα λοιπά καύσιμα, επειδή επηρεάζει ευθέως το μεταφορικό κόστος και τις τιμές σε όλο το φάσμα της παραγωγής και μεταφοράς αγαθών.
■ Αύξηση της επιδότησης για το πετρέλαιο κίνησης πάνω και από τα 15 λεπτά το λίτρο, αν συνεχιστεί και τον Ιούνιο το ράλι αυξήσεων για το αργό πετρέλαιο στα διεθνή χρηματιστήρια. Στόχος είναι να μη φτάσουν ξανά πετρέλαιο και βενζίνη να έχουν σχεδόν ίδια τιμή.
Επιδότηση καυσίμων: Το παράδειγμα της Ιταλίας
Το μόνο σίγουρο είναι πάντως ότι οι κυβερνήσεις δεν θα μένουν πλέον με σταυρωμένα τα χέρια να βλέπουν την κούρσα ανόδου στη βενζίνη και όλα τα καύσιμα, ιδιαίτερα μετά και τις ανακοινώσεις για την επέκταση των οικονομικών κυρώσεων και στο ρωσικό πετρέλαιο.
Στη γειτονική Ιταλία, για παράδειγμα, ανακοινώθηκαν επείγοντα μέτρα όπως η μείωση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για δύο μήνες (από 3 Μαΐου έως 8 Ιουλίου 2022), καθώς και μείωση ΦΠΑ στο 5% για το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στις μεταφορές. Στην Ελλάδα, όμως, φυσικό αέριο και ρεύμα γενικά είναι ήδη και σήμερα στον υπερμειωμένο συντελεστή 4,5% ή 6% ΦΠΑ.
Εκτακτα μέτρα ανακοινώθηκαν επίσης για τις επιχειρήσεις, όπως:
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 28% των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν το α’ τρίμηνο του 2022 για την αγορά ντίζελ από εταιρείες οδικών μεταφορών.
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 15% της αυξημένης δαπάνης που είχαν στο α’ τρίμηνο του 2022 για ηλεκτρική ενέργεια.
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 1/10 της δαπάνης που είχαν για φυσικό αέριο εταιρείες με υψηλή κατανάλωση στο α’ τρίμηνο του 2022.
Επιδότηση καυσίμων: Πώς διαμορφώνονται οι μέσες τιμές της αμόλυβδης βενζίνης ανά νομό
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων οι μέσες τιμές της αμόλυβδης βενζίνης ανά νομό διαμορφώνονται ως εξής:
ΝΟΜΟΣ | Αμόλυβδη 95 οκτ. |
ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 2,15 |
ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ | 2,184 |
ΝΟΜΟΣ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ | 2,145 |
ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ | 2,177 |
ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΗΣ | 2,157 |
ΝΟΜΟΣ ΑΧΑΪΑΣ | 2,177 |
ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ | 2,156 |
ΝΟΜΟΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ | 2,179 |
ΝΟΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ | 2,145 |
ΝΟΜΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | 2,291 |
ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ | 2,184 |
ΝΟΜΟΣ ΕΥΒΟΙΑΣ | 2,195 |
ΝΟΜΟΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ | 2,264 |
ΝΟΜΟΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ | 2,141 |
ΝΟΜΟΣ ΗΛΕΙΑΣ | 2,166 |
ΝΟΜΟΣ ΗΜΑΘΙΑΣ | 2,134 |
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ | 2,215 |
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ | 2,163 |
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 2,138 |
ΝΟΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 2,162 |
ΝΟΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ | 2,169 |
ΝΟΜΟΣ ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ | 2,17 |
ΝΟΜΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ | 2,132 |
ΝΟΜΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ | 2,214 |
ΝΟΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ | 2,214 |
ΝΟΜΟΣ ΚΙΛΚΙΣ | 2,137 |
ΝΟΜΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ | 2,166 |
ΝΟΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ | 2,166 |
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ | 2,349 |
ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ | 2,17 |
ΝΟΜΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ | 2,16 |
ΝΟΜΟΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ | 2,211 |
ΝΟΜΟΣ ΛΕΣΒΟΥ | 2,16 |
ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ | 2,217 |
ΝΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ | 2,169 |
ΝΟΜΟΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ | 2,174 |
ΝΟΜΟΣ ΞΑΝΘΗΣ | 2,165 |
ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΗΣ | 2,153 |
ΝΟΜΟΣ ΠΙΕΡΙΑΣ | 2,129 |
ΝΟΜΟΣ ΠΡΕΒΕΖΗΣ | 2,119 |
ΝΟΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ | 2,224 |
ΝΟΜΟΣ ΡΟΔΟΠΗΣ | 2,166 |
ΝΟΜΟΣ ΣΑΜΟΥ | 2,201 |
ΝΟΜΟΣ ΣΕΡΡΩΝ | 2,147 |
ΝΟΜΟΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ | 2,153 |
ΝΟΜΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ | 2,19 |
ΝΟΜΟΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ | 2,155 |
ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΟΣ | 2,209 |
ΝΟΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ | 2,184 |
ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ | 2,216 |
ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ | 2,104 |
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΟΣ Μ.Ο. | 2,168 |
Ενδεικτική της κατάστασης η αντίδραση της προέδρου των βενζινοπωλών Αττικής, Μαρίας Ζάγκα, η οποία ερωτηθείσα από το Newsbomb.gr για το πού θα κινηθούν οι τιμές των καυσίμων απάντησε «είναι μια περίεργη κατάσταση. Επί του παρόντος έρχονται τιμολόγια όλο με αυξήσεις. Τα έχω χάσει».
Σύμφωνα με την ίδια, πάντως, τα βενζινάδικα κρατούν όσο μπορούν το πλαφόν «γιατί είναι πάνω από το κεφάλι μας η «σπάθη» του προστίμου των 5.000 ευρώ αλλά δεν ξέρω τι γίνεται με το λαθρεμπόριο και εκεί πρέπει, επίσης, να στραφεί η προσοχή των αρχών».
Κληθείσα να περιγράψει την κατάσταση στα πρατήρια υγρών καυσίμων η κυρία Ζάγκα σημείωσε ότι όσοι καταναλωτές εξακολουθούν να βάζουν 20 ευρώ όπως έβαζαν παίρνουν λιγότερα λίτρα και η αγοραστική δύναμή τους έχει πέσει» προσθέτοντας ότι «η δουλειά μας έχει χάσει από 20% έως και 30% καθώς το ποσοστό της πτώσης εξαρτάται από την περιοχή, αν είναι μικρό το πρατήριο, αν έχεις ανταγωνισμό κτλ».
Όπως τόνισε αυτό που επιμένουν να ζητούν οι πρατηριούχοι είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 19% με την ίδια να σημειώνει ότι «η μείωση του ΕΦΚ θα μπορούσε να εφαρμοστεί για την περίοδο της κρίσης και τότε η τιμή της αμόλυβδης θα μειωνόταν κατά 43 λεπτά το λίτρο».
Η ίδια περιέγραψε ως «είδος πολυτελείας» τη βενζίνη προσθέτοντας ότι «τα ταμεία μας δεν πάνε καλά αντίθετα με το παρεμπόριο».
Επιδότηση καυσίμων: Να συνεχιστεί αλλά πιο απλό το fuel pass
H πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής τάχθηκε υπέρ της συνέχισης της επιδότησης καυσίμων μέσω του Fuel Pass ζητώντας, όμως, να γίνει πιο απλή η διαδικασία χορήγησής του «γιατί ταλαιπωρούνται οι πολίτες».
«Να το έκαναν πιο απλό, ακούγεται ότι είναι απλό αλλά η διαδικασία είναι περίπλοκη, παίρνουν απεγνωσμένοι οι πελάτες και μας λένε ότι δεν τα έχουν καταφέρει.
Να επαναληφθεί το fuel pass γιατί είναι μια μικρή βοήθεια αλλά όσοι το πήραν στην τράπεζα δεν θα το ρίξουν στη βενζίνη αλλά στο σούπερ μάρκετ.
Αντίθετα με την κάρτα επιτυγχάνεται και η επιδότηση της βενζίνης αλλά και η αύξηση των εσόδων για το κράτος» κατέληξε η Μαρία Ζάγκα.