Επιδοτήσεις: Εγκρίθηκαν οι πρώτες επιδοτήσεις για τα «πράσινα ταξί». Αφορούν επτά περιπτώσεις που επιδοτούνται με ποσά από 19.338 ευρώ έως 23.000 ευρώ και με τη συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη να φτάνει τις 149.828,43 ευρώ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Τις πρώτες εντάξεις στο πλαίσιο της πρόσφατης δράσης για τα «πράσινα ταξί» ενέκρινε το ΥΠΕΝ.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν επτά αιτήσεις ωφελουμένων/τελικών αποδεκτών με το ποσό της επιδότησης για καθεμιά να κυμαίνεται από 19.338,68 ευρώ έως 23.000 ευρώ.
Η συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη για τις παραπάνω αιτήσεις φτάνει τις 149.828,43 ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι είχαν υποβληθεί και άλλες πέντε αιτήσεις οι οποίες απορρίφθηκαν.
Η σχετική απόφαση εκδόθηκε την περασμένη Παρασκευή 10 Μαρτίου από τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας (Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης) της Γ.Γ. Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ.
Σημειώνεται ότι οι ωφελούμενοι/τελικοί αποδέκτες ενημερώνονται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος υποβολής για την υπαγωγή της αίτησης από το Φορέα Διαχείρισης και ότι θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής επιστολής έγκρισης της αίτησής τους, καθώς ο Φορέας Διαχείρισης, βάσει των δικαιολογητικών που έχουν ήδη προσκομισθεί και όσων θα προσκομισθούν στη φάση ολοκλήρωσης και καταβολής της ενίσχυσης, θα διενεργήσει σε επόμενο στάδιο (και σε κάθε περίπτωση πριν την καταβολή των ωφελημάτων) τους απαραίτητους ελέγχους για τη διαπίστωση της τήρησης του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων του προγράμματος.
Σε περίπτωση που προκύψει ότι δεν πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις ο Φορέας Διαχείρισης προβαίνει σε ανάκληση της απόφασης υπαγωγής.
Επιδοτήσεις: Οι όροι του προγράμματος
Στους ειδικούς όρους και υποχρεώσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
– Ο ωφελούμενος/τελικός αποδέκτης, εφόσον έχει ολοκληρώσει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του εγκεκριμένου αιτήματος, δύναται να αιτηθεί την καταβολή της αναλογούσας δημόσιας ενίσχυσης.
– Καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης επιτρέπεται μία τροποποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, εφόσον δεν αυξάνεται η αρχικά εγκριθείσα επιχορήγηση και εφόσον με την αιτούμενη διαμόρφωση ή τροποποίηση δεν αλλοιώνονται οι προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα.
-Ο ωφελούμενος/τελικός αποδέκτης της παρούσας δράσης θα πρέπει να μην έχει επιδοτηθεί για το ίδιο όχημα μέσω οποιασδήποτε άλλης δράσης επιδότησης και να μην διαθέτει ενεργό αίτημα επιδότησης για το ίδιο όχημα στη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά-Α’ και Β’ κύκλος» και «e- Astypalea» (είτε σε φάση υπαγωγής είτε σε φάση ολοκλήρωσης),
-Θα πρέπει να διατηρήσει το όχημα που αγόρασε μέσω της δράσης στην κατοχή του τουλάχιστον για δυο έτη, από την ημερομηνία ταξινόμησης και να διαθέτει Ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας.
-Σε περίπτωση επιδότησης σημείου επαναφόρτισης Η/Ο το σημείο επαναφόρτισης Η/Ο να λειτουργεί για τουλάχιστον 36 μήνες από την πληρωμή του ποσού χρηματοδότησης και να τοποθετείται, τεκμηριωμένα, σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο από τον ωφελούμενο χώρο. Αντίστοιχα, σε περίπτωση χρονομίσθωσης η ισχύς του μισθωτηρίου συμβολαίου να μην είναι μικρότερη των 36 μηνών.
Επιδοτήσεις: Ο προϋπολογισμός και οι στόχοι
Η δράση «Πράσινα Ταξί» συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σκοπό την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στο στόλο των οχημάτων ΤΑΞΙ που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας με αντικατάσταση περίπου 2.000 παλιών και ρυπογόνων ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά.
Η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα (https://prasinataxi.gov.gr), άνοιξε για την υποβολή αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους στις 9 Ιανουαρίου 2023 και με προθεσμία έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Mε το πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης σε ιδιοκτήτες οχήματος ΤΑΞΙ, για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ καθώς και για αγορά και εγκατάσταση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος.
Η επιδότηση (οικολογικό bonus) ανέρχεται σε ποσοστό 40%, με το μέγιστο ποσό να φθάνει τις 22.500 ευρώ.
Επίσης, λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τα ΑμεΑ, τις οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω και τους νέους έως 29 ετών, με ξεχωριστή προσαύξηση σε κάθε κατηγορία.
Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων ΤΑΞΙ κατηγορίας ElJR05 και παλαιότερης, με βάση την άδεια κυκλοφορίας.
Επιδοτήσεις: Πάρτε άμεσα έως 8.800 ευρώ – Αιτήσεις και δικαιολογητικά
Πάνω από 60% φουσκώνει η επιδότηση για 300.000 νοικοκυριά που θα θελήσουν να βάλουν φωτοβολταϊκά. Ποια είναι η δικαδικασία και τα δικαιολογητικά. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Mε σημαντικά «φουσκωμένη» επιδότηση έρχεται τον Μάρτιο το νέο πρόγραμμα «Φωτοβολταικά στη στέγη».
Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι το νέο πρόγραμμα να εξασφαλίσει ενεργειακή αυτονομία κατ’ αρχήν σε 300.000 νοικοκυριά, με το κόστος της εγκατάστασης να καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από το κράτος και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει πρόγραμμα και για επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Η» η επιδότηση στο πρόγραμμα για τα νοικοκυριά θα φτάνει έως και το 50% – 60% του κόστους για το φωτοβολταϊκό, ενώ θα καλύπτει το 100% για την τοποθέτηση μπαταρίας.
Συνεπώς για ένα νοικοκυριό που τοποθετεί μικρό σύστημα φωτοβολταικών με μπαταρία, η επιδότηση θα ξεπερνά το 60%.
Μένει να φανεί αν θα υπάρχει πλαφόν ποσού στην επιδότηση της μπαταρίας – που είναι και το πιθανότερο – διότι οι τιμές στην αγορά κυμαίνονται από 150 έως και πάνω από 2.000 ευρώ ανάλογα με τη χωρητικότητα.
Με την φόρμουλα αυτή, πάντως, οι καταναλωτές που θα μπουν στο πρόγραμμα θα έχουν μια γενναία επιδότηση για να τοποθετήσουν φωτοβολταικά έως 10kWp, ρίχνοντας έτσι σημαντικά το κόστος για την ενέργεια που καταναλώνουν.
Επιδοτήσεις: Ενδεικτικά παραδείγματα
Για παράδειγμα, για ένα φωτοβολταικό σύστημα των 10 κιλοβάτ (kWp) με κόστος που κυμαίνεται, ανάλογα με τα υλικά που θα επιλεγούν, από 12.000€ έως 13.000€ με το ΦΠΑ, η επιδότηση θα φτάσει στα 7.200€ έως 7.800€.
Αν τοποθετηθεί και μπαταρία η οποία, για παράδειγμα κοστίζει κοντά στα 1.000€ (ανάλογα την χωρητικότητα), αυτή θα επιδοτηθεί 100%.
Συνεπώς, ένα σύστημα που θα κοστίσει 13.000€ ή 14.000€ θα επιδοτηθεί με 8.200€ – 8.800€, δηλαδή με 63% συνολικά. Ο καταναλωτής βάζει από την τσέπη του 4.800 – 5.200 ευρώ.
Αντίστοιχα, νοικοκυριό που έχει μια μέση ετήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας 4.500 κιλοβατώρες (375kWh το μήνα), μπορεί να καλύψει την κατανάλωση αυτή με ένα φωτοβολταϊκό που κοστίζει περίπου 7.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Το ακριβές κόστος εξαρτάται από το είδος της στέγης – αν είναι δηλαδή ταράτσα ή κεραμοσκεπή – αλλά και από την ακριβή ισχύ του συστήματος που είναι συνάρτηση και της ηλιοφάνειας στην περιοχή.
Αν μπει στο πρόγραμμα επιδότησης θα επιδοτηθεί με 3.500 – 4.200 ευρώ για το φωτοβολταικό. Εφόσον τοποθετήσει και μπαταρία 700 ευρώ, θα την πάρει δωρεάν (με επιδότηση 100%). Συνεπώς η αθροιστική επιδότηση θα φτάσει στα 4.200 – 4.900 ευρώ, έναντι επένδυσης 7.700 ευρώ – συνολική επιδότηση: 55% – 63%. Ο καταναλωτής βάζει από την τσέπη του 2.800 – 3.500 ευρώ.
Οι αποδόσεις και ο χρόνος απόσβεσης είναι συνάρτηση του αρχικού κόστους (τι είδους εξοπλισμό θα βάλει κανείς, σε ποια απόσταση από κάποιο προμηθευτή – εγκαταστάτη βρίσκεται το σπίτι, κ.λπ.), από την προσπίπτουσα ηλιακή ακτινοβολία στην περιοχή, αλλά και από την κλίση και τον προσανατολισμό των φωτοβολταϊκών πλαισίων (η απόδοση διαφέρει αν το σύστημα μπει π.χ. σε κεραμοσκεπή με μη βέλτιστη κλίση και προσανατολισμό).
Επιδοτήσεις: Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Ο Οδηγός του προγράμματος αναμένεται να βγει στη δημοσιότητα στο πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου, ενώ στο δεύτερο μισό του μήνα θα ανοίξει και η πλατφόρμα των αιτήσεων.
Όπως έχει γράψει η «Η» οι αιτήσεις θα υποβληθούν με σειρά προτεραιότητας, περίπου κατά το μοντέλο των προγραμμάτων «Εξοικονομώ», καθώς δεν προκρίνεται η εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, όπως έγινε με το πρόγραμμα της «αντικατάστασης συσκευών».
Η εμπειρία, άλλωστε, του Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή έδειξε πως ακόμη και για τις ηλεκτρικές συσκευές, ναι μεν κάποιοι πήραν το voucher για να αλλάξουν τις παλιές συσκευές τους, αλλά όταν έφτασε η ώρα δεν είχαν τα χρήματα να μπουν σε αυτή τη διαδικασία.
Οπότε πολλές αιτήσεις έμειναν εκκρεμείς. Ετσι αναμένεται η επιλογή των δικαιούχων να γίνει με τη μέθοδο της προτεραιοποίησης.