Επιδόματα… τέλος για όλους – Πότε κόβονται οριστικά

Επιδόματα: Ό,τι πήρατε… πήρατε καθώς μπαίνουν τέλος στα επιδόματα!

Η ανάγκη για καθαρά πρωτογενή πλεονάσματα βάζουν φρένο σε κάθε σχέδιο της κυβέρνησης για έκτακτες παροχές στους ασθενέστερους, όπως οι επιταγές ακρίβειας που δίνονταν εδώ και δύο χρόνια Χριστούγεννα και Πάσχα αλλά και τα fuel pass.

Μπορεί υπουργοί και βουλευτές να άφηναν ανοιχτό το ενδεχόμενο παροχής έκτακτης στήριξης το Πάσχα αλλά ο πρωθυπουργός ήρθε άμεσα να κλείσει κάθε παράθυρο. Και η δήλωσή του αυτή ήταν βασιζόμενη στις πιέσεις από την ΕΕ για βιώσιμα πρωτογενή πλεονάσματα.

Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να ξεχάσουν από δω και στο εξής οποιαδήποτε επιταγή ακρίβειας, έκτακτα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων.

Εφόσον υπάρχει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος, η κυβέρνηση, όπως έχει πει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα συνεχίσει τον δρόμο της μείωσης της φορολογίας για μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.

Με την τιμή των καυσίμων σε πολλές περιοχές της χώρας να έχει υπερβεί τα 2 ευρώ το λίτρο, θα είχε ανοίξει ήδη η κουβέντα για έναν νέο κύκλο fuel pass.

Ωστόσο, η κυβέρνηση τηρεί σιγή ιχθύος, μη θέλοντας να καλλιεργήσει προσδοκίες με δεδομένου ότι το τελεσίγραφο της Ε.Ε. για τα έκτακτα επιδόματα και της παροχές είναι οριστικό και δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.

Αυτή η νέα πολιτική σχετίζεται με την ανάγκη ταχύτερης μείωσης του χρέους και τιθάσευσης των δαπανών που μετά την πανδημία έχουν ξεφύγει. Και η πολιτική αυτή υποδεικνύεται από το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ.

Οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες είναι το νέο κριτήριο με βάση το οποίο θα καταρτίζονται τα τετραετή δημοσιονομικά – διαρθρωτικά προγράμματα των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προβλέπει το νέο Σύμφωνο που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2025.

Η Κομισιόν θα καθορίσει, μετά τις ανοιξιάτικες προβλέψεις του Μαΐου και με βάση αυτές, τα επιτρεπτά ανώτατα όρια αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών των κρατών-μελών για το διάστημα 2025-2028. Αυτό θα γίνει τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο.

Στη συνέχεια, τα κράτη-μέλη θα διαμορφώσουν αναλόγως τα δημοσιονομικά – διαρθρωτικά τους προγράμματα.

Επιδόματα: Ποια κατάργησε η ΔΥΠΑ

Στην κατάργηση τριών εφάπαξ επιδομάτων που παρέχει η ΔΥΠΑ προχώρησε το υπουργείο Εργασίας.

Πρόκειται για παροχές που λαμβάνουν ειδικές κατηγορίες ανέργων και ορισμένα από αυτά καταβάλλονται μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης της ανεργίας.

Συγκεκριμένα αφορά: πρώτον, το ειδικό επίδομα που χορηγείται μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας.

Το ειδικό βοήθημα μετά την τρίμηνη παραμονή στο μητρώο ανέργων.

Και το ειδικό επίδομα επίσχεσης που αφορά στη διακοπή της λειτουργίας μιας επιχείρησης.

Τα επιδόματα που καταργήθηκαν

  1. Το ειδικό επίδομα που δίδεται μετά τη λήξη της επιδότησης ανεργίας δικαιούνταν οι ασφαλισμένοι πολίτες που διατηρούσαν την ιδιότητα του ανέργου κατά την ημερομηνία καταβολής του βοηθήματος, εφόσον παρέμεναν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων επί ένα μήνα μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας. Το ύψος του ήταν ίσο προς δεκατρία (13) ημερήσια επιδόματα ανεργίας, δηλαδή 249,08 ευρώ.
  2. Το επίδομα τρίμηνης παραμονής στο μητρώο ανέργων, ελάμβαναν ορισμένες κατηγορίες ανέργων – μέχρι και τρεις φορές – μέσα στο ημερολογιακό έτος. Το ποσό του βοηθήματος ήταν 287,4 ευρώ.
  3. Το επίδομα επίσχεσης εργασίας, δικαιούνταν οι ασφαλισμένοι που δεν συγκεντρώνουν προϋποθέσεις τακτικής επιδότησης, κατά την περίπτωση διακοπής των εργασιών μιας επιχείρησης και αδυναμίας για οποιοδήποτε λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη.

Αμέσως μετά την δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ, με εσωτερικό έγγραφο που διανεμήθηκε στις υπηρεσίες της ΔΥΠΑ από τη διοίκηση του Οργανισμού σημειώνεται ότι «στο πλαίσιο εφαρμογής των ανωτέρω που είναι σε ισχύ από 29.12.2023: οι αιτήσεις των καταργηθέντων επιδομάτων δεν είναι πλέον διαθέσιμες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, τυχόν δε αιτήσεις που υπεβλήθησαν από την 29.12.2023 και εξής είναι απορριπτέες.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον διοικητή της ΔΥΠΑ Σπύρος Πρωτοψάλτη

Επιδόματα: Ποια αύξησε ο κατώτατος μισθός

Με μια σειρά επιδομάτων, όπως υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο ΣΚΑΪ, συνδέεται ο κατώτατος μισθός.

Επιδόματα που μετά την αύξηση μέχρι 6,5% που θα λάβει ο κατώτατος από την 1η Απριλίου, αναμένεται να λάβουν κι αυτά ανοδική πορεία.

Το ποσοστό αυτό της αύξησης φαίνεται, μάλιστα, να συμπαρασύρει τουλάχιστον 10 επιδόματα ευαίσθητων ομάδων.

Τα 10 επιδόματα που αναμένεται να αυξηθούν:

  • Το επίδομα τακτικής επιδότησης ανεργίας: το ύψος του επιδόματος ανεργίας ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως του αν ο άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος).
  • Το ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
  • Το ειδικό εποχικό βοήθημα: το ύψος του προκειμένου για οικοδόμους ορίζεται στο 70% του 37πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη, ενώ για τα επαγγέλματα των μουσικών-τραγουδιστών, ηθοποιών κ.λπ. στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
  • Το βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων-ασφαλισμένων: το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.
  • Το ειδικό βοήθημα της ΔΥΠΑ, που σήμερα ανέρχεται σε 718 ευρώ και αφορά 18.000 άτομα, μονογονεϊκές οικογένειες, θύματα έμφυλης βίας και βίας εμπορίας ανθρώπων, αποφυλακισμένους και απεξαρτημένους, το οποίο θα αυξηθεί στα 764,6 ευρώ.
  • Τα προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για απασχόληση σπουδαστών Α.Τ.Ε.Ι-ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ), που ισούνται με το 50% του 80% του νόμιμου κατώτατου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη.
  • Οι αποδοχές στους μαθητές-σπουδαστές που απέχουν από την εργασία τους για συμμετοχή στις γραπτές εξετάσεις της σχολής που φοιτούν και ισούνται για τους προπτυχιακούς φοιτητές με το 30πλάσιο του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη και για τους μεταπτυχιακούς με το 10πλάσιο αυτού.
  • Τα προγράμματα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας, όπου καταβάλλεται στους ωφελούμενους αποζημίωση ίση με τον κατώτατο μισθό.
  • Τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα, που καταβάλλουν καθαρές αμοιβές οι οποίες αντιστοιχούν στις κατώτατες νομοθετημένες μεικτές αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, ενώ καλύπτεται και το μη μισθολογικό κόστος.
  • Τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας που συνδέονται έμμεσα με τον κατώτατο μισθό, καθώς η επιχορήγηση κυμαίνεται από 50% έως 80% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους.
  • Να σημειωθεί ότι 4-6 ποσοστιαίες μονάδες χωρίζουν την πρόταση της ΓΣΕΕ από τις εργοδοτικές οργανώσεις, οι οποίες αναμένεται να κινηθούν σε αυξήσεις της τάξης του 4%-6,5%, με τους περισσότερους φορείς να τάσσονται υπέρ της διαδικασίας επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους εταίρους.

Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τις προτάσεις ο νέος κατώτατος μισθός αναμένεται να κυμανθεί από τα 820 έως τα 830 ευρώ και, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς υπολογισμούς, θα χρειαστούν τέσσερις ετήσιες αυξήσεις έως το 2027 της τάξεως των 40-45 ευρώ, αρχής γενομένης από το 2024, ώστε να επιτευχθεί ο προεκλογικός στόχος.

Η δέσμευση προβλέπει τη διαμόρφωση του κατώτατου από τα 780 ευρώ στα 950 ευρώ